Bukefalos 28 år!

Detta kunde vara så mycket bättre

Sv: Detta kunde vara så mycket bättre

Jag har som sagt skrivet att jag är för fystest, absolut och det är mer än sant att många amatörer hade vunnit vid lite bättre kondis/fysik. Det är själva formen jag sätter frågetecknet för. Rida ett gäng pullare som Camilla sa hade väl varit optimalt men, det måste ju också vara praktiskt genomförbart! ;) Hellre då rida x antal finish på plastic för det är ju ofta i finishen orken tryter, både pga bristande teknik och pga bristande kondition! :D

Iaf i Sverige finns det väl plastic hästar till förfogande vid alla banor?
 
Sv: Detta kunde vara så mycket bättre

Detta är en sport som är i stort sett självsanerande.Rider du dåligt får du till slut inga ritter.Spelarna i sporten är inga idioter, de håller koll på vilka som "orkar" rida finish.Nu är det såsomså att det är MÅNGA variabler som spelar in, du kan köra fystester tills du blir blå i huvudet och vara BÄST i klassen på löpningsprovet, likväl klarar du inte att prestera en finish som är värd namnet.

Talang, nerver, simultankapacitet,en viss form av intelligens,tempobedömning,planeringsförmåga,rutin mm, det är som sagt mycket som spelar in.

Nej frånta inte tränarna deras förmåga att välja jockeysar till sina hästar.
Nej frånta inte spelarna deras förmåga att få räkna ut vem som skall vinna.
Nej frånta inte den egna individens ansvar.

LÅT SPORTEN FÅ VARA SJÄLVSANERANDE,man skall absolut inte låta kontorsjockeysar bestämma vem som skall rida.

Bowman, du är lycklig du, om du tror att det kostar det du tror, härligt måste det vara i den drömvärlden, galoppförbundet gör slut på MÅNGA pengar på något som inte genererar något som står i paritet med dessa kostnaderna.
 
Sv: Detta kunde vara så mycket bättre

När jag var ung............... så var det tränarna som bedömde att man hade kondis nog att rida rejs. Man red ut för en, eller flera, tränare som såg när man klarade av det.
 
Sv: Detta kunde vara så mycket bättre

Detta hade säkert varit optimalt, men jag tror där finns mer än en tränare som släpper iväg sina ryttare tidigare än så... Jag kan bara tala av egen erfarenhet, sett i backspegeln var jag nog inte helt klar att rida mina första lopp- konditionsmässigt var det nog inga problem, kanske mer teknikmässigt! :crazy:
 
Sv: Detta kunde vara så mycket bättre

Marie, jag gjorde ett förtydligande. Jag har ett litet hum om vad det kostar att hålla en häst i träning liksom kostnaden för att hålla en häst i Strömsholm. Kostnaden jag nämnde är den för att gå en veckokurs där. Den veckokursen som BRS ordnade i England i somras som ett flertal åkte till är bra mycket dyrare. Samma kurs hade kunnat hållas här. Dessutom med egna hästar om intresse och iniativ funnits bland amatörer och tränare.
Fystestet får jag förmoda kommer från förbundet. Och det är väl ni som aktiva tränare, ryttare mm. som väljer? Om ni inte vill ha ett fysttest eller ett annat typ av fysttest får ni väl lägga in en proposition om det? I dagsläget finns det ett fysttest och det får man anpassa sig efter.

Även brandmän får springa på löptestet. Det är heller inte jämförbart med vad de skall göra men ett fyst test är ett måste för det jobbet. En del anser att fysttestet är för hårt för att det utestänger en del från att börja jobba som brandman. Men jag skulle inte vilja vara i den räddningsledares sits som får förklara för massmedia att brandmännen inte klarade att genomföra ett räddningsuppdrag på grund av bristande kondition. Vilken ryttare vågar säga till ägare, tränare eller spelare att man inte orkade finishrida hästen på grund av att det är så tråkigt att löpträna?

Visst klarade man sig utan fystest förr. Men var man bättre för att man inte hade det? Förr tyckte OS-seglarna att löpträning inte var något att ha. Segla fort det lärde man sig ute på vattnet. Tills de insåg att löpträning var ett måste för utan bra fysik blir det inga OS eller VM-medaljer. Våra framgångsrikaste jockeys är väl de med bäst kondition är det inte så?

I England har jockeys tillgång till coacher, fystränare med mera. Det har varit en naturlig utveckling där precis som i samhället i övrigt. Men talar man om fysträning eller fysttest här i Sverige verkar det vara något fult. "Klarar man bara av att rida ett tiotal pullare så räcker det". Är det utveckling?
 
Sv: Detta kunde vara så mycket bättre

Hur tänkte du nu? Jag har varit deltidsbrandman, kan ju lugnt påstå att brandmän kräver betydligt mer av den fysik som ett löptest ger än jockeyyrket... Som brandman är det inte alls omöjligt att du får springa, ibland långa sträckor (t.ex vid skogsbrand) och att du har god kondition där är ett måste.

Jag har även varit arbetsryttare och kan konstatera att den styrkan och orken man behöver ha där, den får man, förutsatt att man har hyfsad grundkondis (men det brukar man ha om man jobbar i stall och är aktuell för galoppyrket) genom att rida, rida, rida...

Men - jag håller med om att man måste vara förberedd så man orkar när man rider ut i lopp. Det tycker jag dock de flesta är i galoppen, skillnad mot montén där folk som kommer ut i lopp ibland knappt orkar rida ett varv.

Nu har jag ingen koll alls på galoppkurserna, men det är väl jättebra om de kan vara en ingångsport för galoppsporten? De som blir verkligt inbitna hittar ju andra vägar för att fortsätta med det.. Sedan är det bara att beklaga om det läggs ner...
 
Sv: Detta kunde vara så mycket bättre

Hur tänkte du nu? Jag har varit deltidsbrandman, kan ju lugnt påstå att brandmän kräver betydligt mer av den fysik som ett löptest ger än jockeyyrket... Som brandman är det inte alls omöjligt att du får springa, ibland långa sträckor (t.ex vid skogsbrand) och att du har god kondition där är ett måste.

Jag har även varit arbetsryttare och kan konstatera att den styrkan och orken man behöver ha där, den får man, förutsatt att man har hyfsad grundkondis (men det brukar man ha om man jobbar i stall och är aktuell för galoppyrket) genom att rida, rida, rida...

Men - jag håller med om att man måste vara förberedd så man orkar när man rider ut i lopp. Det tycker jag dock de flesta är i galoppen, skillnad mot montén där folk som kommer ut i lopp ibland knappt orkar rida ett varv.

Nu har jag ingen koll alls på galoppkurserna, men det är väl jättebra om de kan vara en ingångsport för galoppsporten? De som blir verkligt inbitna hittar ju andra vägar för att fortsätta med det.. Sedan är det bara att beklaga om det läggs ner...

Du har helt rätt Cambrie, att vara brandman kräver en hel del till. Men det är inte speciellt länge sen fystestet för brandmännen var rätt enkelt. Idag handlar det inte bara om löpmattetest utan det blir fler test ju äldre man är. Dessutom så lägger man ribban så att man fortfarande skall klara testet när man fyllt 55. Jag har jobbat som brandförman i femton år så jag vet.

Jag vet också att fystestet diskuterats fruktansvärt mycket även där. Inte minst för att det sägs utestänga kvinnor från yrket. Sen skiljer det en hel del på var man jobbar någonstans. De som jobbar i stan eller industrin kommer sällan i närheten av någon skogsbrand. Men det finns istället gott om utrymmen med långa inträngningsvägar. Och slangkorgarna väger lika mycket i skogen som i stan. Jag väger 58 kilo och är 172 lång och klarar fystestet. Och jag anser att de som inte klarar fystestet har inte i räddningstjänsten att göra oavsett kön...

Det kan vara hänt att man inte klarar fystestet efter man fyllt 40 och inte tränat på många år. Det har jag full förståelse för. Men är man runt 20 och inte klarar det då blir jag mörkrädd. Vilken fysik har man när man fyllt 40 då? Att springa är lika naturligt för människan som för hästen. De förfäder som inte sprang tillräckligt fort överlevde helt enkelt inte...

Frågan är om det är rätt att sänka de fysiska kraven bara för att en del inte klarar dem. Om fystesten är felaktiga så handlar det om att förändra dem. Men ett fystest kommer alltid att kritiseras av dem som inte klarar det.
Vad som många glömmer är att en människa som är bra tränad tänker bättre och reagerar snabbare vid hård fysisk ansträngning. Det kan vara det som avgör att man vinner med en nos. Har rätt svårt att tro den som säger att han eller hon rider lika bra oavsett hur bra eller dåligt tränad han eller hon är.
 
Sv: Detta kunde vara så mycket bättre

I England har jockeys tillgång till coacher, fystränare med mera. Det har varit en naturlig utveckling där precis som i samhället i övrigt. Men talar man om fysträning eller fysttest här i Sverige verkar det vara något fult. "Klarar man bara av att rida ett tiotal pullare så räcker det". Är det utveckling?

Men för att rida ett tiotal pullare om dagen gäller det att vara vältränad. Jag har alltid styrketränat och sprungit men jag har aldrig sprungit speciellt fort, jag har benen fulla med skrot och de mår inte bra av att belastas på det sättet. Det finns säkert massor av människor som kan springa 3 km på 15 minuter utan att orka rida ett varv i trav runt en 500-meters bana. Man använder helt andra muskler när man rider och det är dessutom väldigt mycket teknik och kroppskontroll som man klarar sig utmärkt utan när man bara springer rakt fram.
 
Sv: Detta kunde vara så mycket bättre

kl

Vad springa har att göra med att rida övergår mitt förstånd (och det är inte klent).

Nej, jag kan inte springa 3 km på under en kvart. Jag kommer kanske 5-10 meter innan min ena vrist låser sig :p
Däremot har vristen inga problem vid ridning eller andra aktiviteter.

Vilken form man är i för att rida på galoppen borde rimligtvis testas, om det ska testas, under realistiska former. Plasthästen är väl ett utmärkt test?
 
Sv: Detta kunde vara så mycket bättre

Vilken form man är i för att rida på galoppen borde rimligtvis testas, om det ska testas, under realistiska former. Plasthästen är väl ett utmärkt test?

Absolut bättre än att springa i alla fall. Simning är bättre än springning men inte på tid. Mina tuttar är i vägen när jag simmar....:angel:
 
Sv: Detta kunde vara så mycket bättre

Vad inbillar du dig att det kostar att flytta hit C.R. med familj från Engelska landet, vad tror du att han kostar i lön varje månad, vad tror du att han kostar i arb givar avgifter soc avg mm varje månad.Vad tror du H.Gärtners eget bolag debiterar för att hon kör runt kurserna på Strömsholm.

Förstår du inte vilka orimliga kostnader det blir utslaget på de som verkligen kommer att tillföra sporten något. Nu menar jag inte 50 åriga kärringar (är själv 50+ så jag tar mig rätten att kärleksfullt kalla oss kärringar)som tycker det är skoj att gå en kurs, eller andra som tycker det är kul att testa fast redan från början vet att detta är inget de kommer att hålla på med.

För att inte tala om att hålla alla dessa hästar som knappt användes.Nu är ju många tillbakalämnade,pga brist på elever.

Detta kunde jag talat om GRATIS för de styrande,INNAN de tog över C.R.MYCKET billigare att skicka över de få verkliga eleverna till BRS.FATTA nu detta.
 
Sv: Detta kunde vara så mycket bättre

Håller med. Är fystestet inte relaterat till jobbet så bör det förändras.
Man får kondition i jobbet, ridkondition och det är knappast ifrågasatt.
Men fram tills dess att aktiva får till en förändring är det löpning som gäller avseende fystestet hur illa man än tycker om det...
 
Sv: Detta kunde vara så mycket bättre

Vad inbillar du dig att det kostar att flytta hit C.R. med familj från Engelska landet, vad tror du att han kostar i lön varje månad, vad tror du att han kostar i arb givar avgifter soc avg mm varje månad.Vad tror du H.Gärtners eget bolag debiterar för att hon kör runt kurserna på Strömsholm.

Förstår du inte vilka orimliga kostnader det blir utslaget på de som verkligen kommer att tillföra sporten något. Nu menar jag inte 50 åriga kärringar (är själv 50+ så jag tar mig rätten att kärleksfullt kalla oss kärringar)som tycker det är skoj att gå en kurs, eller andra som tycker det är kul att testa fast redan från början vet att detta är inget de kommer att hålla på med.

För att inte tala om att hålla alla dessa hästar som knappt användes.Nu är ju många tillbakalämnade,pga brist på elever.

Detta kunde jag talat om GRATIS för de styrande,INNAN de tog över C.R.MYCKET billigare att skicka över de få verkliga eleverna till BRS.FATTA nu detta.

Ok, med det resonemanget kan man ju lägga ner all hästutbildning i landet. För inbilla mig inte att det är billigare att hålla en hopp eller dressyrutbildning på Strömsholm än en galopputbildning. Hade fler tränare insett värdet i kurserna hade förmodligen det sett lite annorlunda ut åldersmässigt bland deltagarna. Men säkert inte mycket. De över trettio tillhör undantaget.

Och var får du alla hästarna ifrån? De är inte speciellt många och en del var inlånade. Men det är klart, skicka dem hellre på slakt än ge dem en vettig chans som utbildningshästar.

Och kunskap kostar pengar oavsett om var man tar den ifrån. Tråkigt att vi inte har denna kunskap i Sverige eller är villiga att betala för den här...
 
Sv: Detta kunde vara så mycket bättre

Fast att jämföra med hoppning och dressyr där kundunderlaget är tusenfalt större känns inte så relevant. Fanns det tillräckligt intresse för att fylla galoppkurserna och att de gick varje dag, varje vecka istället för tre dagar i veckan lite då och då så skulle ekonomin se helt annorlunda ut.

Och självklart är det billigare att hålla hopp och dressyrkurser på Strömsholm, de lärarna finns ju i de flesta fall redan där.
 
Sv: Detta kunde vara så mycket bättre

Du måste väl begripa att det är STOR skillnad på kundunderlaget.
Varenda kotte kan väl rida dressyr eller hoppa runt.Det är definitivt inte många som vågar rida på galopphästar, det finns definitivt i dagens samhällen inte många som har fysiska förutsättningar att rida galopphästar.Hur många galopphästar tror du att det finns i förhållande till dressyr och hopp hästarna.TÄNK lite nu.

Vad är det du inte förstår med att de som vill lära sig har det bäst med att jobba hos en tränare i många år.Vi har ju dessutom ett väl fungerande lärlingssystem inom sporten ,som ger unga förmågor möjlighet att slå sig in i sporten med 4 KGs lättnad.
Vi har dessutom amatörlopp, för arbetsryttare som är för stora för den professionella delen.

Känner tränaren och eleven att de behöver ytterligare lite annat som inte just den tränaren har tid att lägga på sin elev så går det bra att åka en vecka till BRS , det räcker alldeles utmärkt.

Det är klart att det inte är många hästar längre, det kom ju inte tillräckligt med elever, vilket inte är ett dugg förvånande.Klart att de är inlånade, det tror väl fn det, man skall väl inte köpa hästar när det finns massor att låna.Det dyra är inte att KÖPA det som kostar är att HÅLLA hästarna, boxar hagar foder tillskott skor veterinärer skötsel 24/7/365.

Vi har kunskap i Sverige, som inte är på något vis sämre än den engelska , snarare tvärtom.Vad menar du med ett sådant påstående.

Vet att många av de flickor som gått någon av kurserna gjort det bara som en kul grej,suck.
 
Sv: Detta kunde vara så mycket bättre

kl

Gillar att aktiviteten ökat lite här, det är bra!

Vill bara komma med ett infikande ang det här med fystesterna:

När jag började med galoppen red jag ut som mest 10 hästar/dag. Det var inga problem konditionsmässigt. Då var det steeplehästar som går betydligt längre sträckor än de flesta galopphsätarna här i Sverige. Det kräver alltså en hel del fysik.

Kom hem til Sverige och militären en vända, sprang varje dag, ofta milen, var i rätt bra kondition fysiskt över lag, men när jag kom tillbaka till galoppen efter det var det lika jobbigt att komma igång som det varit första gången.

Alltså, det spelar ingen roll hur bra kondition man har eller hur stark man är, man använder kroppen på helt annat vis när man rider galopphästar :) det är iaf min erfarenhet.
 
Sv: Detta kunde vara så mycket bättre

När jag var ung............... så var det tränarna som bedömde att man hade kondis nog att rida rejs. Man red ut för en, eller flera, tränare som såg när man klarade av det.

Så skall det vara, det är ju till syvende och sist tränaren som skall stå med sin häst till förfogande.Dessutom är ju tränaren den som känner sin lärling bäst, och vet vilka svagheter och strykor som behöver boostas respektive coachas.
 
Sv: Detta kunde vara så mycket bättre

Jag har sprungit Broloppet enbart på ridkondis. Fick dock djävulusiskt ont i fötterna...:eek:


Är du fullkomligt skogstokig, tänk om du hade skadat dig,springa runt som en annan vettvilling när det finns hästar att rida på.Dessutom hoppar man ju sönder sin byst om man kutar runt så där,huuuu
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Ni ser rubriken... Jag är nära att bli erbjuden en ny tjänst på mitt jobb och jag får uppriktigt sagt nästan panik..! Jag vet varken ut...
Svar
12
· Visningar
1 140
Senast: Smulu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9
  • Forl kostnad?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp