Bukefalos 28 år!

"Diagonala Hjälper"

Sv: "Diagonala Hjälper"

Det där kändes lite lånat från klassisk franskt... Eller så har han kommit till samma slutsats.
Men man kan påverka benen när de är i marken - till att stå kvar = stanna! ;) I luften/när hästen lyfter benet eller när det är i marken är det som gäller beroende på vilken avsikt man har. Enligt franska skolan :p

som sagt, han har ridit för de flesta namnen i europa så han har ju hämtat sin ridfilosfi från allt möjligt. Väldigt trevlig ridning är det iaf, känns som att jag har hittat hem efter att ha harvat i traditionell ridning, AR, barock mm och inte hittat min ridning, men här är den :)

just det att stanna har jag fått göra under hans vägledning, väldigt intressant tycker jag :) vi skrittade och så skulle jag bestämma att ytter framben skkulle stanna hästen och det gjorde det :) Även att stå kvar som du säger.
 
Sv: "Diagonala Hjälper"

Det är absolut inget nytt i det, men däremot används det väldigt olika. Tränare och ryttare i allmänhet har mycket olika fokus på timing. Den vanligaste defenitionen (som jag hört, men det varierar säkert beroende på kretsar) av "innerskänkel mot yttertygel" är att man driver med ytter och fångar upp på inner. Men när? I vilket läge? Vissa gör detta konstant/en längre stund en den kanske ½-sekund som denna övning är tänkt. Eller med slumpmässig timing. Och då är det inte samma typ av hjälp.Har man inte samma fokus på timing får man inte samma resultat, därav inte sagt att det behöver bli sämre, tvärtom kan det säkert bli bättre för vissa om man rider på ryttarkänslan, eller att man använder samma hjälp och timing för att det var just det som kändes rätt på den hästen.

håller med!

skulle bara vilja lägga till att det som slutgiltigt får saker och ting att fungera med hästar är ju ryttaren och dennes tro på sig själv och det den gör :) Så nästan alla "nycklar" har ju något som kan vara bra, det är bara en fråga om att hitta det som fungerar för just mig och den hästen jag rider för tillfället. Finns ingen universalmetod när det gäller ridning, det handlar ju om känsla och kommunikation :)
 
Sv: "Diagonala Hjälper"

Blev lite förvånad över att trådskaparen missat detta. Samsidiga och diagonala hjälper hör ju liksom till grunden. Det borde inte komma som en överraskning tycker jag.
 
Sv: "Diagonala Hjälper"

Blev lite förvånad över att trådskaparen missat detta. Samsidiga och diagonala hjälper hör ju liksom till grunden. Det borde inte komma som en överraskning tycker jag.

man ska aldrig utgå ifrån att folk vet samma saker som man själv. Alla har vi olika erfarenheter. Det var vara hur grundläggande som helst man an fortfarande ha missat det eller helt enkelt inte funderat över det eller helt enkelt inte kommit så långt i sin ridning än osv.... Inga frågor är dumma frågor :) Vi kan inte utvecklas om vi inte funderar och filosoferar. huruvida det är gammal kunskap eller inte är inte det viktiga här tycker jag, huvudsaken är att en eller flera lärt sig något att använda sig av i sin ridning.
 
Sv: "Diagonala Hjälper"

*knapprån*

Både ang. diagonala hjälper och ridning i största allmänhet.

En sak som jag reflekterat över är att många rider med hälarna. Alltså istället för att använda överskänkeln och vikthjälpen så hackas, eller trycks det med innerskänkeln, för att böja hästen. Visst kan man behöva korrigera med hälen / sporren, men absolut inte i varje steg. Sorgsamt tycker jag.

/Kviga, lätt kobent :)
 
Sv: "Diagonala Hjälper"

*knapprån*

Både ang. diagonala hjälper och ridning i största allmänhet.

En sak som jag reflekterat över är att många rider med hälarna. Alltså istället för att använda överskänkeln och vikthjälpen så hackas, eller trycks det med innerskänkeln, för att böja hästen. Visst kan man behöva korrigera med hälen / sporren, men absolut inte i varje steg. Sorgsamt tycker jag.

/Kviga, lätt kobent :)

ja det är tråkigt när man ser sånt
 
Sv: "Diagonala Hjälper"

Eftersom, precis som vanimelde sa, så har inte alla fått samma utbildning inom ridsporten så är det inget konstigt att inte alla vet precis allt och samma saker om det.

Jag har ridit för åtskilliga tränare i många år men endast nu hittat just detta beskrivit på just detta sätt och det var nytt för mig :).

Jag tackar alla för de inlägg som varit relevanta och denna tråd hittils har varit intressant läsning! :idea:
 

Liknande trådar

Islandshäst Hej hästvänner! Jag rider en väldigt fräsch, 19 årig islandshäst som kan bli superflott, men själv har jag inte lyckats få fram den...
Svar
2
· Visningar
2 336
Gnägg Jag har ett litet bekymmer och skapar denna tråd - egentligen inte som en fråga utan mer som ett bollplank. Det är så att jag har fått...
Svar
14
· Visningar
2 170
Senast: Meggan
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har faktiskt funderat över hur mycket värde jag har av att dokumentera mina ridlektioner här på bloggen. Ska jag verkligen fortsätta...
Svar
0
· Visningar
421
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Så var fyra dagars ridkurs avklarad. Och det var väl den mest självförtroendesänkande ridaktivitet jag har gjort på länge. Till och med...
Svar
0
· Visningar
1 099
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp