Bukefalos 28 år!

Din kostnad för häst!

Sv: Din kostnad för häst!

1. Stallkostnad och vad ingår? Där mitt sto står, hemma betalar jag ingenting.

2. Foder: Går mest i hagen just nu, men betfor ibland.
5månad ungefär köper jag in de... 92:-/säcken.

3. Hö 1kr kg som köpes i storbal. Ibland småbalar 2,5kr/kg.

4. Hovslagare 600:- för skor fram,Sedan 1010:- för helskoning!
Går just nu barfota då hon har superfina hovar!
Men när hon ridits igång ordentligt åker 2 skor fram på.
Verkning 400.

5. Försäkring för häst 1500/halvåret.

6. Försäkring för dig: ingen ...

7. Träningar, dressyr/hoppning timpris: tränar ej med henne, varmblod som går i hagen och skrittas / travas mest nu när hon stått under vintern och hösten. Kom precis till mig.

Och sist men inte minst, var bor du? Småland

Ridhus/paddock finns då jag bor nära en ridskola. väldigt stora hagar har vi, många långa ridvägar!
 
Sv: Din kostnad för häst!

1. Stallkostnad och vad ingår? Betalar inget, ingår i jobb. Tror det ligger runt 3000 för de som betalar? Ingår: 2 ridbanor, 1 stort nybyggt ridhus, superbra ridvägar, mockning (bädd som mockas ut var 3e vecka ca), in+utsläpp. Ingår ej: Täckesbyte, in-utsläpp söndagar.
2. Foder Ingår (tar det som finns i stallet, färdigfoder pelletsform, 2 olika varianter av samma märke, en "bas" och en "träning")
3. Hö, ca kgpris Ingår, eget med bra värden. Mina står på fritt och det snålas definitivt inte!
4. Hovslagare Bor på gården. 800 helskoning, 500 fram, 250 verkning.
5. Försäkring för häst Vet inte riktigt, betalar ej eftersom jag inte äger någon häst själv.
6. Försäkring för dig Vet jag inte heller, min mamma betalar fortf :o
7. Träningar, dressyr/hoppning timpris Jobbförmån det också, tränar för chefen!
Och sist men inte minst, var bor du?
Skåne, utanför Skurup.
 
Sv: Din kostnad för häst!

1. Stallkostnad och vad ingår?
2000 kr i grundhyra. Då ingår fodringar, ett täcke på, in-/utsläpp vardagar. (Helgerna delar vi kollektivt på , 1 helgdag per 5 veckor), stor fin box i mycket fint stall, spolspilta, uppvärmd sadelkammare och extra förråd, cafeteria, wc, omklädningsrum, uppvärmt torkrum för täcken, tvättstuga, stort ridhus, tre grusbanor, två gräsbanor, anlagd ridslinga, egen grushage vintertid och egen gräshage på sommaren. Möjlighet att köpa till tjänster så som mockning, lindor av osv.
2. Kraftfoder,
60 kg havre a 2.20 = 132 kr i månaden
3. Hö, ca kgpris
270 kg hösilage a 2.20 = 594 kr i månaden
4. Hovslagare
900 kr var 8:e vecka
5. Försäkring för häst
680 kr/mån
6. Försäkring för dig
Måste erkänna att jag har dålig koll. Vet dock att det ingår något form av försäkringsskydd för mig i hästförsäkringen.
7. Träningar, dressyr/hoppning timpris
200 kr/45 min dressyr ca 2ggr i månaden
150 kr per gång för hoppträning var tredje vecka
Bor i ett litet samhälle med ca 30 000 inv i mellansverige.
 
Sv: Din kostnad för häst!


Stallkostnad och vad ingår?
500 kr/ponny. Då ingår box, hage, in- och utsläpp, alla fodringar och att de har vatten i hagen.

Foder Betalar 1.50 kr/ kg för hösilage. Har tre ponnyer och räknar väl ungefär en hösilagekostnad på 900 kr/månaden. Köper en säck Hippo i månaden för 140 kr, B - vitamin hela året 120 kr/månaden, Betfor en säck räcker länge, detta räcker till alla tre ponnyerna.

Hovslagare ca 1000 kr per gång skor var åttonde vecka, en ponny har skor och två utan.

Försäkring för häst ca 600 kr i månaden.

Försäkring för dig
ingen aning!

Träningar, Tränar inget nu!

Och sist men inte minst, var bor du? Borås
 
Sv: Din kostnad för häst!

Bor i Stockholms innerstad, men hade foderhästen på värmdö. DYRT.

1. Stallkostnad och vad ingår?
5800-6000 kr.
Då ingår fodring alla dagar i veckan, ut- och insläpp på vardagar, 5st torvbalar och foder (ensilage och kraft/havre).
2. Foder,
Ingår.
3. Hö, ca kgpris
Vet ej...
4. Hovslagare
1300 kr, tror jag.
Men det var dyrare då foderhästen tidigare varit problemhäst under skoning och ägaren var tvungen att ha veterinär för att ge lugnande varje gång det var skoning, men vi så gott som botade det under tiden hon stod hos oss.
Det tog mkt längre tid att sko, därför fick vi betala mer ;).
5. Försäkring för häst
Betalade ägaren.
6. Försäkring för dig
Vet ej.
7. Träningar, dressyr/hoppning timpris
Vet ej, men jag tror det var 350 kr för 30 min.
Och sist men inte minst, var bor du?
Stockholm :)
 
Sv: Din kostnad för häst!

1. Stallkostnad och vad ingår?

Har hästarna på pappas gård så 0kr i hyra ingår gör traktor, hjälp med höintag och gödslen tar pappa bort till potatisåkern :) men gödning, hagmatrial, färg till stallet mm står jag för

2. Foder,

Lusern ca 6kr/kg mineralerna vet jag inte.

3. Hö, ca kgpris

För det jag tar in själv har jag dålig koll på men har bara förvarigs möjliheter fram till Februari/Mars och sedan 10kr för en 7-8kg/bal (vän pris).
Nästa år blir det hö för hela vintern då ett till skjul åker upp för att kunna ha eget hö hela vintern


4. Hovslagare

Skor själv så jag gissar på ca 200kr för helskoning men utbildnigen gick på 118000kr

5. Försäkring för häst

Har igen

6. Försäkring för dig

Har igen

7. Träningar, dressyr/hoppning timpris
Och sist men inte minst, var bor du?:)

Dressyr 200kr för 30min B eller C-tränare (vet inte riktigt vad hon är nu mera :o ) och 200kr för 1-1½h hoppning för B-tränare

Bor i Lindome som ligger i mellan Göteborg och Kungsbacka

Kram
 
Sv: Din kostnad för häst!

1. Stallkostnad och vad ingår? Ingen just nu. Allt utom strö, mockning och iordningställande av foder ingår. Men vi hjälps åt med fodring och in- och utsläpp. Man tar de passen man kan.
2. Foder: 0-400 beroende på vilket hö vi ger. Har köpt halm den här säsongen för 550 kr
3. Hö, ca kgpris 500 kr/mån
4. Hovslagare 250 kr/6:e vecka
5. Försäkring för häst 96 kr/mån
6. Försäkring för dig Har ingen för tillfället
7. Träningar, dressyr/hoppning timpris Min häst är bara 1 år så sånt har vi inte kommit igång med än
Och sist men inte minst, var bor du? Tjörn/västkusten
 
Senast ändrad:
Sv: Din kostnad för häst!

Stallkostnad/vad ingår: 2200:- då ingår allt, in/utsläpp, foder (kornkross och havrekross, fri tillgång på hö, av/påklädning av täcke och mockning :D
Foder: (förutom det som ingår) ca 215:- för lusern räcker 1½ månad, vitamin ca 100:-/månad
Hovslagare: 750:- plus skor, och sulor på vintern.
Försäkring för häst: 465:-/månad
Försäkring för dig: Vet ej säkert
Träningar: ca 300/månad utan tävlingar inräknat :)
var bor du? Umeå
 
Sv: Din kostnad för häst!

Hoppas tråden ligger hyfsat rätt!
jag har suttit och läst olika trådar där det handlar om kostnaden att ha häst, och blev förvånad över hur fruktansvärt mycket det kan skilja i pris!
Därför blev jag nyfiken och tänkte höra vad just DU betalar runtikring din häst!:)

1. Stallkostnad och vad ingår?
Bor på egen gård. Har ganska lite lån så månadskostnaden för boendet blir inte så hög. Kan inte riktigt separera vad som här till stallet. Lite el för staket och belysning förstås.

2. Foder,
Havre, tror det kostar ca 1.50/kg. En del hästar får ingen havre, den som får mest, får ett kg/dag.

3. Hö, ca kgpris
2 kr inkl moms.

4. Hovslagare
Ca 1000 kr /häst och år.

5. Försäkring för häst
Har valt att avstå. Har tillräcklig buffert för att klara veterinärvård ändå.

6. Försäkring för dig
Ingen.
7. Träningar, dressyr/hoppning timpris
Beror på vilken tränare.
Rider kurs för ca 7000kr/mån.

Och sist men inte minst, var bor du?
Värmland
:)

..........
 
Sv: Din kostnad för häst!

2000 kr/ månaden i stallhyra, 1000 kr skoning ca var 8:e vecka (tung häst), 1800 kr/år för försäkring (nordsvensk med låg skadestatesrik) foder ca 100 kr/ månaden som mest och bensin till stallet ca 700 kr i månaden.
 
Sv: Din kostnad för häst!

*kl*

Har precis uppdaterat månadsbudgeten för pållen och till min fasa hamnar den på 7100.- :eek: exklusive "onödig" utrustning (som jag har ett litet sparkonto för att ändå kunna unna oss någon gång per halvår/år eller så).
Men då räknar jag med bilen och den ligger på ca 2200:- av det, hade ju inte ens haft bil om jag inte hade haft häst och svårt läge för att hitta en stallplats som går att ta sig till året om utan bil.

Funderade på vad jag kan slimma ner på, men det ÄR den slimmade varianten som ändå är hyfsat realistisk. :crazy:
Vill inte ens räkna på den mindre realistiska slösa-budgeten...
 
Sv: Din kostnad för häst!

1. Stallkostnad och vad ingår?
Har tre hästar i eget stall så det blir ju kostnader för tex stängsel, vattenkoppar, redskap och reparationer mm. Spån går ca 10 balar i månaden = 800 kr.

2. Foder,
Ger inte så mycket kraftfoder. En häst äter havre, lusern och lite betfor, blir ca 250 kr i månaden. En annan äter lusern för ca 100 kr och den tredje mjölksyrebakterier för 100 kr. Och så mineraler, så ca 500 kr totalt per månad för alla tre.

3. Hö, ca kgpris
Går ca 40 kg hösilage på en månad när de inte går på bete, 10+12+18 kg. Senast betalade jag 2 kr/kg, så 2 400 kr på en månad. Sedan tillkommer frakt.

4. Hovslagare
1 100 kr för helskoning var åttonde vecka = 1 650 per månad. Någon tappsko då och då kostar 200 kr, snösulor 300. Så kanske ca 1 800 i snitt.

5. Försäkring för häst
9 000 kr per år för ena, 3 000 för andra och 2 000 för tredje. Så ca 1 200 kr per månad. Planerar dock att dra ner försäkringarna ganska mycket.

6. Försäkring för dig
Ingen aning :o

7. Träningar, dressyr/hoppning timpris
Betalar 250 kr för c-tränare, ca 45 min.

Och sist men inte minst, var bor du?
Bor i Västra Götaland :)

Blir runt 7 000 kr för alla tre exkl träningar och kostnader för stall och hagar. Då är inte vaccinationer, tandkoll mm inräknat. Kanske lika bra :D
 
Sv: Din kostnad för häst!

Hoppas tråden ligger hyfsat rätt!
jag har suttit och läst olika trådar där det handlar om kostnaden att ha häst, och blev förvånad över hur fruktansvärt mycket det kan skilja i pris!
Därför blev jag nyfiken och tänkte höra vad just DU betalar runtikring din häst!:)

1. Stallkostnad och vad ingår?
2. Foder,
3. Hö, ca kgpris
4. Hovslagare
5. Försäkring för häst
6. Försäkring för dig
7. Träningar, dressyr/hoppning timpris
Och sist men inte minst, var bor du?:)

Jag börjar:
1. JÄTTEDYR stallhyra, endast 150 kr för strömmen :banana: Köper spån och hö var tredje bal.
2. ca 400 kr/månad, allt inräknat!
3. Ca 350 kr/månad
4. Skoning 400 kr, verkning 250 kr. Nu går han barfota så det är 250 kr som gäller;)
5. ca 200 kr/månad
6. ca 100kr/månad
7. Inte kommit igång med träning än, men förväntar mig att det ska kosta ca 300/gång.
Bor inte i skellefteå som det står, utan i åsele!:banana:

1.Ingen har eget stall, spån ca 8 balar i/veckanx90kr =2800/mån
2.ca 2000kr/mån (höensilage)
3 400kr/bal (höensilage) Betalar vi nu, men vi kör även eget hö och har fått ihop ännu mera åkrar så den kostnaden varierar på ett helt år.( Det går nu 5 st rund balar i mån)
4.skoing 900kr/häst verkning 650kr/häst,( har 4 st egna hästar)
5. Varierar, billigast försäkringen vi har: 900/år dyraste 1500/år. (ca 500/mån)
6.Vet ej vi har alla förs sammlade.på autogiro/mån
7.Tränar inte alls för instruktör, har tillgång till gratis tränare av min kusin. Bor i Dalarna.

Utöver detta tillkommer ju vet vård, utrustning, olika kraftfoder, mineraler, saltsten, ström mm mm.
Så ja biligt är det inte;)
 
Senast ändrad:
Sv: Din kostnad för häst!

1. Stallkostnad och vad ingår?
2. Foder,
3. Hö, ca kgpris
4. Hovslagare
5. Försäkring för häst
6. Försäkring för dig
7. Träningar, dressyr/hoppning timpris
Och sist men inte minst, var bor du?


1: 2800kr (korn, havre, höensilage, 6st torv/spånbalar) ingår i hyran
2: Foder ca 250kr i mån
3: Ingår (Ca 150kr) per ensilage "ägg"
4: ca 750kr 6-7e vecka (framskoning)
5: Ca 5000kr/år
6: Pass
7: 350kr/h
8: Roslagen ca 8 mil Norr om sthlm
 
Sv: Din kostnad för häst!

1. Stallkostnad och vad ingår?
2. Foder,
3. Hö, ca kgpris
4. Hovslagare
5. Försäkring för häst
6. Försäkring för dig
7. Träningar, dressyr/hoppning timpris
Och sist men inte minst, var bor du?

1. 2000 kr/månad, ingår strö, betfor, in & utsläpp alla dagar i veckan, mockning, fodringar osv. Ridhus, ridbana osv finns, samt tränare kommer till "anläggningen".
2. Hö ca 750 kr samt kraftfoder/mineraler 485 kr
3. Hö kostar 2 kr kg och min häst äter ca 12 kg/dag.
4. Hovslagare åker jag till och kostar 700 kr för helskoning runt om
5. Försäkring kostar 864 kr/månad
6. Har en olycksfallsförsäkring på länet, ca 1200 kr/år
7. Tränas 2 ggr i veckan privat/eller i grupp om 2 st för dressyrtränare samt B-tränare i hoppning. Dressyr kostar 230 kr för ca 1 h och hoppning 250 kr om man rider 2 i en grupp så 1920 kr/månad.
 
Sv: Din kostnad för häst!

1. Stallkostnad och vad ingår?
5650 kr (kallhyra 3000 kr), då ingår 13 kg hösilage, 1 kg lusern, 1 L betfor, 1 torv/spån i månaden samt användning av ridhuset.
Ja och sen in- och utsläpp, täckesbytning och fodringar 4 ggr/dag.

2. Foder
Hösilaget kostar 2650 kr (inräknat med lusern och betforen).
Jag har en stor äldre halvblodsvalack som tyvärr kräver ganska mkt kraftfoder för att inte falla ur. Tidigare kostade hans kraftfoder 1425 kr i månaden, nu har jag dock bytt ut det dyra müslifodret nu när jag är fattig student till en kostnad runt 600 kr i månaden ist. :banana: Foderstaten är minst lika bra, inte lika flashigt märke längre men hästen vet ju inte om det. ;)
Sen tillkommer det lite rörliga kostnader för vitaminer o mineraler beroende på höet och hur mkt kraft han äter, i dagsläget foderjäst, VSL e-vitamin, magnesium och lite olja, landar väl på 300:- något i månaden.

3. Hö, ca kgpris
Iiiingen aning om jag ska vara helt ärlig, hade stenkoll på det förut. Men eftersom hösilaget 'ingår' så kollar jag nästan aldrig på det. Dock är det bra mkt dyrare än de flesta vilket jag blir galen över, men så är det ju överallt i Sthlmsområdet.

4. Hovslagare
1200 kr/månad.

5. Försäkring för häst
Hmm, kostar väl runt 800 kr i månaden.

6. Försäkring för dig
Vet inte faktiskt ... är jätteslarvig när det gäller mig o försäkringar. :o Men den kostar inte många hundralappar iaf om året.

7. Träningar, dressyr/hoppning timpris
250 kr per gång, så ca 1000 - 1500 kr i månaden.
När han är i tävlingskondition (vilket han inte är nu pga skada) blir det ju kurser och helgträningar lite då o då men inte regelbundet.

Och sist men inte minst, var bor du?
Stockholm, därav priserna. :p När jag bodde i Skåne förut betalade jag kanske 1/3 av stallhyran. Suck!
 
Senast ändrad:
Sv: Din kostnad för häst!

Detta är för 2 hästar.

1. Stallkostnad och vad ingår?
Ingen. 1 balvagn halm ca 1500 kr per vinter

2. Foder
Betfor och lucern Ca 300 per månad

3. Hö,
ca kgpris

ca 1000 kr /månad vintertid
1.50 kr /kg för de vagnarna jag tar direkt efter skörd, sen 2 kr /kg

4. Hovslagare
ca 1000 på vinter, och 500 på sommaren

5. Försäkring för häst
ca 200 kr per månad

6. Försäkring för dig
Har en ryttarförsäkring i en av hästarnas och olycksfall på hemförsäkring, nån 100 i månaden

7. Träningar, dressyr/hoppning timpris

Rider bara hemma i skogen. Ska ev åka på nån träningshelg i höst som kostar ca 2000 / helg

Och sist men inte minst, var bor du?

I skogen utanför liten ort i Södermanland
 
Sv: Din kostnad för häst!

1. Stallkostnad och vad ingår?
2. Foder,
3. Hö, ca kgpris
4. Hovslagare
5. Försäkring för häst
6. Försäkring för dig
7. Träningar, dressyr/hoppning timpris
Och sist men inte minst, var bor du?

Svarar en gång till men denna gång utifrån frågorna ovan.

1. 2000 kr, ingår: fri tillgång till hö, en torvbal i veckan, två paddockar, tvättmaskin, utsläpp alla dagar, en dag i veckan har man hand om intaget, hage på 28ha, hinder, transport vid behov, kall- och varmvatten, sadelkammare.

2. ca 50 kr i månaden, lusernpellets och mineraler.

3. Ingår fri tillgång till hö i stallhyran

4. 1000 kr var 8 vecka, 500kr/månad.

5. 1800 kr/år, 150 kr/månad

6. Hemförsäkring, kommer inte ihåg exakt vad den ligger på.

7. Nh tränare, 250 kr/gång. (inte så ofta så kanske absolut max 50 kr/månad)

Hårddraget +/- blir det 2750 i månaden. Delat på två personer (då vi är två som äger hästen tillsammans) så det blir 1375 kr/månad.

Bor i Göteborg, Hisingen.
 
Sv: Din kostnad för häst!

1. Stallkostnad och vad ingår?1000kr/månad. allt utom strö, mockning, iordningställande av foder ingår.
2. Foder,100 - 300kr beroende på vilket hö vi ger.
3. Hö, ca kgpris500kr / månad
4. Hovslagare300 var 13e vecka just nu
5. Försäkring för häst69kr/månad
6. Försäkring för dig700kr/år
7. Träningar, dressyr/hoppning timprisNada just nu, annars 150kr / månad
Och sist men inte minst, var bor du?:)västkusten
 
Sv: Din kostnad för häst!

Kul tråd, alltid intressant.

1. Stallkostnad och vad ingår?
1200:- ingår alla fodringar, in och utsläpp

2. Foder?
Vi tar eget köper bara till saltsten

3. Hö, ca kgpris?
Vi tar eget

4. Hovslagare
1000:- var 8:e vecka pållen skodd runt om

5. Försäkring för häst
300:-månaden har agria

6. Försäkring för dig
Ingen aning

7. Träningar, dressyr/hoppning timpris
En gång i månaden 350:- per tillfälle

Och sist men inte minst, var bor du
Bor mellan Alingsås och Göteborg
 

Liknande trådar

Hästvård Hej på er, I väntan på att veterinären ska ringa upp så lägger jag upp en tråd här i hopp om att någon kan ge mig lite råd. Bakgrund...
Svar
4
· Visningar
949
Senast: netschjen
·
Ekonomi & Juridik hur har ni alla råd med häst? Jag jobbar heltid men får det ändå inte att gå ihop. Jag har inte 5000 över varje månad som hästen ungefär...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 425
Senast: MayGrace
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 297
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 414
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp