Det här med kvoter..

@HannaZ Ja, det är möjligt att jag skapar ett problem som jag inte har.. :) Men började fundera på om det kanske kan gynna hästen med en högre kvot med tanke på att man hör en del som har lättfödda hästar som håller sig finare på högre kvot. Sen det är naturligtvis lite annat att ha ett hö med högre kvot än att fodra upp kvoten på annat sätt. Men det var det som fick mig att börja fundera. Ca/P kvoten är ok nu eftersom jag fodrar med vetekli.
 
Skönt att flera svarat typ samma. Jag räknar på proteinbehovet och struntar i om kvoten blir fel.
Jag mår lite dåligt över det men hitintills har hästarna aldrig tappat överlinjen
 
Största risken är väl närmast att hästen blir fet. D v s för att få upp proteinet (med låg kvot i grovfodret t ex) blir energin hög. Det är därför det kan vara en bra latmask att titta på kvoten, så det stämmer bra med vad just min häst behöver. Inte för mycket energi när proteinkvoten är OK.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har förmånen att ha hösilage med riktigt bra protein, så i år behöver jag inte lägga en förmögenhet på proteinfoder. MJ/SmbRp-kvoten...
Svar
16
· Visningar
1 105
Senast: SiZo
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 441
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 635
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Protein/energikvoten dvs. Vi har väl alla lärt oss att en kvot på 6 mellan protein och energi är önskvärt för de flesta hästar. Men...
2
Svar
24
· Visningar
2 729
Senast: bigganl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp