Det här med skänklarna...

E

entutre

Förra sommaren red jag för en mcyket bra tränare som påminnde mig om att när man rider dressyr ska man bara tänka framåt, framåt, framåt! Dessutom förklarade hon väldigt bra hur och vid vilka tillfällen man ska använda just skänklarna. Efter detta fick jag en aha-upplevelse och använde mig av min nyvunna kunskap. Sedan gick den förlorad någonstans på vägen. :(

Hur gör ni med sitsen och skänklarna när ni ska:
Driva fram hästen
Aktivera bakbenen
Få hästen att arbeta
Halvhalta
Ställa hästen
Rider på volt
Och vad ni nu mer kommer på för något!

Inser ju att man måste göra mycket mer än bara driva för att få hästen att jobba men jag vill få bättre koll på detta, somsagt!
Ni får gärna skriva lite hur ni tänker kring det här med drivning och skänklar o sits o sådär!

Är tacksam för erat input! :bow:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Det här med skänklarna...

Förresten, när jag red för denna tränaren så var hon väldigt duktig på att se att hästen jag red behövde drivas fram precis när den började arbeta för att börja jobba "på riktigt". Jag har heelt tappat timingen för sånt. Dela gärna med er av erfarenheter om detta!
(Ville inte lägga detta i huvudinlägget) :angel:
 
Sv: Det här med skänklarna...

Hej va kul å försöka sätta ord på det man gör typ varje dag...
Känner precis som du att jag tappat mkt avmin ridning, tog bort min georg häst hösten 06 å har sedan dess känt att jag tappat allt. men så blir d ju när man rider en yngre förmåga, man tkr att man flaxar å vinglar mest hela tiden. men till saken:

Driva fram: min moder har ett bra sätt att förklara det här; om man sitter i passagerarstolen (fram) på en bil och håller upp spaken så att sätet kan skjutas fram å tebax så sätter man bara foten/hälen i golvet å sen använder man sätet för att skjuta stolen framåt. (låter knäppt men d funkar å känns ung som när man rider och skjuter på/driver framåt). Alltså jag har benet intill hästen som stöd men använder sätesmusklerna för att skjuta/driva hästen framåt.

Halvhalta/ halt: jag lärde mig på min förra häst att göra stor skillnad på de olika "kommandona" för halt, halvhalt, enkelt byte/avbrott till lägre gångart. Halt gör jag med hela benet omslutet runt hästen. Så att man bibehåller samlingen och får en jämn halt i balans. Halvhalten använde jag knäet framåt mot knästödet. Man driver m skänkeln men använder stödet av knäbossan att hålla sig kvar i en förhållandeposition m sätet. När jag väl förstått det så blev man väldigt lös och ledig i handen, innan satt jag och försökte ta halvhalter m handen+skänkel varvid man lätt får en häst i framvikt m uppdragen hals. kommer man på knepet m halvhalten får man upp framdelen samt samlar upp energin i hästen under sig istället för framåt och in i handen. Enkelt byte/avbrott till lägre gångart fick jag tipset om att jag bara använder "ljumsken" och kramar om sadeln det gör att man fortfarande har skänkeln i läge att driva hästen korrekt när man fått den gångart man ville ner i. Att lära sig skilja på dessa saker gör att man inte får dumma stopp när hästen tror man e klar i programmet när man eg ska göra ett enkelt byte på x...

Aktivera bakbenen: då vill jag använda mig av halvhalten ovan beskriven. Sen finns det massa trix och övningar man kan hitta på men det känns som att frågan är hur man tekniskt ska göra för att få fram det på en normal dressyrhäst.

Ställa hästen: beror på hur högt hästen är utbildad samt i vilken rörelse; volt el tex sluta. Men jag kramar mer på innertygel samt släpper "trycket" i ytterhand kan beskrivas som att jag öppnar handen lite, slappnar av i muskulaturen i ytterhand. En unghäst el stel häst som inte vill ställa får man göra ett ledande tygeltag mot mitten samt ge efter mer med ytterhand så att hästen får "plats" att ställa huvudet innåt annars kan huvudet hamna på sned osv (men så pratar man oftast mer en böjning i halsen inte bara en ställning i nacken). I högre form på en väl utbildad häst tänker jag bara att jag ska höja innerhanden lite så får man ställningen. Det brukar synas g tydligt i diagonala slutor fotade framifrån att man höjer innerhanden lite.

Rida på volt: jag rider enbart för mitt säte och kanske skänkeln när jag rider volt. jag använder sätet för att rida runt och skänkeln för att hålla takt och tempo. Jag lägger an ytterlår mera typ spänner yttersidas ljumske/innanlår för att få hästen att förstå att vi ska svänga, innerknä ligger an mot bossan för att få rundningen i bålen, samt handen ställer men den vänder jag inte med. jag rider runt, inte dra runt.

Hmm undrar om ngn förstår det där. men d kan iaf bli en kul disskusion!
OBS när jag skriver spänner så menar jag inte att man ska spänna, för då vet ju alla hur en ryttare ser ut sen, spänd och stel men jag skriver så för att man kan sitta på "skrivbordsstolen" och känna e hur jag menar. man får känslan för det. man aktiverar muskeln så att säga...

Sen det där med att få hästen att arbeta förstår jag inte riktigt... vad menas? en lat häst eller mer aktivitet eller en häst som itne är så mkt riden och inte vet hur den ska arbeta lr jag vet inte...

MVH Ankiesen
 

Liknande trådar

Hästhantering Som man kan se på mitt namn rider jag på ridskola. Senaste månaden har jag märkt att hästarna är inte hanterade på ett så bra sätt där...
Svar
6
· Visningar
1 757
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 890
Senast: Solstig
·
Hästhantering Jag är så nära på att ge upp min häst jag snart har haft i 1 år. Jag hade sett så mycket framemot att ha häst igen men allt verkligen...
Svar
15
· Visningar
2 949
Senast: Grazing
·
Ridning Har funderingar kring sitsen vid galopp. På ridskola lär man ut att det ska sättas tungt hela tiden, både vid fattning i galopp. Min...
2
Svar
33
· Visningar
3 237
Senast: Stekspaden
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp