Bukefalos 28 år!

Det kontantlösa samhället

Samtidigt säger det ju lite om hur det är att vistas i Sverige om man inte bor här permanent och har vant sig. Att tex vara tvungen att ladda ner en ny app till sin telefon för varje stad man ska åka buss i är ju höjden av ogästvänligt. (Ja, jag vet att det finns många ställen där man åtminstone kan betala med kort eller sms. Här är det bara appen som gäller.)

Eller att förlita sig på svenska betallösningar som man bara kan få om man har bankkonto här (swish) är också rätt exkluderande.

Kanske inte samhällskritiskt att turism fungerar bra, men det är onekligen en stor del av vår ekonomi på många ställen.

Här i Skåne finns det iaf många olika sätt att betala för kollektivtrafiken som inte involverar appen (men det krävs ofta kort):

-Tåg: Biljettautomater finns på alla stationer (plus på Kastrup och Hovedbanegården i DK).
-Regionbussarna: Man kan blippa sitt betalkort på bussen.
-Stadsbussarna: I 10 städer (d.v.s. alla som har stadsbussar) kan man blippa betalkortet, använda Apple Pay eller Samsung Pay
-Nästan 60 ombud säljer biljetter. En del är mataffärer och där man kan man alltid använda kontanter. (plus 4 större kundcenter).

Det är ju alltid så när man är turist att man får ta reda på hur saker och ting fungerar och hur man betalar för sig. När jag var i Nederländerna förra året var det väldigt vanligt med affärer och restauranger som inte tog utländska kort alls. De tog bara nederländska kort. Det fick man ju förbereda sig på och se till att ha med kontanter även om man tycker att det är stenålders och bökigt. I en del länder ska man dricksa allt och alla stup i kvarten nåt jag tycker är irriterande. Men det är ju bara att anpassa sig efter hur det fungerar dit man åker. Det är alltid bra att kolla upp i förväg innan en resa så att man inte blir överraskad över att det inte fungerar som hemma.
 
Senast ändrad:
Man kan väl fortfarande ha bank-id på fil på sin dator? Det hade jag i början när bank-id kom.
Ja absolut.
Det är därför som jag tycker att det är ganska så enkelt att ha flera BankID.
Ett på mobilen och ett på datorn.
För den som vill köra med korkad telefon så är ju datorn ett alternativ.

Alla som skriver här har ju någon internetuppkopplad enhet.
 
Å andra sidan är vi fortfarande en del av den svenska ekonomin, har svenska konton och använder svenska banker... Vissa av oss har till och med bank-ID. ;) Och en del har både släkt i Sverige och vill eventuellt åka dit någon gång i framtiden
Visst är det så.
Men.
Ni får inte de fördelar av systemet som de som bor i Sverige har och kan därför inte bedöma helheten.
Om man bara lever med de besvärliga biverkningarna så blir ju systemet oönskat.
Detta oavsett hur bra det är för övrigt.
 
Samhällets.
Kommunen utser Gode Män till dem som inte klarar sin ekonomi själva.
Det där anser jag hamnar i den påsen.
Så man vänder sig till Socialtjänsten i sin Kommun.
Då så får man se till att hjälpa dessa människor.
Det är ett ansvar som samhället måste ta.

Men det krävs inga kontanter för det utan det kan lösas på andra sätt.

Att man inte klarar av t ex BankID och/eller swisch behöver inte betyda att man inte klarar av att sköta sin ekonomi själv och behöver (och kan beviljas) en god man. Det räcker att man är lite långsam och stel i fingrarna för att det inte ska fungera. Jag har svårt att se hur det skulle kunna lösas i praktiken.
Kortköp för lägre belopp som man blippar utan kod är dock smidigt även för många äldre.
 
Att man inte klarar av t ex BankID och/eller swisch behöver inte betyda att man inte klarar av att sköta sin ekonomi själv och behöver (och kan beviljas) en god man. Det räcker att man är lite långsam och stel i fingrarna för att det inte ska fungera. Jag har svårt att se hur det skulle kunna lösas i praktiken.
Kortköp för lägre belopp som man blippar utan kod är dock smidigt även för många äldre.
Jag har svårt att tro att det då inte fungerar på laptop eller annan dator.
Man behöver ju bara ha med korten som betalningsmedel till butiken och dessa fungerar ju oftast bra precis som du beskriver.
 
Vad är det märkliga telefoner du köpt som inte är tillräckligt säkra för banken? För mig har alltid batteriet blivit fullständigt uselt långt innan telefonen egentligen blivit omodern på nåt sätt. Fullt fungerande telefon på alla sätt inkl. banken men så uselt batteri att man måste ha med sig en powerbank vart man än går.
Nä inga konstiga alls utan min bank godkänner nu mer Android 13, 12, 11 och 10 (nuvarande och 3 tidigare) och kommer ju ett nytt operativsystem nästan var 12 till 14 månad så köper du precis när ett nytt kommer ut så kan du ha telefonen i 4 år. Aldrig köpt när en ny kommer ut utan brukar vänta tills senare när priset har sjunkit lite så max 3 eller 2,5 år för mig.
 
Fö brukar ungefär en miljon människor stå utanför den digitala världen enligt rapporten Svenskarna och internet. Jag har dock inte kollat den senaste

Om det nu är som tidigare nämnts i tråden ca 1 miljoner svenskar som varken har tillgång till bankkonto eller kreditkort, hur ska de från ena dagen till den andra klara sig om de inte får använda kontanter? Vad gör du åt alla som av olika anledningar blivit hemlösa och är arbetslösa? Alla kan eller vill inte begå självmord i väntan på att samhället ska lösa alla problem åt dem.

Det får nog ta litet längre tid än från ena dagen till den andra.
Samhället som skall sköta om betalmedel måste ju ordna med alternativ innan det skrotar kontantsystemet.
Det är ett samhällsansvar att tillse att det finns ett fungerande betalsystemet.
I dag görs det delvis med kontanter men det är verkligen inte den enda möjliga lösningen.

Men du har missat vad de saknar.
Det står utanför digitalisering.
Ingenstans hittar jag att de saknar bankkonto eller betalkort.

Var har du källa på det?

Du får läsa tillbaka i tråden, det var inte jag som kom med siffran, därav mitt svar att om det stämmer. Jag har inte missat vad de saknar, de saknar inkomst och boende, men just digitaliseringen i landet är inte fullt utbyggd heller, många får ingen kontakt med mobilnätet men trots det rivs kopparnätet innan det är fullt utbyggt = inget samhällsansvar.

Samhället tar inte fullt ut sitt ansvar och varken den förra eller nuvarande regering gör något åt det. Kan inte du som har alla svaren göra något åt det?

Det är här det blivit tillsnurrat.

Det är alltså inte en miljon svenskar som inte har bankkonto och det är inte heller en miljon svenskar som står utanför den digitala världen utan den senaste rapporten visar att det är c:a 6% av den vuxna befolkningen i Sverige som inte är uppkopplade helt enkelt och det är inte en miljon.

https://svenskarnaochinternet.se/rapporter/svenskarna-och-internet-2022/sammanfattning/
 
Samtidigt säger det ju lite om hur det är att vistas i Sverige om man inte bor här permanent och har vant sig. Att tex vara tvungen att ladda ner en ny app till sin telefon för varje stad man ska åka buss i är ju höjden av ogästvänligt. (Ja, jag vet att det finns många ställen där man åtminstone kan betala med kort eller sms. Här är det bara appen som gäller.)

Eller att förlita sig på svenska betallösningar som man bara kan få om man har bankkonto här (swish) är också rätt exkluderande.

Kanske inte samhällskritiskt att turism fungerar bra, men det är onekligen en stor del av vår ekonomi på många ställen.

Hur ser det ut i andra länder då? Har alla andra länder gemensam taxa över hela landet?
 
Nä inga konstiga alls utan min bank godkänner nu mer Android 13, 12, 11 och 10 (nuvarande och 3 tidigare) och kommer ju ett nytt operativsystem nästan var 12 till 14 månad så köper du precis när ett nytt kommer ut så kan du ha telefonen i 4 år. Aldrig köpt när en ny kommer ut utan brukar vänta tills senare när priset har sjunkit lite så max 3 eller 2,5 år för mig.

Aldrig köpt den absolut nyaste och har aldrig haft det problemet. Alltid haft Android.
 
Det är här det blivit tillsnurrat.

Det är alltså inte en miljon svenskar som inte har bankkonto och det är inte heller en miljon svenskar som står utanför den digitala världen utan den senaste rapporten visar att det är c:a 6% av den vuxna befolkningen i Sverige som inte är uppkopplade helt enkelt och det är inte en miljon.

https://svenskarnaochinternet.se/rapporter/svenskarna-och-internet-2022/sammanfattning/
Jag ville säga att det är många som inte är helt digitaliserade. Och jag påpekade att jag inte läst den senaste rapporten
 
Jag har svårt att tro att det då inte fungerar på laptop eller annan dator.
Man behöver ju bara ha med korten som betalningsmedel till butiken och dessa fungerar ju oftast bra precis som du beskriver.
Det är mjukvaran - inte hårdvaran - som är problemet med Bank-Id om man är lite långsam
 
Hur ser det ut i andra länder då? Har alla andra länder gemensam taxa över hela landet?
ofta så betalar man kontant ... eller köper biljett i automat i respektive stad, men i t ex Tyskland går det nu att åka med samma kort (49 Euro?) på lokaltrafiken i hela landet. Sämst(?) är New York och många andra amerikanska städer där man kan behöva flera biljetter till flera olika kollektivtrafikbolag när man ska ta sig mellan två olika destinationer i samma storstadsområde. (Förutom de länder där varje liten buss körs av en egen bussägare med sin egen taxa, men då duger bara kontanter)
 
Hur ser det ut i andra länder då? Har alla andra länder gemensam taxa över hela landet?
Enhetstaxa, nej (men det finns länder som är på väg att införa det), men trots de 10-12 utlandsresor jag tidigare gjorde varje år så är det enbart i Sverige jag råkat ut för att det enda tillgängliga sättet att köpa en enkelbiljett är att ladda ner en app och registrera sig. Alternativt hitta en öppen butik som säljer biljetter och det är inte direkt lätt när man inte redan är i centrala stan, under dagtid.

(Man måste dessutom uppge personnummer så jag vet inte hur det funkar om man inte är svensk? :confused: Och man kan bara vara registrerad med en telefon så jag som har två pga jobbet måste ändå alltid släpa runt på båda.)

På nästan alla andra ställen jag rest har det gått att betala ombord, antingen med cash eller med (svenskt) kreditkort. I allra värsta fall har det varit biljettautomat på perrongen och möjligt att köpa online om man har tillgång till nät (vilket man inte ska räkna med när man roamar).

Numera ska även västtrafik kunna ta emot kort (det är helt nytt), "på alla spårvagnar och de flesta bussar". Well, det hjälper inte så mycket när man kliver på en stombuss och konstaterar att nähä, det här var tydligen en buss där jag inte kan betala med kortet och nu när jag redan klivit på tjuvåker jag faktiskt eftersom jag just då inte hade något annat sätt att betala. (Det räknas som tjuvåkning om man inte har betalat sin mobilbiljett redan innan man kliver ombord.)
 
Som utlandssvensk har det varit tufft med det kontantlösa samhället. Det var jättesvårt att förstå hur jag skulle betala min SL-Biljett. Jag googlade massor och det kändes ändå osäkert om jag verkligen hade gjort rätt. För några år sen kunde jag inte betala min parkering i ett köpcentrum (innan p-appar) eftersom mitt utländska debitkort inte accepterades. Då fick jag leta annan parkering. Tvingades skaffa ytterligare ett kreditkort för att kunna klara mig i Sverige. Och i varje ny stad har jag åkt på att ladda hem den stadens egna p-app..Inte kul. Och redan för några år sen försökte jag skaffa bank-id och swisch. Det gick inte då. Banken vägrade.
 
Och min mamma har varken smartphone eller Bank-id. Hennes dator är så föråldrad så inga operativsystem uppdateras längre. Hon vill inte köpa något nytt. Hon har ingen som kan hjälpa henne. Jag bor långt bort och hon har ingen som kan hjälpa. För henne har betalningar blivit typ omöjligt. Det är så även för mina jämnåriga vänner. De är betydligt yngre än min mamma men även de har problem med tekniken.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Läste en artikel och såg då detta. Finns det någon mer som över huvud taget hört talas om detta? Jag känner jag inte har en i närheten...
Svar
0
· Visningar
217
Senast: 95johsv
·
Hästvård Råkade hitta den här på Facebook. Har inte läst den men nån kanske är intresserad. Länk till hela studien...
Svar
7
· Visningar
1 395
Senast: MiniLi
·
  • Artikel
Dagbok Sing me to sleep Sing me to sleep I'm tired and I I want to go to bed Sing me to sleep Sing me to sleep And then leave me alone Don't...
Svar
0
· Visningar
736
Senast: Grazing
·
  • Artikel
Dagbok Har funderat en stund på om jag ska posta en dikt jag skrev ikväll och blev lätt road nu när jag oroar mig för att ångra mig om jag gör...
Svar
0
· Visningar
1 029
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp