Dilemma med katt

Jag tänkte att den skulle stå mitt under förstubron. Där han ändå gömmer sig. Nära till matskålen och vattnet.Då blir bron tak och det är vindskyddat av buskar. Plus att han då har kontakt med mig och huset. Jag går in och ut och maten står ovanför hans huvud.

Jag tror att med de här åtgärderna och att det blir kallare nog kommer att göra att han kommer in igen :heart Det är ju trots allt inte jättekallt ännu :)
 
Går det att ha hunden kopplad när katten vill komma in? För att vänja dem båda? Eller är det för sent kanske. Jag tror också att katten kommer vilja komma in när det blir kallt. Vi hade en katt här som inte gick att komma i närheten av på flera år, en vinter när det var riktigt kallt dök den upp på altan och bokstavligen ylade. Jag släppte in den. Men en låda i frigolit låter bra så katten kan välja själv vart den vill vara. Och eftersom den har varit inne så vet den nog att den får och kan komma in om den vill.
 
Intressant?
Jag vill inget hellre än att han ska vilja vara inne som han varit förut. Det är värdelöst att dela av nåt om katten inte går in.
Katten ska inte jagas nånstans. Jag har lockat med dreamies, köttfärs och gott men han kommer inte närmare för det.
Jag har lämnat ytterdörren öppen och maten innanför medan jag och unden avkägsnade oss. Utan framgång.

Det ska naturligtvis stå inte. Mobilen ändrade till intressant....

Jag tänkte bara att om han förstår att hunden inte kan komma fram till honom så kanske han börjar gå in igen. Ny vet jag inte hur ditt hus ser ut men bara för att förklara vad jag menar: om man har en grovingång med tvättstuga osv. I den dörren har man placerat kattluckan. Då kan dörröppningen mellan tvättstugan och resten av huset vara avspärrad mha t.ex kompostgaller. Så att tvättstugan är kattens och resten av huset är hundens.

Men jag vet ju som sagt inte hur ditt hus ser ut och om en sån lösning ens är möjlig. Men det var bara en idé. Fundera på det eller låt bli.
 
Det ska naturligtvis stå inte. Mobilen ändrade till intressant....

Jag tänkte bara att om han förstår att hunden inte kan komma fram till honom så kanske han börjar gå in igen. Ny vet jag inte hur ditt hus ser ut men bara för att förklara vad jag menar: om man har en grovingång med tvättstuga osv. I den dörren har man placerat kattluckan. Då kan dörröppningen mellan tvättstugan och resten av huset vara avspärrad mha t.ex kompostgaller. Så att tvättstugan är kattens och resten av huset är hundens.

Men jag vet ju som sagt inte hur ditt hus ser ut och om en sån lösning ens är möjlig. Men det var bara en idé. Fundera på det eller låt bli.
Huset är en tvåvånings timmerstuga om 74 kvm, från 1882 :) Inga grovingångar eller tvättstugor.

Hunden är inte arg på katten, den bara älskar lite för intensivt. Hittills har inte avlägsnande av hund fått katten att gå in eller röra mat innanför tröskeln, med vidöppen dörr. Ju kallare det blir så är detta med öppen dörr svårare att genomföra. :cry:
 
Huset är en tvåvånings timmerstuga om 74 kvm, från 1882 :) Inga grovingångar eller tvättstugor.

Hunden är inte arg på katten, den bara älskar lite för intensivt. Hittills har inte avlägsnande av hund fått katten att gå in eller röra mat innanför tröskeln, med vidöppen dörr. Ju kallare det blir så är detta med öppen dörr svårare att genomföra. :cry:

Jag förstår. En glad och snäll hund och en katt som vill ha lite avstånd till sån energi. Inte lätt att kombinera.

Men det är förmodligen så att katten inte litar på att hunden verkligen varit avlägsnad de gånger du försökt med det.
 
Jag hade alldeles oavsett om det går att få katten att komma in igen byggt en isolerad koja där den själv söker skydd. Det låter som en bra idé för att den ska slippa välja mellan två olika stressmoment. :heart

(Med en katt som behöver tämjas hade jag sett tyckt att pressen att närma sig det otäcka för att undvika det kalla hade kunnat ha en plats, men nu har ni ju redan en tillvaro där katten kan få skydd utan att behöva utsätta den för stress i onödan.)
 
Köpte en sån här till stallkatten… 😜 Extremt uppskattat!!! 👍🏻😃👍🏻

https://share.icloud.com/photos/087SSjn25anHU9tSHIo-ZE67g

IMG_3525.jpeg
 
Inte säkert katten gillar upplägget om det inte är högt placerat och har en säker flyktväg.
Vi hade spöket boende i trädgården i flera år, nu i höst har jag inte sett till honom. Honom bäddade vi till i vedförrådet med flera vägar ut. Han hade även en frigolitlåda med renskinn därinne. Vet inte om han använde den
 
Flyktväg finns.
Han gömmer sig oftast under. Under uthuset, under buskage, under förstutrappan.
Det är bara om han är på trappen som han sitter högt, på räcket. Där har han fri sikt åt alla håll.
Det är därför jag tror på en öppen isolerad låda. Lite vindskydd och varmt att ligga på men ingen skymd sikt
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har två jack russell killar på två och ett halvt resp tre och ett halvt år. De är uppvuxna med katt som fanns på gården när de...
Svar
0
· Visningar
440
Senast: zanzan
·
T
Övr. Katt Hej Ber om ursäkt då detta säkert blir lite långt men ska försöka hålla det kortfattat.. Jag skaffade min katt för ungefär 6 år sedan...
Svar
2
· Visningar
1 627
Senast: Tass
·
Katthälsa Sedan i slutet av sommaren har jag en ny gäst ute i stallet. En stor ståtlig hankatt. Först såg jag bara på åtgången av kattmat och på...
Svar
14
· Visningar
2 042
Senast: TinyWiny
·
Katthälsa Jag har ett dilemma och skulle uppskatta lite input från er på Katt :) Det är så att Aslan och Vilda inte går ihop så bra. Eller...
Svar
2
· Visningar
1 289
Senast: Celija
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Burkfisk
  • GVFÖ Australien
  • Bra hörlurar

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp