Det här med att leta häst, hur tänker ni?

Beror på ålder och prisklass.


Håller med. Vår tävlingshäst för 100 000 kr +, var det hela kitet på klinik med röntgen etc. Min läromästare, 18 år, som ska gå lättare träning och tävling för under 15 000 kr, ingen besiktning alls mer än min euqiteraput tittade igenom henne.
 
Vad är det första ni tittar på?
Att det är en häst som uppfyller mina krav hos alt. ridhäst eller avelshäst. + Pris.
Vad är viktigast?
Mkt goda gångarter, dvs. bra register, elasticitet samt schwung. Trevligt temperament. Lagom stor (max. 1.73). Sportig typ. + frisk, god stam, ridbar etc.
Finns det nåt speciellt drag hos hästar ni faller lite extra för?
Vackra hästar med mycket knän + härlig personlighet.
Hur stor betydelse har avståndet till hästen?
Inget! Det finns mycket hästar till salu, men tyvärr är det få som jag anser är bra. Så åker hellre längre för att få den hästen jag vill ha.
Söker ni bara efter en viss typ av häst, eller kollar ni på olika?
Söker endast efter "vanlig ridhäst", dvs. ASVH, Old, KWPN etc.
Vad är det som får er att bestämma er för en häst?
Att jag tror att hästen kan bli något alt. att jag tror att hästen kan bidrag inom aveln.

Klinikbesiktning oavsett häst eller prisklass. Vill veta vad jag har hemma. :)
 
Vad är det första ni tittar på?
Vad är viktigast?
Finns det nåt speciellt drag hos hästar ni faller lite extra för?
Hur stor betydelse har avståndet till hästen?
Söker ni bara efter en viss typ av häst, eller kollar ni på olika?
Vad är det som får er att bestämma er för en häst?
Jag har under senare år letat efter en cool valack, frisk och fin och inte alltför stor, inte alltför ung och ganska välutbildad. Lite som den hästen jag hade som tonåring. Men de tre jag köpt har alla varit ganska speciella ston, personliga men inte så enkla. Så det jag letar efter är nog personlighet.

Dock har jag lärt mig massor av damerna, så det har blivit bra ändå! Givetvis klinikbesiktning, 2 av 3 även ordentligt röntgade.

Om det blir en nästa gång ska jag köpa en cool valack...:D
 
Vad är det första ni tittar på?
Vad är viktigast?
Finns det nåt speciellt drag hos hästar ni faller lite extra för?
Hur stor betydelse har avståndet till hästen?
Söker ni bara efter en viss typ av häst, eller kollar ni på olika?
Vad är det som får er att bestämma er för en häst?


Viktigast är magkänslan helt klart! Jag som inte tävlar sökte en riktigt allsidig häst som både hoppar bra, fin i dressyr, orädd i terrängen osv som jag mer än gärna rider barbacka i grimma (alt inget träns allt) osv, så en riktigt allround kompis helt enkelt!

Sökte en stor yngre häst men kom hem med en äldre ponny. Dock är hon den mest allrounda häst man kan hitta! Hoppar superbra, riktigt riktigt fin i dressyr, en klippa att rida ut, sjukt snäll i all hantering osv. Men är tävling viktigast är ju kapacitet, mentalitet och meriter/stam kanske de viktigaste framför snäll att rida ut.


Min hittade jag inte o Sverige ens, så avstånd är inget problem!
 
Vad är det första ni tittar på?
priset, stam, utbildning, ålder.

Vad är viktigast?
Att den är frisk (såklart) och har en personlighet man kan förstå och komma överens med.

Finns det nåt speciellt drag hos hästar ni faller lite extra för?

baserat på de jag redan har... knäppa men inte helt hopplösa. men det är inte så tydligt när jag köpt dem åtminstone :p det visar sig så fort de kommer hit.

Hur stor betydelse har avståndet till hästen?
min och min systers första ponnyer köpte vi av en kompis, hade ponnyerna på bete först. storhästen stod i stallet jag jobbade i, dvs 1,5km bort. nära och bra är kanske inte alltid det bästa men nära nog :p

Söker ni bara efter en viss typ av häst, eller kollar ni på olika?
jag söker efter en som kan passa ihop med mig, en som jag man kan utvecklas med under flera år. dvs inte allt för gamla hästar, kan gott och väl tänka mig att skaffa vilken ras som helst bara det är med exteriör och egenskaper som fungerar för det jag vill.

Vad är det som får er att bestämma er för en häst?

att det är en häst jag kan lära mig av. fastnar alltid för kräsna jäkla hästar som man får kämpa sig blå för att komma på rätt sida med. men jag utvecklas ju väldigt mycket med dem. även om jag alltid varit ute efter en snäll liten brun häst som gör allt man ber om.

men den bästa läromästaren är en sån som inte gör rätt för ens ryttaren gör rätt. :p

besiktning (har jag lärt mig i efterhand) ska ske på klinik, jag betalar och jag är med hela tiden. så ser jag hur hästen sköter lastning, hur den är på nya platser och har flera utomstående veterinärer som kan bedöma hästen.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag letar av olika anledningar ponny / häst men kan verkligen inte bestämma mig för vad som är bäst. Har ni några kloka tankar...
Svar
5
· Visningar
561
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 754
Senast: bobbbo
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 325
Senast: WBanna
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
662
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp