Bukefalos 28 år!

Distanshäst? korsning Kallblodstravare-Arab

Sv: Distanshäst? korsning Kallblodstravare-Arab

oj, fel, raderas*
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Distanshäst? korsning Kallblodstravare-Arab

För en kombination av storlek, prestation och arabtyp utan att vara för "spinkig" skulle jag nog välja Om El Tanam, men det vete tusan om de tar emot något annat än arabston?

Gimmick känns som ett ganska bra val av de arabhingstar som redan nämnts. Luxor såg jag på ARAB-SM i fjol och jag tyckte han var riktigt läcker där i dressyren, men vet inte om han har något att komma med på distanssidan?

När det gäller renrasig arabavel så förespråkar jag ju det egyptiska blodet, men här blir jag osäker, för de är ju tunnare och då riskerar man ju verkligen att få den där jobbiga kombon med spinkig kropp, kort tjock hals och stort tungt huvud... :crazy:

Men vänta?!? Kanske en Shagyahingst skulle kunna vara nåt! :idea:
Den här kanske? Ebonit
Eller den här? Oberon
/JES
 
Senast ändrad:
Sv: Distanshäst? korsning Kallblodstravare-Arab

Jag skulle inte våga korsa kbl och arab faktiskt. Jag hade lösa planer på det en gång på Hedenhös tid, att korsa mitt kbltravarsto med arabhingst, nu har jag såklart glömt bort vilken hingst det var, men jag var så långt att jag pratade med hingstägaren. Hon hade sett en del trevliga resultat av den korsningen. Jag studerade dock ett antal kbl/arabkorsningar (olika kblraser, fjording x arab, ardenner x arab, nsv bruks x arab osv) och sen valde jag att avstå.

När det blev BRA så blev det just det jag ville ha fram. Problemet var alla de som jag såg som INTE blev bra. Och de var för många för jag skulle ha lust att ta chansen. Fjordingkorsningen minns jag bäst, den var horribel. Fjordinghuvud och fjordinghals, arab-ben och fjordingkropp. Arabens svanshållning och arabens psyke. Det var förvisso en genuint trevlig häst, men hon var tämligen värdelös till de mesta i arbetsväg. Såg ett par fbl x kallblod med, där fanns det fler fina. Där fastnade ffa två korsningar ardenner x fbl. Den ena en GROV och stadig bit, men ändå enhetlig. Gick fälttävlan lättklass med den äran. Sen en till av samma mix, otroligt nätt liten isabellfröken där ardennerinslaget lyste med sin frånvaro, såg ut som ett rent, nätt fullblod, men med ett enormt bra psyke. Cool som få, men ändå vaken. Tävlade hyfsat höga klasser hoppning.
Men även där fanns det ju de med fullblodskropp och ardennerhuvud, eller de med 'mixade kroppsdelar'.

Skulle jag välja mellan arab och fbl på ett nsvsto skulle jag dock utan tvekan välja fullblod. Förslag på hingst överlåter jag åt andra dock =)
 
Sv: Distanshäst? korsning Kallblodstravare-Arab

Varför inte välja världens bästa kallblodstravare, Järvsöfaks? Fast dom kanske blir släkt. Har inte kollat stammen på din måste jag erkänna. Tyckte bara att hon såg så väldigt trevlig ut. Järvsöfaks har en helt otroligt kooridination och dynamik i sina rörelser och är vacker som en dröm. Jag såg honom senast på hästmässan i Västerås i mars. Han var så vacker att jag nästan fick tårar i ögonen.
Och han är verkligen inte tung. Elegant, som en filmstjärna:-)
 
Sv: Distanshäst? korsning Kallblodstravare-Arab

Vi har just fått ett föl som är Nordis-arab. Mamman är efter lovin, och farfar är trolljan. Fölets pappa heter Lionel. Det blev ett jätte fint föl, och trollja som mamman heter var också av den lite lättare nordistypen. Jag är ingen expert på vad man ska använda till distans, men jag ville bara påpeka att om man korsar arab och kallblod så behöver det inte bli värsta monstret. Leah heter fölet, och hon är av en nättare typ, långa ben, fin hals, ett fint litet "arabhuvud" osv. och väldigt arablik. Vi är superdupernöjda med henne! Så jag önskar dig bara lycka till !:)
 
Sv: Distanshäst? korsning Kallblodstravare-Arab

Stoet var ju efter Troll Jahn och Järvsöfaks har Troll Jahn som farfar. Lite väl nära i min smak.
 
Sv: Distanshäst? korsning Kallblodstravare-Arab

Jag förstår faktiskt inte varför så många alltid ska envisas med att ge svar som den som ställt frågan inte har begärt eller vill ha?

Om man har tänkt igenom sin situation och bestämt sig för att göra en Nordis/Arab-fölis och vill ha tips på arabhingstar, vad har man då för nytta av att få namn på Nordis och fullblodshingstar? Att tipsa om andra varianter är väl iofs inte elakt och kan leda till att nya tankar och idéer uppstår men att tvärsåga den tänkta korsningen rakt av är väl ändå onödigt? Har man inget konstruktivt att skriva kan man väl i allsin dar låta bli?

Tycker faktiskt att det visar på lite väl dålig respekt för frågeställarens rätt till att ha en egen vilja och en egen plan med sitt eget sto och sitt egna framtida hästliv.
 
Sv: Distanshäst? korsning Kallblodstravare-Arab

Men hon skrev att hon ville ta föl, och FUNDERADE på arabhingst.
Sen frågade hon om vad vi tror om en sån korsning, och om det fanns förslag på hingst. Hon skrev INTE arabhingst.
Jag svarade vad jag anser.
Varför ska man bara hålla med och tycka att allt som alla skriver är perfekt och jätte smart?
Jag tycker det är mer elakt att m t ex som en del kommentera hästbilder med en massa "jättefin", "åh vad vacker" när vraenda människa borde se att hästen på bilden faktiskt är helt felbyggd.

Skriver man en fråga och bara vill ha "rätt" sorts svar ska man nog inte fråga alls...:smirk:
 
Sv: Distanshäst? korsning Kallblodstravare-Arab

Inte för att jag vet om det stämmer, men jag hörde nån som pratade om den här sortens korsning och hon påstod att det är stor risk att det blir en "prillig kluns" av det hela...

Vissa korsningar blir ju mer lyckade än andra men ibland så är det ju de minst önskade bitarna som ärvs ner.
 
Sv: Distanshäst? korsning Kallblodstravare-Arab

Okej då. Men om personen i fråga sen visar sig inte vara intresserad av andra raser än arab på hingsten, då kan man väl i allsin dar komma med såna förslag? Hellre än att påpeka hur fel, fel, fel avkomman kan bli. Det är ju givet att om man får de sämsta delarna av två föräldrar så blir det aldrig roligt... *tycker*

Var inte ute efter att tycka att det finns rätta och fel svar egentligen, utan jag är bara lite trött på hur ofta det är folk som svarar överkritiskt och som Goddag Yxskaft i många trådar här på Buke. Kanske spillde över i fel tråd när jag nu muttrar i den här... *erkänner*
 
Sv: Distanshäst? korsning Kallblodstravare-Arab

Jag tycker man ska tänka sig noga för att korsa kallblod med fullblod (oavsett vilken typ av dessa två man menar). Som någon tidigare skrev i tråden, man kan få ett tungt kallblod med ett fullblods temprament vilket kan vara svårt att hantera. Dessutom kan det bli märkligt extriört.

Jag har en korsning kallblodstravare/arab som extriört ser ut som en stor ponny (vuxit över ponnymåttet). Det är en snäll häst att hantera men vass att rida. Han är stark som ett kallblod med temprament som en arab. Jag tycker om hästen (har ärvt den kan man säga) men skulle inte rekommendera den här typen av kombination.
 
Sv: Distanshäst? korsning Kallblodstravare-Arab

Alltså jag har bara bra erfarenheter med korsningar överhuvudtaget.
Det är jag som är uppfödare till Leah. Hon har helt korrekta vinklar, bred fin panna, perfekt kors, stora luftiga gångarter och en lagom rygg att senare lägga sadel på. Vår granne har en korsning arab/fjording som är en utmärkt ridhäst och har många bra kvaliteer.
Det är precis som med allt annat: smaken är som baken.
Man måste fråga sig vad man vill ha och i sanningens namn så kan man inte skylla på arabens psyke "typiskt arabig", det är ju vad man gör det till. Araberna har sånna grymma kvaliteer som ingen annan hästras har och vice verca. Och en intelligens som överträffar de flesta människor, därav den bedömningen att araben är speciell.
Nej jag säger: Prova gärna den korsningen, eller kom och se på mitt stoföl som kommer att vara till salu till rätt köpare.
Linda Stall Waldorff
 
Sv: Distanshäst? korsning Kallblodstravare-Arab

*kl*
Då stoet ifråga i denna tråd tragiskt dog i går så är frågan inte aktuell längre.

/Camilla - rejält bedrövad.
 
Sv: Distanshäst? korsning Kallblodstravare-Arab

Nej fy så hemskt! :cry: Jag tog bort mitt förra arabsto dräktig i tredje månaden. Inte roligt....
 
Sv: Distanshäst? korsning Kallblodstravare-Arab

Det var jättetrist att höra om ditt sto, vad var det som hände?

Jag har en del erfarenheter om korsningar, både hund och häst. En korsning jag skulle akta mig noga att göra är halvblod/nordsvensk. Om man ska korsa med halvblod bör det vara med en lättare häst då är araben lysande! Det är inte för inte man godkänner araber i halvblodsaveln. Har ridit ett flertal såna korsningar som har varit lätta, fina hästar. Givetvis har det gått illa där åxå med arabens smala ben och halblodets kropp men naturen eftersträvar ju evolution och utveckling och hästar som inte bär sig själva tillhör inte den kategorin.
Har en blandrastik som jag satt 3 valpkullar i, den bästa blev med en boxer. En av dom valparna är idag hos en av världens bästa hundtränare som vunnit VM i lydnad 2 ggr.
En annan kull var med en kelpie och en av dessa valpar är idag en av de få internationella räddningshundarna i Sverige.
Tiken är bordercollie korsning och otroligt stabil i psyket. jag tror inte så många renrasiga hunuppfödare samma register.

När man pratar hästar och avel så måste man se till stoets kvaliteer, precis som man kollar på hingsten. Mitt sto har en vacker men lite kort hals, smäckert huvud, ngt inåttåad, bra aktivitet i bogen med lite låst bak. Bra rygg. Hingsten väger upp hennes nackdelar och förutom vacker hals är den lång. Visst hade jag kunnat välja en hingst med kort tjock hals, men sannolikheten att fölet skulle fått dubbla anlag för kort hals skulle vara stor.
Jag är allergisk mot folk som dömer ner blandraser, ofta handlar det om ren okunskap om ämnet. Speciellt inom hundvärlden.
Om man säger att dåliga kvaliteer ärvs så kan det visst stämma, men naturen eftersträvar det inte.
Friska hundar är ofta blandraser.

Linda
 
Sv: Distanshäst? korsning Kallblodstravare-Arab

waldorff skrev:
Det var jättetrist att höra om ditt sto, vad var det som hände?Jag är allergisk mot folk som dömer ner blandraser, ofta handlar det om ren okunskap om ämnet. Speciellt inom hundvärlden.
Om man säger att dåliga kvaliteer ärvs så kan det visst stämma, men naturen eftersträvar det inte.
Friska hundar är ofta blandraser.

Linda

Jag förstår inte riktigt vad du menar med "Om man säger att dåliga kvaliteer ärvs så kan det visst stämma, men naturen eftersträvar det inte."

Som jag fattat det så är avel ett lotteri mellan mammans och pappans gener. Det är som på "lotto", DNAt skramplar runt sen får man se vilken kombination det är som kommer ut och det är rena slumpen.
Vad naturen sedan tar hand om (i det fria) är att de hästar om inte är friska överlever inte. Det urvalet har vi i princip tagit bort iomed att vi avlar på hästar som vi inte vet är friska/sunda osv. Eller ännu värre på hästar som vi vet inte är fräscha.

Inavel är en större chansning därför att du slänger i mer defekta bollar i tombola (lottoliknelsen) och du kan då dra två recessiva bollar och få cystor, lösa benbitar osv.
Tar du två olika raser och raserna har olika problem så är det större chans att få en friskare individ.

En risk med att korsa är att du kan få de olika rasernas sämsta egenskaper.

En sista sak att tänka på är vad det ska bli för användningsområde för hästen. Om du själv inte ska ha avkomman så måste man veta att det finns en marknad för den. Så lätt är det inte att sälja hästar idag....
 
Sv: Distanshäst? korsning Kallblodstravare-Arab

Självklart finns det marknad för friska hästar, alla mina har bra egenskaper även bakåt. Har aldrig haft problem med köpare, däremot med BRA köpare (viss skillnad där). Folk ringer ofta innan annons är ute, har kontakt med alla köpare. Kul!
Sedan kan det missa med sin avel, javisst men ärligt talat så är det väl så att friska egenskaper i första hand brukar ärvas.

Vad jag menar med det är att naturen föredrar friska leder, raka vinklar osv. Naturen fungerar så att den eftersträvar perfektion, men vad är perfekt för oss?

För mig är det (förutom psyket, men det beror mkt på uppfödaren åxå) korrekta ben, inga cystor, starka ryggar, bärighet, friska hovar osv osv. Kan jag styra det? Svar NEJ, men jag kan försöka genom att bara använda friska korrekta ston med korrekta föräldrar och någorlunda frisk stam bakåt (100% finns inte)
Hingsten ska vara avelsvärderad minst klass 1, presterat och vara korrekt. Sedan kan allt fela, men ta i trä - inte ännu.

Jag föder även upp renrasiga så det är inte alls så att jag är emot det, men att säga att blandraser skulle vara fel tycker jag är galet. ALLA hästar är blandraser och de flesta härstammar på ngt sätt från araben. Det är ett utmärkt val om man vill förädla.

Renrasiga hästar föds med MINST lika mycket defekter (om inte mer) än korsningar. Skillnaden är att man oftast har en rasstandard som säger vad som är "rätt och fel". Jag tror att om man avlar med hjärtat, ögat och huvudet så är chansen väldigt stor att det blir en fin kuse. Att använda grannens hingst för att den är "snäll", "go" eller "hoppar skitbra" kanske inte är så smart, man måste titta på stoet åxå.

Linda
 
Sv: Distanshäst? korsning Kallblodstravare-Arab

"men ärligt talat så är det väl så att friska egenskaper i första hand brukar ärvas."

Nej, här är jag inte överens med dig. Jag tror inte naturen "vet" vad som är friskt och sjukt utan det som finns inprogrammerat i DNAs ger utslag. Sen i det fria så kommer inte cysthästarna att klara sig utan de går sönder och blir uppätna.

Visst finns det en marknad men till vilket pris då?

Jag är inte alls emot korsningar, Har en själv.
 
Sv: Distanshäst? korsning Kallblodstravare-Arab

Det var inte mitt sto utan SysterYsters men vi står i samma stall. Hästen bröt benet vid ett dike och det var inget annat att göra än att ta ner henne, tyvärr.

Den hästen var en på miljonen så saknaden är stor.

/Camilla
 
Sv: Distanshäst? korsning Kallblodstravare-Arab

Helt rätt! Det är en slump hur mammans och pappans DNA kombineras och könscellerna eller DNA:t i dem har ingen "vilja" att eftersträva perfektion. När man talar om att blandraser kan bli bättre än renrasiga individer är det för att risken för rasspecifika sjukdomar minskar. Olika raser brukar ha olika predisposition för olika sjukdomar beroende på hur man avlat tidigare. Oftast är sjukdomsanlagen recessiva, dvs genen behövs i dubbel uppsättning (en från mamma och em från pappa) för att sjukdom skall utvecklas. Risken för att samma recessiva sjukdomsgen skall finnas hos två individer av samma ras är troligen större, än att den finns hos två inivider av olika ras.
 

Liknande trådar

Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
993
Senast: linlar1
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 322
Avel Jag har ett sto, som haft två föl innan jag köpte henne. Lätta fölningar, friska föl och stoet gillar att vara mamma/dräktig. Jag...
Svar
17
· Visningar
2 247
Senast: tanten
·
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
6 648
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kastrera ja eller nej
  • Hur valde ni uppfödare?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp