Dethär med ranghög och ranglåg...

Sv: Dethär med ranghög och ranglåg...

Jag har exakt samma problem med en av mina hästar.
En surkärring till häst har min som hackkyckling och går på när jag är i hagen. Jag har inte varit med om det på massor av år, alla hästar i stallet har haft det som självklar regel att man inte muckar med varandra när människor är med.
Men den här ouppfostrade satmaran är i en klass för sig :devil:
Läser noga igenom tipsen du fått och hur du har gjort, och hoppas det fungerar för mig också. Fast helst skulle man ju slippa uppfostra andras skithästar...
 
Sv: Dethär med ranghög och ranglåg...

Kl
Tror iof att man samtidigt ska akta sig för att "tycka så himla synd" om dem osv . Är de konstant regelrätt mobbade och attackerade så visst - men då ingriper man ju ....
Att de har sitt flock språk och kör bort ngn med bett/ varnings kick betyder inte samma som Det är i våra hjärtan att hästen är utfryst och hatad och går och gråter och är ledsen ...

Bara som nyansering ;)
 
Sv: Dethär med ranghög och ranglåg...

Ot...

Vilket får mig att tänka på en gammal hyresgäst i stallet. H*n hade en häst som var sååå mobbad för att den inte fick "vara med i flocken". Bara det att hästen uppenbart inte hade något intresse av att vara med i flocken ;) Hästen gick glatt 10-15 meter från de andra och verkade nöjdast där, när de snällaste hästarna kom fram gick h*n surt iväg några steg. Så de ensamma är nog inte alltid utfrysta, det håller jag med om.
 
Sv: Dethär med ranghög och ranglåg...

Hoppas det löser sig för dig med. Ibland tror jag att ägaren inte har koll på sin häst, och inte vet hur den beter sig, och vissa tror jag bara skiter i det. Den sistnämnda typen är värst. Den första kan man upplysa och den andra lär inte bry sig om man säger till. För man ska inte behöva uppfostra andras hästar som du säger.

Det funkade med långpisken. Men det var en rätt tuff diskussion vi hade, men det gick snabbt. Idag bara tittade hon på mig när jag gick förbi henne i hagen för att hämta D, och vi fick komma förbi utan problem. Det enda hon gjorde var att ge oss en sur blick med öronen bakåt, men det kan jag ta. Hon höll sig ur vägen och det är det som räknas.
 
Sv: Dethär med ranghög och ranglåg...

Hoppas det löser sig för dig med. Ibland tror jag att ägaren inte har koll på sin häst, och inte vet hur den beter sig, och vissa tror jag bara skiter i det. Den sistnämnda typen är värst. Den första kan man upplysa och den andra lär inte bry sig om man säger till. För man ska inte behöva uppfostra andras hästar som du säger.
Det kan också vara så att hästarna uppför sig bra sålänge ägaren är med. Vet en del hästar som är monster när ägaren är utom synhåll och då är det svårt att se problemen.

Sen tror jag lite att med vissa hästar så krävs det att många hjälper till och hjälps åt om hästen ska möta många människor. Känner lite så med min häst som är väldigt ranghög dock väldigt snäll och skulle aldrig köra undan någon häst från någonting när en människa är i hagen och lyssnar på människor otroligt bra, men han är tex väldigt manipulerande på det sättet att han smyger sig upp i rang över både människor och hästar.

Därför är jag noga med att berätta för alla som ska hämta hästar osv i hans hage att inte låta honom under några omständigheter knö sig förbi eller ta för sig på liknande sätt för det ena leder till det andra och tillslut så skulle han också kunna bli en respektlös häst. Nu lyssnar han dock väldigt bra, räcker att man ber honom backa så backar han direkt men det är också för att folk är konsekventa, han blir lätt en liten buffel om folk låter honom göra vad han vill.

Det kan vara svårt det där. Ni borde ha ett litet stallmöte om det, prata om vad alla kan göra för att hagen ska fungera. Det ska inte vara ett besvär att hämta sin häst i hagen, man ska inte behöva vara rädd att den hästen man hämtar ska bli bortknuffad tex. Det är farligt att hamna i kläm så.
 
Sv: Dethär med ranghög och ranglåg...

Så uppfattar jag satkärringen i "min" hage, hon har nog liksom smugit sig upp till den nivå hon är på nu. I kväll när jag skulle ta in min och några till, som går in på nätterna, blev jag rejält förbannad på den jobbiga hästen. Hon sprang efter flera hundra meter och gjorde utfall mot min häst. Spelade ingen roll hur många gånger jag jagade bort henne, hon var tillbaka lika snabbt ändå.
Till slut hade hon dragit med sig en annan häst också, som aldrig under de ca 5 år jag känt den betett sig på det viset... :banghead:
Den andra lyssnade iallafall på mig, så jag fick använda den som "stopp" mellan mig och min häst, och satkärringen, och då lyckades jag komma ut ur hagen med livet i behåll.
Känns inte okej att det ska vara så, jag vet inte hur många gånger jag var nära att bli översprungen/sparkad/trängd idag. Fortsätter det såhär blir det stallmöte pronto.
 
Sv: Dethär med ranghög och ranglåg...

Tror att sånna problem ganska så fort försvinner om folk hjälps åt. Men samtidigt så är det ofta så att folk inte vill engagera sig i andras hästar och då blir det svårt. Eller så blir ägaren till den jobbiga upprörd pga det man säger om dens häst, den typen av personer är det ofta svårt att komma överens med. Eller jag har ofta svårt att komma överens med sådana.

Hade en sån lite svår häst i våran hage som nästan anföll andra även när folk ledde dom, då tog dom min häst och hade som sköld medan dom ledde ut sina hästar för min häst är det aldrig någon som går på. Lite stolt blev jag allt, även fast jag inte riktigt vill att han ska användas till sånt. Ska inte behövas. Den hästen har dock flyttat nu, lite skönt.
 
Sv: Dethär med ranghög och ranglåg...

Precis, vi har också en "sköld" i hagen som jag förmodligen skulle kunna använda mig av. Men jag vill inte behöva släpa med mig den hästen också bara för att kunna hämta in min.

Jag hoppas iallafall att jag kan få samtliga hästägare i den hagen att se problemet och gemensamt försöka lösa det. Speciellt med tanke på att det även är en liten tjej som hämtar häst i den hagen. Nu är hennes ponny visserligen den som skulle kunna fungera som "sköld", men jag blir ändå nervös av att hon ska hämta häst i en hage där det finns en som anfaller och försöker tränga sig ut :crazy:
 
Sv: Dethär med ranghög och ranglåg...

Det är ju heller ingen lösning med en häst som sköld pga den anledning lite att man sätter "skölden" i en situation som inte riktigt är rättvis. Min häst tex är ju uppfostrad på det sättet att han inte får reagera på andra hästar eller säga till andra hästar när han är "kopplad". Jag tänker lite att det är ju ingen garanti att den kaxige "dumme" hästen inte gör någonting och då hamnar "skölden" i en svår situation. Han får inte agera samtidigt som instinkten säger att han ska agera på ett sånt beteende.

Ordningen blir helt enkelt lite ändrad när människor är inne i hagen. Den skyddande trygga ranghöga får helt plötsligt inte säga till den kaxige svårare hästen som utmanar och kör runt med andra. Det är ju där människorna får komma in och stå för den mera uppfostrande delen och sätta gränserna. Men då måste ju som sagt folket vara på samma sida och hjälpas åt lite.
 
Sv: Dethär med ranghög och ranglåg...

"Våran" sköld är dock en sån som de andra hästarna inte går på. En äldre ponnyvalack som med fast hand visar vart skåpet ska stå, så jag tror inte risken i princip finns att kaxiga hästen skulle "gå på" honom. Men det är ju ändå ingen hållbar lösning.

Men, ja, att få med alla människor på att få ordning på den besvärliga hästen känns som enda lösningen.
 
Sv: Dethär med ranghög och ranglåg...

"Våran" sköld är dock en sån som de andra hästarna inte går på. En äldre ponnyvalack som med fast hand visar vart skåpet ska stå, så jag tror inte risken i princip finns att kaxiga hästen skulle "gå på" honom. Men det är ju ändå ingen hållbar lösning.

Beror väl lite på vad det är för "fel" på den kaxige, vissa hästar förstår ju verkligen inte. Fast är hästen "bara" respektlös men förstår andra hästar osv och har i normala fall en trygg plats i flocken så är det ju mera säkert.

Sen så kan det ju också bli sådant som med min häst att dom lär sig att är människor med så är inte den hästen högst och då beter sig dumt iallafall. O_o
 
Sv: Dethär med ranghög och ranglåg...

Har i 3 dagar fått leda min hingstiga valack genom en 4 m smal gång som är kopplad till en större hage där gräset tog slut . rörigt ;)
I den hagen går 2 brunstiga ston som är mycket intresserade av pojkar.
Ingen höjdarlösning men endast tillfällig. Jag trodde min häst skulle vara problemet men det var de brunstiga nyfikna stona. Tog med mig ett grimskaft och när dom blev för närgångna så blängde jag på dom och bad dom flytta sig. stod dom kvar så fick dom en smäll av grimskaftet inte med knäppet givetvis. I dag gick jag in i hagen utan problem stona fortsatte beta och gick förbi med min häst och dom visade inget större intresse . Det är inte lätt när dom står och hänger i öppningen eller förföljer en och man ska försöka få igenom enbart sin egen häst.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 147
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 889
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 017
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 765
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp