Bukefalos 28 år!

Dina försäkringar

cactuspower

Trådstartare
Nu menar jag alltså bolaget. Är det någon som har sin häst försäkrad där och har erfarenheter utav det? Just nu har jag hästen försäkrad i Folksam och har haft det sedan köpet för ca 6 sedan, men peppar peppar så har jag hittills aldrig behövt använda mig av hästens försäkring. Men nu är det så att jag tycker premien har blivit så dyr, så när huvudförfallodagen går ut funderar jag på att byta. Jag tycker att Dina verkar vettigt utifrån vad jag hört, även om det är ett nytt bolag i mina öron. Därför vill jag gärna ha lite åsikter om vad ni tycker om det.


Hästen ifråga är ett hbl sto 10 år. Min häst är en imp Lettland, men trots att Dina har ändrat och höjt premien för imp. hästar så skiljer det ändå ett par tusenlappar om året på preimen jmf med Folksam.

Hos Dina kostar det strax över 4000 kr för motsvarande försäkring som jag har hos Folksam idag, där kostar den strax över 7000 kr.


Jag är i oförsig nöjd med Folksam i övrigt, jag hade en sadel som blev stulen för ett par år sedan och det var aldrig något krångel med ersättning.
 
Sv: Dina försäkringar

Det enda jag kan säga är att du ska nog ta och ta dig både en, två, tre och kanske bra många mer funderingar kring å verkligen byta försäkringsbolag. Det kan vara en riktigt dödssynd med djur. Har du otur kan det nya försäkringsbolaget hävda vid skada att det uppkommit innan du tecknade försäkringen, alltså under förra försäkringstiden hos det tidigare bolaget. Då stor du där helt utan täckande försäkring och helt utan ersättning.

Jag skulle aldrig byta bolag om det inte vore för att jag var RIKTIGT missnöjd och hade felbehandlats av nuvarande f.bolag. Är det bara pengarna hade jag betalat och vart glad och vart 100 säker på att jag får ersättning vid skada.
Vad händer om hästen skadar sig och behandling går på 40 000kr och det nya försäkringsbolaget nekar ersättning? Var beredd på det så du inte blir besviken. Det förekommer ofta! Därför byter man gärna inte försäkring på djur bara sådär. Utan det är kanske om man känner sig dåligt behandlad och gör det av principsak. Så tänk igenom ditt beslut!
 
Sv: Dina försäkringar

Jag har flyttat över rubbet hästar, hundar och bilen, till Dina. Sparade därmed 7 000 spänn på några timmars jobb.

Om jag spar dessa 7 000kr/ år så blir det en snart en ansenlig summa som jag fritt kan förfoga över. Tror inte att Dina har sämre försäkringsskydd generellt.

Vad är det för slags försäkring du vill ha på din häst?
 
Sv: Dina försäkringar

Tack båda för era svar. Jag kommer nog byta bolag ändå, jag tycker att den kostar så pass mycket så om premien sänks med 3000 kr/år för motsvarande försäkring så kan jag dessutom ha en extra buffert för hästen. Hon har ju inte varit skadad någon gång ännu under de 6 år jag haft henne och förhoppningsvis så kommer hon hålla sig frisk även fortsättningsvis. Men självfallet vill jag ha en bra försäkring om olyckan är framme. Det låter konstigt att fösäkringsbolaget inte håller sig till villkoren, om jag betalar och följer de försäkringsvillkor som finns borde jag väll som kund ha rätt att utnyttja försäkringen om det nu skulle behövas?


Jag har dessutom en kontakt som jag känner som säljer hästförsäkringar åt Dina, det känns ju lite tryggare att jag känner henne personligen. Och de har dessutom sitt kontor på orten där jag bodde tidigare (3 mil fr nuvarande bostad) .


Jag har fått en offert på hel vet. vård 60 000 kr. Hel livförsäkring 20 000 kr och begränsad 10 000 kr.

Det mosvarar den försäkring jag har i Folksam idag, dock har jag idag även en extra försäkring för buköppning (50 000) också.


Jag ska försäkra katten där också är tanken.
 
Sv: Dina försäkringar

Har inte hästen i Dina, men väl bilar och hemförsäkring. När vi hade gård så var gården försäkrad där också. Helt oslagbara premier och väldigt bra att ha att göra med. Väldigt nöjd kund är jag. Funderar på att ha nästa häst försäkrad i dina, min nuvarande är ändå för gammal för att det ska vara lönt att byta.

Håller också på att kolla över min egen olycksfallsförsäkring och funderar på att flytta den också.
 
Senast ändrad:
Sv: Dina försäkringar

Jag förstår inte allas oro över att byta försäkringsbolag, jag har gjort det några gånger och det har aldrig varit några som helst problem! Jag har tom frågat rakt ut vad som skulle hända om hästen visade sig ha en viss skada som visade sig si och så nära efter bytet, och jag har fått till svar att "karenser" som folk pratar om inte finns.

Jag har genom åren inte utnyttjat mina försäkringar värst mycket (en riktig mjölkko för försäkringsbolagen ;) ), men nu med min senaste häst hade jag otur att hon blev skadad precis när jag bytt bolag.
Hon fick ont i ryggen, klev på en sten och fick en hovböld samt kolik första året efter att jag bytt bolag! :crazy:
Inga som helst problem, inte ens med den onda ryggen som ju försäkringsbolaget mycket väl kunde ha hävdat fanns innan försäkringen tecknades.

Angående Dina försäkringar så var det en artikel om dem i Ridsport, tydligen så chockhöjer de premien för importerade hästar, något du kanske ska tänka på om din häst är en import.
 
Sv: Dina försäkringar

Om du kollar jämförelsen i sista Hästmagazinet så är Dina fortfarande billigare än tre andra bolag på importer trots att de har höjt premien. Så chockhöjning är inte riktigt sant. Egentligen skulle ju frågeställningen i Ridsport ha varit "är importerna mer skadedrabbade och isåfall varför?" inte en fokusering på att ett bolag höjt premierna för dem. Lite OT.

A
 
Sv: Dina försäkringar

Jag har haft folksam innan och bytte bolag till Dina. Jag är supernöjd! Betydligt billigare och ombudet jag har nu är så mkt bättre! Ombudet från folksam satte fel försäkring på mitt föl när det föddes utan att meddela mig vad det innebar. Den blev rejält dålig när hon var 2 månader. Vi bokade då till slut tid med distriktvet. för att avliva henne, men när jag ringde ombudet tyckte hon att jag skulle köra in fölet till kliniken i skara, för att kunna göra allt för det. Och frågade då först ifall försäkringen skulle täcka det, och jadå det gjorde det. När vi senare, trots allt fick ta bort fölet kom det fram att försäkringen täckte inte något alls, då fölet förutom en ledinfektion även hade ett hjärtfel som gjorde att hon antagligen inte skulle fungera iaf. Så jag fick vackert hosta upp 16 000 kr ur egen ficka. Och visst, jag borde verkligen kollat upp att hon var rätt försäkrad. Men man litar ju på sitt ombud. När jag dessutom försökte prata med henne om hur vi skulle göra med fölet så hade hon inte tid för mig för hon var faktiskt med sin dotter på tävling, och slängde sedan på luren.
Jag ringde ett par dagar senare och sa upp alla mina försäkringar och flyttade över allt till dina. Dina har skött allt super. Min valack blev dålig i vintras, endast ett par månader efter byttet. Vi fick till slut ta bort honom, men Dina täckte allt, både liv och veterinär. Jag har dessutom sparat nästan 13 000 på att flytta alla mina försäkringar dit, och då har jag ändå höjt veterinärvården på allihop. jag är jättenöjd med mitt ombud, det känns inte alls som att hon bara pumpar en på pengar utan faktiskt bryr sig om att allt fungerar, till skillnad från hur det kändes hos folksam.
 
Sv: Dina försäkringar

Det du skriver om risk med att byta försäkringsbolag är ö.h.t inte verklighetsförankrat, såvida du inte har en stor skadehistorik med tidigare bolag och flyttar över försäkringen till annat bolag. Detta gäller ju inte TS, som aldrig haft problem med sin häst. Jag ser ofta den här "skrönan" florera och som sagt är det inte sant, däremot säger det sig ju självt att har du behandlat din häst i ett halvår för ngt som kan misstänkas vara en skada som ger bestående men och inte går att bota, eller vad det nu vara månde som inte blir bättre, och sen byter bolag och fortsätter så kan det dyka upp frågor och problem. Inte annars.
 
Sv: Dina försäkringar

Intressant! Alltid intressant med försäkringar! :)

Men jag skulle inte våga försäkra i det bolaget i och med att de gjort en ny "rasgrupp". Jag känner att försäkringarna är nog dyra ändå! :crazy:
 
Sv: Dina försäkringar

Precis!

Och om det är så att hästen har behandlats massor för en skada som misstänks bli kronisk och man inte berättar det för nya försäkringsbolaget, då är det ju klart att nya bolaget sätter sämre villkor!
Och är det inte lite början till försäkringsbedrägeri att utelämna stora skador?
 
Sv: Dina försäkringar

Nu menar jag alltså bolaget. Är det någon som har sin häst försäkrad där och har erfarenheter utav det? Just nu har jag hästen försäkrad i Folksam och har haft det sedan köpet för ca 6 sedan, men peppar peppar så har jag hittills aldrig behövt använda mig av hästens försäkring. Men nu är det så att jag tycker premien har blivit så dyr, så när huvudförfallodagen går ut funderar jag på att byta. Jag tycker att Dina verkar vettigt utifrån vad jag hört, även om det är ett nytt bolag i mina öron. Därför vill jag gärna ha lite åsikter om vad ni tycker om det.


Hästen ifråga är ett hbl sto 10 år. Min häst är en imp Lettland, men trots att Dina har ändrat och höjt premien för imp. hästar så skiljer det ändå ett par tusenlappar om året på preimen jmf med Folksam.

Hos Dina kostar det strax över 4000 kr för motsvarande försäkring som jag har hos Folksam idag, där kostar den strax över 7000 kr.


Jag är i oförsig nöjd med Folksam i övrigt, jag hade en sadel som blev stulen för ett par år sedan och det var aldrig något krångel med ersättning.

Har mina 2 hbl i Dina och är nöjd!
Bytte då jag köpte nya hästen och Dina var 3000:- billigare än något annat bolag.Den hästen var oförsäkrad,så då kunde jag välja bolag.
Sedan bytte jag på gamla hästen också.De tog in henne trots att hon var 18år eftersom hon var försäkrad innan och jag hade inte använt försäkringen under de 9år jag ägt henne,så det kändes inte som någon större chansning!
 
Sv: Dina försäkringar

Det är inte "en ny rasgrupp". Det är samma grupp som engelska fullblod ligger i och det som drar upp premien är tyvärr alla skadorna på "billiga" importer mestadels från östländerna.

A
 
Sv: Dina försäkringar

Jag har en import och det är INTE en "billig import från östländerna"! Om inte Ridsport skrivit fel så gällde väl den höga premien alla importer?

Så jag står fast vid att jag absolut inte skulle byta till ett försäkringsbolag där min häst får en egen "rasgrupp" bara för att hon är importerad! Varför skulle jag sponsra försäkringsbolaget med ännu mer pengar, jag tycker försäkringen är nog dyr ändå! :crazy:
 
Sv: Dina försäkringar

Den högre premien gäller alla importer, dock ligger Dina lägre för gruppen dessa importer klassats in i, vilken är samma som engelska fullblod, som har en högre premie hos samtliga övriga bolag. Poängen är nog att trots den klassificeringen så är premien lägre hos Dina för den gruppen. Men varför skulle du klassa in din import som inte har ngn högre premie grupp hos ett annat bolag i den engelska fullblods gruppen, såvida totalen inte landar lägre än i ditt nuvarande bolag vill säga. Så det är väl snarare frågan, för det är nog total kostnaden som det handlar om i denna tråden oavsett vad man tycker om principer.....
 
Sv: Dina försäkringar

Ja så är det ju i mitt fall med. Jag läste inte så noga i ridsport men jag reagerade först lite över det att man skulle höja kostnaderna på importerna. Själv så är ju min visserligen från Lettland och jag vet många andra hästar därirfån som har haft mycket skador eftersom de blivit tagna så tidigt osv. men min som jag haft i 6 år har som sagt peppar peppar, varit helt skadefri hittills. Så först tyckte jag det var lite dumt att alla skulle dras över samma kam. Samtidigt kan jag på sätt och vis ha viss förståelse för det, och till och med tycka att det är lite bra också - det kan ju vara något som för en gång skull är lite positivt för de svenska uppfödarna. Även om såklart inte ett hästköp direkt påverkas av en försäkring. Men ändå.



Men i mitt fall när jag fick en offert från Dina, på motsvarande den försäkringen som jag idag har hos Folksam visade sig att preimen skulle bli 3000 kr billigare per år. I mitt fall handlar det om ganska mycket pengar. Jag har visserligen ingen erfarenhet utav Dina själv, har inte hört så mycket om dem överhuvudtaget men det lilla jag hört är positivt. Och för de 3000 kr/år kan jag dessutom spara ihop och ha en extra buffert till min häst..

Själv tror jag man som hästägare kan påverka sin hästs hållbarhet väldigt mycket själv genom att se till att man tar hand om den på bästa sätt när det gäller uppstallning, utevistelse, daglig vård, motionering, utrustning, hälsokontroller osv. Men förstås så kan man inte göra något åt om något oförutsätt sker och därför tycker jag givetvis att man ska ha sin häst försäkrad.


Ber om ursäkt för att det kanske blev lite offtopic nu kanske mot min huvudtråd :)
 
Sv: Dina försäkringar

Det är ju sant.

Jag fick offert från Dina försäkringar när jag skulle byta bolag till min nuvarande häst. Jag tyckte de såg bra ut, men det som gjorde att jag valde ett annat bolag var att Dina inte ersatte 100% efter dragen självrisk, ett krav jag hade på bolaget jag ville ha.
 
Sv: Dina försäkringar

Att man känner sig som en mjölkko för försäkringsbolaget när man har en frisk häst, det känner jag igen!

Min gammelpålle köpte jag när han var 7 år. När han var 22 hade jag haft samma bolag hela tiden, och knappt utnyttjat försäkringen.
Det enda försäkringsbolaget fått ersätta min häst för var ett ormbett (veterinärkostnad och blodprovsanalys), veterinärvård vid ett spiktramp och ett blodprov när jag misstänkte en infektion.
När försäkringsbrevet kom varje år och började med "pga skadeutvecklingen måste vi tyvärr höja premien" så tänkte jag alltid VEMS skadeutveckling, knappast min hästs va! :grin:
 
Sv: Dina försäkringar

Det du skriver om risk med att byta försäkringsbolag är ö.h.t inte verklighetsförankrat, såvida du inte har en stor skadehistorik med tidigare bolag och flyttar över försäkringen till annat bolag. Detta gäller ju inte TS, som aldrig haft problem med sin häst. Jag ser ofta den här "skrönan" florera och som sagt är det inte sant, däremot säger det sig ju självt att har du behandlat din häst i ett halvår för ngt som kan misstänkas vara en skada som ger bestående men och inte går att bota, eller vad det nu vara månde som inte blir bättre, och sen byter bolag och fortsätter så kan det dyka upp frågor och problem. Inte annars.

Skröna ?? Har du missat att läsa innantill i det finstilta i försäkringsvillkoren ?
Inget försäkringsbolag ersätter skador som DE anser är påbörjade före att försäkringen tecknades i just det bolaget. Och du skall tro de kan få mkt till att vara påbörjat innan tecknandet om de vill det. De gör allt för att slingra sig ifrån att behöva betala ut några pengar (ett bolag än mer än de flesta andra). Vet du hur många som stått där med skägget i brevlådan och inte en svensk ett öring som ersättning pga att det inte funnits ett obrutet försäkringsskydd på hästen sedan den var ung i samma bolag och bolaget gör allt för att slippa betala trots att hästen varit skadefri i flera år, skulle det hittas något på en röntgenplåt som ens andas att det kan vara en gammal skada om den dessutom sitter på en lite dyrare tävlingshäst och där är bytt bolag någonstans på vägen så bered dig på digert pappersarbete och mkt tandagnissel. Det är liksom inte så att detta med att inte byta bolag kommit flygande ur luften utan det är för att så många fått problem. Jag kan på rak arm säga flera stycken som drabbats i varierande grad och då talar jag alltså inte om hästar som har en sjukhistoria innan bytet utan om friska tävlingshästar som senare drabbas av skador där försäkringsbolaget skall ha det till att dessa har påbörjats innan försäkringen tecknades.
Vi har själv sett det på nära håll efter att en såld häst bytte bolag och ett tag senare skadade sig och det nya bolaget vägrade ersätta med hänvisning till att det skulle ha förelegat och de gav sig icke trots intygande från specialutbildade radiologer som intygade att det som syntes på röntgenbilderna gick att datera till det datum som uppgivits alltså inom den period hästen varit försäkrad i nya bolaget. Lägg där till att hästen aldrig varit skadad innan någonsin (hade den sedan liten och i många år innan försäljningen). Bolaget var så jäkla fula att de inte bara nöjde sig med att neka ersättning för den aktuella skadan och den operation som behövdes de satte dessutom dit en reservation i efterhand för alla hältor på det benet eftersom de ju som sagt hävdade att hästen försäkrades in med denna skada. Att hästen försäkrades in med omfattande klinik besiktning med exportröntgen ua brydde de sig inte ett skit i. Så nu sitter en hästägare mkt fattigare efter att fått betala både bahandling och operation ur egen ficka för en traumaskada och dessutom med en reservation på hältor på samma ben på en dyr tävlingshäst. Verkligen vad man längtar efter eller hur och allting hade kunnat undvikas genom att låta bli att byta bolag. Tycker du fortfarande att det är en skröna att man inte skall byta bolag.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Snart är det äntligen dags att hämta hem en liten Sheltievalp. Efter att ha läst runt lite på forumet börjar jag mer och mer fundera på...
Svar
12
· Visningar
963
Ekonomi & Juridik Inspirerad av tråden på hund-forumet undrar jag vad ni har för smärtgräns på försäkringen för era hästar? :) Själv skulle jag nog säga...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
8 820
Senast: Reykur
·
Ekonomi & Juridik Har ju sett här att många är rädda för att köpa häst utan försäkring. Uppfödare är rädda för att sälja häst utan dolda fel försäkring...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
9 211
Senast: nullo-modo
·
Övr. Hund Okej att jag förstår det är dyrt för försäkringsbolagen med veterinärvårdsförsäkringar. Men seriöst - vad är det som händer med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
13 928
Senast: Picky
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad är det här?
  • Ta studenten
  • Vad gör vi? Del CXCVII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp