Bukefalos 28 år!

Diskmaskinshelvetet

PopcornPlayer

Trådstartare
bestämde sig för att lägga av lagom innan midsommar. Kuljul.

Den kör igång, men ngn minut in i programmet, stänger den ner och visar en felkod som betyder igensatt filter eller vikt slang. Sambon har fixat o grejat, men det är inget utav det som är felet.
Drar man ur sladden en stund så kan den köra halva ångtvättsprogrammet, innan den lägger av och visar samma felkod.

Diskmaskinen inköptes i Sep -11, tillverkaren gav 1 års garanti, ÅF längre, men eftersom ÅF gått i konkurs så...

Reklamera kan man endast göra om felet funnits från början, dvs ett tillverkningsfel?

Vad kan man göra, förutom att bita ihop o köpa en ny? Självklart ska jag ringa tillverkaren på mån.

Ska maskinen inte ens hålla i två år, hade vi lika gärna kunnat köpa den billigaste, vilket vi inte gjorde, för att slippa sådant här. :banghead:
 
Sv: Diskmaskinshelvetet

Varför inte ringa reparatören? Sannolikt är det billigare att reparera än att köpa nytt. Och reparatören kan ju också meddela om det är något reklamationsfel (troligen inte).
 
Sv: Diskmaskinshelvetet

Beror lite på vad felet är. Vilket märke är det på maskinen? Cylinda var smidiga att ha att göra med när vår ugn gick sönder. De tittade dessutom på just reklamationstiden också och sa att om maskinen varit nyare hade de gjort en bedömning vid besöket om det var ett reklamationsfel. Kan vara värt att ringa och prata med tillverkaren.
 
Sv: Diskmaskinshelvetet

bestämde sig för att lägga av lagom innan midsommar. Kuljul.

Den kör igång, men ngn minut in i programmet, stänger den ner och visar en felkod som betyder igensatt filter eller vikt slang. Sambon har fixat o grejat, men det är inget utav det som är felet.
Drar man ur sladden en stund så kan den köra halva ångtvättsprogrammet, innan den lägger av och visar samma felkod.

Diskmaskinen inköptes i Sep -11, tillverkaren gav 1 års garanti, ÅF längre, men eftersom ÅF gått i konkurs så...

Reklamera kan man endast göra om felet funnits från början, dvs ett tillverkningsfel?

Vad kan man göra, förutom att bita ihop o köpa en ny? Självklart ska jag ringa tillverkaren på mån.

Ska maskinen inte ens hålla i två år, hade vi lika gärna kunnat köpa den billigaste, vilket vi inte gjorde, för att slippa sådant här. :banghead:
Testa detta!
Ta lossavloppsslangen där den går in i avloppet.
Om nödvändigt, förläng den.
Håll den högre än diskmanskinen.
Häll kokande vatten i slangen, försiktigt det bränns.
När slangen är full, jucka med upp och ner i korta slag ( på det viset pumpar du vatten förbi backlåset)

Efter ett antal påfyllningar av kokande vatten så koppla ihop slangen med avloppet.
häll kokande vatten i maskinen så mycket så att det precis inte rinner överkanten.
Stäng luckan och slå på valfritt program.
Maskinen pumpar då ut det heta vattnet och det löser i sin tur upp den fettpropp som gör att maskinen strular

Sedan om du kör på lågenergiprogram (40 grader) kör vart tredje på minst 60 så slipper du problem i framtiden.
 
Sv: Diskmaskinshelvetet

kl

Vi hade ett liknande problem vilket berodde på att saltbehållaren gängat ur - så skruva åt allt som kan skruvas åt...
 
Sv: Diskmaskinshelvetet

Det kan förstås vara fel på maskinen "på riktigt", men många års erfarenhet av olika diskmaskiner (pga av flyttar och efter att ha hjälpt mina barn) gör mig väldigt hoppfull att det kan vara är ett mycket enkelt fel, som man fixar själv.
Och en diskmaskin reparerar man, det kommer en hem en reparatör även när man bor på landet, och fixar maskinen åt en. Om inte hela motorn/all elektronik gått åt h*****e, så är det mycket billigare än en ny maskin.

Gör gärna som LBB säger, men innan dess: kolla alla slangar som går in eller ut från maskinen. Till- eller avloppsslangen kan ha flyttat på sig, och vara lite veckad, placera om slangarna som de "borde vara" enligt instruktionsboken. En rörmokare eller annan auktoriserad installatör "ska" inte göra fel, men det händer att det slarvas ibland.

Tilloppsslangen sitter under diskbänken i en "trappstegsformigt avfasad plasttapp". Den MÅSTE skäras av tillräckligt mycket/exakt enligt instruktionsboken, annars blir flödet av vatten för litet så småningom. Då stannar maskinen med en sådan felkod som ni har.

I vissa fall så är maskinen monterad med ett överfyllnadsskydd som sitter separat FÖRE själva maskinen. Dessa överfyllnadsskydd kan ibland, helt utan anledning, "spärra sig", så att maskinen inte får något vatten/för lite vatten. Även det ger exakt den typ av felkod ni får.

Dessutom finns det ett avloppsfilter någonstans inne i maskinen, detta kan också sättas igen av olika skäl. Degrester, äggskal, pappersettiketter från burkar och väldigt mycket fett under väldigt kort tid och samtidigt diskning på väldigt låg värme är några exempel på anledningar som jag varit med om. I instruktionsboken finns normalt en beskrivning hur man rensar filtret. Prova det.

Sedan finns andra exotiska händelser jag varit med om som orsakat fel på diskmaskinen t.ex. förrymd hamster gnager av slang eller skogsmöss bygger bo bland elsladdarna och gnager sönder dessa...

Jag tror nog att med lite tur så fixar ni det hela själva, och annars får ni ta hem en reparatör. På tillverkarens websida under "service" så hittar man adress och telefonnummer att ringa för att få hjälp.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej. ny här . Har funderingar angående reklamation av häst. Låter ha osagt om jag är köpare eller säljare men. Hästen gårdsbesiktas UA...
15 16 17
Svar
329
· Visningar
32 628
Senast: Lobelia
·
Äldre Vi köpte för några månader sedan en begagnad bil från en bilhandlare. När vi tittade på bilen frågade vi särskilt om AC:n fungerade...
2
Svar
22
· Visningar
5 511
Senast: domesticus
·
Hästmänniskan Jag har alltid kört min häst på vänster sida i transporten då man får lära sig att det är säkrast om det skulle hända något, som om tex...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 232
Senast: axel
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 002

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp