Bukefalos 28 år!

Detta kunde vara så mycket bättre

marie lustig

Trådstartare
Har under en längre period följt vad som händer här någon gång då och då.
I begynnelsen var det med en viss del av engagemang, detta avtog dock snabbt.
Vet inte om det bara är jag eller om fler känner att det är svårt att få skriva här utan att bli refuserad.
Detta forumet kunde vara en intressant möjlighet att få lufta åsikter , skapa diskussioner och kontakter.

Ser dock inte stora möjligheter till det med den moderator som är tillsatt på denna avdelningen.

För att korta ner detta så kan man väl påstå att det här kunde vara en bra aktiv möjlighet för MÅNGA att umgås via nätet.
Som jag nu ser det så har denna möjligheten försämrats , möjligtvis skulle ett byte av moderator, till någon mer initierad och mer tolerant, kunna leda till en utveckling.

Kan ju vara helt fel ute i och för sig, detta skulle ju kunna bottna i ngt personligt som jag inte har en aning om, kan dock konstatera att det alls icke är sådan aktivitet här som det skulle kunna vara samt att det bara blir alltmer inaktivt här.Lite trist.Skulle kunna vara så bra.
 
Sv: Detta kunde vara så mycket bättre

Eftersom du hela tiden använder detta forum för annonsering så är det väl inte konstigt att dina inlägg tas bort.:idea:
 
Sv: Detta kunde vara så mycket bättre

Mitt sista inlägg som refuserades var ett svar till flera personer här som letade och hade letat efter något galoppstall som de kunde komma till för att lotsas in i sporten.Då upplyste jag dem om att jag brinner för galoppsporten sedan många decennier, har tagit över 100 segrar som tränare och detta med hästar som till mestadels har varit utrangerade av en aller annan anledning.Många utdömda av många olika veterinärer och kliniker.Andra hästar som varit runt hos olika professionella- eller amatör-tränare och hästviskare utan att de kunnat antingen, rida in dem, eller de har haft något annat problem som de inte kunnat lösa.
Otaliga är de hästar som jag har rehabiliterat fullständigt till fullt fungerande tävlingsindivider.

Att jag dessutom har fört in många personer i vår fantastiska sport, och lärt upp dem så de är mycket eftertraktade vart i världen de sedan har styrt kosan är en annan sak.
Förra årets skandinaviska amatör ryttarchampion är här .
Jag har haft ryttare som varit nominerade till årets rookies bl a.
Många ryttare som varit hos mig och lärt upp sig har fått betydande arbeten utomlands senare.

För mig är det att betrakta som upplysnig till folk som letar efter just den informationen på just detta forumet.Hur det på något sätt kan störa någon på detta lilla forumet där det knappast är någon större aktivitet det övergår mitt förstånd i varje fall, jag ser det som ett tillfälle att "connecting people".

Jag har alltid plats för folk som vill lära sig och utvecklas inom galoppsporten.Tror dessutom att de har svårt att finna något ställe där de har större möjligheter att utvecklas och lära sig.

Naturligtvis kräver det ju att de individer som vill lära sig verkligen vill lära sig, det är ingen dans på rosor att utvecklas till en duktig jockey, arbetryttare eller tränare.
 
Sv: Detta kunde vara så mycket bättre

Det verkar som intresset för Bukefalos minskat rejält det senaste åren, och gäller dom flesta olika grenar här. Gamla kompisar som var flitiga skribenter har helt enkelt försvunnit och hittat intressantare forum, själv läste jag ofta tidigare Avel men där är ju ganska dött numer, och det tror jag beror på bla att alla trådar modereras stenhårt, inga länkar får förekomma, och minsta kritik mot någonting/hingst eller liknande genast raderas. Det är väl helt enkelt så att folk tröttnat på att hunsas med och istället skippar detta forum. Lite konstigt att Bukefalos ledning inte insett detta, för fortsätter trenden lär snart annonsörerna försvinna och utan annonsörer lär det inte bli något forum.
 
Sv: Detta kunde vara så mycket bättre

Tack poloplayer.det är exakt så det är, jag förstår att man inte får kritisera så att det kan skada, detta har jag inget som helst problem med.Det är ju nättopp det andra som du skriver om.Jag håller med dig til 100 % .
Visst är det konstigt att de inte avsatt dessa rigida paragrafryttare till moderatorer.
Har du någon aning om var det är populärt att connecta nu?
 
Sv: Detta kunde vara så mycket bättre

Har under en längre period följt vad som händer här någon gång då och då.
I begynnelsen var det med en viss del av engagemang, detta avtog dock snabbt.
Vet inte om det bara är jag eller om fler känner att det är svårt att få skriva här utan att bli refuserad.
Detta forumet kunde vara en intressant möjlighet att få lufta åsikter , skapa diskussioner och kontakter.

Ser dock inte stora möjligheter till det med den moderator som är tillsatt på denna avdelningen.

För att korta ner detta så kan man väl påstå att det här kunde vara en bra aktiv möjlighet för MÅNGA att umgås via nätet.
Som jag nu ser det så har denna möjligheten försämrats , möjligtvis skulle ett byte av moderator, till någon mer initierad och mer tolerant, kunna leda till en utveckling.

Kan ju vara helt fel ute i och för sig, detta skulle ju kunna bottna i ngt personligt som jag inte har en aning om, kan dock konstatera att det alls icke är sådan aktivitet här som det skulle kunna vara samt att det bara blir alltmer inaktivt här.Lite trist.Skulle kunna vara så bra.

Håller med dig Marie, svensk galopp behöver ett aktivt forum som är högt i tak. Men jag vet inte om det är så mycket moderatorerna som gör att aktiviteten är låg här på Bukefalos. Tror problemet mer är att galoppen är så liten att det i slutändan blir för få som vågar eller orkar skriva sina åsikter.

Hur nånga är det som är aktiva här på galoppforumet? Hur många av dem är tränare, jockeys eller arbetsryttare? Hur många inom galoppen känner ens till att det finns ett galoppforum?

Sant är att det finns oerhört många frågor att diskutera inom svensk galopp.
Frågan är vilka som är villiga och orkar att driva dem eller ens diskutera dem? Ute på tävlingarna, i stallen, vågrummen och i fika rummen hör man tankar och åsikter om det mesta. Många har åsikter och stark vilja. Men orken att gå vidare och driva en fråga eller flera verkar saknas.

Frågorna som kan och verkar behöva diskuteras är många. Banor och banunderlag, utbildningsmöjligheter. Säkerhet är en annan. Hur lockar man intresse för galoppen? Tror många kan rada upp en massa fler frågor. Men utan aktivitet från aktiva inom galoppen händer inte mycket.

Den mest aktiva (eller besökta) tråden här på galoppforumet är "Dagens träningspass". Men tanke på hur många träningspass det görs i Sverige varje dag skulle den vara full varje dag men det skrivs inte mycket ens där. Det måste finnas ett intresse för att ett forum skall leva. Men intresse verkar saknas.

Vi håller på att förlora en bra inkörsport till galoppen i Strömsholm medan vi sitter här och skriver. Men var finns engagemanget från förbund och tränarhåll? Det är tyst. Nej, det är inte tyst men frågorna drivs inte aktivt eller följs upp. Och det gäller många andra frågor med...

Galoppen behöver visa att den existerar. Att det är något roligt att hålla på med! Det behöver vara något som lockar människor till sporten. Annars försvinner underlaget för att driva galoppen...
 
Sv: Detta kunde vara så mycket bättre

Håller inte med Bowman, vi var flera initierade som satsade lite på detta forumet, tyvärr så tappade vi sugen som poloplayer så träffande uttryckte detta, "man tröttnade på att hunsas".
Är helt övertygad om att detta kunde vara det perfekta sättet att nå fler och att få fler intresserade av vår sport.

Vi har givetvis andra vägar för vårt interna diskuterande.galoppsport.se har ett insändar forum tex

Håller inte heller med Bowman angående Strömsholm.Är av den bestämda uppfattningen att alla utbildningar kurser mm som tilkommit genom galoppförbundets försorg inte har lett till i närmelsevis det resultat som det borde ha uppvisat, med tanke på kostnaderna. Det är ofta helt fel folk som lockats till dessa kurser, de har inte lett till fler aktiva utövare inom sporten.

Jag tror att jag har fått in fler aktiva i sporten än vad Gärtner har lyckats med trots all miljonerna hon har lekt med.

Alla de regler och rent ut sagt otroligt konstiga påhitt som kommit från det hållet.

Att rida som jockey är en konst, det är inget som man kan ta 100 kgs flickor och sätta på kurs på jägersro bara för att tycka att "alla skall ha chansen bara man gillar hästar". Det är idioti att ha som regel sedan efter kurserna att man för att få licens skall springa tre km på 15 minuter.Vill man syssla med löpning så blir man väl för höge farao inte jockey.Än en gång, det är inte förenligt med jockeyyrket att springa 3 km på 15 minuter.

Manuel Santos som är en mycket skicklig jockey skulle väl aldrig få för sig att tänka tanken,det finns långt fler kriterier som betyder så oerhört mycket mer.

.Det kräver skicklighet på så många andra plan.På galoppförbundet anser Gärtner att löpning det är viktigt det.

Timing, känsla, balans , tempobedomning, simultankapacitet.Framförallt att hitta dessa individer som är redo att satsa och offra vad som krävs, det gör man inte genom tvingande kurser, det finns många som absolut INTE vill läsa och studera som har alla andra VIKTIGARE egenskaper för att jobba med galopphästar eller vara jockey eller arbetsryttare.

Det är viktigt att låta tränarna få utbilda och se när deras folk är redo att rida ett amatörlopp tex,VILL tränaren och personen ifråga gå en kurs så är det ju helt OK att skicka dem till brs, det skall inte vara tvingande, jag har själv sänt iväg elever dit vid tillfälle,en vecka för att få lite andra vyer.

Det är inte befogat att Gärtner har egen lekstuga på strömsholm, hon kan inte ordna underlag för detta i Sverige.
 
Sv: Detta kunde vara så mycket bättre

Men läs forumreglerna och tänk efter före du skriver. Då blir det liksom inte problem.!
 
Sv: Detta kunde vara så mycket bättre

Ser dock inte stora möjligheter till det med den moderator som är tillsatt på denna avdelningen.

Som den enormt elake moderatorn som åsyftas känner jag att det är lämpligt att jag svarar på den kritik som förs fram mot mig. Anledningen till att jag raderade inlägget du syftar på är att du, avsiktligt eller inte, gjorde reklam för din verksamhet. Det är inte förenligt med forumreglerna.

Sedan vad gäller påståendet om att min moderering ligger till grund för den låga aktiviteten på forumet vill jag påstå att den alltid varit låg på det här forumet. Det kan bero på det som Bowman påpekar, att antalet aktiva är relativt lågt i landet. Jag har kollat och i år har jag och min medmoderator raderat inlägg i sex trådar.

Jag råder dig att vända dig till Gunnar om du anser att forumet är felaktigt modererat.
 
Sv: Detta kunde vara så mycket bättre

Mmm...

Jag har inte hela historiken på forumet då jag inte varit aktiv speciellt länge. Colin Rayner har heller inte varit aktiv speciellt länge på Strömsholm. Inte mycket mer än ett par, tre år och han har BRS i ryggen. Jag vet att många som går kurserna är aktiva inom galoppen på ett eller annat sätt. Speciellt som jag gått de flesta kurserna de senaste två åren och träffat flera av deltagarna på Täby eller någon annanstans efter det.

Så kvalitén på Strömsholm har förbättrats. Tycker det är synd att Strömsholm ses som en lekstuga för förbundet. Har inte den uppfattningen alls. De tjejer som gått den gymnasiala galopputbildningen där har fått bra kritik för sitt ridande vad jag förstått. Den kritik jag skulle vilja ge förbundet i detta fall är att de inte gått ut och informerat tränarna om möjligheterna. I en del fall har tränare uttalat sig utan ha en aning om de faktiska förhållandena...

Avseende fystesten så tycker jag den är befogad. Ner jag red hos Henke kom unga tjejer med jockeydrömmar som gick i bitar redan efter första ridturen. Det berodde inte på brist på känsla eller balans utan på ork. De orkade inte röra på sig själva ännu mindre rida lätt. Om man inte klarar tre kilometer på femton minuter är man inte ens motionär. Det är den normala fysttestgränsen inom många yrken i samhället idag. Felet är att skolorna inte premierar fys i skolan idag. Och följden är allt fler orkar allt mindre...

I vilket fall som helst så lever och dör ett forum beroende på hur aktivt det är. Lockas inte fler aktiva till att skriva här på forumet så kommer det att självdö för att det inte finns något nytt att läsa...
 
Sv: Detta kunde vara så mycket bättre

Eh, jag har aldrig kunnat springa 3km på 15 minuter. Det har inte hindrat mig från att rida 10-15 turer om dagen inkl ett flertal snabbjobb varje dag. Har ridit lopp både slätt och hinder och ansett mig vara i fin ridform.
 
Sv: Detta kunde vara så mycket bättre

Jag är också inne på att fystestet är lite fel. För jag är kass på att springa och tröttnar hur fort som helst, dels för att jag tycker det är tråkigt och för att jag har dålig kondis. Men jag har inga problem heller med att rida 8-10 hästar om dagen, varav 3-4 jobb. Och med lite mer muskelträning och teknisk träning så skulle jag garanterat orka mer.
 
Sv: Detta kunde vara så mycket bättre

Självklart måste man ha ett visst flås och massa styrka för att kunna rida snabbjobb men alltså...
Att springa och att rida går ju inte att jämföra. Det är helt olika andningstekniker och för att rida en galopphäst behöver man träna upp sig och hitta dessa muskler i sin egen kropp som behövs.

Att man inte pallar första ridturen och sedan har skitont i kroppen dagen efter, det är mer regel än undantag. Ju fler chanser man får och ju bättre coatching desto snabbare kommer man in i tänket och tekniken.
 
Sv: Detta kunde vara så mycket bättre

Naturligtvis är det bra med C.Rayner på Strömsholm.Det är inte dåligt det är BRA. vad som inte är bra är att det finns ite underlag(elever) för en dylik satsning i Sverige. Det kostar alldeles för mkt pengar i jämförelse med resultatet.Gärtner tjänar pengar vilket är henne väl unnat, det hade bara varit bra om man satsat pengarna på något som hade genererat mer till sporten.

Det är ju precis som tjejerna skriver här, detta är duktiga aktiva som inte valt LÖPNING till sin sport utan galopp, så de' så.

Det tar många år att växa in i denna sporten, inget man ordnar på några kurser. man måste jobba för tränare, annars är man chanslös.

För övrigt vill jag tillägga INKOMPETENS är ICKE synonymt med ELAKHET
 
Sv: Detta kunde vara så mycket bättre

Skulle inte heller kunna springa några 3 km på 15 minuter men jag har kunnat galoppera 15 hästar om dagen och rida löp utan problem.:p
 
Sv: Detta kunde vara så mycket bättre

Det tar många år att växa in i denna sporten, inget man ordnar på några kurser. man måste jobba för tränare, annars är man chanslös.

Precis, jobba för tränare och rida, rida, rida och så rida lite till och på så många olika hästar man bara kan få tag på.
 
Sv: Detta kunde vara så mycket bättre

*kl*

Fystestet har jag redan diskuterat i en annan tråd, men ja om man klarar 3 km på 15 min så är man över medelmotionären.. Jag har själv efter några år med mer eller mindre regelbunden löpträning tagit mig runt 3 km på under 15 min utan några större problem. Men alla är vi inte födda till att springa, men alla är inte födda till att rida heller.

Att sen en del jockeys springer för att hålla sig och vikten i form är en annan sak- löpning är ett utmärkt sätt att få svettas och bränna kalorier och få en bra kondition. En som löptränar regelbundet har säkert mindre träningsvärk och lättare att rida första gången utan att "falla i bitar", men det betyder inte att den som faller i bitar inte blir bättre sen när man lär sig att slappna av och använda rätt muskler för ridning.

Jag är för något form av fystest- många inser inte hur jobbigt det är att rida lopp... Men just ett fystest iform av löpning känns fel. När jag själv gick kursen (någon av de första tror jag det var) hade vi fystestet på sådan där ergometer cykel eller vad det heter samt ett "styrketräningspass" a la bodypump.
 
Sv: Detta kunde vara så mycket bättre

Någon av de gamla jockeysarna, det kan ha varit Tony Rawlinson Sr, var helt emot att springa i gummikläder - han sa att det fungerade mycket bättre att gå.

Skulle tro att ett Body Pumppass säger mer om ridkondition och styrka än att springa. Men det bästa är väl att rida ett par jobb på pullare?
 
Sv: Detta kunde vara så mycket bättre

Naturligtvis är det bra med C.Rayner på Strömsholm.Det är inte dåligt det är BRA. vad som inte är bra är att det finns ite underlag(elever) för en dylik satsning i Sverige. Det kostar alldeles för mkt pengar i jämförelse med resultatet.Gärtner tjänar pengar vilket är henne väl unnat, det hade bara varit bra om man satsat pengarna på något som hade genererat mer till sporten.

Det är ju precis som tjejerna skriver här, detta är duktiga aktiva som inte valt LÖPNING till sin sport utan galopp, så de' så.

Det tar många år att växa in i denna sporten, inget man ordnar på några kurser. man måste jobba för tränare, annars är man chanslös.

För övrigt vill jag tillägga INKOMPETENS är ICKE synonymt med ELAKHET

Mmm...

Kostnadsmässigt är inte galoppkurserna speciellt dyra på Strömsholm. En vecka där går på 2100 kronor och då ingår även boxplats och foder för de som har häst med sig. Finns ridhästkurser som kostar både två och tre gånger mer. Givetvis lär man sig inget bara på att gå kurser men att varva kurser med praktik det lär man sig på. Nöta på hemmaplan och slipa bort fel och brister på kurserna helt enkelt.

Grundnivån på kurserna i Sverige är högre än i England där det händer att de som börjar på BRS inte ens kan rida. Det är lite att kasta sten i glashus att höja BRS i England till skyarna men förkasta en av deras bästa instruktörers utbildningar här i Sverige. Metodiken och materialet är densamma både i Strömsholm som i England men de som går kurserna kan i alla fall rida när de kommer dit. Värdet med BRS i England sägs vara den praktik de får där. Men om de som går BRS slutar eller inte inte kommer hem vad ger det svensk galopp tillbaka? Pengarna försvinner utomlands...

Om tränarna i Sverige inte kan ge nybörjare tillräckligt med värdefull praktik här hemma i Sverige så borde man kanske fundera lite på vad man sysslar med. Är det en proffesionell verksamhet eller en hobby? Men det är nog där det ofta brister inom svensk galopp. Få tränare om ens någon har någon arbetsledar eller idrottsledarutbildning att tala om. Där ligger svensk galopp minst tjugo år efter andra idrotter i Sverige. Man kan träna hästar men är dålig på att träna människor. Ironin i det hela är att hade man varit bättre på att träna människor hade träningen av hästarna haft bättre kvalité vilket höjt nivån på svensk galopp.

Fystestet har diskuterats förr. Kan hålla med om att det är inte samma sak att springa som att rida. Men nu är kravet att det skall finnas ett fystest och för tillfället handlar det om löpning a tre kilometer på femton minuter. Om det nu är fel så måste väl någon driva frågan gentemot förbundet för att få till en förändring. Men samtidigt, att rida löp är att vara proffesionell vare sig man är jockey eller amatör. Människor spelar på de hästar som rids. Kan det då inte förväntas av den som rider att de har en såpass bra fysik att de klarar fyskravet?

Spelar jag på en häst så förväntar jag mig att ryttaren har en viss fysik så att han eller hon hon klarar att rida hästen till seger. Yvonne Durant vann inte löp utan fysisk träning. De finns de amatörryttare som säkert vunnit sina löp om de orkat driva sina hästar på upploppet. Eller för att citera en tränare - "Hade ryttaren sprungit av sig två, till tre kilo hade hästen vunnit loppet. Istället tillbringade ryttaren kvällarna på Tegelbruket med att dricka öl".

Vill man komma någon vart, dvs vinna ingår fysisk träning. Vill man bara åka med så klarar man sig säkert bra med att bara rida. Men det är inte speciellt juste mot spelarna som försörjer galoppen som sådan. Amatörloppen har diskuterts förr och man diskuterar dem fortfarande. Om inte ett fyskrav känns ok får man väl dra igång någon slags "korpengalopp" utan spel och prispengar för dem som inte vill lägga ner den tid det krävs för bland annat den fysiska träningen...

I slutändan handlar det inte om bara fystest eller utbildning och träning. Utan om allt sammantaget. Det handlar om focus på helheten oavsett om man håller på med galopp, löpning eller speedway om man vill vinna. No excuse to loose som en av världens främsta idrottsmänniskor har sagt en gång för länge sen...
 
Sv: Detta kunde vara så mycket bättre

Ok, kanske ett litet förtydliggande...
Visst kostar kurserna i Strömsholm en del mer är 2100 kr per deltagare. Det är ett antal aktörer som går in för resterande kostnader för stall, instruktör, hästar och foder. Men om vi inte har råd med att hålla den kompetens i Sverige var står vi då inom några år?
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Ni ser rubriken... Jag är nära att bli erbjuden en ny tjänst på mitt jobb och jag får uppriktigt sagt nästan panik..! Jag vet varken ut...
Svar
12
· Visningar
1 140
Senast: Smulu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp