Detta med sadel..

Aslan

Trådstartare
Jag har just nu en kallblodstravare som går på bete och äter upp sig. För dagen så har vi ingen sadel, han är inte mycket riden pgr av en skada han drog på sig strax efter jag köpt honom. Han är så ung och lite riden att jag känner att det inte är lämpligt att åka iväg och prova ut en sadel där vi är just nu då det inte kommer att gå att genomföra på ett säkert sätt för alla inblandade. Men kan jag lägga på lite vad som ett par månader tills vi kan prova ut en ordentlig eller hur gör man? Jag har funderat på bomlöst men aldrig någonsin testat en..
 
Men kan jag lägga på lite vad som ett par månader tills vi kan prova ut en ordentlig eller hur gör man?
Det korta svaret.
Nej, man lägger inte på vilken sadel som helst.
Om du inte har kunskapen själv så behöver du ta hjälp av någon som kan, t.Ex sadelutprovare/sadelinpassare/sadelmakare
 
Du kan ju ta ut en sadelprovare som iaf provar ut sadel på stillastående häst. Bättre än inget!
 
Jag hade en sadel som låg ok när jag köpte min unghäst. Väntade tills hon var mer ridbar innan jag tog ut sadelprovare men hon checkade ut totalt ändå så kunde bara prova sadel i skritt iaf 😆
Unghästar liksom, man vet aldrig vad som ska hända..
 
Nej, jag har bara ingen utprovare i mitt närområde utan vi får åka ett par timmar. Och då blir det genast mer omständigt med en unghäst. Men jag har kikat på en bomlös variant som vi kanske kan ha tills vi iaf är lite igång, det blir ju ändå inte någon vidare ”tuff” ridning i början tänker jag.
 
Nej, jag har bara ingen utprovare i mitt närområde utan vi får åka ett par timmar. Och då blir det genast mer omständigt med en unghäst. Men jag har kikat på en bomlös variant som vi kanske kan ha tills vi iaf är lite igång, det blir ju ändå inte någon vidare ”tuff” ridning i början tänker jag.
Finns ju sadelprovare som åker runt i stora delar av landet, men du kanske bor väldigt avsides?
De jag köpte min dressyrsadel av är lokala men jag vet att de gör många resor i landet och kan göra stopp på vägen.
 
Nu ska jag gå emot strömmen. Lägg på en sadel. Gärna en bomlös. Ligger den an på rätt sätt? Testa då att rida. Att skrutta runt ett tag i en oinpassad sadel är inte farligt för hästen. Absolut bättre att passa in men tror ni verkligen att alla unghästar som rids in har egna inpassade sadlar? NEJ. Och då menar jag även hästar som rids in av proffs för att säljas dyrt. Det är ju löjligt att en ska behöva lägga 30-40 000 på en sadel som kanske unghästen repar mot stallväggen eller lägger sig med för att ridbanan verkade perfekt att rulla sig på vid avskrittning.
 
Nu ska jag gå emot strömmen. Lägg på en sadel. Gärna en bomlös. Ligger den an på rätt sätt? Testa då att rida. Att skrutta runt ett tag i en oinpassad sadel är inte farligt för hästen. Absolut bättre att passa in men tror ni verkligen att alla unghästar som rids in har egna inpassade sadlar? NEJ. Och då menar jag även hästar som rids in av proffs för att säljas dyrt. Det är ju löjligt att en ska behöva lägga 30-40 000 på en sadel som kanske unghästen repar mot stallväggen eller lägger sig med för att ridbanan verkade perfekt att rulla sig på vid avskrittning.
Sålänge man har tillräcklig koll för att se om sadeln ligger ok så👍

TS frågade ju om man kan lägga på ”vad som”, jag tolkade det som att hen inte har den baskunskapen om hur sadlar ska ligga, men kan ju ha missförstått.
 
Idag finns de så många olika typer av bomlösa sadlar som är bra. Så de hade jag absolut prövat på en sådan häst där man inte riktigt vet vad för sadeln som passar och vad man vill ha i framtiden.
Kallblod är/kan ju vara lite svåra att hitta den perfekta sadeln till och om nu hästen är ur form och betes rund då hade jag väntat.
 
Nu ska jag gå emot strömmen. Lägg på en sadel. Gärna en bomlös. Ligger den an på rätt sätt? Testa då att rida. Att skrutta runt ett tag i en oinpassad sadel är inte farligt för hästen. Absolut bättre att passa in men tror ni verkligen att alla unghästar som rids in har egna inpassade sadlar? NEJ. Och då menar jag även hästar som rids in av proffs för att säljas dyrt. Det är ju löjligt att en ska behöva lägga 30-40 000 på en sadel som kanske unghästen repar mot stallväggen eller lägger sig med för att ridbanan verkade perfekt att rulla sig på vid avskrittning.
Självklart behöver man inte ta ut utprovare om man själv kan se att den ligger bra. Men ställer man frågan om man kan lägga på jag som helst så låter det som att man saknar nödvändig kunskap och bör ta hjälp.

Jag har använt mina egna sadlar på många kundhästar. Men jag lägger ju inte på vilken sadel som helst på vilken häst som helst. Det måste ju se rimligt ok ut.
Exakt samma har gjorts i alla proffsstall jag jobbat på. Kunnigt folk kan växla mellan x antal sadlar på de flesta kundhästarna. Och som själva rider mkt bra och har en balanserad sits.

Men vet man inte hur man kollar att en sadel ligger bra bör man be om hjälp.
Man får ju också se till förmåga att sitta i balans och vara noga med att välja en bra sadel som fördelar trycket på en unghäst. Alla bomlösa är inte helt lämpliga till alla unghästar.
 
Det finns ju sadelutprovare som kan hjälpa till med konsultation på distans så att du får instruktioner hur du mäter rygggen, tips på vilka sadlar du kan prova, och återkoppling på provad sadel om den åtminstone inte ser alltför tokig ut.

jag håller med @Luff - lägg på nåt o prova. Sadeln måste ju passa för att ge hästen en positiv upplevelse men för inridning hade jag inte lagt nån budget över några tusen, dels för att det händer ofta att de lägger sig ner, tuggar på eller skrapar den.
 

Liknande trådar

Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
979
Senast: Nepenthe
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 213
Senast: Lobelia
·
  • Artikel
Dagbok Tänkte att det kunde vara bra för mig att ha en liten dagbokstråd här, där jag kan skriva av mig och även dela med mig av hästiga tankar...
Svar
6
· Visningar
825
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 350
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp