Trimmraser

Fetaost

Trådstartare
Vi är många här på Buke med trimmraser. Och trimpälsar är ju en hel vetenskap! Så jag tänkte vi kunde ha en tråd med fokus på deras pälsar och allt runt omkring. Tips på utrustning och skötsel. Trimmar ni själva eller lämnar bort? Har ni korrekt ”rasfrisyr” eller en hobbyfrilla? Hur mår era hundar av att trimmas? Är de svår eller lättrimmade? Märker ni någon skillnad på pälsen när de blivit gamla? Var pälskvalitén något ni hade fokus på när ni valde hund? Hur mycket tid lägger ni på pälsvård?

Själv har jag Dvärgschnauzers sen 11 år. En ras jag valde efter att ha haft rasen omkring mig större delen av mitt liv genom familj och vänner. Jag var ganska väl förberedd på vad det skulle innebära med en trimmras. Ändå var det mer jobb än jag trodde. När jag skaffade min första så gick jag trimmkurs hos uppfödaren och trimmade honom själv de första åren. Han är en hund med mycket underull så det har varit mycket jobb. Han har aldrig haft korrekt utställningsfrisyr utan jag höll honom i en praktisk frisyr med 3 rullande lager. Efter kastreringen klippte jag honom. Något jag ångrar. Pälsen blev katastrof och han har inte mått bra av den.
När han trimmades hade han en bra, sträv päls som var väderskyddande. Trimmningen tog tid men han låg mest och sov. Det var min lathet som tog till maskinen. Nu när han är gammal så märker man av att han är håröm. Så därför håller jag benhår och skägg kortare.

När nummer två införskaffades för 2 år sen så var jag bestämd med att det skulle bli en hund med bra päls och att hon skulle trimmas korrekt. Valde en uppfödare som bland mycket även var känd för att ha bra pälsar på sina hundar och lägger vikt vid pälsens funktion.
Lillskruttan ställs ut så hon är i utställningspäls. Men jag lämnar henne till en skicklig trimmare som uppfödaren rekommenderade. Hennes päls är härligt sträv men liiite gles om man vill ha många lager rullande päls. Hon har två lager. Underull är det gott om även på henne så ullkammning måstes minst 15-20 min i veckan.
Idag ska vi iväg och göra finliret inför Mydog :)
Ska se om jag kan ta en bild på henne sen när hon är nytrimmad och lägga in i tråden.
 
Senast ändrad:
Jag har ju också dvärgschnauzer. Det är min första hund och jag har haft henne sedan i början av juni 2022. Hon lämnas in för trimning hos uppfödaren ungefär var 10e vecka och har lite "sportfrilla" och är inte i full utställningspäls.
Hon skulle ha ställts ut då hon skulle gått i avel, men nu när hon är kastrerad så blir det inget med det. Jag är inte intresserad av utställningar och nu har hon inte längre något "krav" på att ställas ut för resultatet/aveln.

Jag försöker lära mig mer och mer om trimning och blir lite modigare för varje gång jag ger mig på att underhålla pälsen hemma. Tidigare ullkammade jag bara mellan trimningarna, men då blev hon nästan helt "naken" med i princip bara ull någon vecka efteråt. Så nu rycker jag lite då och då, ullkammar samt håller efter tassar/mellan tårna, håller intimområdet kort samt försöker hålla efter linjerna lite med effileringssax.
 
Jag har ju också dvärgschnauzer. Det är min första hund och jag har haft henne sedan i början av juni 2022. Hon lämnas in för trimning hos uppfödaren ungefär var 10e vecka och har lite "sportfrilla" och är inte i full utställningspäls.
Hon skulle ha ställts ut då hon skulle gått i avel, men nu när hon är kastrerad så blir det inget med det. Jag är inte intresserad av utställningar och nu har hon inte längre något "krav" på att ställas ut för resultatet/aveln.

Jag försöker lära mig mer och mer om trimning och blir lite modigare för varje gång jag ger mig på att underhålla pälsen hemma. Tidigare ullkammade jag bara mellan trimningarna, men då blev hon nästan helt "naken" med i princip bara ull någon vecka efteråt. Så nu rycker jag lite då och då, ullkammar samt håller efter tassar/mellan tårna, håller intimområdet kort samt försöker hålla efter linjerna lite med effileringssax.
Ja de blir ju rätt nakna om man trimmar sällan och då måste ta ”allt”.
Jag småplockar också lite men lämnar in henne oftare för att bara ta det längsta och få flera lager.
Men det är inte billigt :laugh:
 
Ja de blir ju rätt nakna om man trimmar sällan och då måste ta ”allt”.
Jag småplockar också lite men lämnar in henne oftare för att bara ta det längsta och få flera lager.
Men det är inte billigt :laugh:
Jag hade gjort det oftare om hon skulle ställas ut. Nu får det duga med att hon ser lite halvdan ut sista veckorna innan trimning. :D
Jag är inte såpass duktig att jag känner mig säker på att ta "för mycket" när hon börjar bli lurvig. Är så rädd att det ska bli ojämnt och fel.
Men pälsen är fin nu när jag fått lite fler lager på den. Bara att hoppas att den fortsätter vara lika sträv och fin så det inte blir en katastrofal kastratpäls.
 
Jag hade gjort det oftare om hon skulle ställas ut. Nu får det duga med att hon ser lite halvdan ut sista veckorna innan trimning. :D
Jag är inte såpass duktig att jag känner mig säker på att ta "för mycket" när hon börjar bli lurvig. Är så rädd att det ska bli ojämnt och fel.
Men pälsen är fin nu när jag fått lite fler lager på den. Bara att hoppas att den fortsätter vara lika sträv och fin så det inte blir en katastrofal kastratpäls.
Modigt av dig att börja! Frasse såg inte vacker ut i början när jag började trimma själv. Men så kom man in i det och han såg bättre och bättre ut.
Men att ge mig på utställningstrimmning det gör jag bara inte!
 
Modigt av dig att börja! Frasse såg inte vacker ut i början när jag började trimma själv. Men så kom man in i det och han såg bättre och bättre ut.
Men att ge mig på utställningstrimmning det gör jag bara inte!
Det är så tillfredsställande att dra bort gammal päls. Det där frasande ljudet... 😁
Och att se skillnad i pälsen när den får flera lager.
 
I vardagen lägger jag väldigt lite tid på mina hundars pälsar, tycker pälsvård är sjukt tråkigt :laugh: Men jag trimmar båda själv regelbundet. Förr trimmade jag för hand men när Tages päls blev sämre och sämre fick jag tips från uppfödaren att man kan klippa medhårs för en mer "trimlik" look. Och det var så himla skönt att slippa handtrimna så då började jag klippa Elton också 😁 Försöker få dem att se så handtrimnade ut som möjligt för jag vill att de ska se någorlunda korrekta ut.

Elton har alltid haft grym päls, och Tage har alltid haft kass. Elton hade jag kunnat gå över till att handtrimma igen trots några år med klippmaskin, Tage var svår att handtrimma och tyckte det var obehagligt redan innan jag började klippa. När Eltons päls blir längre ligger den fortsatt längs med kroppen, Tage blir ett fluff :rofl:
 
I vardagen lägger jag väldigt lite tid på mina hundars pälsar, tycker pälsvård är sjukt tråkigt :laugh: Men jag trimmar båda själv regelbundet. Förr trimmade jag för hand men när Tages päls blev sämre och sämre fick jag tips från uppfödaren att man kan klippa medhårs för en mer "trimlik" look. Och det var så himla skönt att slippa handtrimna så då började jag klippa Elton också 😁 Försöker få dem att se så handtrimnade ut som möjligt för jag vill att de ska se någorlunda korrekta ut.

Elton har alltid haft grym päls, och Tage har alltid haft kass. Elton hade jag kunnat gå över till att handtrimma igen trots några år med klippmaskin, Tage var svår att handtrimma och tyckte det var obehagligt redan innan jag började klippa. När Eltons päls blir längre ligger den fortsatt längs med kroppen, Tage blir ett fluff :rofl:
Ullkammar du fortfarande fast du klipper?
Jag slutade med det och märkte att ullen tog snabbt över så jag ångrar att jag inte fortsatte.
 
Jag har ju två chinese crested, en nakenhund och en puff. Jag kallar det för trimning när jag rakar för att jag använder en trimmer men ska försöka skriva raka eller klippa..

Milou är en femma på skalan av hur nakna och pälsade dom nakna kan vara vilket innebär att om jag vill ha honom enligt rasstandarden så rakar jag honom var femte dag ungefär. Fast andra tycker det kan växa lite mer och det tycker jag med men inte när jag vill ha perfektion. Från nos till svans förutom cresten så klart. Han är super snäll, bara står där och man kan flytta och lyfta och göra vad som helst.

Alvin är kortrakad just nu men jag har haft honom i alla pälslängder det går. Han är som finast med lite mer päls men han är håröm och pälsen tovar sig lätt så det tar lång tid att borsta och jag tycker inte det är roligt när han inte gillar det så jag rakar honom kort på kroppen men har kvar tofsar på huvudet. Sen rakar jag med allt mellan 6-8 veckor till 3-4 månader.Ansiktet får jag raka en gång i veckan.

Mellan rakningarna måste båda borstas varje dag
 
Jag har tre dvärgschnauzrar. Två är pensionärer och har nu sedan i år börjat rakas istället för att trimmas. Man märker tydligt att det börjar bli jobbigt för dom att bli trimmade som äldre. De blir mer hårömma och visar tydligt att det inte är kul längre.
Tog nog ett år av funderande innan jag vågade dra fram rakmaskinen men det blev hur bra som helst. Hundarna är nöjda och glada och det går så mycket snabbare. Däremot behöver de mycket mer kläder när det är kallt, det märks tydligt hur frusna de plötsligt blir.

Den tredje fyller snart 1 år och ska såklart få vara sträv och fin så länge som möjligt. Jag handtrimmar henne, ibland lämnar jag till uppfödaren. Hon har jättebra och lättrimmad päls så det är enkelt att hålla flera lager. Jag trimmar hellre mycket åt gången men mer sällan än att plocka hela tiden. Mest för att vi inte har något extra rum så det är bökigt att dra fram trimbord, stol och alla grejer varje gång (samt plocka undan…).
Jag kan utställningstrimma men har svårt att få de raka linjerna helt raka med sax och tycker benhåren är svåra att trimma snyggt men det är nog mest för att jag är perfektionist 😆

Behöver skicka in mina saxar för slipning, de har blivit så slöa. Köpte en ny effileringssax på hundmässan i december som jag inte testat ännu!
 
Jag har tre dvärgschnauzrar. Två är pensionärer och har nu sedan i år börjat rakas istället för att trimmas. Man märker tydligt att det börjar bli jobbigt för dom att bli trimmade som äldre. De blir mer hårömma och visar tydligt att det inte är kul längre.
Tog nog ett år av funderande innan jag vågade dra fram rakmaskinen men det blev hur bra som helst. Hundarna är nöjda och glada och det går så mycket snabbare. Däremot behöver de mycket mer kläder när det är kallt, det märks tydligt hur frusna de plötsligt blir.

Den tredje fyller snart 1 år och ska såklart få vara sträv och fin så länge som möjligt. Jag handtrimmar henne, ibland lämnar jag till uppfödaren. Hon har jättebra och lättrimmad päls så det är enkelt att hålla flera lager. Jag trimmar hellre mycket åt gången men mer sällan än att plocka hela tiden. Mest för att vi inte har något extra rum så det är bökigt att dra fram trimbord, stol och alla grejer varje gång (samt plocka undan…).
Jag kan utställningstrimma men har svårt att få de raka linjerna helt raka med sax och tycker benhåren är svåra att trimma snyggt men det är nog mest för att jag är perfektionist 😆

Behöver skicka in mina saxar för slipning, de har blivit så slöa. Köpte en ny effileringssax på hundmässan i december som jag inte testat ännu!
Effileringssax…där sa du något. Måste köpa en på mässan på Mydog. Behöver även en ny ”tassax” med rundad topp till Frasse. Han får ju tofflor på bara ett par veckor!
 
Effileringssax…där sa du något. Måste köpa en på mässan på Mydog. Behöver även en ny ”tassax” med rundad topp till Frasse. Han får ju tofflor på bara ett par veckor!
Jag brukar aldrig använda tassax 😁 Jag rakar ur tassarna med den lilla rakmaskinen och klipper sedan bara runt om/formar till med en böjd sax.
 
Jag kan utställningstrimma men har svårt att få de raka linjerna helt raka med sax och tycker benhåren är svåra att trimma snyggt men det är nog mest för att jag är perfektionist 😆
Alvins ben är omöjliga att både trimma med maskin och sax. Han har dom smalaste benen en hund kan ha. Mest päls på fyra små pinnar. Så man får vara extremt noga för att det gör ont med saxen mot benen eller skelettet.

Insåg förresten att jag nog är i fel tråd för jag tänkte trimning som all pälstrimning som jag tänker är även att klippa men insåg att det var trimning ordagrant. Så mina svar har ju blivit helt fel och passar kanske inte riktigt in. :p
 
Jag har Griffon som lämnas på trim var sjätte månad. Då får han rasttypisk trimning med kort på kroppen, formade ben och långt skägg som formas med halsen.
Jag rycker inget emellan, klipper huvudet och öronen med effileringssax, ibland runt tassarna om han ser för lurvig ut.
Tycker han är finast ett par månader efter trim när han börjar bli lite mer pälsig.
Kammar skägget någon gång per vecka.
1000000195.jpg
 
Alvins ben är omöjliga att både trimma med maskin och sax. Han har dom smalaste benen en hund kan ha. Mest päls på fyra små pinnar. Så man får vara extremt noga för att det gör ont med saxen mot benen eller skelettet.

Insåg förresten att jag nog är i fel tråd för jag tänkte trimning som all pälstrimning som jag tänker är även att klippa men insåg att det var trimning ordagrant. Så mina svar har ju blivit helt fel och passar kanske inte riktigt in. :p
Jag tycker absolut att du kan skriva här! Det kan väl få vara en tråd för alla pälshundar som det ska fixas och trixas med 😁
 
Vad har du för klippmaskin till tassarna?
Jag har en som jag är less på, för den är för långsam/klen. 😒
Jag använder Tondeo eco xs sen 13 år tillbaka för att klippa alla detaljer men med just Alvin får jag mixa sax och trimmer på benen och tassarna för att han är så känslig men på en lite mindre känslig hund tror jag den blir jätte bra. Men jag klipper och trimmer allt med den och det blir ju flera gånger i veckan med allt möjligt.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har två chinese crested, en puff och en naken. När puffen var helpälsad ägnade jag mellan 20-40 minuter per dag till att borsta...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 548
Senast: Wenniz
·
Hundavel & Ras Som diskuterats lite här på forumet är det svårt att skaffa sig en ärlig bild av hur pälsen är på en viss ras eftersom att...
Svar
5
· Visningar
1 386
Senast: tuaphua
·
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 113
Senast: Ramona
·
I
Hundhälsa är det bara att acceptera att hunden har blivit klen? Jag har haft min vovve i över fyra år nu och förra vintern är första året som jag...
Svar
11
· Visningar
1 803
Senast: IrishDraft
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp