Bukefalos 28 år!

Dianalöpningen den 17/6-08

Sv: Dianalöpningen den 17/6-08

Tyvärr så belyser denna diskussion något som även Karlander kom fram till i sin rapport; För många "talkers"och för få "doers".

Göteborg galopp är ett lysande exempel på vad "doers" kan åstakomma, mer sånt!

(Är Täby galopp felkonstruerat och misskött sen tidernas begynnelse är det knappast fair att lägga all skuld på nuvarande ledning, eller?)

:bow:..........
 
Sv: Dianalöpningen den 17/6-08

Att banan är byggd på 60-talet och på lera är inte nuvarande lednins fel!
Men banan har varit betydligt bättre tidigare år. Nuvarande ledning har hitintills hunnit beställt fel flis som lagts ut på flisbanan minst 3ggr! (Samma år tror det var 2006)
Man har köpt sand med stora stenar i, som man blandat i nuvarande DT!
Det är tjänstefel att inte kolla vilka varor man beställt, mot vad som levererats! Att lägga ut skiten trots att man borde se den dåliga kvaliteten visar på en mkt "slapp inställning" ifrån arbetsledaren!

Man har inte försökt trots att tränarna påpekat att övergångarna brister efter arbeten, dvs de är inte åtgärdade sedan i höstas då arbeten gjordes! Nu går det inte att åtgärda och rädda hösten det tar tid!

För 7-10 år sedan var han som sköter Solvallas bana och styrde upp skötseln! Alla var mkt nöjda med hans jobb! Så det går att få till banan!

Banmästaren (som inte finns enligt Mossbergs svar till tränarna) gick på semester då tränarna började reagera på den dåliga, och farliga banan!
Som jag ser det är detta ett bevis för att Mossberg är helt oduglig som chef! Det är hon som tillsatt sina kompisar på diverse befattningar bl.a. banmästaren, helt avsaknad av kompetens för denna uppgift!

Som hästägare till 2 snart 3 hästar inne på Täby funderar man ju starkt på att flytta hästarna till Skåne och deras Ascotbana!

//Pontus

:bow::bow:

Som jag skrev i en annan tråd här på Galopp som oxå handlade om skador orsakade av banan men som av ngn oförklarlig anledning togs bort så förklarade jag där.

1. Har under många år haft mer än en häst i träning på Täby.

2. Tröttnade på att som hästägare inse att banunderlaget va den största boven i dramat utifrån alla olyckor som skett och som under senare åren lavinartat har ökat.

3. Jag sålde min sista för två år sedan men har fortsatt följt den tills den förra hösten fick en kotsensben fraktur (läst splitter fraktur) i den berömda motorvägskurvan och denna fraktur kan enligt expertis enbart ha uppkommit genom att kotan i genomtrampet träffat ett större mkt hårt föremål som omöjligt borde kunna finnas på en sandbana som är 20 cm djup. Hästen transporterades i djurambulansen av banan och upp till kliniken där den avlivades inom 20 minuter..

4. Förklarade oxå att risken är mkt stor att även andra hästägare snart kommer få upp ögonen för detta och ingen hästägare är intresserad av att lägga ner dom pengarna år ut och år in som det kostar att ha en häst i träning på Täby galopp med den skaderisken denna bankropp innebär för hästarna.

5. Har även förklarat att finns det inga hästägare så finns det heller inga hästar att bedriva tävlingar med och i slutändan heller inga tränare på Täby Galopp,,,

6. Förklarat även att Täby Galopps bankropp och på det sättet den sköts så finns det inga alternativ mer än att strälla in alla tävlingar vintertid.(För dagen är det t.o.m. så illa att man är tvungen att ställa in Gräslöp, sommartid!!)

7. Förklarat att dom slutsatserna man för dagen (genom anlitad expert främst på gräsbana men även skicklig på dränering/underlag som sådant)ligger helt i den linje med mina förslag på nödvändiga åtgärder även om jag gick ett steg längre i tanken och ansåg att tak över hela denna bankropp samt vattendrivna värmeslingor och svag dosering.

8. Förklarat att jag aldrig mer kommer äga en Galoppör på Täby Galopp f.o.m. 2006 och att Ledningens inställning och bristande åtgärder faktiskt striden mot Svensk Djurskyddslag.

9. Förklarat att det vore bättre om Täby Kommun byggde bostäder på denna anläggning eller att dagens Ledning för Täby Galopp omgående ser till att visa intresse och förståelse för att både dom flesta tränarna och hästägarna faktiskt är rädda om sina djurs välbefinnande.

10. Förklarat detta för "döva" öron under så lång tid där man svarar med att lägga locket på och som Mossberg hela tiden tjatar om att vi måste ha fulla startfält på alla tävlingsdagar oberoende av årstid så finns det tack och lov internet om man nu vill sprida informationen lite mera "globalt" och nu har tack å lov även Scandinavisk Galopp lagt ut dagens sanning på internet..
 
Sv: Dianalöpningen den 17/6-08

Och den banan låter du dina hästar starta på. Gnäll då inte på dålig bana.
För hästarnas skull är det ju en mycket bra ide att flytta dom till Skåne.

Där kan jag absolut hålla med dej! Om alla gjorde det skulle det ju ge resultat dessutom....
 
Sv: Dianalöpningen den 17/6-08

Eftersom min tränare är rädd om sina hästar undviker han fliset när det är dåligt!
Gräsbanan har vi lyckligtvis också lyckats undvika!

Stenarna på dt ha vi väl haft tur att "missa" så här långt!


När hästägarna numera ringer och kollar hur deras hästar tränat, är den första frågan om de lever.....

//Pontus
 
Sv: Dianalöpningen den 17/6-08

Efter att ha läst i SG om mötet med tränarna på Täby är jag något upprörd! Nog för att jag visste att banan inte var bra men att den var såhär dålig kunde jag inte drömma om!

Att beställa sand för en ansenlig summa, som inte kontrolleras innan spridning och som visar sig innehålla en massa stenar är så oprofessionellt att jag saknar ord! Detsamma om att Täby saknar en banmästare! Hur kan det inte finnas en banmästare när det är högsäsong och många, många miljoner står på spel? Både i form av spelomsättning, prispengar och värdet på hästarna som startar. Att banorna för både träning och tävling är i toppskick är ju A och O, annars fallerar allting! Personligen känns det som en enda stor lekstuga där ingen varken skrider till handling, lyssnar eller tar sitt ansvar utan alla skyller på varandra.

Ska galoppen överleva krävs förändring, på mer än ett sätt. Att renovera Täby kontra flytta banan är lite som att renovera ett gammalt hus, är det värt pengarna, är det överhuvudtaget genomförbart eller är det bättre att riva eländet och bygga nytt? I Täbys fall överväger nog fördelarna med att flytta, även om många av de gamla uvarna tycker att det är en dålig idé. Personligen tror jag att det skulle bli ett uppsving för hela sporten ...

En annan förändring är att sätta rätt folk på rätt plats, vilket verkar vara svårt. Finns det inte kompetenta människor inom galoppen? Eller utanför också, för den delen. Eller är vi för mycket "jantelag" för att släppa fram dessa? Att hitta ledare som alla uppskattar blir nog svårt men att i varje fall hitta personer som är handlingskraftiga, kan samarbeta och har gott omdöme borde inte vara omöjligt!

Efter att ha läst SG kan jag även krasst konstatera en annan sak, tack och lov att jag för tillfället inte har starthäst!

/Elin
 
Sv: Dianalöpningen den 17/6-08

Jaha så va det dags igen på Täbys gräsbanan tisdagen den 2/9-08

Lopp 8 och häst nr 15.. Klicka på lopprepriser och lopp 8.

http://www.tabygalopp.se/

När tänker ngn agera för att stoppa denna form av djurplågeri???
 
Sv: Dianalöpningen den 17/6-08

*KL*

Väldigt intressant diskussion! Finns det nåt sätt att få ledningen att läsa den?

En av de första sakerna jag lärde mig på galoppen, för drygt 11 år sen, var att övergångar mellan gräs och sand är farliga och ska ridas över ytterst försiktigt. Av någon anledning så har just den "läxan" följt med mig genom åren och ligger nu som grund till hur jag rider, både galoppörer och andra hästar. Jag är mer medveten om underlaget, kort sagt. Det är därför extra intressant att ledningen på Täby inte har lärt sig den läxan och gjort nåt åt den på flera år. Jag har fått det predikat för mig EN gång, de måste ha hört det till leda och ändå lägger de dövörat till... Ofattbart.
 
Sv: Dianalöpningen den 17/6-08

Fast i detta fall var det inte övergången som var problemet, Bucksmoke bröt ner i ingången till motorvägskurvan. Vad det berodde på är bara spekulationer.
 
Sv: Dianalöpningen den 17/6-08

Bucksmoke, ja, det såg jag, men jag menade allmänt.
 
Sv: Dianalöpningen den 17/6-08

Ja det vore ju bra om de läste, men de vet nog om kritiken, har hört om mötet nu irl också så att säga och dom vet nog:cool: Men det är folks levebröd, dom har inte råd att låta bli att starta hästar och ägarna kräver att dom startar osv, tyvärr:crazy: Kanske en djurskyddsaktion, att sätta lite djurrättsaktivister på spåret:angel::devil:
 
Sv: Dianalöpningen den 17/6-08

Bucksmoke förolyckades tyvärr i slutet på bortre långsidan och bröt benet. Den treårige valacken avlivades omedelbart av banveterinären. Ridande Fredrik Johansson undkom lyckligtvis med en lättare sträckning.
- Allt hände så oerhört fort. Det här var en ren olyckshändelse och jag kan inte lägga skulden på banan eller något annat, sade Fredrik.

Fredrik red och han vet vad han snackar om.
 
Sv: Dianalöpningen den 17/6-08

Fast i detta fall var det inte övergången som var problemet, Bucksmoke bröt ner i ingången till motorvägskurvan. Vad det berodde på är bara spekulationer.

Nä det har du rätt i men det hände på Täby:s Gräsbana som dagens banveterinär utifrån djurskyddet beordrat max 3 starter på denna bana denna tävlingsdag. Kanske det med facit i hand va en start mer än vad denna bana för dagen tålde eftersom detta skedde på dagens sista löp på just Gräsbanan.


- Allt hände så oerhört fort. Det här var en ren olyckshändelse och jag kan inte lägga skulden på banan eller något annat, sade Fredrik.

Ja du Thunder
vad skulle han i annat ställe ha svarat för att inte ge ett diplomatiskt svar??


Måste ha varit oerhört jobbigt för tränaren att stå i vinnarcirkeln samtidigt som hans andra tränade starthäst avlivades i samma ögonblick inte längre än ett par hundra meter bort..

Glädjande sport???
 
Senast ändrad:
Sv: Dianalöpningen den 17/6-08

- Allt hände så oerhört fort. Det här var en ren olyckshändelse och jag kan inte lägga skulden på banan eller något annat, sade Fredrik.

Ja du Thunder
vad skulle han i annat ställe ha svarat för att inte ge ett diplomatiskt svar ?

Inte för att lägga mig i en debat, jag ingen förutsättningar har för att lägga mig i, men tänk om han verkligen menade det han sa ?
 
Sv: Dianalöpningen den 17/6-08

Fredrik Johansson är en topp jockey som tävlar världen runt. Klart att han skulle säg precis vad han tycker om banan. vad har han att förlora ?! Ingenting !
 
Sv: Dianalöpningen den 17/6-08

Det var visst en häst till som dog igår på Täby?
 
Sv: Dianalöpningen den 17/6-08

ja det måste det ha varit, för väl höra mer, hörde bara som hastigast förrut. Ngn fraktur i alla fall.
 
Sv: Dianalöpningen den 17/6-08

Och tränarna tränar på som de alltid har gjort, utan att fundera på att anpassa sig efter förutsättningarna? Tur att de inte driver sina egna träningsanläggningar då...
 
Sv: Dianalöpningen den 17/6-08

Du menar att 365 hästar om året bryter ner i träning. Sansa dig lite. Jag förstår att du har problem med Täbys banor men ditt sätt att argumentera gör att man inte lyssnar - och gör man det så vill man bara göra tvärtom. Om du argumenterade på samma sätt om Jägers så skulle jag nästan kunna tänka mig att starta häst där. På rent jävelskap!:devil:

Jag säger absolut inte emot dig när det gäller Täbys banor men man får ha lite rim och reson i sina resonemang för att få gehör.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sulöm häst - tips
  • Ridstrumpor!
  • INK

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp