Dilemma med katt

tanten

Trådstartare
Lägger den här och hoppas att det är ok...
Jag har en katt.

Den flyttade hit från ett katthem hösten 2012, inte det minsta tam. Och handtam är den inte nu heller.:cry:

Den brukar komma in när det blir kallt. Problemet att jag nu har en överentusiastisk hund som gladattackerar den. Så han vågar inte.

Håller mest till under förstubron. Jag är rädd att han inte kommer in alls

Så frågan - hur gör jag varmt och tryggt ställe därunder när det blir riktigt kallt?
Fleece blir fuktigt och kallt. Halm i en kartong? Frigolitklädd kartong. Andra ideer?
 
Det finns massor av bra katthus man kan bygga själv. Det viktigaste är att det ska vara några cm över marken, gärna frigolit mellan trä. Med utomhusfärg. Ingång i vinkel så det inte blåser in, med liten dörr. Halm, inte tyg eftersom det drar åt sig fuktighet. Alternativt om du har ett annat hus på tomten, såga upp en kattlucka, bädda med halm och häng en grislampa över.
 
Lägger den här och hoppas att det är ok...
Jag har en katt.

Den flyttade hit från ett katthem hösten 2012, inte det minsta tam. Och handtam är den inte nu heller.:cry:

Den brukar komma in när det blir kallt. Problemet att jag nu har en överentusiastisk hund som gladattackerar den. Så han vågar inte.

Håller mest till under förstubron. Jag är rädd att han inte kommer in alls

Så frågan - hur gör jag varmt och tryggt ställe därunder när det blir riktigt kallt?
Fleece blir fuktigt och kallt. Halm i en kartong? Frigolitklädd kartong. Andra ideer?
Du kan kanske testa att bygga ett sådant här: https://www.kattproblem.se/378507-2/

Hur gör du med tillgång till vatten? Det tyckte jag var svårr innan vi satte kattdörr på ett av våra uppvärmda förråd, som numera är ett kattrum... :)
 
1697913601436.png
 
Finns inget lite uppvärmt garage, förråd eller groventre katten kan få tillgång till men inte hunden?
Alt något mindre ouppvärmt byggnad i dagsläget på gården där du kan göra ett isolerat kattrum och sätta in ett element?

Katten kommer med lite guidning lära sig söka sig dit om där finns värme, mat och vatten :)

Vi har en kattlucka in i vårt garage som håller + grader dit katterna kan gå in och ut som de vill (vi släpper in och ut de ur själva huset när vi ser att de vill dock men är ju inte av assistans dygnet runt precis 😅)

Lägger den här och hoppas att det är ok...
Jag har en katt.

Den flyttade hit från ett katthem hösten 2012, inte det minsta tam. Och handtam är den inte nu heller.:cry:

Den brukar komma in när det blir kallt. Problemet att jag nu har en överentusiastisk hund som gladattackerar den. Så han vågar inte.

Håller mest till under förstubron. Jag är rädd att han inte kommer in alls

Så frågan - hur gör jag varmt och tryggt ställe därunder när det blir riktigt kallt?
Fleece blir fuktigt och kallt. Halm i en kartong? Frigolitklädd kartong. Andra ideer?
 
Lägger den här och hoppas att det är ok...
Jag har en katt.

Den flyttade hit från ett katthem hösten 2012, inte det minsta tam. Och handtam är den inte nu heller.:cry:

Den brukar komma in när det blir kallt. Problemet att jag nu har en överentusiastisk hund som gladattackerar den. Så han vågar inte.

Håller mest till under förstubron. Jag är rädd att han inte kommer in alls

Så frågan - hur gör jag varmt och tryggt ställe därunder när det blir riktigt kallt?
Fleece blir fuktigt och kallt. Halm i en kartong? Frigolitklädd kartong. Andra ideer?
Svägerskan har haft katter i omgångar som har vägrat vara inne vintertid. Den ena flyttade in i den vinterfodrade kaninburen full med halm. Den andra byggde de en trälåda med frigolit åt och ställde på en skyddad plats på en altan under tak. Båda katterna blev över 15 år gamla så det gick ingen nöd på dem. ;)
 
Går katten in och ut via en kattlucka? Kan du i så fall stänga av rummet den leder till så att hunden inte kommer dit? Det kan ju räcka med kompostgaller.

Jag hade avdelat huset så att katten fått en del och hunden en del. Intressant schysst att katten ska jagas bort för att du skaffat hund. Som sagt, kompostgaller räcker förmodligen.
 
Går katten in och ut via en kattlucka? Kan du i så fall stänga av rummet den leder till så att hunden inte kommer dit? Det kan ju räcka med kompostgaller.

Jag hade avdelat huset så att katten fått en del och hunden en del. Intressant schysst att katten ska jagas bort för att du skaffat hund. Som sagt, kompostgaller räcker förmodligen.

Men du... @tanten försöker lösa det så gott det går och katten funkade utmärkt med förra hunden. Det är alltså en mer eller mindre vild katt från ett katthem som inte går att klappa ens (jag har "träffat" honom, dvs sett honom på gården - inte en suck att klappa honom). Han är alltså inte tamkatt i traditionell mening.

Han vill inte vara tam innekatt... men har valt att bo hos @tanten bara han får röra sig som han vill.
 
Men du... @tanten försöker lösa det så gott det går och katten funkade utmärkt med förra hunden. Det är alltså en mer eller mindre vild katt från ett katthem som inte går att klappa ens (jag har "träffat" honom, dvs sett honom på gården - inte en suck att klappa honom). Han är alltså inte tamkatt i traditionell mening.

Han vill inte vara tam innekatt... men har valt att bo hos @tanten bara han får röra sig som han vill.

Och det kan han fortsätta göra om hon sätter ett kompostgaller i en lämplig dörröppning. Beroende på hur huset ser ut och var katten går in och ut så kan lösningen se olika ut. Fördelen med att stänga av med galler är att katten förhoppningsvis vänjer sig vid hundens närvaro när den kan vara i samma hus och se den utan att bli påhoppad av en väldigt glad hund som bara vill hälsa. Då kan hon genom att bara placera ett kompostgaller slippa bygga ett katthus och katten kan fortsätta komma in som den har gjort tidigare. Bara inte med tillgång till hela huset. Men det låter ju inte som att den vill ligga och mysa med henne i soffan så det borde ju inte vara ett problem.
 
Jag hade avdelat huset så att katten fått en del och hunden en del. Intressant schysst att katten ska jagas bort för att du skaffat hund. Som sagt, kompostgaller räcker förmodligen.
Intressant?
Jag vill inget hellre än att han ska vilja vara inne som han varit förut. Det är värdelöst att dela av nåt om katten inte går in.
Katten ska inte jagas nånstans. Jag har lockat med dreamies, köttfärs och gott men han kommer inte närmare för det.
Jag har lämnat ytterdörren öppen och maten innanför medan jag och unden avkägsnade oss. Utan framgång.
 
Det viktiga är att lådan blir isolerad (gärna med frigolit) i golv, väggar och tak och att katten har något mjukt att ligga på, halm är utmärkt. Sen är det bra om själva lådan står på ett ställe där det inte blåser eller regnar.
Jag tänkte att den skulle stå mitt under förstubron. Där han ändå gömmer sig. Nära till matskålen och vattnet.Då blir bron tak och det är vindskyddat av buskar. Plus att han då har kontakt med mig och huset. Jag går in och ut och maten står ovanför hans huvud.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har två jack russell killar på två och ett halvt resp tre och ett halvt år. De är uppvuxna med katt som fanns på gården när de...
Svar
0
· Visningar
441
Senast: zanzan
·
T
Övr. Katt Hej Ber om ursäkt då detta säkert blir lite långt men ska försöka hålla det kortfattat.. Jag skaffade min katt för ungefär 6 år sedan...
Svar
2
· Visningar
1 634
Senast: Tass
·
Katthälsa Sedan i slutet av sommaren har jag en ny gäst ute i stallet. En stor ståtlig hankatt. Först såg jag bara på åtgången av kattmat och på...
Svar
14
· Visningar
2 043
Senast: TinyWiny
·
Katthälsa Jag har ett dilemma och skulle uppskatta lite input från er på Katt :) Det är så att Aslan och Vilda inte går ihop så bra. Eller...
Svar
2
· Visningar
1 290
Senast: Celija
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp