Bukefalos 28 år!

Dianalöpningen den 17/6-08

coari

Trådstartare
Fyra hästar inkom med frakturer i detta lopp som gick på Täbys sk Gräsbana.. Minst tre av dessa frakturer inträffade på den sk "övergången" i motorvägs kurvan..

Hur många flera skadade hästar ska behöva sätta livet till och hur många flera hästägare i denna sport tänker tala med sin tystnad innan ansvariga sätter sig ner och börjar fundera på om inte skaderisken med en plötslig upphöjning i bankroppen som dessutom med en bredd på drygt fem meter består av sand med det annorlunda glidmoment det ger i ett sk gräslopp. Att skadorna till 85% på hästarna inträffar just här på Täbys sk gräsbana borde väl tala sitt tydliga språk men ledningen på Täby galopp gör som strutsen,,, stoppar huvudet i sanden (på denna övergång)..

Sverige som anser sig som ett föredömme för djurskyddet är ju rena skämtet när man för dagen läser om dom vidtagna åtgärderna och utredningar som USA:s galopp redan inlett utiifrån skadefrekvensen..

En Svensk utredning om dagens Galoppsport har dock kommit fram till att spelet på Galoppen har minskat, uppfödningen av fullblod har minskat,antal hästägare har minskat men man verkar vara helt frågande till vad detta beror på???

Sover Svensk Galopp även med blinkers??
 
Sv: Dianalöpningen den 17/6-08

Vilka hästar då? Jag vet om 3 från Jockeyklubbens, inte någon i Dianalöpningen och inte att det har inträffat i övergången heller. Vartifrån har du fått dina uppgifter att det skedde just där? Dessutom hade alla de tre hästarna jag hört talas om lösa benbitar och inte frakturer.
 
Sv: Dianalöpningen den 17/6-08

Se inlägget nedan
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Dianalöpningen den 17/6-08

Till Coari
Du får galoppsporten att framstå som fruktansvärd djurplågeri. För alla er som läser detta, ta inte till er vad Coari skriver om vår fantastiska sport. Jag ska absolut inte förneka att det händer skador och olyckor, för det gör det tyvärr, men om man ser till antalet hästar och antalet lopp som rids så är incidenterna mycket få till antalet. Alla som jobbar med galopphästar gör allt för att dessa hästar ska må så bra de bara kan och de får den absolut bästa vård, fodring, träning etc.

Coari, vad är det för fel på dig? Om du nu är så missnöjd för att din häst (vilket var väldigt tråkigt) skadade sig så illa att den fick avlivas efter lopp på Täby, och att galoppsport är höjden av djurplågeri, varför har du då kvar häst i träning?
Det var efter Jockeyklubben, precis som Camilla säger, som det var 3 skadade hästar. Hur i h-----e kan du veta att VART i löpet dessa gick sönder? Och att dessa inte hade påbörjan till lösa benbitar eller frakturer innan loppet? Har dessa hästar friröntgas precis innan start? Skulle inte tro det. Alla skelettskador kan inte ses med blotta ögat (hälta), det borde du väl ändå veta, du som utger dig för att vara så vansinnigt duktig.

Det du ska i åtanke är att det är många faktorer som spelar in när det inträffar skador och att allt inte kan skyllas på banan eller galopporganisationen. Det är en viktig del du glömmer bort i ditt eviga skällande och det är att tränarna har en stor del ansvar också. (Utan att på något sätt anklaga tränarna till just de här skadade hästarna. Mycket viktigt att tillägga.)
Det kan räcka med ett feltramp, en annan ryttare (mänskliga faktorn) som rider in för snävt framför så att en häst snubblar eller att det har varit en hårfin fraktur som hästen inte ens känner innan etc. Eller att hästen skadat sig på övergången på gräset. Men alla vet att den övergången finns där så du idiotförklarar ju alla tränare och hästägare som väljer att starta sina hästar på gräset. Dina siffror om skadefrekvensen på gräset tror jag att du har hittat på helt själv. Något som kan tilläggas i sammanhanget är att efter vintersäsongen (iof på dt) var veterinärerna på ATG Kliniken rörande överens om att det aldrig varit så få skador någonsin. Så något måste ju denna hemska galopporganisation göra rätt eller vet du bättre än några av Sveriges bästa veterinärer? Nu rids ju löpen på vintern på DT men om jag inte minns fel var det det banunderlaget som du senast gapade och skrek om var djurplågeri att ens trava på?

Och visst är det mycket som skulle kunna förbättras inom svensk galoppsport men allt handlar om att det inte finns pengar till att lägga en helt ny gräsbana eller att byta ut hela DT'n mot t.ex. Cushion Track. Jag har varit involverad i flera olika hästsporter och jag kan lugnt säga att galopphästarna på Täby (och i övriga Sverige för den delen) har det mycket bättre än de flesta andra hästar och att omvårdnaden de får är förstaklassig.

Jag blir så vansinnigt trött på människor som dig. Du tror på fullaste allvar att spelet, uppfödningen, hästägandet mm har minskat för att Täby har dåliga övergångar på gräset (vilket jag håller med om) men helt ärligt, har du nattmössan på dig för jämnan? Kom med lite genomförbara förslag i stället för att enbart klaga. Som sagt, Täby skulle nog gladligen göra om sin gräsbanan om det fanns kapital till detta men nu gör det inte det.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Dianalöpningen den 17/6-08

Till Coari
Du får galoppsporten att framstå som fruktansvärd djurplågeri. För alla er som läser detta, ta inte till er vad Coari skriver om vår fantastiska sport. Jag ska absolut inte förneka att det händer skador och olyckor, för det gör det tyvärr, men om man ser till antalet hästar och antalet lopp som rids så är incidenterna mycket få till antalet. Alla som jobbar med galopphästar gör allt för att dessa hästar ska må så bra de bara kan och de får den absolut bästa vård, fodring, träning etc.

Coari, vad är det för fel på dig? Om du nu är så missnöjd för att din häst (vilket var väldigt tråkigt) skadade sig så illa att den fick avlivas efter lopp på Täby, och att galoppsport är höjden av djurplågeri, varför har du då kvar häst i träning?
Det var efter Jockeyklubben, precis som Camilla säger, som det var 3 skadade hästar. Hur i h-----e kan du veta att VART i löpet dessa gick sönder? Och att dessa inte hade påbörjan till lösa benbitar eller frakturer innan loppet? Har dessa hästar friröntgas precis innan start? Skulle inte tro det. Alla skelettskador kan inte ses med blotta ögat (hälta), det borde du väl ändå veta, du som utger dig för att vara så vansinnigt duktig.

Det du ska i åtanke är att det är många faktorer som spelar in när det inträffar skador och att allt inte kan skyllas på banan eller galopporganisationen. Det är en viktig del du glömmer bort i ditt eviga skällande och det är att tränarna har en stor del ansvar också. (Utan att på något sätt anklaga tränarna till just de här skadade hästarna. Mycket viktigt att tillägga.)
Det kan räcka med ett feltramp, en annan ryttare (mänskliga faktorn) som rider in för snävt framför så att en häst snubblar eller att det har varit en hårfin fraktur som hästen inte ens känner innan etc. Eller att hästen skadat sig på övergången på gräset. Men alla vet att den övergången finns där så du idiotförklarar ju alla tränare och hästägare som väljer att starta sina hästar på gräset. Dina siffror om skadefrekvensen på gräset tror jag att du har hittat på helt själv. Något som kan tilläggas i sammanhanget är att efter vintersäsongen (iof på dt) var veterinärerna på ATG Kliniken rörande överens om att det aldrig varit så få skador någonsin. Så något måste ju denna hemska galopporganisation göra rätt eller vet du bättre än några av Sveriges bästa veterinärer? Nu rids ju löpen på vintern på DT men om jag inte minns fel var det det banunderlaget som du senast gapade och skrek om var djurplågeri att ens trava på?

Och visst är det mycket som skulle kunna förbättras inom svensk galoppsport men allt handlar om att det inte finns pengar till att lägga en helt ny gräsbana eller att byta ut hela DT'n mot t.ex. Cushion Track. Jag har varit involverad i flera olika hästsporter och jag kan lugnt säga att galopphästarna på Täby (och i övriga Sverige för den delen) har det mycket bättre än de flesta andra hästar och att omvårdnaden de får är förstaklassig.

Jag blir så vansinnigt trött på människor som dig. Du tror på fullaste allvar att spelet, uppfödningen, hästägandet mm har minskat för att Täby har dåliga övergångar på gräset (vilket jag håller med om) men helt ärligt, har du nattmössan på dig för jämnan? Kom med lite genomförbara förslag i stället för att enbart klaga. Som sagt, Täby skulle nog gladligen göra om sin gräsbanan om det fanns kapital till detta men nu gör det inte det.

mkt bra skrivit.. om coari nu är hästägare så bode denne veta om riskerna oxå, och interst inne veta hur det funkar..
 
Sv: Dianalöpningen den 17/6-08

Intressant att du har information som varken ägare, tränare eller jockeys till berörda hästar har. Jag anser att monsunregnet som kom på eftermiddagen gjorde banan hal och upptrampad på ytan men fortfarande hård under vilket inte direkt gjorde banan bättre.
 
Sv: Dianalöpningen den 17/6-08

Till Coari
Du får galoppsporten att framstå som fruktansvärd djurplågeri. För alla er som läser detta, ta inte till er vad Coari skriver om vår fantastiska sport. Jag ska absolut inte förneka att det händer skador och olyckor, för det gör det tyvärr, men om man ser till antalet hästar och antalet lopp som rids så är incidenterna mycket få till antalet. Alla som jobbar med galopphästar gör allt för att dessa hästar ska må så bra de bara kan och de får den absolut bästa vård, fodring, träning etc.

Coari, vad är det för fel på dig? Om du nu är så missnöjd för att din häst (vilket var väldigt tråkigt) skadade sig så illa att den fick avlivas efter lopp på Täby, och att galoppsport är höjden av djurplågeri, varför har du då kvar häst i träning?
Det var efter Jockeyklubben, precis som Camilla säger, som det var 3 skadade hästar. Hur i h-----e kan du veta att VART i löpet dessa gick sönder? Och att dessa inte hade påbörjan till lösa benbitar eller frakturer innan loppet? Har dessa hästar friröntgas precis innan start? Skulle inte tro det. Alla skelettskador kan inte ses med blotta ögat (hälta), det borde du väl ändå veta, du som utger dig för att vara så vansinnigt duktig.

Det du ska i åtanke är att det är många faktorer som spelar in när det inträffar skador och att allt inte kan skyllas på banan eller galopporganisationen. Det är en viktig del du glömmer bort i ditt eviga skällande och det är att tränarna har en stor del ansvar också. (Utan att på något sätt anklaga tränarna till just de här skadade hästarna. Mycket viktigt att tillägga.)
Det kan räcka med ett feltramp, en annan ryttare (mänskliga faktorn) som rider in för snävt framför så att en häst snubblar eller att det har varit en hårfin fraktur som hästen inte ens känner innan etc. Eller att hästen skadat sig på övergången på gräset. Men alla vet att den övergången finns där så du idiotförklarar ju alla tränare och hästägare som väljer att starta sina hästar på gräset. Dina siffror om skadefrekvensen på gräset tror jag att du har hittat på helt själv. Något som kan tilläggas i sammanhanget är att efter vintersäsongen (iof på dt) var veterinärerna på ATG Kliniken rörande överens om att det aldrig varit så få skador någonsin. Så något måste ju denna hemska galopporganisation göra rätt eller vet du bättre än några av Sveriges bästa veterinärer? Nu rids ju löpen på vintern på DT men om jag inte minns fel var det det banunderlaget som du senast gapade och skrek om var djurplågeri att ens trava på?

Och visst är det mycket som skulle kunna förbättras inom svensk galoppsport men allt handlar om att det inte finns pengar till att lägga en helt ny gräsbana eller att byta ut hela DT'n mot t.ex. Cushion Track. Jag har varit involverad i flera olika hästsporter och jag kan lugnt säga att galopphästarna på Täby (och i övriga Sverige för den delen) har det mycket bättre än de flesta andra hästar och att omvårdnaden de får är förstaklassig.

Jag blir så vansinnigt trött på människor som dig. Du tror på fullaste allvar att spelet, uppfödningen, hästägandet mm har minskat för att Täby har dåliga övergångar på gräset (vilket jag håller med om) men helt ärligt, har du nattmössan på dig för jämnan? Kom med lite genomförbara förslag i stället för att enbart klaga. Som sagt, Täby skulle nog gladligen göra om sin gräsbanan om det fanns kapital till detta men nu gör det inte det.

:bow: Hade inte kunnat skriva det bättre själv :bow: Innehöll precis allting jag tänkte på
 
Sv: Dianalöpningen den 17/6-08

Som sagt, Täby skulle nog gladligen göra om sin gräsbanan om det fanns kapital till detta men nu gör det inte det.

En tänkvärd mening som även borde leda till mer eftertänksamhet i stället för att med näbbar och klor försöka skydda sporten.


http://www.galoppsportensframtid.nu/utredningar.asp?id=30

Ladda gärna ner och läs hela pdf filen.

Här följer en länk med lopprepris på aktuellt lopp. Alla som kan sporten kan oxå ta del av vad som händer i själva löpningen och när det händer.. Klicka på lopp 8:a Länk: http://www.tabygalopp.se/video_lopp.html

Exakt vilka fyra som ådrog sig frakturer i detta lopp kan jag naturligvis inte skriva om,, heller inte vilken av dessa fyra som redan innan start borde ha strukits av sin tränare med den hästans dags status.
 
Sv: Dianalöpningen den 17/6-08

om coari nu är hästägare så bode denne veta om riskerna oxå, och interst inne veta hur det funkar..


Det jag tycker är intressant är hur man i USA för dagen ser på själva sporten och den utredning som påbörjats.
 
Sv: Dianalöpningen den 17/6-08

En tänkvärd mening som även borde leda till mer eftertänksamhet i stället för att med näbbar och klor försöka skydda sporten.


http://www.galoppsportensframtid.nu/utredningar.asp?id=30

Ladda gärna ner och läs hela pdf filen.

Här följer en länk med lopprepris på aktuellt lopp. Alla som kan sporten kan oxå ta del av vad som händer i själva löpningen och när det händer.. Klicka på lopp 8:a Länk: http://www.tabygalopp.se/video_lopp.html

Exakt vilka fyra som ådrog sig frakturer i detta lopp kan jag naturligvis inte skriva om,, heller inte vilken av dessa fyra som redan innan start borde ha strukits av sin tränare med den hästans dags status.


jag kan tyvärr inte se lopp 8. men hade varit intressant att veta vad som händer i det loppet!!
 
Sv: Dianalöpningen den 17/6-08

Ingen fara Sandra det syns inget på filmen heller!!!
Vad är det man ska se??? Flera hästar som bryter ned??? Det ser inte jag ialla fall!
 
Sv: Dianalöpningen den 17/6-08

Här följer en länk med lopprepris på aktuellt lopp. Alla som kan sporten kan oxå ta del av vad som händer i själva löpningen och när det händer.. Klicka på lopp 8:a Länk: http://www.tabygalopp.se/video_lopp.html

Exakt vilka fyra som ådrog sig frakturer i detta lopp kan jag naturligvis inte skriva om,, heller inte vilken av dessa fyra som redan innan start borde ha strukits av sin tränare med den hästans dags status.

Man måste få ifrågasätta vartifrån du fått dina "fakta" eftersom ingen annan på galoppen verkar veta om det? Hur kommer det sig då att du vet det? och hur vet du att det inte är lösa rykten vartifrån du har hört det? Känner du varje ägare och tränare till hästen och har pratat med dem efter start? Eller innan start också för den delen? Du kan ju omöjligt säga att det skedde just vid övergången för det syns ingenting på filmen och du kan omöjligt säga att det berodde på banan. Om du inte har sett en fullständig veterinärkoll innan start på alla dessa fyra hästar så kan du inte säga varför och när det skedde...om det nu skedde alls.
 
Sv: Dianalöpningen den 17/6-08

För övrigt är jag väldigt glad över att Gimmie startade ;).
 
Sv: Dianalöpningen den 17/6-08

Just det Camilla, STORT OCH VARMT GRATTIS till segern! Mycket roligt för dig och din familj! Första klassiska segern?

Modigt av er att våga starta hästen på den där förfärliga gräsbanan ;)
 
Sv: Dianalöpningen den 17/6-08

Tack så jättemycket fast jag vet inte vem du är? Men tack iaf :). Jo det var första klassiska segern och jag tycker verkligen att mina föräldrar är värda den segern efter alla år. Och hästen mår tipptopp efter löpet, banan till trots ;)
 
Sv: Dianalöpningen den 17/6-08

tack så mycket :). Den här gången åker jag inte med, så jag lär inte stöta på dig då som sist :).
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp