Bukefalos 28 år!

Digitalkameratips..

V

VildochVacker

När jag tar kort med min nuvarande, en Sony Cybershot DCS P32 så blir bilderna helt suddiga och fula även om det bara är lite mulet ute, inte mörkt eller så.

Så jag undrar, vilka kameror är bra att ta kort med när man rider/hästar i rörelse så att det blir bra kvalitet på korten. Eller måste jag hålla mig till min gamla aps-kamera? :smirk:
 
Här är ett exempel..

Ska tilllägga att de bara blir så när man tar kort på saker i rörelse. Och om man råkar röra handen en millimeter blir korten helt suddiga också. Men om man är helt blickstilla så blir de bra.
 
Ett tips är att följa med hästen i rörelsen med kameran. Då får du hästen skarp men omgivningen suddig... Om du står såpass nära att du kan använda blixt (och följer med i rörelsen) borde kameran lättare kunna ställa in avståndet också.
 
Har testat, funkar inte alls.. Bilden blir bara helt suddig och man kan inte urskilja nånting :(
 
Om du ställer dig lite "framför" hästen undviker du suddet. Sen är det ju också så att man måste vänja sig vid en ny kamera, den kanske är tyngre, ligger på ett annat sätt i handen osv..
Träning träning träning.. Lycka till! :D
 
anledningen till att det blir suddigt så fort det blir lite mulet beror på att kameran då automagiskt ställer in sig på längre slutartid, så hästen hinner röra sig längre under tiden slutaren är öppen. du får ställa om slutartiden manuellt till en kortare tid och sen hoppas på att ljuset ändå är tillräckligt för att det ska bli bra när man ljusar upp bilden i datorn sedan. alternativt kan du använda blixt, då använder kameran automatiskt kortare slutartid.

alternativt så får du träna, som potion säger, på att följa hästen i rörelsen så att du får hästen någorlunda skarp (dock kommer du nog få rörelseoskärpa på benen i detta fall) och bakgrunden suddig.

billiga digitalkameror är rätt kassa på "actionkort", särskilt i dåligt ljus, så man får kämpa ganska mycket för ett halvdant resultat. din kamera verkar dock rätt dålig om det blir så dåligt redan vid måttlig molnighet. misstänker att det blir mycket rörelseoskärpa om du fotar inomhus utan blixt också?
 
Inomhus utan blixt kommer det väl inte synas nåt alls :smirk: Hur ställer man in slutartiden manuellt? Har inte hittat det på kameran, så jag funderar om man kan göra det överhuvudtaget. Blixten är så konstig på kameran, har tagit utan den, kan det vara det som det beror på? :confused:
 
står det inget där går det antagligen inte. jag har varken kameran eller manualen så jag kan inte hjälpa.
 
:smirk:

Men kan det bero på att jag har fotat utan blixt? Den blixtrar så himla mycket och konstigt, så jag vill helst ta utan. Men jag ska testa nån dag..
 
det "beror" inte på att du fotat utan blixt. men, om du har tur, så kanske det hjälper om du tar med blixt, eftersom slutartiden då automatiskt blir kortare (om kameran inte är så smart att den inser att du fokuserar på något som ligger för långt bort för att blixten ska nå). dock blir kameran mycket långsammare om du tar med blixt, och drar mycket mer batterin, så det finns gott om nackdelar med det också. men du får väl prova.

kameran har antagligen flera olika blixtinställningar (redeye reduction t.ex). prova en annan så blixtrar den nog inte så 'konstigt'.
 
har tittat på din kamera lite på pricerunner. enligt den sidan ska du kunna ställa om slutartiderna manuellt. leta lite till i manualen (inte i 'snabbmanualen' utan den fullständiga som du antagligen fått på cd - det brukar funka så iaf).

och du har fyra blixtlägen: Auto, On, Off, Slow. du har antagligen på "slow" om den beter sig konstigt.
 
Ska titta igenom manualen igen, återkommer :)

Tack föressten! :bow:
 

Liknande trådar

Utrustning För behovet uteritter och lätt dressyrarbete, vilken sadel etc. gör det lättast att sitta kvar på hästen och inte åka av? (dvs för att...
2
Svar
20
· Visningar
1 385
Senast: Oknytt
·
Småbarn Jag är desperat efter sätt att få i vår treåring penicillin. Lång historia kort; vår dotter har haft sår i näsan senaste 8 veckorna. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 756
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 485
Senast: MiniLi
·
Övr. Hund Vi är många här på Buke med trimmraser. Och trimpälsar är ju en hel vetenskap! Så jag tänkte vi kunde ha en tråd med fokus på deras...
2
Svar
30
· Visningar
1 828
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Valp 2025
  • Gräs i näshålan?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp