Det här med att avgöra om en katt är övergiven eller ej...

Oj! Det visste jag inte! Vilken tur jag har haft då som inte blev smittad av ett ex.
Ja lite så. Mycket otur, nedsatt sedan tidigare och allt kan nog smitta :crazy:

Du har med största sannolikhet det redan. Typ 80% av befolkningen har herpes simplex. De allra flesta av oss fick det redan som barn.
 
Du har med största sannolikhet det redan. Typ 80% av befolkningen har herpes simplex. De allra flesta av oss fick det redan som barn.
Nja, kräver ju att någon har det isf. Mig veterligen har ingen i min närmare släkt det, grannar och vänner känner jag till, men ingen i familjen.
 
Nja, kräver ju att någon har det isf. Mig veterligen har ingen i min närmare släkt det, grannar och vänner känner jag till, men ingen i familjen.

Som sagt, 80 % av befolkningen ungefär har herpes simplex, det som ger munsår. De flesta fick det redan som barn och får sen inga fler utbrott men det ligger latent. Har du någonsin under din levnad haft ett munsår?
 
Som sagt, 80 % av befolkningen ungefär har herpes simplex, det som ger munsår. De flesta fick det redan som barn och får sen inga fler utbrott men det ligger latent. Har du någonsin under din levnad haft ett munsår?
Nej, aldrig och inte mina syskon eller föräldrar heller vad jag vet.
 
Inte nödvändigtvis men det låter iofs lite långsökt. Samtidigt, är man frisk och inte stressar osv kan det mycket väl bara vara vilande.

Jag får oftare blåsor nu pga medicineringen :meh:
Fast stress är något jag dragit med sedan 30 år i olika perioder, så till den grad att jag bitit sönder flera tänder, så visserligen rätt frisk men garanterat inte utan stress. 10 kg viktras på två veckor är inte direkt vanligt.
 
Fast stress är något jag dragit med sedan 30 år i olika perioder, så till den grad att jag bitit sönder flera tänder, så visserligen rätt frisk men garanterat inte utan stress. 10 kg viktras på två veckor är inte direkt vanligt.

Ja, jag är absolut inte någon expert, jag vet ju hur det brukar vara för mig (innan mediciner alltså) :) Mamma hade väldigt sällan utbrott också fast hon var enormt stressad men frisk i övrigt.
 
Jag tror inte det. Jag har aldrig haft något munsår och med den stress min kropp varit utsatt för borde det blossat upp någon gång.

Om du hade munsår som barn skulle du nog inte minnas det iofs. Och de flesta fr aldrig någon uppblossning även vid stress mm. Så det är nog hugget som stucket att gissa. Enda man "säkert" kan säga är att statistiskt sett är det större risk du har än chans att du inte har.

Sen spelar det kanske ingen roll heller, så länge det inte ger besvär är det ju egentligen sak samma ur alla aspekter :)
 
Har ni ledsnat på Lukas än? ;)

Idag "hjälpte" han mig att stängsla. I fyra timmar hängde han mig i hasorna. Ömsom for han runt som han hade eld i baken, ömsom låg han i solen och tittade på. Men aldrig långt bort, och jag vet inte hur bra det hörs på videon men det är en mycket pratig herre. Så han dryftade en hel del synpunkter på livet med. Om jag översatte rätt är livet rätt bra men han skulle vilja ha ännu mer gos och att den där maskerade fröken ville kela med honom (hon har den dåliga smaken att rygga undan när han kärleksfullt ska huvudbuffa henne). Jag tror jag hörde fel ang vad han sa om den maskerade äldre herren så det återger jag inte.

18077114_1286220864807217_8306138307302476475_o.jpg


18157989_1286220838140553_8518848807178916905_n.jpg


18056892_1286220858140551_6574441436529881192_n.jpg


 
Undrar om Nikita har något liknande. Hon har varit vaccinerad i hela sitt liv och är innekatt men hon andas ibland lite tungt och slickar sig om nosen. Jag trodde det var FORL, men hon gör det fortfarande. Särskilt när hon och jag gosar och liksom ligger och chillar/är halvvaken så hör man hennes andetag, hon andas liksom genom nosen. Finns det något test man kan göra för att kontrollera om hon har kronisk kattsnuva?

Hade missat det här. Jag vet faktiskt inte om man kan testa, teoretiskt borde man väl kunna göra det i läge där de är snuviga iaf?

På Lukas så man hör det på andningen när man är nära, att den är tät och han "väser" lite. Vet att jag i början funderade om det kunde vara typ astma. Syns inget mycket snor men om man kollar riktigt noga rinner det klart snor i näsborrarna. I övrigt verkar han inte besväras mer än att han inte vill äta så mkt (antagligen för att maten inte smakar lika bra/aptiten försvinner när den inte luktar) och att han vissa dagar har mest velat vila. Men andra har han drällt runt byn. Verkar inte hålla i sig mer än nån vecka, sen är han som vanligt igen?
 
Min herpes blossade inte upp förrän efter min andra förlossning (en jobbig förlossning) och då i ögat. Så jag var typ 36 innan jag märkte av herpesviruset. Då hade jag levt med min man i 15 år (han har munsår). Om det nu är min man som smittat mig. Kan ju lika gärna varit min mamma.
 
Nikita har det dock konstant, dvs det blir aldrig bättre eller sämre. Hon nyser ibland (och då kan man känna lite stänk) och slickar sig om nosen. Men det är särskilt när hon är helt avslappnad som man hör att hon andas lite genom nosen. Hennes ögon har lite grums och rinner, särskilt när hon ätit eller ligger i solen. Det är dock inte ett problem enligt flera veterinärer som jag pratat med när vi varit på besök. Tydligen kan vissa burmor få lite grumliga ögon pga trånga näsgångar, jag undrar om hennes andning kan vara av samma anledning.

Förövrigt är bilder och film på Lukas bland de gulligaste jag någonsin sett :love: :heart Vilken fantastiskt fin liten Lukas. Hoppas bara den gula katten har försvunnit så han får ha matte och hem ifred! Han flörtar nog in sig hos fröken till slut men farbror blir nog en hårdare nöt att knäcka ;)
 

Han är mycket svår att motstå ja. Särskilt som han så tydligt bestämt sig för att jag är näst under kattguden och han inte vet till sig över hur han ständigt ska bedyra det. Det är numera svårt att röra sig obehindrat utomhus när jag är ute, det ligger en vilt spinnande katt och rullar på eller direkt framför mina fötter. Hela tiden. Ibland kan man undra om han fått balansproblem och inte kan stå på benen ;)
 

Liknande trådar

Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 234
Äldre I några veckor har en rävunge tassat runt i byn. Som rävungar är mest, dvs tämligen nyfiken och orädd. När grannen satt på utedasset...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
9 072
Senast: morgaine
·
Övr. Katt För flera år sedan (ca 3 år) började en katt hålla till runt svärmors hus. Svärmor började tillslut mata katten då den länge verkat...
Svar
7
· Visningar
1 276
Senast: kazam
·
Katthälsa Sedan i slutet av sommaren har jag en ny gäst ute i stallet. En stor ståtlig hankatt. Först såg jag bara på åtgången av kattmat och på...
Svar
14
· Visningar
2 040
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp