Det här med kvoter..

Zebban

Trådstartare
och då menar jag kvoten mellan smbrp och energi. Hur resonerar ni? Jag har ett hösilage med kvot på 4. Behovet av protein är uppfyllt. Bör jag ändå fodra upp proteinet för att få en kvot på 6? På köpet får jag då för mkt energi.. Kan tilläggas att det är en vuxen häst jag pratar om som är ganska lättfödd. Tacksam för lite input!
 
Jag använder bara kvoten som en inköpsvisning. Som jämförelsepriset på ICA. Inget jag fodrar efter. Jag tittar att behoven är fyllda, och att det inte blir för mycket energi (fet häst/exploderande häst).

Enda gången jag är försiktig med protein är när det kommer från kraftfoder.
 
@Lovisaleonora Tack! Här är det hopplöst att hitta hö med bra protein. Han får nu 1/2 kg muskel och då får jag upp kvoten till 5. Vet ju flera som berättar om att deras lättfödda hästar håller sig finare på en högre kvot. Men det känns ju sådär att fodra upp massor med kraftfoder för att få upp kvoten..
 
Nu har du dessutom ett rätt kraftigt proteinfoder, så jag hade absolut varit försiktig med att ta upp kvoten onödigt via den proteinkällan.
 
I första hand så köper vi grovfoder med hög kvot (och låg energi). Letar rätt flitigt året runt och köper två partier (två olika storlekar).

Vi har också lättfödda och vill ha dem på en högre totalkvot. Till skillnad från Lovisa så fodrar vi i princip enbart efter kvot vad gäller energi o protein eftersom vi alltid matar dem med så mycket grovfoder som de vill ha (äter ändå max 2 kg TS/100 kg häst i princip, när det är svinkallt) och bara ger krubbskrammel.

I mitt fall är det ju rätt lätt, jag bara ger mer hösilage om de vill ha mer, eftersom partierna har kvoter över 6.

Hade jag haft dålig kvot hade jag kollat hur mycket lusern/potatisprotein som behövdes vid tex 8, 10, 12, 14 kg grovfoder (eller vad hästen nu äter) för att få kvoten till 6 och anpassat mig efter hur mycket grovfoder jag gett. Lite mer pussel om du måste hålla nere hösilagegivan och ersätta med halm.

Håller helt med Lovisa att med potatisprotein eller liknande koncentrat så hade jag velat ge så lite som möjligt = till en kvot 6 hade fått räcka absoult, eller lite lägre om det behövs mycket tillskott annars. Lusern är bättre men ger ju som sagt en del mer energi.

Tillägg: Anledningen att jag inte fodrar efter behov på energi/protein är helt enkelt att hästarna inte är så lättfödda att de inte kan ha fri tillgång vintertid. De håller sig fina när de äter den mängden de vill ha och reglerar alltså utefter vädret. Smidigt för mig :p

Mineraler kollas ju dock både behov och kvoter såklart.
 
Har fri tillgång på hösilage, kan tyvärr inte begränsa givan. Räknar med att han äter 15 kg (men får nog i sig ett par kg till). Ger vetekli och linfrökaka förutom muskeln. Skulle behöva ge 1 kg muskel för att komma upp i kvot närmare 6. Kan tyvärr inte ge lusern då det redan är mkt kalcium i hösilaget. Helst hade jag velat skippat muskeln helt.. Frågan är om hästen överlever på en kvot på 4,5.. :P
 
Har man fri tillgång är ju ofta kvoten det enda man har att gå på, då hade jag också valt en hög kvot och försökt få ner energi om inte alla hästarna varit svårtydda.
 
Suck.. inte lätt det här.. Får förbereda mig på att åka land o rike runt för att få tag på bättre hö nästa år..
 
Men om du vet ungefär vad hästen får i sig är det ju bara att lägga sig där, och se vad som händer. Var uppmärksam på förändringar och beredd att förändra foderstaten.

Dock, var väldigt försiktig med starka proteinkoncentrat. Det finns många tråkiga sjukdomar som kommer av obalans i tarmen. Googla t ex på Baron Gruff. Jag föredrar att fodra till lusern (också?) för att få upp proteinet. Tyvärr följer då energin också med.
 
Om du inte kan begränsa intaget (eller blanda med halm gissar jag?) så hade jag valt att inte lägga till mer protein i första hand om behoven är uppfyllda och hästen i normalt hull.

Blir den däremot tjock och/eller tunn i överlinjen så måste du ju göra något.

I det senare fallet så kanske lusern ändå, hur hög kvot? Ca/P kan ju vara hög om det kommer från grovfodret och fosformängden är ok. I andra hand kanske potatisprotein rent eller muskel.
 
Tyvärr är hästen känslig i magen, visar sig som hudproblem. Därför vill jag helst inte ge något proteinkoncentrat alls. Verkar dock fungera ok med givan av muskeln som han får nu, men vill helst inte ge mer. Ca/P kvoten på hösilaget ligger på 2,7, så det blir ju lite högt om jag lägger till lusern. Kanske ska prova att ta bort muskeln helt ändå och se vad som händer.. Tunn i överlinjen har han aldrig varit, däremot brukar han kunna bli bukig..
 
Men om behovt av protein är uppfyllt så kan du ju skita i kvoten :) Alltså strunta helt i muskeln om hästen funkar bättre utan koncentrat, eller om det funkar med 0.5 kg fortsätta om det ger dig mer ro ang kvoten :)

Jag ser som sagt till att kvoten är hög men det är ju utan koncentrat, hade jag varit du hade jag försökt ha is i magen och bara gett hösilage om hästen lätt reagerar.

2.7 är inte alls högt vad jag läst, de har väl testat kvoter en bra bit högre än det från grodvfoder vad jag vill minnas? Tror vårt nya hade typ 2.6, det oroar mig inte det minsta för fosforn är uppfylld :)
 
Jag har liknande värden. En kvot på 4. Jättelåg fosfor dessutom. Jag har med lite hjälp och foderdiskussioner om exakt samma saker som du, räknat ut en foderstat med 0,5 kg Krafft Muskel, 100g Miner Vit och så även 30g Fosforbalans. Hästen går på fri tillgång och jag har räknat på 15 kg, det var ungefär det hon åt av samma grovfoder när hon stod på stall en period och jag gav tills hon lämnade... Väger runt 500 kg.

Där jag bor är det omöjligt att välja foderleverantör efter värden. Få analyserar öht och dessutom är man glad om man får tag i nåt öht, gärna en mängd så man slipper byta hela tiden. Bara att bita i det sura äpplet och köpa tillskott när det visar sig dåligt.
 
@the_connemara Ja, jag tror jag skiter i kvoten.. :) I allafall just nu när han har en viloperiod. Får se vad samvetet säger när jag sätter igång honom igen, då kanske det blir läge att plocka fram Muskeln.. :) Angående Ca/P kvoten har jag för mig att man inte vill ligga på högre kvot än 2,5 några längre perioder, men jag kan ha fel..

@stjarnfrugt Jag har i allafall hyffsat med fosfor.. Men då var jag inte helt fel ute med tanken om Muskeln ändå.. Samma sak här; knappt någon som analyserar och de analyser jag sett har varit låga i protein de också. Vi kanske borde flytta.. ;)

@Centaur Blir tyvärr alltför mkt energi med lusernen..
 
Där jag bor är det omöjligt att välja foderleverantör efter värden. Få analyserar öht och dessutom är man glad om man får tag i nåt öht, gärna en mängd så man slipper byta hela tiden.

Jag ställer mig SÅ frågande till detta uttalande. Hela Sverige finns ju att tillgå för leverans, det handlar bara om kg-pris. Inget annat. Alls.

Här i Skåne har vi något år fått köpa torrhö från Värmland, vilket kanske inte varit det mest praktiska. Men det billigaste i längden. Det finns MASSOR av företag som har som levebröd att frakta saker - t ex hästmat i olika former - från punkt A till punkt B.
 
@Lovisaleonora Jag bor i Övre Norrland, nästan så långt upp man kan ta sig. Med tanke på att vi bara får lagra 30 småbal åt gången per häst i vår hölada, så skulle det antagligen inte bli speciellt ekonomiskt att frakta hit det. Då är nog ett halvt kilo Krafft och extra mineraler en ganska enkel lösning. Min häst ser inte speciellt lidande ut.

@Centaur Jag vet inte om det var riktat åt mig, men det funkar inte med energin. Jag behövde så proteintätt som möjligt. Potatisprotein är tveksamt om jag fått i henne, annars hade jag beställt det. Finns dock ingen ÅF inom 60 mil enligt kartan på Kvarnbyfoder så kände inte för att beställa hem en pall och sedan matvägrar hästkraken...
 
Alla väljer sina förutsättningar i viss mån, själv hade jag aldrig accepterat att inte kunna få hela säsongens tillgång tryggad från samma parti (analys etc).

Jag har flyttat från en hel del stall för att utevistelse, ridmöjligheter och foder inte fungerat. Funkar det inte för mig och min häst, får det vara. Just nu är jag hästlös, för att det går inte att hålla häst så som jag kräver att det ska fungera.

I viss mån kan man välja hur man vill ha det, och mina val drabbar ju i högsta grad min häst.
 
Hej!

Jag går på att näringsbehovet ska vara uppfyllt. Med min blir det automatiskt minst 6 i kvot- hon har lätt att gå upp i vikt, så ett överskott av energi blir hon rullande tunna på. Hon får väldigt kontrollerad foderstat- kan inte äta fritt för hon slutar inte äta. :-(.

/Lavinia
 
Men du har ju analys. Är proteinbehovet täckt kan du strunta i kvoten. Och calcium/fosforkvoten kan du ju alltid balansera upp m fosforbalans.
Tror du skapar ett problem du inte har här.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 409
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 519
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Protein/energikvoten dvs. Vi har väl alla lärt oss att en kvot på 6 mellan protein och energi är önskvärt för de flesta hästar. Men...
2
Svar
24
· Visningar
2 714
Senast: bigganl
·
Foder & Strö Jag tror alla med lättfödda hästar är bekanta med problematiken: årets hö kommer in med en kvot på 3-4. Hur rackarns ska man få ihop...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 310
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp