Bukefalos 28 år!

Dianalöpningen den 17/6-08

Sv: Dianalöpningen den 17/6-08

KL
Rykterna går i norrort att Täby ska tvångsförflytta galoppen då de vill åt marken. Någon från Täby som vet mer?

Vi som bara är där och tränar ponnyer märker inte av att banan ska vara dålig, ungarna som flyger av har hitills inte haft något att anmärka på stora stenar. Kan bero på att det knappast går 1/3 av fullblodens fart samt att benen på ponnisarna är dubbelt så grova som fullblodens.

Täby gjorde en stor förlust när Jordbruksverket sa upp Stickan.......
 
Sv: Dianalöpningen den 17/6-08

Ang stenar vet jag inte om nån pratat om såna, i alla fall inte jag.
Tror inte ponnyungar känner hur underlag är för hästarna när inte ens många vuxna gör det, du får ursäkta men det är nog överkrav. Inte heller om ponnyn är styv efteråt, det tar dom väl som träningsvärk:cool:

Att gå på ett stumt och bitvis för djupt underlag i hög fart är inte nyttigt det tror jag alla förstår. Eller ojämnt och gropigt.

Ja, man är nog ute efter marken och jag tror som mimus skrev i annan tråd att det är därför man inte gör något åt banan - politik.

Kl

glömde återkomma om det, men den skadade jag skrev om innan, skadades i löp, hörde jag sen, men fick tas bort senare i veckan pga denna skada.

Jag vet inte hur statistiken procentuellt ser ut jämfört med andra galoppbanor, men det borde ju gå att kolla, tycker jag. Det låter många för mej på Täby i år, men kanske är det inte ovanligt högt rent statistiskt, det vet jag som sagt inte. Kanske borde någon med tillgång till siffror titta på det:confused:
 
Sv: Dianalöpningen den 17/6-08

Det var snarare tänkt att deras små ryttarrumpor skulle märka av det då det händer att ungarna åker av i kurvan innan upploppet........mången gång har det varit lösa ponnier på banan på måndagskvällarna. Skulle iallafall tro att mina tjejer skulle känna om det är något konstigt med deras ponnier dagen efter ett jobb på Täby, de rider dressyr och känner direkt om något är lite stelt.........
Däremot så sitter de inte och racar varje dag på samma underlag så benen tar knappast stryk på samma sätt som ett fullblod under träning.
 
Sv: Dianalöpningen den 17/6-08

Det märkliga är iofs att många jockeys säger att banan inte är anmärkningsvärt dålig, jämfört med tidigare år iaf.
 
Sv: Dianalöpningen den 17/6-08

Det är väl gräset som är riktigt dåligt. Jag startar min gamle Sune ganska ofta på DT:n och han har hittills i år kommit tillbaka i bra skick. Jag har heller inte hört att någon av dom andra i transporten hem har mått dåligt av banan. Men sen kan det ju alltid vara bättre och det har förvisso varit hästar som har pajat.
 
Sv: Dianalöpningen den 17/6-08

Det märkliga är iofs att många jockeys säger att banan inte är anmärkningsvärt dålig, jämfört med tidigare år iaf.

Varför är det märkligt? Dom lever av banan. Det gör tränarna också, många, vilket gör att en del dragit sig i det längsta för att säga ifrån.
De har familj och lever runt banan, dom kan inte flytta på sej hur som helst.

Jockeyerna äger inte heller hästarna.:cool:

Som sagt, jag undrar över statistik över banor och svårare skador/dödsfall. Finns det? Sen vet jag inte om du själv ridit på den?
För den som är lite mer erfaren coh känslig för underlag är det uppenbart att den är stum tex - mer i perioder.. Dvs hård i själva botten. (DT alltså)
 
Sv: Dianalöpningen den 17/6-08

Det är väl gräset som är riktigt dåligt. Jag startar min gamle Sune ganska ofta på DT:n och han har hittills i år kommit tillbaka i bra skick. Jag har heller inte hört att någon av dom andra i transporten hem har mått dåligt av banan. Men sen kan det ju alltid vara bättre och det har förvisso varit hästar som har pajat.

Jag är ingen expert alls, men ja gräset är riktigt dåligt som jag förstår det.

Sen är det dels ojämnheterna i hur djupt det är på DT, dels att där lagret är tunnare blir slaget mot den stumma stenhårda bottnen kraftigt, särskilt vid minsta felsteg så att säga. Därav fler frakturer.


Obs att detta är vad jag fått beskrivet av flera insatta som rider där fortfarande, tränare, ryttare osv.
 
Sv: Dianalöpningen den 17/6-08

Jockeysarna är väl de som sitter på hästarna när olyckan händer, vem vet, de kanske inte vill bli allvarligt skadade de heller?

Jag äger tre galopphästar, de står i träning hos tränare på landet så Täby är främst en tävlingsplats ur min synvinkel, och ja -jag rider ibland, om det nu har någon relevans.

Att ta fram statistik för t ex gräsbanan är ganska enkelt men det är desto vanskligare att läsa ut något ur den för ett specifikt år eftersom antalet startande hästar på ett år är så litet. På ett år så är antalet grässtarter på Täby inte nämnvärt högre än t. ex. vid cheltenham festival som bara pågår några få dagar. Bara för att belysa det ganska magra statistiska materialet alltså.

Banan på Täby har väl tydligen aldrig varit speciellt lysande, byggd på lera, med allt vad det innebär i form av problem med dränering osv, så visst finns det problem att ta tag i.

Däremot, de som enbart väljer att skylla hästarnas skador på banan, och banpersonalen, gör det ganska bekvämt för sig. Enligt internationella studier uppkommer 75% av alla benbrott som sker i löp redan i träning. Dessutom konstateras, återigen internationellt, en klar skillnad i skadefrekvens för olika träningsupplägg och olika tränare. Så det kanske finns anledning till självransakan om man nu är så insatt och rider eller tränar hästar på Täby galopp?
 
Senast ändrad:
Sv: Dianalöpningen den 17/6-08

Ja det finns många orsaker till att hästar skadas. Men som du säger är banan inte optimal från start så redan d et du sjäv skriver visar ju vad problemet är.:confused: Sen har det ju inte blivit bättre i och med att man inte åtgärdat från grunden. Men det kommer nog knappast heller att göras gissar jag innan man vet var banan ska ligga i framtiden.

Ang om egna erfarenheter så är det väl bra att ha känt på själv hästar som tränas på Täby jämfört med andra banor om man vill veta vad effekterna kan vara. Jag har känt tydlig skillnad i alla fall.

Jockeyer är ofta rätt (ibland väldigt) unga människor som kanske har en annan mer fatalistisk syn vad gäller den egna säkerheten, det är en högriskverksamhet öht och de flesta som varit med ett tag har både den ena och andra skavanken.

Ang statistik så finns det väl ingen anledning att titta bara på gräset när de flesta skador skett på dt? OCh statistik är ju procent, så man kan i alla fall få en fingervisning när det gäller frekvens även om man så jämför med de största banorna i världen:cool:
 
Sv: Dianalöpningen den 17/6-08

Min Sune fick en knäfraktur på Täby för några år sedan och jag själv är ganska säker på att den kom på grund av att jag, mot bättre vetande, hade jobbat honom på Jägers tävlingsbana innan loppet.

Om ni är intresserade av att läsa lite vettigt och faktabaserat angående banor har tidningen BloodHorse gett ut ett helt nummer om syntetiska banunderlag. Där framkommer det att många anser att "underlaget" som ligger överst inte spelar så stor roll. Det intressanta är hur botten ser ut. Många av banorna i USA som nu har syntetiska material var inte omlagda på många år (jmf Täby och Jägers:devil:) och de som uttalar sig anser att de förbättringar som iakttagits förmodligen mer beror på att man renoverat basen än vad man har lagt ovanpå.:idea:
 
Sv: Dianalöpningen den 17/6-08

Min Sune fick en knäfraktur på Täby för några år sedan och jag själv är ganska säker på att den kom på grund av att jag, mot bättre vetande, hade jobbat honom på Jägers tävlingsbana innan loppet.

Om ni är intresserade av att läsa lite vettigt och faktabaserat angående banor har tidningen BloodHorse gett ut ett helt nummer om syntetiska banunderlag. Där framkommer det att många anser att "underlaget" som ligger överst inte spelar så stor roll. Det intressanta är hur botten ser ut. Många av banorna i USA som nu har syntetiska material var inte omlagda på många år (jmf Täby och Jägers:devil:) och de som uttalar sig anser att de förbättringar som iakttagits förmodligen mer beror på att man renoverat basen än vad man har lagt ovanpå.:idea:


Självklart spelar mycket in:idea:


Men just det:idea: ang underlag, precis så jag uppfattat problemet på DT:n på Täby. Det är botten som är det stora bekymret.
 
Sv: Dianalöpningen den 17/6-08

Ang om egna erfarenheter så är det väl bra att ha känt på själv hästar som tränas på Täby jämfört med andra banor om man vill veta vad effekterna kan vara. Jag har känt tydlig skillnad i alla fall.
Själv har jag varit med om att anlägga en träningsbana för galopp och gör dessutom det mesta av den löpande skötseln av den. Så jag kan också känna skillnaden på den egentillverkade (BioTrack™) banan och Täbys dirttrack eller Göteborgs gräs... :D

Jockeyer är ofta rätt (ibland väldigt) unga människor som kanske har en annan mer fatalistisk syn vad gäller den egna säkerheten, det är en högriskverksamhet öht och de flesta som varit med ett tag har både den ena och andra skavanken.
En av jockeyerna som uttalat sig är snart 40 år, är förälder, har ridit galopplöp sen han var 15 år och jag tror inte han vill drabbas av en kompressionsfaktur på en ryggkota igen.

Ang statistik så finns det väl ingen anledning att titta bara på gräset när de flesta skador skett på dt? OCh statistik är ju procent, så man kan i alla fall få en fingervisning när det gäller frekvens även om man så jämför med de största banorna i världen:cool:
Jo, visst skulle man få fram en massa procent hit och dit, men vad säger det om underlaget? Ska det vara någon vits med statistik måste varje skada utredas ur alla aspekter; skadans utseende, banförhållanden, distans, antal startande hästar i löpet, löpförlopp, startfrekvens etc. Annars kan hästar som krokar ihop och går omkull ge sken av att underlaget är dåligt. Men jag misstänker att någon form av skadeuppföljning kommer att dyka upp snart.

Vad jag vill poängtera med mina inlägg är att det mesta av debatten kring Täbys skötsel verkar vara en smula enkelspårig, inte att banan är perfekt. Det luktar politik snarare än rationellt tänkande
 
Sv: Dianalöpningen den 17/6-08

Det enda jag vill säga är att om banan är dålig för hästarna så är det synd att en del går igång och i stort sett argumenterar emot fast man kanske egentligen inte menar att göra det ens, av olika skäl, jag tror och hoppas att alla vill att underlag ska vara hästvänligt och bra att springa på, det är tillräckligt stora risker ändå inom sporten utan att hästarna ska behöva utsättas för dåliga underlag.

Det ÄR många som skadats allvarligt på Täby.

Det är väl i slutänden hästarna det handlar om, hoppas jag.

Och i stort sett alla säger i tråden (och irl) att dt-banan är dålig i botten, samt att gräsbanan är ojämn mm, inte många förnekar det. Thats it.

Varför diskutera runt så mycket:confused: Banan behöver åtgärdas, det är nog de flesta överens om.
 
Sv: Dianalöpningen den 17/6-08

KL
Rykterna går i norrort att Täby ska tvångsförflytta galoppen då de vill åt marken. Någon från Täby som vet mer?

Kommunens planer är daterade år 2030 och det handlar definitivt inte om någon tvångsförflyttning. Beslutet kommer att vara helt upp till Täby Galopp om vi ska flytta eller ej. Det kommer att påbörjas en utredning under hösten för att undersöka olika alternativ.
 
Sv: Dianalöpningen den 17/6-08

Kommunens planer är daterade år 2030 och det handlar definitivt inte om någon tvångsförflyttning. Beslutet kommer att vara helt upp till Täby Galopp om vi ska flytta eller ej. Det kommer att påbörjas en utredning under hösten för att undersöka olika alternativ.

Ah, tack för info! Det går som sagt väldigt mkt rykten på byn.
För min del får ni gärna flytta närmare Rosenkälla ;) Ungarna har ju fått smak på farten så de åker gärna dit varje måndag för att raca lite (så fort en fet ponny nu kan springa)
 
Sv: Dianalöpningen den 17/6-08

Bucksmoke förolyckades tyvärr i slutet på bortre långsidan och bröt benet. Den treårige valacken avlivades omedelbart av banveterinären. Ridande Fredrik Johansson undkom lyckligtvis med en lättare sträckning.
- Allt hände så oerhört fort. Det här var en ren olyckshändelse och jag kan inte lägga skulden på banan eller något annat, sade Fredrik.

Fredrik red och han vet vad han snackar om.


Tänkte bara rätta lite eftersom jag senare fått höra vad han svarade egentligen, och det var inte alls med de orden. Detta är medias tolkning av vad han sa.
Han sa INTE att det inte berodde på banan.


Att 20 hästar hittills i år har dött eller skadats mkt allvarligt på Täby är en uppgift som ska ha kommit även från ordföranden själv. Jag vet inte om det anses mycket eller lite internationellt sett, men jag tycker att det är mycket hur som helst.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp