Det här med att leta häst, hur tänker ni?

Mirre

Trådstartare
Vad är det första ni tittar på?
Vad är viktigast?
Finns det nåt speciellt drag hos hästar ni faller lite extra för?
Hur stor betydelse har avståndet till hästen?
Söker ni bara efter en viss typ av häst, eller kollar ni på olika?
Vad är det som får er att bestämma er för en häst?
 
Inte för att jag kan särskilt mycket, men stammen är det första jag lägger märke till. Särskilt nu när jag söker sto för avel, men tidigare har det också varit viktigt. Se vad som ligger bakom. Det viktigaste är att hästen känns rätt, är det inte "den här vill jag ha" utan "den här kan jag tänka mig" letar jag vidare. Jag fastnar ganska sällan för hästar så det gäller att passa på. Hittills har jag köpt hästar som inte haft några lysande förutsättningar. De blir inga stjärnor heller men de blir bättre. Lite sådant som ingen annan tror på, där tror jag att man kan göra fynd. Min första var en korsning vbl/welsh, jättefin ponny, fick bla en 9a på typ och rörde sig förvånansvärt bra. Hade blivit en jättefin dressyrponny om jag orkat traggla vidare. Nuvarande är stor och burkig med ett brokigt förflutet, men jag tror den blir bra i slutändan också. Med andra ord varierar typerna riktigt. Men hästen måste vara sund och frisk, jag skulle inte köpa något med en tråkig skadehistorik eller som är under rehab. Ska man ha en ridhäst till sig själv blir det den som fastnar mest och är ridbarast, inte nödvändigtvis den med längst ben. Avstånd kvittar, jag har peppar peppar inte gått på någon direkt nit så jag köper osett om det är för långt. När man slutat leta och tycker sig ha hittat det man vill ha, som kanske inte var det man sökte, bestämmer jag mig.
 
Jag har inga jätteambitioner, så när jag letar häst räcker det med en lagom allroundhäst, ingen supertalang. Saker jag söker:
-Lagom stor (160 cm +- 5 cm ungefär, gillar inte jättehästar men är 172 cm så de minsta går bort, sen är det ju individuellt)
-Trevligt temperament, den ska vara uppmärksam och framåt utan att vara nervig, och bra i hanteringen
-Glad uppsyn och positiv inställning till arbete
-Lättriden med god ridbarhet, är för lat för att behöva jobba som ett as
-Hyfsad exteriör
-Skadefri
 
Jag som har hobbyhästar bara lägger nog extra märke till hästar med ovanlig/vacker färg och snygg exteriör, gärna mycket tagel. Ska jag ändå lägga alla mina pengar på en häst(både inköp och drift) så kan den lika gärna vara snygg att se på med.
Avgörande är en god, funktionell exteriör och hälsa självklart.
Sedan, när vi väl ses, så är det kemin och blicken i ögonen som avgör. Två gånger har jag åkt för att titta på/köpa en snygg häst jag hittat på annons, och sedan har det slutat med att jag köpt någon annan "fuling" jag hittade på gården... Bara för att den hade vackra ögon... :love:
 
Först utgick jag från min budgett
Sen ålder, utbildningsnivå och mankhöjd :)
Efter jag bläddrat bland annonser och inte hittat något intressant så la jag ut en egen annons om vad jag sökte och fick faktiskt napp!

Jag ville ha en cool häst med bra psyke framförallt som man kan använda som allroundhäst. Blev fötjust när jag hörde bakgrundshistorien om han (inte massa olika hem, inte sjuk, grundligt vaccinerad mm mm) sen när jag såg bilder blev jag kär :D satt o glodde på bilderna om och om igen tills vi åkte ner o tittade på honom och jag kände att allt stämde med hur han var till sättet och ägaren(uppfödaren) var så himla trevlig med så det tog en månad sen åkte jag o hämtade hem han :love:
 
Vad är det första ni tittar på?
Att hästen fungerar för det som jag vill kunna göra.

Vad är viktigast?
Att den är frisk och har ett trevligt lynne.

Finns det nåt speciellt drag hos hästar ni faller lite extra för?

Nej, men den får gärna ha lite humor och det märker man när man träffar den.

Hur stor betydelse har avståndet till hästen?
Egentligen ingen betydelse alls men eftersom det finns så otroligt mycket hästar till salu så behöver man sällan åka speciellt långt.

Söker ni bara efter en viss typ av häst, eller kollar ni på olika?
Jag söker en viss typ men kollar och provrider gärna flera hästar av samma typ.

Vad är det som får er att bestämma er för en häst?
Att allting stämmer och att jag får en bra känsla ihop med hästen. Jag vill känna att jag kan ha roligt ihop med min häst.
 
Vad är det första ni tittar på?
Vad är viktigast?
Finns det nåt speciellt drag hos hästar ni faller lite extra för?
Hur stor betydelse har avståndet till hästen?
Söker ni bara efter en viss typ av häst, eller kollar ni på olika?
Vad är det som får er att bestämma er för en häst?

Vad är det första ni tittar på?

Stam, mankhöjd, utbildning, vad hästen gjort och till stor del även uttryck och att det skall vara "något visst" med hästen.
En välskriven annons med bra bilder gör ju jättemycket! :)

Vad är viktigast?

Att den har det jag söker efter ovanskrivna men även att den varit skadefri. Vill inte heller ha några räddharar, det skall vara en stabil individ som är säker i sig själv.

Finns det nåt speciellt drag hos hästar ni faller lite extra för?

Rejäla men ändå sportiga hästar med mycket power, maffighet! Finns inget tråkigare än "klena" hästar utan hals och nacke! Givetvis hästar med "roliga" tecken och även färger givetvis. "Här kommer jag" attityden liksom! ;)

Hur stor betydelse har avståndet till hästen?

Inget

Söker ni bara efter en viss typ av häst, eller kollar ni på olika?

Jag försöker att vara öppen för olika typer men faller ändå tillbaka på ovanstående! ;)

Vad är det som får er att bestämma er för en häst?

Att den har allt det jag söker ihop med en bra arbetsmoral och gärna ett aningens vassare huvud, vill ha power som sagt!
 
Vad är det första ni tittar på?
Vad är viktigast?
Finns det nåt speciellt drag hos hästar ni faller lite extra för?
Hur stor betydelse har avståndet till hästen?
Söker ni bara efter en viss typ av häst, eller kollar ni på olika?
Vad är det som får er att bestämma er för en häst?
Stam, utbildningsnivå efter ålder, skadefri är nog de grundläggande sakerna. Sen vill jag gärna ha ett gott lynne med viss skärpa och mod. Resten kvittar.
 
Jag hade rätt specifika krav på min senaste.
Svenskfödd, frisk, valack, e. Feliciano, max 165 cm, välriden och skimmel.

Såg annomsen på min häst och visste att han var den rätta.
Föl pladask och han är allt jag vill ha och lite till.
 
Eftersom jag vill ha en häst och det kommer bli min allra första häst. Så letar jag efter en häst som är lätthanterlig, utbildningsnivå, skadefri, gott lynne. Snäll och trevlig. Bra energi men inte för het/tittig. Bra stamtavla. Jag har fastnat för nordsvensk brukshäst men jag hittar ingen till försäljning, någon som har ett hett tips?
 
Vad är det första ni tittar på?
Vad är viktigast?
Finns det nåt speciellt drag hos hästar ni faller lite extra för?
Hur stor betydelse har avståndet till hästen?
Söker ni bara efter en viss typ av häst, eller kollar ni på olika?
Vad är det som får er att bestämma er för en häst?

Det är svårt att säga vad som är viktigast för det är så många parametrar som ska stämma. Pris, utbildningsnivå, temperament o s v.

Men det första jag tittade på var att jag hade råd att köpa hästen.
 
Rent krasst så är det allra första jag kollar på prisklass och var hästen finns, typ 20 mil enkel väg är nog max hur långt jag skulle vara villig att åka för att provrida. Och har jag 50' hästbudget är det inte relevant att kolla på hästar som kostar det dubbla.

Sedan börjar den riktiga sållningen. Ålder (~5-8 år), utbildningsgrad/erfarenhet (minimum grundriden och igång), temperament(vaken och vänlig), storlek (~150-160cm mkh, jag är själv bara 160 cm) är väl det jag tittar på. Ras och stam har liten betydelse för mig som hobbyryttare som tävlar på lokal nivå, men helst svenskfödd och med få tidigare ägare. Annars är jag öppen för allt från arab till fjording.

Viktigast för mig är att det är en sund och frisk häst som är relativt okomplicerad i ridning och hantering och med god ridbarhet. Då har man goda förutsättningar för ett "enkelt" och roligt hästägande. När jag provrider går jag helt på känsla, jag vill både bli lite kär och ha en bra känsla uppe på ryggen. Innan jag bestämmer mig vill jag provrida minst 2 gånger, även hoppa och rida ut, borsta och göra iordning själv. Är alltid med på besiktningen, och den vill jag göra på klinik.
 
Vad är viktigast?
Att den har det jag söker helt enkelt, både storleksmässigt, ålder, utbildningsnivå etc. Och självklart i rätt priskategori.
Finns det nåt speciellt drag hos hästar ni faller lite extra för?
Pigg och alert uppsyn
Hur stor betydelse har avståndet till hästen?
Det beror på, ju dyrare häst, desto längre avstånd. Skulle jag köpa en häst för 25.000 åker jag inte mer än 25-30 mil som max, och då ska den verka väldigt bra. Skulle jag köpa en riktigt dyr häst skulle jag absolut kunna t.ex. ta flyget ner till skåne några dagar och prova hästar.
Söker ni bara efter en viss typ av häst, eller kollar ni på olika?
När jag köper häst söker jag en speciell häst. Den ska vara lämpad för det jag vill göra, nästa gång jag köper häst t.ex. ska den vara mellan 145 och 160, kunna tävla lättare klasser i hoppning, inte vara ett kallblod eller en f.d. travare etc. Då letar jag ju inte bland andra sorters hästar.
Vad är det som får er att bestämma er för en häst?
Om allt stämmer med min "kravprofil" och det känns kul och givande att rida/umgås med hästen. Den ska helt enkelt passa mig, och jag ska passa den. Passar vi ihop, den är i rätt prisklass och rätt allt annat, och går igenom veterinärbesiktning så har jag bestämt mig.
 
Eftersom jag vill ha en häst och det kommer bli min allra första häst. Så letar jag efter en häst som är lätthanterlig, utbildningsnivå, skadefri, gott lynne. Snäll och trevlig. Bra energi men inte för het/tittig. Bra stamtavla. Jag har fastnat för nordsvensk brukshäst men jag hittar ingen till försäljning, någon som har ett hett tips?
Det finns massor tycker jag, kolla FB-gruppen som heter något med Nordsvensk brukshäst tex.
 
När jag letade häst så hade jag dessa krav:
- inte så stora rörelser, jag ville kunna sitta ned i traven.
- allround, skulle passa till lättare hoppning, dressyr, uteritter och bus.
- viktbärande och skadefri, gå igenom besiktning utan någon anmärkning.
- 155-165 cm i mkh.
- hästen skulle finnas i Uppland, så jag kunde provrida flera gånger.

Utöver detta hade jag vissa önskemål, både dessa och kraven ovan infriades av den häst jag köpte. :)
 
Vad är det första ni tittar på?
Unghäst - Utstrålning och lynnet. Även stammen.
Ridhäst - Allt i stort sett. Mestadels ridegenskaperna men även exteriört och lynne säger mycket här.

Vad är viktigast?
Att det känns bra i magen brukar jag säga!

Finns det nåt speciellt drag hos hästar ni faller lite extra för?
Islandshästar - Manen helt klart. Var nog lite därför jag köpte min bebo. ;)

Hur stor betydelse har avståndet till hästen?
Jag älskar ju roadtrips så det spelar faktiskt inte så stor roll.
Beror kanske lite på hur mycket underlag man har för hästen.

Söker ni bara efter en viss typ av häst, eller kollar ni på olika?
Olika skulle jag säga. Gick ju ifrån fullt utbildad tävlingshäst till 1 åring för 3 år sedan ;)

Vad är det som får er att bestämma er för en häst?
Underlag och sedan magkänslan på det.
När jag köpte min 1 åring sa min mage såhär....: :bump: och det gör den lyckligtvis forfarande.
 
Vad är det första ni tittar på?
Utstrålningen, det är väl det första som får mig att titta vidare på annonsen
Vad är viktigast?
Att den har ett bra temperament, är skadefri och storleken. Vill gärna ha en stor häst
Finns det nåt speciellt drag hos hästar ni faller lite extra för?
Har den ett fint huvud och ögon så faller jag direkt, är den sedan mörk med bläs och vita ben också så är jag såld :love:
Hur stor betydelse har avståndet till hästen?
Beror väl lite på, men är det en häst man verkligen gillar så kan jag åka långt
Söker ni bara efter en viss typ av häst, eller kollar ni på olika?
Jag kollar på olika, ändrar mig hela tiden ang vad jag vill ha så :p
Vad är det som får er att bestämma er för en häst?
Att vi funkar och trivs ihop, att den har det jag söker och är lugn och trevlig
 
Vad är det första ni tittar på?
1. Priset (att den är inom budget)
2. Exteriör och rörelse
3. Stammen

Vad är viktigast?
Att det är en häst vars temperament o lynne kan tänkas vara något som fungerar med mig.


Finns det nåt speciellt drag hos hästar ni faller lite extra för?

Fina uttrycksfulla ögon.

Hur stor betydelse har avståndet till hästen?
För rätt häst nej, men för såna man känner att det kanske kan vara något ja.

Söker ni bara efter en viss typ av häst, eller kollar ni på olika?
Jag kollar på samma, kan bero på att det är föl/ett åringar jag tittar på.

Vad är det som får er att bestämma er för en häst?
Känslan jag får när jag tittar på hästen.
 
Vad är det första ni tittar på?
Vad är viktigast?
Finns det nåt speciellt drag hos hästar ni faller lite extra för?
Hur stor betydelse har avståndet till hästen?
Söker ni bara efter en viss typ av häst, eller kollar ni på olika?
Vad är det som får er att bestämma er för en häst?

Jag har till en början tagit bort Norra o Södra Sverige, finns trots allt en hel del hästar inom en radie på 60 mil.
Innan jag åker vill jag se film hur den rör sig och ha en bra kontakt med säljaren, rätt många hästar har gått bort på grund av detta.
Jag har också provridit flera som varit halta eller haft andra deffekter (typ väldigt sneda kors, sneda ben etc som säljaren inte tyckt varit viktigt att berätta), och de värsta fallen kan man ju eliminera med en bra film.

Eftersom jag vill ha en tränings/tävlingskompis vill jag veta bakgrund, vart den är inriden och hur utbildad, finns resultat kollar jag upp dem. Här är det INTE viktigt att den har höga höjder, nollor och höga procent, mer vad den har för issues, stannar den på hinder-varför? Är den jäkligt spookey på bana, går den inte fram för skänkel etc
Filmen visar också litegrann hur hästen är riden, och ungefär vad jag kan utveckla och gör med den.
Hellre att den inte har gjort så mycket men går fram än att den hoppat 135 men aldrig gått en nolla ens på 100.
Jag behöver ändå inte en häst som hoppat 135 ;).
Jag vill också att den är hyfsat bra grundriden på marken, vissa saker spelar ingen roll som vilka rörelser den "kan" i dressyr, men jag vill att den jobbar ändamålsenligt, är framme, inte lång som ett godståg och seg, hängande i handen utan avslappnad men "redo" och inte en massa tjafs och protester - för man vet inte vad de beror på.

Hästar med problematik som sadeltvång, att den har flera olater som stegringar/kastar sig etc går bort för att det är svårt att veta vad de beror på, har inget emot att rida till en krånglig häst, men det kan ligga en skada eller ett kroppsligt problem i grunden.
Även hästar med viss skadehistorik går bort, just för att grundproblemet kanske inte är löst om den har återkommande kotledsinflammationer. Däremot små grejor är helt ok, typ att den vintertid ibland har mugg och står i en lerig hage i Göteborg.

När jag väl åkt o hälsat på hästen så är det mycket känsla, jag blir förtjust i de flesta djur, och där avgör hur den känns att hantera, rida, hur den är hanterad och hur ägaren verkar. Vissa hästar hoppar jag inte ens, för de känns inte "rätt" i grundridningen. Jag vill ha en bra känsla, att vi kan bli ett team och att hästen svarar å rätt sätt, och även att jag kan känna att de finns utvecklingspotential om den inte är så erfaren.

Plus för mig är hästar som går ute mycket, rids allround även om de är inriktade på en gren. Jag vill att de har ridits för tränare regelbundet. De ska vara försäkrade.

Typ så!!
 
Hur gör ni med besiktningen, kollar ni på klinik eller räcker det med vanlig gårdsbesiktning?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag letar av olika anledningar ponny / häst men kan verkligen inte bestämma mig för vad som är bäst. Har ni några kloka tankar...
Svar
5
· Visningar
552
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 340
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 241
Senast: WBanna
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
602
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp