Bukefalos 28 år!

Detta kunde vara så mycket bättre

Sv: Detta kunde vara så mycket bättre

kl

Gillar att aktiviteten ökat lite här, det är bra!

Vill bara komma med ett infikande ang det här med fystesterna:

När jag började med galoppen red jag ut som mest 10 hästar/dag. Det var inga problem konditionsmässigt. Då var det steeplehästar som går betydligt längre sträckor än de flesta galopphsätarna här i Sverige. Det kräver alltså en hel del fysik.

Kom hem til Sverige och militären en vända, sprang varje dag, ofta milen, var i rätt bra kondition fysiskt över lag, men när jag kom tillbaka till galoppen efter det var det lika jobbigt att komma igång som det varit första gången.

Alltså, det spelar ingen roll hur bra kondition man har eller hur stark man är, man använder kroppen på helt annat vis när man rider galopphästar :) det är iaf min erfarenhet.


Absolut.

Dessutom är det otroligt att den som råkar vara bra på att kuta runt som en vettvilling skulle till fulländning klara av de utmaningar som KONSTEN att rida en galopphäst på ett benefiting sätt, för alla parter då även hästen inkluderat.

Tyvärr så försvinner konsten att rida en häst på ett för hästen ändamålsenligt sätt alltmer, därav alla sjuka hästar som dagligen besöker kliniker och veterinärer runt om i landet.Då i stor utsträckning även de som rides av hobbyryttare inom samtliga grenar.
 
Sv: Detta kunde vara så mycket bättre

Precis! Det där att respektera individen och jobbade för dess hållbarhet håller på att dö ut med den gamla generationen som faktiskt brydde sig, nu tar mobben av unga blonderade tjejer som bryr sig mer om vilket schabrak man har, och att man har en stalljacka för 5 000:- än om hästen över, kunskap är inte eftertraktat längre... inte om det inte kan användas för att skrytas med i någon form... Håller inte hästen byter man ju bara ut den?
 
Sv: Detta kunde vara så mycket bättre

Menar du att dessa blonderade brudar representerar den nya tränarkåren?

Tycker själv att träningstänket har blivit mycket bättre jämfört med tidigare konservativt tänkande. Dagens träningsmetoder är mer allround utifrån den enskilda individen än tidigare.
 
Sv: Detta kunde vara så mycket bättre

Jag tror Rebecca syftade på ML's kommentar om hobbyryttare inom hobbyryttar disciplinerna.

Rebecca: är det dom som shoppar orange schabrak? ;) sorry - kunde inte låta bli :D
 
Sv: Detta kunde vara så mycket bättre

Så skall det vara, det är ju till syvende och sist tränaren som skall stå med sin häst till förfogande.Dessutom är ju tränaren den som känner sin lärling bäst, och vet vilka svagheter och strykor som behöver boostas respektive coachas.

Är väl här det brister hos många tränare då de har en bristfällig kompetens avseende just boosting och coaching. Få har (om någon) en idrottsledar eller arbetsledarutbildning och kan därför coacha lärlingar, nybörjare m.fl. på ett bra sätt.

Två exemel på ett träningspass hos våra "proffesionella tränare"...

Exempel 1.

Tre hästar skall göra ett snabbjobb på banan. Detta är dock inget tränaren talar om. Han säger enbart till ryttarna att häst X skall gå fort, häst Y skall ridas bredvid och häst Z skall bara ligga bakom och flyta med.

På banan klarar inte ryttaren på häst Y att ligga bredvid häst X. Häst Y strular och bråkar och bryter hela tiden ut vilket gör att ryttaren på häst X får hålla igen för att inte gå ifrån häst Y. Häst Z pullar stenhårt bakom och vill bara komma ikapp när luckorna uppstår mellan X och Y. Tredje gången häst Y bryter ut går ryttaren på häst Z upp i sidan av häst X och berättar att ryttaren på Y fått pulla upp vid ytterstaketet. De har nu ridit i stor sett hela det tänkta varvet och går lite fort på rakan innan de pullar upp innan nästa kurva och väntar in häst Y. Väl tillbaka i stallet blir tränaren skitförbannad för att inta hästarna fått gå fort och skäller ut ryttarna...

Ok, vad hade hänt om tränaren informarat ryttarna om avsikten med passet och gett dem möjligheten att impovisera om det inte gått att rida enligt order?Då hade ryttaren på häst Z kunnat gå upp bredvid häst X och Y hade fått flyta med bakom. Men då avsikten med passet inte förmedlats gav det inte ryttarna något spelrum när det började strula. Tränaren informerade heller aldrig ryttarna om att det var viktigt att alla tre hästarna skull gå fort. Det stod helt klart vid den efterföljande "heta diskussionen".

Exempel 2.

Fyra hästar skall ut på ett träningspass. Vädret är exeptionellt dåligt och det blåser hårt. Tränaren som rider med informerar de övriga ryttarna på vägen ner till banan. Han rider längst bak. Enbart ryttaren framför honom hör allt han säger. Ryttaren längre fram hör kanske hälften och ryttaren längst fram hör knappt något.

I den info tränaren lämnar så skiljer sig det här ridpasset rätt mycket från dem de brukar utföra. Så konsekvensen blir rätt stor nere på banan. Den första ryttaren har bara hör frisk canter och drar iväg vid den normala startpunkten. Ryttare två har hört frisk canter och uppfattat att den nya startpunkten är trehundra meter längre fram på banan. Hennes häst vill bara gå när den första hästen sticker och hon får kämpa hårt med den vilket får till följd att de använder hela banan. Ryttaren på häst tre kämpar för att hålla igen sin häst och inte blåsa iväg i den lucka som uppstår när häst två lämnar sitt spår. Längst bak skriker och svär tränaren över sina ryttare...

Ja, inte blev det någon bra kvalité på de två träningspassen. Tränarna i båda exemplen må vara hur bra som helst på att träna hästar men har noll koll på hur man lägger upp ett träningspass med människor. Hade de i lugn och ro gått igenom träningspasset med sina ryttare strax innan sadling, redogjort för målet, avsikten och kontrollerat att alla ryttare förstått sina upgifter hade nog resultatet blivit mycket bättre och trevligare för alla. En ryttare som förstått fullgör sin uppgift bra mycket bättre.

Istället så valde båda tränarna med att vänta i det sista med att ge order. De klargjorde varken avsikt eller mål. Och de kontrollerade aldrig att alla ryttarna förstått uppgiften eller lämnade utrymme för några frågor. Tyvärr så såg större delen av träningspassen ut så här hos båda tränarna.

Detta är nog tyvärr inget ovanligt inom galoppen tyvärr. För att kunna veta hur man lägger upp ett träningspass med människor bör man veta något om gruppdynamik. Veta när, var och vad man skall ge för information till sina ryttare, lämna utrymme för frågor samt kontrollera att alla förstått uppgiften. När man förstått detta då får man medarbetare som kan lösa sina uppgifter och förtroendet för varandra ökar.
 
Sv: Detta kunde vara så mycket bättre

Måste man ha en utbildning för att kunna vara pedagogisk?

Jag har jobbat hos skandinaviens då största tränare. Han lyckades få en av sveriges mest anlitade jockey att gå från bara vinna mycket lopp till att vinna många storlopp. Jag utvecklades enormt hos honom och jag vet att alla i personalen kände samma sak. Jag vet även att många ville jobba hos honom då han är väldigt duktig på att lära ut.

Kort sagt, jag känner inte alls igen det du beskriver.
 
Sv: Detta kunde vara så mycket bättre

Nej, jag hoppas och tror inte vardagen hos de flesta tränare är sådan. Och många kompenserar avsaknad av utbildning med en öppen och positiv attityd. Men tror att många skulle bli hjälpta av kompetensutveckling och idrottsledarutbildning...
 
Sv: Detta kunde vara så mycket bättre

Precis det jag syftade på, skulle kasnke skrivit OT :D Och angående färgen på schabrak så är det oftast rosa som dessa hobbyryttare spökar ut sina hästar i, då gärna på en fuxvalack *kräk*
 
Senast ändrad:
Sv: Detta kunde vara så mycket bättre

Jag tror tyvärr att mycket även sitter i ryttarnas attityd. Jag har så många gånger stött på ryttare som inte ser sig behöva hjälp, oftast är det de ryttarna som behöver mest hjälp dessutom. Jag förstår att tränarna tröttnar, det är svårt att hjälpa någon som inte vill bli hjälpt.

Angående dina exempel så förstår jag inte varför ryttarna inte bara frågade om ridorderna. Alla vet att de kommer komma och hör/förstår man inte så får man fråga igen. Jag hade också blivit redigt förbannad som tränare om en anställd sabbade ett jobb för att den inte uppfattade orderna och sedan inte ens sa någonting.
 
Sv: Detta kunde vara så mycket bättre

Jag har redan förstått, att Bowman vill tas hand om efter alla den moderna psykologins rön, men jag tycker inte hans två exempel ovan håller vatten.
Ex1 är väl knappast att missförstå. Häst 1 ska gå snabbjobb. Häst 2 ska sitta utanpå den och häst 3 bakom. Hur svårt kan det vara ?
Ex2 är lite mera luddigt, men har man inte hört ridordern ordentligt, får man väl ta tag i sin situation och fråga, som Chardonnay föreslår.

Tycker nog, att det är rytterna, som visade inkompetens i båda fallen.
 
Sv: Detta kunde vara så mycket bättre

Håller nog med där.
Om du är anlitat av en tränare att rida dens hästar så får du också se till att du har förstått vad du ska göra. Visst, i sista enda är det tränarens ansvar att hästarna får jobba eller vad de nu ska, men han/hon måste ju kunna lita på att sin personal gör vad de kan för att göra sitt jobb rätt, precis som på vilken arbetsplats som helst.

Alla kan missförstå ibland och ja alla tränare är inte pedagoger, men det är i slutändan träna hästar de skal kunna och alla är i behov av någon form för social kompetens för att kunna samla och behålla hästägare iaf! ;)
 
Sv: Detta kunde vara så mycket bättre

Mmm...

I bägge fallen var det lite av tränarnas sätt att aldrig tala om vad som skulle göras förrän i sista sekund. Det gjorde ryttarna osäkra på vad de skulle göra. Tränarna lämnade generellt inte mycket tid eller möjlighet för frågor och svar. Tre av ryttarna är jockeys som inte är helt resultatlösa och en av dem har ridit rätt länge som arbetsryttare. Den ena jockey´n försöker normalt undvika att rida ut med tränaren och rider hellre sina egna hästar för det blir mindre diskussion då...

Eftersom jag sysslat i nära tjugo år med just arbetsledning, utbildning och träning av människor rätt farliga och ansvarsfulla sammanhang så har jag en rätt stor erfarenhet av detta. Vågar faktiskt säga att många tränare hade fått underkänt avseende arbetsledning om de agerat vid en utbildning som de normalt gör i vardagen. Det är därför det ofta bra att gå en kurs och få kritik, bra som dålig samt tips hur man lätt och snabbt kan förbättra sitt sätt att leda och därmed få bättre resultat. Det tar inte specillt lång tid att förbättra sitt ledarskap om man har en öppen attityd. Men vill man fortsätta som man gjorde för tjugo år sen så är det svårare...
 
Sv: Detta kunde vara så mycket bättre

Vet man att tränaren ger ridorderna sent får man fråga tidigare alt ta upp att man önskar få ridorderna i tid. Hur ska tränaren veta att ni inte uppfattar vad som ska göras om ingen säger något. Det spelar ingen roll om tränarna får godkänt i en pedagogikkurs eller inte, det handlar om den anställdes intsällning till jobbet. Det har varit likadant med alla jobb jag haft, inte tusan börjar jag göra något innan jag vet vad som ska göras.
 
Sv: Detta kunde vara så mycket bättre

Malin og jeg kan bare det der med at tale, så ingen svensker fatter en lyd... ingen dansker heller, for den sags skyld.

Skandinavish för tusan! ;) Till och med våra lärare i skolan ber oss att åtminstone skriva på skandinavisk! :D

(Sorry, skal kanske återgå till trådens ursprungliga ämne nu... :angel: )
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Ni ser rubriken... Jag är nära att bli erbjuden en ny tjänst på mitt jobb och jag får uppriktigt sagt nästan panik..! Jag vet varken ut...
Svar
12
· Visningar
1 140
Senast: Smulu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp