Bukefalos 28 år!

Diskbråck,HJÄÄÄÄLP!!! Avlivning?

Fibusen

Trådstartare
Min mammas hund har visat sig ha diskbråck i första kotan innan svansen,hade även en stor inflamation där,så han låg på djursjukhuset över helgen. Hämtade hem honom i söndags,då han visat en klar förbättring,skickades hem med rimadyl.

Söndag och måndag var OK,tisdag sådär,onsdag (igår) till och från,och i dag jättedålig!

I morgon så ska hon in till veterinären igen och träffa en ortoped,och rimadylen skall bytas ut mot cortison.

Nån som gett cortison vid diskbråck? Kanske även någon som gett först rimadyl,sen fått lov att byta till cortison,och då gick besvären över?

Mamma (och så klart jag med) är jätteledsen,och är beredd på att ta bort honom,hon vill inte se han lida mer,och är så inne på avlivning nu att hon kanske inte ser möjligheterna med cortison,för det lär verkligen som om hon har "gett upp",vilket jag så klart också kan förstå,eftersom hon ser honom varje dag,och ser att han HAR ont!

Hur många dagar ska man ge cortison innan det är dags att ge upp? När bör man märka en förändring? Vi vill ju så klart inte att han ska lida mer än nödvändigt,men samtidigt så vill vi ju endå ge han en chans nu när han erbjuds cortison.

Hur gör man i fortsättningen? För en operation kommer inte att göras,så OM han blir bra av medicinen,blir han så pass bra så att han kan leva ett värdigt liv?

Han är en 10 år gammal dvärgpudel,alltså ingen ungdom,men endå inte uråldrig (för att vara en pudel).

Berätta ALLT om diskbråck hos hund!
 
Sv: Diskbråck,HJÄÄÄÄLP!!! Avlivning?

Jag har haft två olika vovvar som fått diskbråck och jag har inte behövt avliva någon av dem. De har inte kunnat röra sig lika bra efter som innan men har ändå haft några behagliga pensionärsår med promenader och ett bra hundliv. Mina hundar har fått kortison men det är väl upp till veterinären att bedömma det antar jag . Lycka till!
 
Sv: Diskbråck,HJÄÄÄÄLP!!! Avlivning?

Min greyhoundhane hade dubbla diskbråck. Levde flera glada, symptomfria år på en låg dos av smärtis och muskelavslappnande. (paraflex comp först, sen när de drog in den så en kombination av magnecyl och ett narkotikaklassat muskelavslappnande jag nu tappat bort namnet på).
 
Sv: Diskbråck,HJÄÄÄÄLP!!! Avlivning?

Svårt att lägga sig/sitta,lyfta huvudet,står mest bara på alla fyra med sänkt huvud och hängande svans (som annars brukar ligga ihopknorrad på ryggen),kan skrika till om man ska lyfta honom,svårt att bajsa pga att det gör ont att "sitta och krysta",allmänt lojj,och ser ut som om hela världen har rasat över honom. Stel,skjuter lite rygg,ev lite lätt vinglig om han ska vända på sig,gå bra om han bara går rakt fram,men som sagt,när han vänder sig om så kan det bli lite vingligt. Kan inte ruska sig ordentligt,utan börjar med huvudet,sen tar den tvärstopp,gör väll för ont när det kommer till ländryggen.. :(

När han väl lägger sig så lägger han sig inte sakta,utan sista biten "dunsar" han ner.
 
Sv: Diskbråck,HJÄÄÄÄLP!!! Avlivning?

Började förra torsdagen har jag för mig,helt normal på morgonen vid promenaden,sen kom mamma hem från jobbet vid 14-tiden,då var svansen hängig,vilket den inte brukar vara,var stel och stog bara,åkte in på eftermiddagen,vet klämde och tryckte och trodde det var nacken,hem med smärtstillande,fredag var det ingen förbättring,snarare värre,åkte in på kvällen igen på en akuttid,då visade det sig på röntgen att det var diskbråck,låg inne fre-lör-söndag till kl 17, sen var han bra hemma på söndag,måndag,tisdag var sämmre,igår bra på morgonen,sen dålig över dagen,bra på eftermiddag/tidig kväll,sen dålig på kvällen,och i dag dålig hela dagen...
 
Sv: Diskbråck,HJÄÄÄÄLP!!! Avlivning?

Det kan ta 2-3 veckor, men diskbråck brukar läkas.

Min dvärgpinscher hade halsdiskbråck när hans halsband hakade upp sig i en cykel som körde mellan hunden och min mamma. Hade inte ringen i halsbandet brustit hade han inte levt för cyklisten bara fortsatte cykla på trottoaren som om inget hade hänt. Hunden la sig ner och skrek så ont hade han ett par timmar efter det hade hänt. Han fick Rimadyl i 15 dagar. Det är cirka 3 år sedan det hände och han har inte haft något återfall hitintills.

Hoppas att ni ger det lite tid att läkas.
 
Sv: Diskbråck,HJÄÄÄÄLP!!! Avlivning?

Nu är ju hunden rätt så gammal, så jag vill inte inge falska förhoppningar, men jag har en solskenshistoria att dela med mig av.

Min mosters dvärgtax fick diskbråck som 7:åring och var ganska illa däran - de diskuterade avlivning men valde att operera. Denna tax läkte på rekordtid, hon har alltid haft en ganska tuff inställning - leva 100% eller dö, inget däremellan. Ryggen läkte, hon gick på sjukgymnastik en period och levde rövare hemma för att hon fick gå koppelpromenader. Men bara några månader efter operationen dundrade hon runt lös, röt åt mina hundar, jagade katten, och betedde sig lika illa som vanligt ;). Hon blev en barsk 11:årig taxmadam, som tillslut fick somna in på grund av en tasskada.

Detta kanske inte hjälper er i det jobbiga beslut ni står inför, men jag vill ändå visa på en god utgång. Tala med vet och hör vad hen tycker är bäst för hunden. Jag skulle inte ha min gamling på medicinering en längre period. Men varje hund och situation är unik.
 
Sv: Diskbråck,HJÄÄÄÄLP!!! Avlivning?

Vill bara meddela att hunden mår bättre,efter att magen nästan brakade ihop totalt så började vi misstänka att det var magen som också var ett stort problem,eftersom vi alla vet att alla hundar inte klarar av Rimadylen,magen hade varit jättebra hela tiden,men samma dag som jag skrev senaste inlägget så brakade magen loss,bajsade bara gult slem,och började stinka ur munnen,gav inget mer av rimadylen,åkte in ytterligare en gång dagen efter,och medicinen togs genast bort,och ersattes med kortison,åkte hem,hunden lika hängig som vanligt,ställde sig i hallen,sen såg det nästan ut som om han skulle känna efter,sen var det som en helt annan hund,svansen åkte upp i en knorr igen,och han gick helt normalt,och han gick till skålen och började äta (vilket han inte gjort under hela tiden),och drack massvis med vatten (vilket han har haft svårt för,mamma har fått spruta in vatten i munnen med medicinspruta),och sen lade han sig ner och började att tvätta sig (vilket han absolut inte har kunnat göra innan,har haft för ont!) Nu har jag inte pratat med henne i dag,men som sagt,det verkar då bättre! :banana::bump::banana::bump:
 
Sv: Diskbråck,HJÄÄÄÄLP!!! Avlivning?

Lyckan höll inte i sig så länge... Dagen efter att jag skrev sist så började samma visa igen,nu i helgen har han varit jättedålig. Veterinären är inte säker på att det är diskbråck längre,och magen har börjat krasha (uppsvälld,diaré)Vi har gjort vad vi kunnat,men nu klarar vi inte av att se han lida mer,nu ska han få somna in i morgon.. :cry::cry::cry:
 
Sv: Diskbråck,HJÄÄÄÄLP!!! Avlivning?

Det gör ont att läsa:cry:. Det va som du skrev om min lilla Frida, samma symtom men det va spondylos kom veterinären fram till. Hon blev rejält dålig men piggnade till mellan varven för att bli dålig igen, för var gång det vände till det sämre så blev det bara värre och värre. Hon fick somna in i måndags natt då jag som er inte klarade att lyssna på veterinärena som sa att hon ska kunna bli bra då hon bara led och till slut inte hade livsgnistan kvar. Nu i efterhand tror jag att spondylosen va en del av lidandet, min magkänsla säger att det va något mer som aldrig kom fram efter alla turer till veterinärer. Det är ledsamt, gör fruktansvärt ont men man kommer till den dagen då ens hund ger upp och man förstår att man står där själv och kämpar utan hundens medgivande. Skickar en massa kramar och jag vet vad ni går igenom. Kramar
 
Sv: Diskbråck,HJÄÄÄÄLP!!! Avlivning?

*Tröstkram*

Nej,det är inte roligt,det är en av de värsta sakerna som kan hända... Att man kan älska ett djur så mycket alltså...

Inte blir det lättare av att när jag ringde henne nyligen (avlivningsbeslutet fattades i dag på tidig eftermiddag) för att avstämma när jag kommer, så är hunden nästan helt ok igen, DÅ känns det helt förjävligt! :cry: Även fast vi vet att i morgon kommer han vara lika dålig igen,eller ja,om bara några timmar säkert,så börjar man kolla på nätet efter alternativa behandligar/prognoser,kanske har veterinären missat något,kanske om man provar det,kanske om man gör så,m.m,men innerst inne så vet man att det är över i morgon eftermiddag.

Det "värsta" som kan hända är att han även är bra i morgon när vi åker in,då vet vi inte vad vi gör... Känns så "enklare" att fatta ett beslut när dom är dåliga,inte kan vi ta bort en frisk hund eller,även om han bara är frisk i några timmar,då får vi komma tillbaka när han är dålig,så går tankarna hela tiden...

När jag pratade med mamma första gången idag (när hon berättade om beslutet) så bröt vi ju båda ihop,och hon bara tänkte på att dom skulle elda upp hennes hund (Han ska kremeras),han som ligger och tittar bedjandes på henne just nu,att han ska brinna i morgon... :cry::cry::cry: Hans små pepparkornsögon....:cry:

Hon ska sprida ut honom hemma på gården,där han älskar att strosa omkring...

Är så tacksam för att jag fick ledigt så snabbt av mitt jobb,skulle jobbat kväll i morgon igentligen,jag ville verkligen inte att mamma skulle åka själv,sen ville jag så klart säga hejdå,vi köpte ju honom när jag precis fyllt 13,så man har ju växt upp med honom,även efter att man flyttat hemifrån så har man ju träffat han mycket,skulle kännas så fel att inte få säga hejdå... Måste komma ihåg att köpa en choklad ask till jobbet som jag kan svänga förbi med efter att allt är klart.. Blir nog dock sent,har tid 15.30,sen så ska jag väll hjälpa mamma att plocka undan hans saker,om hon är redo att göra det än,annars så får det vänta...

Fan,nu grinar jag som en liten unge igen...:cry:
 
Sv: Diskbråck,HJÄÄÄÄLP!!! Avlivning?

Jo jag vet, att gå mellan hopp och förtvivlan. Det va så jag gjorde in i det sista, det gick snabbt till det sämre bara sista veckan. Letade hela tiden efter tecken på förbättring och så fort jag såg någon sken jag upp som solen, kunde va att hon inte matvägrade en dag, hade någolunda balans i bakdelen, inte hade kissat ner sig på morgonen eller kräkt, inte morrade på mig när jag nuddade henne eller gav henne medicin osv. Nu i efterhand så va det ju jag som inte ville se verkligheten utan levde på hoppet. Prata med er veterinär i morgon, sätt er ner innan och ställ en massa frågor och bolla lite tankar. Jag blev ju tvungen att åka in akut en natt och ta bort min hund då jag trodde att det skulle vända, om jag bara kan få henne att bajsa så slutar hon nog att flåsa det är nog därför att hon inte bajsat i dag osv. Hade önskat att jag kunde tagit ut veterinären i lugn och ro på gården men allt blev akut då smärtlindringen inte hjälpte. Om det känns fel med kremering kan ni inte ta med hunden och begrava den på gården på en fin plats? Husse fick ta och begrava Frida i soluppgången, jag ville inte vara med då jag hade tagit farväl och kvar i bilen va bara en gammal kropp men Frida va på en vackrare plats då det visste jag. Helt sjukt att en sköldpadda ska få leva i 50 år men en hund bara 15:(. Önskar man kunde få ha dom hos sig hela livet.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Diskbråck,HJÄÄÄÄLP!!! Avlivning?

Nej,mamma vill kremera,hon gillar inte tanken att man ska bli uppäten av maskar,och ruttna bort,hon vill själv bli kremerad när hon dör...

Ja,jag hoppas vi får lite tid att prata med någon innan,måste verkligen veta att vi tar rätt beslut,men att må ok 3 timmar/dygn,och ha ont resterande 21 timmar/dygn är inte ok... Men dom där 3 timmarna är så förbannat värdefulla...:cry:

http://i70.photobucket.com/albums/i94/s-flickan/010.jpg?t=1277762840 (Inte nån smickrande bild,men min vovve var överlycklig över den första snön,och mammas lilla parvel sa ifrån för han tyckte att min var alldeles för uppspelt....Kom dit och förstörde hans lugna pensionärsliv!)
 
Senast ändrad:
Sv: Diskbråck,HJÄÄÄÄLP!!! Avlivning?

men guuud va sorgligt :cry: beklagar verkligen!
så jobbigt det var o läsa det här....sitter o fäller en massa tårar på min lilla vovve som ligger o sover i mitt knä, han är helt blöt nu...längesen jag grät såhär... Fick upp en massa tankar på hur det kommer va när det är dags o ta farväl av min lille... Det måste va bland det jobbigaste som finns att ta det beslutet... men de e nog de enda rätta ni kunde göra, ingen vill att en kär familjemedlem ska lida i onödan... ni har hjälpt honom så gott ni kan..och försök istället tänka på o va tacksamma över de underbara 10 åren ni fått med honom....

Kommer va me er i tankarna imorgon...:cry:

Kramar
 
Sv: Diskbråck,HJÄÄÄÄLP!!! Avlivning?

Tack! :cry: Vart inte många timmars sömn i natt,låg mest och vred och vände på mig,halvsov mig igenom natten med väldigt konstiga drömmar,den bästa drömmen var den som han hade blivit frisk i...Ska hoppa in i duschen,sen ska jag ta och åka mot mamma, så man hinner umgås nån timme innan det är dags att åka vidare...:cry:

Har aldrig beslutat at ta bort ett djur tidigare,min förra hund vart akut sjuk,och efter 1 ½ dygn på djursjukhuset så brast det för han,och det vart en akut avlivning mitt i natten,då behövdes det aldrig fattas något beslut,utan då var det så,det enda beslut jag skulle fatta var om dom skulle ge han sprutan direkt,eller om jag skulle försöka hinna in (ca 10 mil) och säga hejdå,valde utan tvekan att dom skulle ge han direkt,de var så enkelt då,han skulle inte behöva lida ytterligare en timme,för att jag kanske skulle hinna in.

Nu är det inte lika enkelt längre,när ingen vet vad det är som är felet,så kan det ju lika gärna vara något enkelt som går att behandla,så går tankarna,helt dumma idiotiska tankar,men dom sitter där och gnager! :cry:

Förhoppningsvis så blir beslutet lättare när jag får se honom igen... Att han verkligen har ont,sist jag såg han så hade han nyss kommit från djursjukhuset och mådde relativt ok..

Mamma ska höra i fall dom kan ge han sprutan ute,han ar blivit så himla rädd för att gå in på djursjukhuset nu..Vet inte om dom kan göra sånt,men jag hoppas det.

Har fällts många tårar i natt,och kommer att fällas många till.. Jag hoppas att han somnar in fort,och jag hoppas att han får en sån där blick i ögonen som talar för att det vi gjorde var det bästa vi någonsin gjort!
 
Sv: Diskbråck,HJÄÄÄÄLP!!! Avlivning?

Hon ska propsa på att han ska få sprutan utanför om han är rädd.
Han ska inte behöva gå in dit då.
Det bör de respektera.

Rie

som tog hem en veterinär så jycken dog hemma i köket i mitt knä.
 
Sv: Diskbråck,HJÄÄÄÄLP!!! Avlivning?

Tråkigt att läsa :( Men ni har fattat det bästa beslutet för hunden, hur tungt det än känns nu.

Jag avlivade min hund för precis en vecka sedan, och vetten gick med på att han avlivades i bilen. En så liten hund som eran borde inte vara några problem att lägga en filt under och sedan bära in när det är över. I annat fall borde vetten gå med på att ge honom lugnande innan han går in, hunden ska inte behöva vara livrädd sista stunden i sitt liv.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Idag fick min stövarhane på 6 år åka in akut till veterinären, med vad jag trodde var kraftig buksmärta (sa innan jag åkte till min man...
Svar
12
· Visningar
2 355
Hundhälsa Hej kära buke! Flera år sedan jag skrev sist men nu behöver jag ventilera. Min underbara lilla dansksvenska gårdshundstik på 9 år blev...
Svar
11
· Visningar
2 467
Senast: NotlikeI
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
266
Senast: ryujaneiro
·
Hundhälsa ...som vår hund? "Kort" sammamfattning: Åker in med hunden till djursjukhuset och det visar sig vara akut livmoderinflammation och...
Svar
0
· Visningar
687
Senast: JosephineR
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Var vill vi bo?
  • Svensk politik nr 3

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp