Bukefalos 28 år!

Din kostnad för häst!

Sv: Din kostnad för häst!

1. Stallkostnad och vad ingår?1300 bara stall. Men jag har några intag+fodring. så ca 1000 kr
2. Foder, 1000kr
3. Hö, ca kgpris 2,25 kr. Ca 900 kr/månaden
4. Hovslagare 1000kr/gång
5. Försäkring för häst 1200 kr/månaden (Men jag har betalat årsvis) Försäkrad för 400 000 kr.
6. Försäkring för dig (vet ej?)
7. Träningar, dressyr/hoppning timpris 400 kr
Och sist men inte minst, var bor du? Söder om Göteborg. Kungsbacka.

Köper även spån för 500 kr i månaden.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Din kostnad för häst!

1. Stallkostnad och vad ingår? Står i föräldrars stall. Men kostnad för de som hyr är 1400/månad. Då ingår hö, havre, mineraler, spån, halm, el, vatten, stora hagar, torkrum, sadelkammare m.m (vi delar på alla fodringar + in/utsläpp.)
2. Foder: ca 300/månad
3. Hö, ca kgpris 2 kr.
4. Hovslagare: 1000-1500/gång
5. Försäkring för häst: ca 20000/ år
6. Försäkring för dig: Ingår i hästförsäkringen
7. Träningar: Lite olika, men ungefär 500-1000/månad
Och sist men inte minst, var bor du? Liten ort utanför norrköping
 
Sv: Din kostnad för häst!

1. Stallkostnad och vad ingår?
1500 (kusinpris), ingår allt! Insläpp, utsläpp, foder, hö, spån, mockning, täckesbyten, fin belyst ridbana. Underbara ridvägar

2. Foder
Ingår i stallhyran

3. Hö, ca kgpris
Ingår, så jag vet inte.

4. Hovslagare
från 1000:- till 1200:-

5. Försäkring för häst
Oj haha, jag har ingen aning.
Det är inte jag som har hand om försäkring.

6. Försäkring för dig
Samma här, vet inte :D

7. Träningar, dressyr/hoppning timpris
Från 300:- uppåt beroende på tränare.
Rider för min kusin gratis (utbildad), men mot hjälp i stallet och så
Och det är då dressyr/island

Var bor du?
Uppsala, har hästen i Rasbo
 
Sv: Din kostnad för häst!

Vad dyrt det verkar vara för mig, jämfört med alla andra! :confused:

Ja, jag förvånas över hur billigt det verkar vara!

Dom jag har pratat med säger att det går lös på runt 10 000:-/mån att ha häst, och då har jag undrat var jag befann mig när alla miljoner delades ut, med tanke på hur pass många som ändå har häst... :confused: Och med den summan att utgå från har jag dessutom för länge sen gett upp tanken på att kunna ha egen häst.

När jag har försökt ta reda på kostnader för att ha häst har jag fått uppställningen: Stallplats fullservice - ca 5000:-/mån (verkar inte vara ett särskilt ovanligt pris här i närheten), försäkring och skoning ca 2000:-/mån, sen tillkommer ev specialfoder, träningar, utrustning, veterinärbesök, mm, mm.

Jag har utgått från att alla som har häst lägger runt tio papp per månad på det, men i den här tråden ser det ju lite annorlunda ut...
 
Sv: Din kostnad för häst!

Som flera har visat här går det att ha häst för avsevärt mycket mindre pengar än 10000 kr/mån. Det beror mycket på var man bor, hur man vill ha sin häst, hur dyr den är att försäkra, hur mycket man vill träna osv. För mig ser det ut så här:

1. Stallkostnad och vad ingår?
2000 inkl. 15 kg bra hösilage och 1 kg havre eller korn. Torv betalas efter förbrukning, brukar bli ca 450 kr/mån. Det finns vinter- och sommarhagar, belyst ridbana, fina ridvägar, ridavstånd till manége. Som service ingår på vardagar täckespåläggning, utsläpp och fodring morgon, lunch, em. Insläpp och kvällsfodring turas inackorderingarna om med på vardagarna. På helgerna ingår även insläpp, täckesavtag och em-fodring.

2. Foder
Jag har krånglat till det lite för mig genom att bara ta en del hösilage från stallet och köpa resten själv + havrehalm, eget kraftfoder och mineraler för att få ihop en foderstat som passar min hästs behov bättre i år än hur det skulle ha blivit annars. Merkostnaden blir ca 300 kr/mån.

3. Hö, ca kgpris
1,60 kr exkl. moms om man vill dra ifrån eller lägga till.

4. Hovslagare
950 kr var 6:e vecka = ca 600 kr/mån

5. Försäkring för häst
500 kr/mån

6. Försäkring för dig
Vanlig fritidsolycksfallsförsäkring genom facket, 50 kr/mån

7. Träningar, dressyr/hoppning timpris
275(?) kr/45 min för dressyrträning. Min häst har varit långtidssjukskriven m.m. så vi har inte kunnat träna på lång tid, men nu ska vi komma igång med det varannan vecka, blir ca 550 kr/mån.

Summa
4450 kr/mån exkl ny utrustning och ev. ridhuskort (300-500 kr/mån)

Var bor du?
Hisingen, Göteborg

Edit: Veterinärkostnaderna har jag blundat för i sammanställningen. Jag har tyvärr haft nytta av försäkringen om man säger så. Vaccinering går på ca 1000 kr/år och tandveterinär 1000-2000 kr en gång per år.
 
Senast ändrad:
Sv: Din kostnad för häst!

1. Stallkostnad och vad ingår? 1.500:- lösdrift, med tillgång på egen box. Fri tillgång på kanonbra hösilage ingår.
2. Foder, 60kg svarthavre/mån á 4.40:-/kg blir 264:-/mån.
3. Hö, ca kgpris ingår
4. Hovslagare nu när hon är barfota 100:-/gång.
5. Försäkring för häst 2.500:-/år, har endast låg livdel men 120.000 vetvård.
6. Försäkring för dig 1.400:-/år
7. Träningar, dressyr/hoppning timpris Tränar inte nu när hon är dräktig, men har den utgiften ändå eftersom jag rider andras hästar, dock endast en gång/månad á 500:-, men ibland blir det två gånger/mån beroende på hur ofta tränaren kommer upp hit.
Och sist men inte minst, var bor du?:) Sundsvall

Nu är min häst dräktig så till höst/vinter när vi kommer igång igen blir det lite dyrare med aningen högre stallhyra (1.600:-), dyrare hovslagare (1.000:-/gång) dock slipper jag kraftfodret om höt håller god kvalité nästa säsong också-hon klarar sig perfekt på bara hö:).
 
Sv: Din kostnad för häst!

Stallkostnad och vad ingår? Jag har eget stall och sköter allt själv.

Foder: Jag köper hösilage. En stor rundbale för 250 kronor. En sådan bale räcker i nästan 2 veckor till mina hästar så kostnaden för grovfoder blir därför cirka 500 kronor i månaden. Kraftfoder cirka 400 kronor. Ger Fibergi, Lusern och Betfor.

Hovslagare: Min hovslagare tar 250 kronor för en verkning och jag verkar mina hästar cirka var 8:e vecka.

Försäkring för häst: För tre hästar med varsin fullförsäkring ger jag 2 060 kronor om året.

Träningar, dressyr/hoppning timpris: Eftersom att två hästar är två unghästar på 2 år så tränas de inte än och de andra två är små shettisar och de tränas inte heller för instruktör. Så, kostnaderna för tränare är noll kronor i månaden.

Och sist men inte minst, var bor du? Lessebo, strax utanför Växjö i Småland.
 
Sv: Din kostnad för häst!

Jag tycker att det är jätteviktigt att belysa vad det kostar i länder där hästnäringen ses mer som en seriös verksamhet och där ägaren livnär sig på detta. Vi har alldeles för många "plankare" som kör sina små stallverksamheter utan att betala en krona i skatt och moms för detta. Så här ser verkligheten ut i ett stall som bedrivs i seriös regi med fokus på vinst, varaktighet och självständighet:

1. Stallkostnad och vad ingår? 350 EUR/månad (ca 3675 kronor)

2. Foder, Ingår i hyran, förutom rent kraftfoder där jag köper 2 säckar S:t Hippolyt för ca 700 kronor i månaden.

3. Hö, ca kgpris Ingår i hyran

4. Hovslagare 1200 kronor var 8:e vecka

5. Försäkring för häst 1200 kronor i månaden, A1:a.

6. Försäkring för dig Hemförsäkring extra

7. Träningar, dressyr/hoppning timpris 18 EUR för 40 minuter för C-tränare, 80 EUR i timmen för ELIT-tränare

Och sist men inte minst, var bor du? Stuttgart - Södra Tyskland

Totalt: 7675 kronor per månad.

Detta är inga fantasisummor utan vad det förmodligen egentligen kostar att ha häst. Problemet är bara att massor av stallägare jobbar gratis hemma i Sverige samt låter inackorderade stå mer eller mindre gratis mot...ja vadå...kan man undra. Gnäll och tjat om att stallhyran är för hög kanske...

Jag må låta bitter men faktum är att jag har aldrig träffat på så trevliga hästmänniskor här nere och det är aldrig någonsin något tjafs i något stall om någonting. Alla är trevliga och hjälpsamma, de som inte kan uppföra sig brukar flytta efter någon månad pga att de inte har råd att betala stallhyran...
:devil:

:) Jag håller med.... om ALLT :)
 
Sv: Din kostnad för häst!

1. Stallkostnad och vad ingår? har eget stall och sköter allt själv. pappa är snäll och betalar för strömmen=)

2. Foder, ger bara ensilage o krafft grund och det går väl åt en påse/3 mån så de e väldigt billigt

3. Hö, ca kgpris, har en deal med "min" bonde som även arrenderar av min pappa så ja får ensilage gratis

4. Hovslagare. 800 helskoning för den stora och 350 för verkning för ponnyn var 8:e vecka

5. Försäkring för häst. ponnyn är för gammal(27 år) så hon får inte ha försäkring och vet inte vad hästen har för nån försäkring

6. Försäkring för dig. tror inte jag har nån

7. Träningar, dressyr/hoppning timpris. tränar inte. rider endast hemma själv

Och sist men inte minst, var bor du? strax utanför vetlanda i jönköpings län
 
Sv: Din kostnad för häst!

1. Stallkostnad och vad ingår? 3000kr inkl in-utsläpp, foder och belyst paddock.
2. Foder, 360kr utöver det som ingår i stallhyran
3. Hö, ca kgpris 12 kg ingår i hyran ovan
4. Hovslagare 300kr (600:- kr/gång var 8:e vecka)
5. Försäkring för häst 300:-
6. Försäkring för dig 150kr/år vilket blir 12,5kr i månaden vilket är försummbart i samanhanget
7. Träningar, dressyr/hoppning timpris 320kr/timme. Uträknat på 300kr för hoppning och 400kr för dressyr. Jag rider ca 5 träningar i månaden.
Totalkostnad i månaden för ridhästen, bensin och övrigt ej medräknat: 5 272,50kr
Och sist men inte minst, var bor du? I Lund
 
Sv: Din kostnad för häst!

1. Stallkostnad och vad ingår? 700 kr.
Morgon/Kvällsfodring & in/utsläpp (fast man har ett~två pass i veckan)
2. Foder: Hmm... runt 350 kr.
3. Hö, ca kgpris: Oj, är dålig på att komma ihåg det men runt 1,50 kr/kg.
4. Hovslagare: 800 kr
5. Försäkring för häst: 500 kr/mån
6. Försäkring för dig: Det vet jag däremot inte, inte jag som betalar den. ;)
7. Träningar, dressyr/hoppning timpris: Skippar frågan, tränar just nu inte för någon.
Och sist men inte minst, var bor du? Jönköping :D
 
Sv: Din kostnad för häst!

1. Stallkostnad och vad ingår? 1500 för isis, 1000 för äldre B-ponny, lösdrift med fri tillgång till bra höensilage, morötter

2. Foder: ingår i stallhyran, ev lite extra protein om vintern, ca 200-300 sek

3. Hö: ingår i stallhyran

4. Hovslagare. 600 för helskoning, 200 för verkning, var 8e vecka (isis varit skodd, B-ponny barfota)

5. Försäkring för häst: Isis A1 försäkrad, 480 sek, B-ponny betalar ägaren, vi är fodervärdar...

6. Försäkring för dig: har sedan tidigare sjul/olycksfall försäkring som jag alltid haft, har inte med hästen att göra, även om jag gjorde mig av med hästen skulle jag ha kvar den...

7. Träningar, dressyr/hoppning timpris: just nu tränar jag inte, men ska, kan tänka mig att lägga 500-1000 sek per månad för träning...

Och sist men inte minst, var bor du? 6 mil söder om Stockholm :)
 
Sv: Din kostnad för häst!

1. Stallkostnad och vad ingår?
1170, strö dvs torv ingår och plats i hage även underhåll av stallet.
2. Foder: Med hösilage inräknat ca 1000 kr i månaden
3. Hö, ca kgpris
4. Hovslagare ca 900 var 8e vecka
5. Försäkring för häst ca 180 kr i månaden
6. Försäkring för dig, ingår i hästens är även försäkrad via medlemsavgiften på klubben
7. Träningar, dressyr/hoppning timpris Systern tränar hoppning, betalar runt 150 kr per tillfälle, ca 1.5 timme
Och sist men inte minst, var bor du? i Karlskrona :D
 
Sv: Din kostnad för häst!

2000:- per år?????
Jag betalar 5200:-/år. och då är hon inte renrasig! fullblod/connemara.
vart hittar du sån billig försäkring?
 
Sv: Din kostnad för häst!

Hos vilket försäkringsbolag hittar ni era billiga försäkringar?
Jag betalar mellan 520-540 i månaden beroende på hur många dagar det är på en månad. HJÄLP VA BILLIGA FÖRSÄKRINGAR DET FINNS!!!
Mejla mig gära över lite förslag.
Emelie21@hotmail.com
MvH Emelie
 
Sv: Din kostnad för häst!

1.Delar stall med andra,ingen stallshyra för vi delar sysslorna lika.2.Foder,mineraler,vitlök,biotin,musli kostnad 300/mån.3.Hö och Halm 400/mån.4.hovslagare 600/7-8 veckor(skoning fram 1st och verkning 2st)5.Försäkring 500/mån.6.Min försäkring 200/året.7.Tränar gör jag i skogen eller i hemlagad hage gratis!:D
 
Sv: Din kostnad för häst!

Äntligen får jag vara med i en sånhär tråd :D

Stallkostnad och vad ingår? Kallhyra på 450 kr. Då ingår box, hage, vatten och el.
Foder Hösilage för runt 500 kr. i månaden. Lusern för runt 200 kr. i månaden.
Hovslagare 880 kr. på sommaren var åttonde vecka.
Försäkring för häst 160 kr. i månaden.
Försäkring för dig Hmm, ingen aning :o
Träningar, dressyr/hoppning timpris Har inte börjat träna än men när jag väl börjar kommer det gå på allt från 100 till 300 kr. skulle jag tro. Kanske en eller två gånger i månaden.
Och sist men inte minst, var bor du? Karlstad
 
Sv: Din kostnad för häst!

kl

räknat på en häst, (har två. )

Stallkostnad och vad ingår? har eget stall. men några tusenlappar blir det varje sommar när hagarna ska ses över, eller byggas nya. på vinter måste jag köpa strö, några tusnelappar det med.

Foder tar eget hö, räknar inte in några pengar där men visst är det ett arbete som ska räknas in i vad det kostar :) har inga siffror på det dock. i övrigt, mineraler 300 kr i kvartalet eller liknande.

Hovslagare ca 800 kr per gång. skor var åttonde vecka.

Försäkring för häst ca 700 kr i månaden. A1försäkrad med liv 50 000 kr. vet. 60 000 kr + tillägg

Försäkring för dig hm, 1500 kr om året tror jag. olyckfall. har en olyckfall från facket oxå men dne kostar inte många kr, ca 50 kr månaden. Har även varit den som varit den bästa...

Träningar, dressyr/hoppning timpris ca 10 000 kr om året. Åker på clinics för Perry W vilket kostar mycket pengar. försöker träna regelbundet för andra tränare oxå när pengar finnes.

Och sist men inte minst, var bor du? Sunne värmland
 
Senast ändrad:
Sv: Din kostnad för häst!

1. Stallkostnad och vad ingår? Där min hingst står kostar det 800:-, ingår just nu ridhus(tillkommer när allt är klart), paddock, hage självklart, alla fodringar mån-fre + varannan helg.
Ingår in/utsläpp samma dagar. Mockning vid behov..

2. Foder: Får kornkross för 1,5kr/kilot.
Betfor ca var 3: dje månad 92:-/säcken
kevinal plus ca 456:- varje halvår behövs det köpas.

3. Hö 50öre kg, egen skörd som är superfin!

4. Hovslagare 600:- för skor fram, går barfota bak fram till juni. Sedan 1010:- för helskoning!

5. Försäkring för häst 1700/halvåret.

6. Försäkring för dig: ingen ...

7. Träningar, dressyr/hoppning timpris: 130:- för tränare på gården,
hon kan inte ta för mkt p.ga hobby tycker hon(72år), hon har tränat och tävlat upp till St george/FEi dressyr :D

Och sist men inte minst, var bor du? Småland

Ridhus/paddock, stor hage, ridvägar. Full servis varannan helg och allt förutom mockning vardagar :)
3st som delar på ridhuset som är just nu 20x80^^
 

Liknande trådar

Hästvård Hej på er, I väntan på att veterinären ska ringa upp så lägger jag upp en tråd här i hopp om att någon kan ge mig lite råd. Bakgrund...
Svar
4
· Visningar
952
Senast: netschjen
·
Ekonomi & Juridik hur har ni alla råd med häst? Jag jobbar heltid men får det ändå inte att gå ihop. Jag har inte 5000 över varje månad som hästen ungefär...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 466
Senast: MayGrace
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 355
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 457
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • HUND MAGKATARR...
  • Valp 2024
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp