Bukefalos 28 år!

Distanshäst? korsning Kallblodstravare-Arab

Sv: Distanshäst? korsning Kallblodstravare-Arab

Titta så fint det kan bli när man tittar på båse stoet och hingstens svagheter, resp styrkor!
Lilla Leah

981.jpg


982.jpg
 
Sv: Distanshäst? korsning Kallblodstravare-Arab

Om de ska föreställa vara en länk till en bild i ditt inlägg så ser iaf inte jag den? :confused:
 
Sv: Distanshäst? korsning Kallblodstravare-Arab

Inte det? Jag ser båda bilderna...mysko...ser inte ni andra heller?

Linda
 
Sv: Distanshäst? korsning Kallblodstravare-Arab

Jag ser inte heller några bilder
 
Sv: Distanshäst? korsning Kallblodstravare-Arab

Jag är iofs inte så förtjust i araber, men de är ju faktiskt väldigt bra till distans.. Fast jag tror inte att hästen blir så himla mycket större med en arab. Så kanske ett fullblod? Lycka till! :D
 
Sv: Distanshäst? korsning Kallblodstravare-Arab

Såg inte jag att det fölet var till salu på h*stnet eller är jag helt ute och.. ? =)
 
Sv: Distanshäst? korsning Kallblodstravare-Arab

Helt korrekt. Hon och hennes kompis Zacke ska förhoppningsvis åka till ett nytt hem i höst.

Linda
 
Sv: Distanshäst? korsning Kallblodstravare-Arab

För en kombination av storlek, prestation och arabtyp utan att vara för "spinkig" skulle jag nog välja Om El Tanam, men det vete tusan om de tar emot något annat än arabston?

Gimmick känns som ett ganska bra val av de arabhingstar som redan nämnts. Luxor såg jag på ARAB-SM i fjol och jag tyckte han var riktigt läcker där i dressyren, men vet inte om han har något att komma med på distanssidan?

När det gäller renrasig arabavel så förespråkar jag ju det egyptiska blodet, men här blir jag osäker, för de är ju tunnare och då riskerar man ju verkligen att få den där jobbiga kombon med spinkig kropp, kort tjock hals och stort tungt huvud... :crazy:

Men vänta?!? Kanske en Shagyahingst skulle kunna vara nåt! :idea:
Den här kanske? Ebonit
Eller den här? Oberon
/JES

Hej, det är min faster som äger Ebonit ;)
 
Sv: Distanshäst? korsning Kallblodstravare-Arab

För en kombination av storlek, prestation och arabtyp utan att vara för "spinkig" skulle jag nog välja Om El Tanam, men det vete tusan om de tar emot något annat än arabston?

Gimmick känns som ett ganska bra val av de arabhingstar som redan nämnts. Luxor såg jag på ARAB-SM i fjol och jag tyckte han var riktigt läcker där i dressyren, men vet inte om han har något att komma med på distanssidan?

När det gäller renrasig arabavel så förespråkar jag ju det egyptiska blodet, men här blir jag osäker, för de är ju tunnare och då riskerar man ju verkligen att få den där jobbiga kombon med spinkig kropp, kort tjock hals och stort tungt huvud... :crazy:

Men vänta?!? Kanske en Shagyahingst skulle kunna vara nåt! :idea:
Den här kanske? Ebonit
Eller den här? Oberon
/JES

Hej, det är min faster som äger Ebonit ;)
 
Sv: Distanshäst? korsning Kallblodstravare-Arab

Alltså ja bara undrar kan man använda vilken ras som helst till distans:confused: ja vill gärna veta detta :bow: snälla då blir ja glad:D så ja vill gärna ha ett svar:bump: okej bra:rofl:
 
Sv: Distanshäst? korsning Kallblodstravare-Arab

Min farmor ägde hattrick sveriges första avelsgodkända haflinger :) hingst han va en riktig snygging men han dog när han va 32 år gammal :cry:
 
Sv: Distanshäst? korsning Kallblodstravare-Arab

Hej Jag vet en jätte bra ras ttill distans den är rätt okänd i Sverige ännu men den är mkt bra och stark uthållig, lugnt psyke, allmänt bra till hoppning dressyr,fältävlan men används främst i distans. Akhal-teke. står en godkänd hingst i västergötland han är svettfux el chockladbrun och har mkt gula anlag. Ger jätte fina avkommer och trevliga i huvudet vilket är mkt viktigt.
 
Sv: Distanshäst? korsning Kallblodstravare-Arab

Jag vet en Akhal-teke hingst den rasen är väldigt bra till distans och även annat som hoppning mm. Jag vet vilken hingst du menar men jag som har galopp hästar tycker nog inte man ska ha eng fullblod i distansen. Det finns mkt bättre raser. Dom är lite för heta och känsliga bättre att hålla sig till coola hästar (Lugna) så är dom rätt känsliga vi har kommit så långt fram i aveln.Borde avla på mer starka individer en snabba. Låter kanska dumt men dom har kommit så långt att dom är för snabba för sin egen kropp och då håller dom inte.
 
Sv: Distanshäst? korsning Kallblodstravare-Arab

Hur knäppt blev det nu då. Förlåt mig. Jag är lite ny på detta.:eek: :eek: :rofl:
 
Sv: Distanshäst? korsning Kallblodstravare-Arab

Jag vet en Akhal-teke hingst den rasen är väldigt bra till distans och även annat som hoppning mm. Jag vet vilken hingst du menar men jag som har galopp hästar tycker nog inte man ska ha eng fullblod i distansen. Det finns mkt bättre raser. Dom är lite för heta och känsliga bättre att hålla sig till coola hästar (Lugna) så är dom rätt känsliga vi har kommit så långt fram i aveln.Borde avla på mer starka individer en snabba. Låter kanska dumt men dom har kommit så långt att dom är för snabba för sin egen kropp och då håller dom inte.

Hej,

Vad grundar du påståendet om att Akhal-teke är bra distanshästar på? Flera, ofta inte så insatta i distanssporten, hävdar detta men några hästar som visat resultat finns inte i Sverige.

Vad jag själv hört av en uppfödare jag känner (som då såklart älskar sina egna hästar) så har de allt annat än lugnt och coolt temperament. De har ett säreget utseende (mycket vackra enligt många) och är säkert kapabla till både det ena och det andra men de kräver verkligen sin ryttare. De har, som man säger, ett "hårt" psyke. De individer jag träffat har inte imponerat, men här kanske finns någon som har mer erfarenhet av rasen och dess prestationer.

Vad gäller engelska fullblod finns det däremot flera som gjort bra ifrån sej på distansbanorna. En var Leif Karlssons Rancher.

Jag minns flera, t ex Madera.

Mvh QP
 
Sv: Distanshäst? korsning Kallblodstravare-Arab

Pga av att rasen är så liten det finns omkring 20 renrasiga teker isverige.Jag känner ordförande som har 3renrasiga ston och en avelshingst och sen står det en hingst på öland. Tyvärr har ingen kommit till start ännu i distans.
 
Sv: Distanshäst? korsning Kallblodstravare-Arab

Hej Jag vet en jätte bra ras ttill distans den är rätt okänd i Sverige ännu men den är mkt bra och stark uthållig, lugnt psyke, allmänt bra till hoppning dressyr,fältävlan men används främst i distans. Akhal-teke. står en godkänd hingst i västergötland han är svettfux el chockladbrun och har mkt gula anlag. Ger jätte fina avkommer och trevliga i huvudet vilket är mkt viktigt.

Om ingen kommit till start ens - varför är de då "jättebra" till distans?

Mvh QP
 
Sv: Distanshäst? korsning Kallblodstravare-Arab

Därför att dom är för unga och en ryttare tävlar dressyr på sin hög nivå. Läs på utlänska sider dom finns i Ryssland och är imp stopp för att staten i ryssland äg dom. Suck...:cry:
 
Sv: Distanshäst? korsning Kallblodstravare-Arab

Har dessa fullblod gått som löphästar eller har dom löpstam?
 

Liknande trådar

Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
1 008
Senast: linlar1
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 521
Avel Jag har ett sto, som haft två föl innan jag köpte henne. Lätta fölningar, friska föl och stoet gillar att vara mamma/dräktig. Jag...
Svar
17
· Visningar
2 255
Senast: tanten
·
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
6 766
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp