Det som inte fick hända har hänt!

R

Rambolina

Usch vet inte om jag är på rätt forum men jag måste få dela med mig lite av våran "trevliga söndag". KOm hem från stan och där står grannarna helt förtvivlade, våra hästar hade precis stuckit upp på R41:an!! Tänker inte dra hela alltet här men tänk er två jättestora hästar och en shettis i full sken på riksväg där de flesta kör långt över hundra!! Jag kan inte med ord beskriva vad jag kände när jag såg rumpan på min häst bland alla bilarna!! Ca 1,2 mil sprang de i full sken och det är ett under att ingen skadade sig, vare sig människor eller våra hästar! En och annan krock blev det pga av att bilarna låg för tätt= seriekrock...åker vi på antagligen! Men HUR I HELVETE kan bilister bli så dumma att de TUTAR på lösa hästar???!! Två ggr lyckades min man nästan få stopp på dem då det kommer en jubelidiot och TUTAR!! vips var de ju iväg igen, hur fa''n är man funtad då??
 
Sv: Det som inte fick hända har hänt!

Ussch vad hemskt!
Tur att ingen kom till skada!
 
Sv: Det som inte fick hända har hänt!

Herregud! Tror jag hörde det på radion om seriekrocken.

Men vad kan ha skrämt dem så himla mycket att de skenar iväg på det sättet??
 
Sv: Det som inte fick hända har hänt!

Stackars dej... Hoppas att det inte kommer några skador på hästarna längre fram.

Jag tror tyvärr att folk tutat för att de blir rädda och liksom gör det instinktivt, utan att tänka.
Det är faktiskt väldigt många som inte har en anning om någonting när det gäller hästar eller djur i allmänhet. Tror inte att de tutar för att medvetet skrämma eller förvärra... Utan bara rädda och okunninga.
 
Sv: Det som inte fick hända har hänt!

När jag tog hem min häst i Oktober blev vi omkörda av en långtradare som tutade hela vägen förbi vår´t ekipage (bil + transport), förmodligen för att han tyckte vi körde för långsamt. Min häst var lugn som tur var.

När jag var yngre var jag med om de som tutade för att skrämmas, det är vidrigaste sorten:devil:
 
Sv: Det som inte fick hända har hänt!

När jag tog hem min häst i Oktober blev vi omkörda av en långtradare som tutade hela vägen förbi vår´t ekipage (bil + transport), förmodligen för att han tyckte vi körde för långsamt. Min häst var lugn som tur var.

Precis det där hände en bekants bekant till mig för ganska många år sedan. Han körde genom Småland med hästsläp med en häst i, det var mörkt ute och det var ganska dålig sikt. En lastbil låg och tryckte i häcken på transporten för att han ville om, men då sikten var dålig vågade inte föraren ge sig ut i vägrenen och lastbilen fick stanna där bakom ett tag. *stackars, stackars lastbilsförare, han förlorade säkert flera sekunder på att inte kunna köra om direkt*

När lastbilen efter ett tag fick chansen att köra om gjorde han precis som du beskrev: han fullkomligt hängde sig på tutan (och en lastbilstuta låter ju som ett öronbedövande bröl) från det att han började sin omkörning tills dess att han var förbi hela ekipaget:eek:. Nu var hästen tyvärr inte så lugn som din, utan fick fullkomligt panik i släpet, kastade sig och bröt nacken. :cry: (Tyvärr hade föraren fullt upp att försöka kontrollera sitt krängande ekipage, och lyckades inte ta registreringsnumret på lastbilen. ) Usch och fy för sådana idioter!! :mad:
 
Sv: Det som inte fick hända har hänt!

Värsta mardrömmen.

Tur att hästarna klarade sig iaf. Hade allt för lät kunnat gått riktigt illa.
 
Sv: Det som inte fick hända har hänt!

Fy vad hemskt, hoppas att ni iaf skrev en tistel till tidningen så kanske personen iaf fick reda på att så där gör man inte.

Inte kul att behöva förlora en älskling å specielt inte på det där viset.
 
Sv: Det som inte fick hända har hänt!

När jag tog hem min häst i Oktober blev vi omkörda av en långtradare som tutade hela vägen förbi vår´t ekipage (bil + transport), förmodligen för att han tyckte vi körde för långsamt. Min häst var lugn som tur var.

När jag var yngre var jag med om de som tutade för att skrämmas, det är vidrigaste sorten:devil:

en sådan händelse råkade vi oxå ut för senast förra våren, en långtradare som låg så nära att jag trodde vi fått extra lyckor på tranporten. jag körde i lagliga 70 km (stor korning och fartkameror strax framför) chaffören började efter någon min. tuta bakom innan han börjar köra om (i korsningen :eek:) hela tiden hängandes på tutan och dessutom snek han väldigt nära både transport och bil....:mad:

riktigt otäckt, hästen trampade lite men mer blev det inte. tack och lov. därimot va han lite ovillig att gå in i släpet gången därpå. tyvärr han inte heller jag ta reg. nr. på bilen. såg bara att det stod cargo på släpet. hade ju fullt upp att hålla bilen på vägen både pga. att hästen trampade och pga. "suget" som blir av tradaren.
 
Sv: Det som inte fick hända har hänt!

När lastbilen efter ett tag fick chansen att köra om gjorde han precis som du beskrev: han fullkomligt hängde sig på tutan (och en lastbilstuta låter ju som ett öronbedövande bröl) från det att han började sin omkörning tills dess att han var förbi hela ekipaget:eek:. Nu var hästen tyvärr inte så lugn som din, utan fick fullkomligt panik i släpet, kastade sig och bröt nacken. :cry: (Tyvärr hade föraren fullt upp att försöka kontrollera sitt krängande ekipage, och lyckades inte ta registreringsnumret på lastbilen. ) Usch och fy för sådana idioter!! :mad:

Nä, så hemskt!!!
Blev förstås jätterädd då det hände mig, men hästen var helcool. Tackade högre makter för det:bow:
 
Sv: Det som inte fick hända har hänt!

Vi vet inte, eftersom vi bara kunde lasta två av hästarna fick den tredje gå hem, vi försökte i ett par timmar och ett par gånger men han vägrade att gå in i transporten. Detta innbar att jag var inte hemma med honom förrän strax efter halv åtta och då var det mörkt. Ska kolla idag men grannarna hade sett älg så antagligen var det därför. Våra är inte rädda för älg men nykomlingen var den som låg i täten så antagligen blev han skraj och då hängde de andra på, konstigt nog! Den fjärde hästen stod kvar och betade när vi kom hem men han är lite "trög":o Jag har folk istallet idag som ringer om det verkar knasigt med killarna, de har liksom utegtångsförbud idag:D
 
Sv: Det som inte fick hända har hänt!

Åh, jag hörde om det där över Örebros polisradio, men stängde faktiskt av när det började bli inbromsningsolyckor, ville inte höra OM det skulle bli olyckor med hästarna inblandade. Skönt att de klarade sig!
 
Sv: Det som inte fick hända har hänt!

Jag har svårt att se att ni åker på det.
Man får inte ligga nämre en bil än att man hinner bromsa in i tid oavsett vad som dyker upp.
 
Sv: Det som inte fick hända har hänt!

Ja, hur är det med det egentligen. Är man anvarig när hästen är lös. Hur är det när man rider då om hästen blir skrämd av bilar eller dyl.?
 
Sv: Det som inte fick hända har hänt!

:mad:förbannade jubelidioter dom släpper in bakom rattarna på stora monsterlastbilar ibland:mad::mad:
Stackars häst:cry:

Jag försöker alltid att lägga märke till företagsnamnet på lastbilar, just ifall dom beter sig märkligt så att man åtminstone kan ringa bolaget som äger bilen.. De borde ju åtminstone veta vilken bil som haft körningar i vilka trakter och genom uteslutningsmetoden se till att föraren får sig en varning.. Har hittills aldrig behövt ringa nåt bolag *peppar peppar* men man vet ju aldrig:crazy:

(Borde inte exempelvis expressen vara intresserade av en sån story:devil:?:idea:)
 
Sv: Det som inte fick hända har hänt!

Ja, hur är det med det egentligen. Är man anvarig när hästen är lös. Hur är det när man rider då om hästen blir skrämd av bilar eller dyl.?

Om hästen kommit lös för du varit vårdslös kan du bli skyldig/medskyldig. Vårdslös är t ex bristande stängsel eller liknande. Annars ska det extremt mycket till för man ska bli ansvarig.

Vid ridning etc så enligt urgammal lag så är det bilistens 'fel' om hästen blir skrämd av exvis en passerande bil. Man kan bli medskyldig om man agerat vårdslöst där med.

Fler bilförare borde känna till det där med ansvarsfrågan. De är livrädda för 350 kg älg, men 600 kg häst är tydligen helt okej att fräsa förbi med 2 dm tillgodo i 75 km/h..
 
Sv: Det som inte fick hända har hänt!

Stackare, så du fick gå 1,2 mil samma väg med honom hem? Var det nykomligen detta också?
 

Liknande trådar

Hästvård 22 december Idag rymde Eddie och Harmonie från sin hage. ägaren skulle ta in de från hagen men så hade de stuckit rakt genom tråden...
Svar
19
· Visningar
1 818
Senast: sante
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp