Det som inte fick hända har hänt!

Sv: Det som inte fick hända har hänt!

När jag skulle gå hem med pållen efter en tävling, så skulle man gå under en bro som går under E4:an. Har aldrig varit några problem med att gå där innan. Just denna dagen kommer en moped i full fart och nästan kör på oss. När jag ser mopeden komma och inser att han inte kommer stanna ställer jag mig framför Lyster för att skydda han. Själva mopeden hamnar mellan mig och Lyster så han gled in mellan oss (bara ren tur att jag ledde han och inte red). Lyster blev ju livrädd (vilket jag definitivt inte klandrar han för) och springer iväg. Först ut på gräs som är jämte E4an. Men sen ut på vägen. Visste inte vad jag skulle göra helt livrädd för att han skulle bli påkörd. Som tur var hade dom stängt av en bit av högerfilen (den Lyster sprang upp på) och jag hann fram till han i tid innan han sprang över på den trafikierade sidan. När jag sedan kommit bort från vägen kom ju chocken.
Som tur var så hände inte så mkt med Lyster eller mig. Jag hade brännblåsor i hela händerna efter att försökt hålla kvar Lyster. Lyster fick ett pyttepyttelitet sår på ena framknäet där mopeden tagit i.
Mopeden blev totalförstörd men det var jag nästan skadeglad för. Grejen var den att den tunnlen som vi gick i är privatägd av oss som bor där och det är förbjudet för motortrafik att köra där.
Det som gjorde mig mest irriterad var att jag fick höra en massa att det var mitt fel. Jag stod bara och viftade att han skulle sakta ner när han kom i full fart.

Var bara tvungen att skriva av mig lite. =)
 
Sv: Det som inte fick hända har hänt!

Läskigt, tur att det gick förhållandevis bra!

Det finns så mkt korkat, okunnigt folk, man blir tokig!!!
 
Sv: Det som inte fick hända har hänt!

KL.
Varför skulle ni åka på det? Har ni så dåligt staket eller vad?
 
Sv: Det som inte fick hända har hänt!

Stackare, så du fick gå 1,2 mil samma väg med honom hem? Var det nykomligen detta också?

Nej det var min gamla skadade häst, och jag med fraktur på svanskotan..men är man enveten såär man:devil:
 
Sv: Det som inte fick hända har hänt!

Jag har aldrig varit med om detta så det var min första tanke, jag har pratat med polisen idag och de säger bara att vi har ryggen fri eftersom de gick i stängslade hagar med ström på, 3 band om 4 cm dessutom så det är ganska rejäla hagar. Antagligen har det kommit en älg för staketet var nerrivet cirka 10 meter med avbrutna stolpar och linor huller om buller etc, det skulle våra hästar aldrig klara/göra, inte ens i skrämt tillstånd. det har 4 Ha mark i vinterhagen så antagligen hade de kutat runt som blådårar istället! Våra hästar hade inte heller något som helst riv/brännmärke efter trådarna så jag tror bara att de har knatat ut helt enkelt! Ska kanske inte erkänna att jag inte kollar staketet varje morgon så det kan ju ha varit så här sedan natten....tror dock inte att någon kollar sina staket varje morgon..eller:( Väl ute har de kanske blivit skrämda och då tagit "fel" väg!
 
Sv: Det som inte fick hända har hänt!

Antagligen tutar de för att de inte sett hästarna i tid & vet att de inte kommer få stopp på bilen & helt enkelt gör det näst bästa & tutar ifall hästarna flyttar sig.
 
Sv: Det som inte fick hända har hänt!

ja, faktiskt, det är bättre att hästen flyttar sig än att tvärnita (och kanske köra på hästen ändå) och orsaka seriekrock med sitt eget och andras liv som insats...

till TS:
fy fan vad hemskt!!
tur att det gick "bra" iallafall, hoppas ingen människa blev skadad heller.
vilken mardröm!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Det som inte fick hända har hänt!

Usch vet inte om jag är på rätt forum men jag måste få dela med mig lite av våran "trevliga söndag". KOm hem från stan och där står grannarna helt förtvivlade, våra hästar hade precis stuckit upp på R41:an!! Tänker inte dra hela alltet här men tänk er två jättestora hästar och en shettis i full sken på riksväg där de flesta kör långt över hundra!! Jag kan inte med ord beskriva vad jag kände när jag såg rumpan på min häst bland alla bilarna!! Ca 1,2 mil sprang de i full sken och det är ett under att ingen skadade sig, vare sig människor eller våra hästar! En och annan krock blev det pga av att bilarna låg för tätt= seriekrock...åker vi på antagligen! Men HUR I HELVETE kan bilister bli så dumma att de TUTAR på lösa hästar???!! Två ggr lyckades min man nästan få stopp på dem då det kommer en jubelidiot och TUTAR!! vips var de ju iväg igen, hur fa''n är man funtad då??




bläh!..

om det var någon som hörde om olyckan på 45:an,så var de mina hästar..

royzzan sprang mot 45:an med calle i släptåg. royzzan blev påkörd utav en bil,som sen låg ute på ett gärde..

jag såg calle(före ja hittade royzzan) springa hemmåt men förstod inte om han sprang på järvvägen eller ner i älven (som är max 3meter jup å 4 meter lång som han hade kunnat simma över) eller över ett gärde.. så jag ringde till pappa som sa att ahn skulle ut å leta,vilket han gjorde å så ringde han å sa de till mej att calle satt fast i bron vid järnvägsspåret!!!:cry:.. så ja sprang dit..calle satt fast med vänster frambenå höger bak eller nått. satt fast med frambenet ordentligt upp till hasen..

grr han fick vi avliva omgående! min stackars calle:cry:...

men det som ja hatade med royzzans olycka var att de stod bilköer minst 300meter +tre långtradare på vägen på led, men ändå så kom det en bil å körde i minst 90 så dom såg ju inte royzzan(som redan var död) ligga där så dom körde på henne å stod på!! min royzzan:cry:... vad är det för folk sm inte kan köra,det var ju faktiskt bilköer så dom borde ju ha fattat......
detta hände 2 december..

sorry ett as långt inlägg men aja...
 
Sv: Det som inte fick hända har hänt!

Så de sprang 1,2 mil dvs att de var nästan inne i Borås innan ni fick tag på dem, då stämmer inte det alls det som stod i BT var de infångades alltså?? (knappt halva den sträckan)
 
Sv: Det som inte fick hända har hänt!

bläh!..

om det var någon som hörde om olyckan på 45:an,så var de mina hästar..

royzzan sprang mot 45:an med calle i släptåg. royzzan blev påkörd utav en bil,som sen låg ute på ett gärde..

jag såg calle(före ja hittade royzzan) springa hemmåt men förstod inte om han sprang på järvvägen eller ner i älven (som är max 3meter jup å 4 meter lång som han hade kunnat simma över) eller över ett gärde.. så jag ringde till pappa som sa att ahn skulle ut å leta,vilket han gjorde å så ringde han å sa de till mej att calle satt fast i bron vid järnvägsspåret!!!:cry:.. så ja sprang dit..calle satt fast med vänster frambenå höger bak eller nått. satt fast med frambenet ordentligt upp till hasen..

grr han fick vi avliva omgående! min stackars calle:cry:...

men det som ja hatade med royzzans olycka var att de stod bilköer minst 300meter +tre långtradare på vägen på led, men ändå så kom det en bil å körde i minst 90 så dom såg ju inte royzzan(som redan var död) ligga där så dom körde på henne å stod på!! min royzzan:cry:... vad är det för folk sm inte kan köra,det var ju faktiskt bilköer så dom borde ju ha fattat......
detta hände 2 december..

sorry ett as långt inlägg men aja...

:cry::cry: Gud vad hemskt...beklagar sorgen...jag som bor knappt 300 meter från E20 och har hästen i en dunge precis 200m från E20
har faktiskt haft sån tur att hästen inte har lyckats komma ur hagen på något vis ur hagen.
Tackar min lyckliga stjärna för det.
 
Sv: Det som inte fick hända har hänt!

ush.. mardröms senariot :(
 
Sv: Det som inte fick hända har hänt!

*kl*

Usch! Stackars er (allihopa med era historier :()
Min Lúkas står ca 1-2 km från Salavägen (motorväg där det händer gnaksa mycket krockar) och en gång stack han. Han slet sönder grimskaftet i panik och sen drog han på grusvägen, rakt mot salavägen.
Jag skrek och grinade, tillslut vände han mot hagen och brallade loss där. Sen stack han igen, långt ut på fältet (mot en annan gård som är närmare vägen). Sen fick jag äntligen hjälp.. Då kom någon med en hink mat och då kom han galopperande tillbaka. Fy vad rädd jag var..

Påtal om skrämma hästar.. Här ska ni få höra;
När min kompis och jag var 12-13 år red vi ut. Då var man tvungen att skritta på asfaltsvägen ca 20 minuter. Där körde dock allt möjligt, ibland ganska fort..
Vi skrittade och hörde hur det kom en bil, jag OCH min kompis vände oss om och bad bilen sänka hastigheten. Vet ni vad idioten gör?
Han tutar och pekar finger!!!
Ren tur att jag red först och hade den lugna hästen, min kompis red en bakskygg och flyktig pålle..
Idioter!! :mad:
 
Sv: Det som inte fick hända har hänt!

Ja över en mil kan de ju inte sprungit, för så långt är det väl inte mellan de ställena hästarna sprungit ifrån till där de fångades in. Dock spelar det mindre roll för hästarna sprang likväl på 41an.
 
Sv: Det som inte fick hända har hänt!

Stod inte i BT, sorry! Men du som verkar känna mig så väl kan ju lätt räkna ut hur långt de sprang, från våran gård som du vet var den ligger och dit vi fann dem är det exakt 8.0 km, sedan snurrade de runt i Kinnarumma by också och la där cirka 2-3 km. Mäter du 41.an blir detta exakt 1.1.mil så jag be så hemskt mycket om ursäkt att jag räknade fel på 1 km.
Om du har läst det i BT vilken sida stod det på isåfall? Jag är så förbaskat trött på dina påhopp, du kan väl ta dig tillbaka där du kommer från och sedan stanna där är du snäll.
 
Sv: Det som inte fick hända har hänt!

Ja över en mil kan de ju inte sprungit, för så långt är det väl inte mellan de ställena hästarna sprungit ifrån till där de fångades in. Dock spelar det mindre roll för hästarna sprang likväl på 41an.

mät mellan våran gård till där de fångades har ni 8.0 km, vad är problemet? Och vi gick knappast R41:an hem igen om nu någon tror det..vi fick snirkla oss innervägen. Jag ska mäta upp exakt på metern idag så återkommer jag i morgon med besked så ni slipper må dåligt över felaktiga uppgifter.
 
Sv: Det som inte fick hända har hänt!

måste bara fråga, era hästar som har kommit ut på motorvägen, har det inte funnits viltstängsel eller vad? om det har det hur har de då kommit ut?

jag har själv mina hästar i direkt anslutning till E4:an och staketet är väl sisodär 2 meter högt eller nåt, har aldrig varit orolig att de skulle ta sig ut där, men nu blir man ju lite fundersam....

så har det varit viltstaket eller inte skulle jag vilja veta:confused: *orolig*
 
Sv: Det som inte fick hända har hänt!

Webb tidningen ja, det är ju en väldig skillnad! Dessutom får jag inte hur jag än läser fram varifrån de sprang, det enda som framkommer är var de fångades! Kinnarumma är ju mer än 1 meter vill jag mena, eller..
 

Liknande trådar

Hästvård 22 december Idag rymde Eddie och Harmonie från sin hage. ägaren skulle ta in de från hagen men så hade de stuckit rakt genom tråden...
Svar
19
· Visningar
1 818
Senast: sante
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp