Bukefalos 28 år!

Distanshäst? korsning Kallblodstravare-Arab

S

SysterYster

Ska ta föl efter mitt sto och funderar starkt på en arabhingst.
Är ute efter en högre, lättare häst med med min hästs lugna stabila psyke.
Stoet är lätt i typen och 148cm, e Troll Jahn
Hingsten ska ha lite höjd då jag är 1,72 lång.
Så jag har två frågor.
1. Vad tror ni om en sådan korsning?
2. Förslag på hingst?
 
Sv: Distanshäst? korsning Kallblodstravare-Arab

Jag tycker det är för extremt. Även om ditt sto är lätt så är det stor risk att det blir en ful och opropertionelig häst.
Ta en högställd och lätt halvblodshingst istället. Du måste inte blanda in arab även om du tänker använda hästen till distans.
 
Sv: Distanshäst? korsning Kallblodstravare-Arab

Fast kallblodstravare-halvblod brukar kunna bli världens grövsta monster typ ardenner. Det finns mycket grovt blod bakom halvbloden, det slår igenom på en gång tillsammans med kbltravare. Jag tror inte jag har sett en enda kbltravare-hbl som INTE ser ut som en ardenner i size. Oavsett hur "ädel" halvblodet varit.
 
Sv: Distanshäst? korsning Kallblodstravare-Arab

Fast hellre det, än att få ett D-ponny som har arabhals med kallblodshuvud, skulle jag tycka.
Hon får väl välja en hingst med lätt blod, som har en stor andel XX, och som man sett avkommor efter.
 
Sv: Distanshäst? korsning Kallblodstravare-Arab

Jo, men problemet är ju just betäckningen med grovt, så det är väldigt svårt att säga något av att titta på andra avkommor?

När du säger det så tycker jag fullblod skulle passa bättre än arab. :idea: Har sett flertalet mycket trevliga kbltravare-fullblodskorsningar!
Två stycken efter Strong Statement som varit runt 165 trots att möderneblodet varit litet (Troll Jahn ger ju litet så det är förstås svårt att sia vidare).

Kallbloden har ju lite arab-blod ryktas det.
 
Sv: Distanshäst? korsning Kallblodstravare-Arab

*kl*

För att ni ska kunna göra er en bedömning av hur kallblodet i fråga ser ut så lägger jag in några bilder (det är hon som är fuxen på bilderna med flera hästar).

fenta_v.jpg

plattan.jpg

boll.jpg

(min häst, Spirre, längst till höger! ;) )

SysterYsters häst står i samma stall som min och vi tränar lite tillsammans och det är verkligen ett sto av lätt typ och extremt bra psyke.

Jag såg en korsning nordsvensk-arab på hopptävling i lördags men det måste ha varit bruksnordis i den för den var extremt stor och tung.

En kompis till mig har en korsning nordsvensk-paint och han är hög men lätt i typen.

Själv har jag ingen större erfarenhet av att korsa in arab på nordisar men jag tänkte att här på forumet finns det säkert både kunskap och idéer! :)

/Camilla
 
Sv: Distanshäst? korsning Kallblodstravare-Arab

Hon ser väldigt fin ut! Jag tror som någon tidigare i tråden att om du vill förädla hennes avkomma så välj eng. fullblod istället.
/M
 
Sv: Distanshäst? korsning Kallblodstravare-Arab

Jag har sett en (vad jag åtminstånde tycker att det ser ut som) korsning tinker arab. Det är en något ädlare tinker med arabhuvud:crazy:. Den ser ut som en fästing:rofl:.
Den har ett större och lättare steg än tinker morsan. Det är väl enda fördelen. Men den ser mest ut som ett dåligt skämt.
 
Sv: Distanshäst? korsning Kallblodstravare-Arab

Ett problem med att korsa kallblod-fullblod är tempramentet. Det kan bli så att avkomman blir tung som ett kallblod med ett fullblods temprament. Då är det ingen lätt häst att hantera.
// Linda
 
Sv: Distanshäst? korsning Kallblodstravare-Arab

[
QUOTE=mahlmt]Ett problem med att korsa kallblod-fullblod är tempramentet. Det kan bli så att avkomman blir tung som ett kallblod med ett fullblods temprament. Då är det ingen lätt häst att hantera.
// Linda
[/QUOTE]

jo, det är ju inget lyckat resultat men, brukar man inte välja hingst också? Självklart väljer man en med ett gott psyke! Det är ju likadant vilken ras det än gäller. Själv tycker jag att fullblodet och araben påminner väldigt mycket om varandra i psyket, men det kanske är för att jag har väldigt lite erfarenhet av araben...
(har dock en korsning arab/fullblod samt ett eng. fullblod här hemma);)
 
Sv: Distanshäst? korsning Kallblodstravare-Arab

Varför förstöra ett fint kallblod med en arab ????
Jag skulle betäcka med en finsk hingst av lättare kallblodtravar stammen !
/Cetzy
 
Sv: Distanshäst? korsning Kallblodstravare-Arab

Fullblod = arabiskt fullblod eller engelskt fullblod.
Men avkomman kan också bli tvärt om, eller en blandning av båda lite huller om buller.
Problemet med korsning av två olika raser är just att man inte vet vad som ploppar ut.
// Linda
 
Sv: Distanshäst? korsning Kallblodstravare-Arab

Hejsan!

En vän till mig hade en korsning nordsvensk/arab som hon fött upp själv. Mamman var nordsvensk av den "vanliga" brukstypen. Hennes häst blev mycket fin! Lite lättare och mer som en kallblodstravare, absolut inte oproportionerlig. Han var även mycket trevlig i temperamentet!

Jag tror att det kan bli bra med en sån här korsning, araben är ju ändå känd och använd för att förädla andra raser. Men det du kan tänka på är kanske att välja en hingst som är av lite grövre typ för att minska risken att avkomman blir oproportionerlig.
 
Sv: Distanshäst? korsning Kallblodstravare-Arab

Hon ser jättefin ut, syns att det är Troll Jahn i henne.
Jag skulle utan tvekan välja en fullblodshingst!
Skulle nog inte vilja ha arab på henne, men det är mest personligt tycke. Det kunde säkert bli bra med arab också. :d

Det om att fullblod har ett annat temperament vet jag inte riktigt. Kallblodstravarna påminner en del om fullblod i temperamentet. De har inte direkt typiskt kallblodstemperament.
(hursomhelst präglar stoet avkommorna allra mest)
 
Sv: Distanshäst? korsning Kallblodstravare-Arab

CK skrev:
Fast hellre det, än att få ett D-ponny som har arabhals med kallblodshuvud, skulle jag tycka.
Hon får väl välja en hingst med lätt blod, som har en stor andel XX, och som man sett avkommor efter.

Har sett en korsning travare/kallblodstravere och arab. Det blev en häst som hade otroligt stort huvud och liten hals och kropp.

Hälsning Maja
 
Sv: Distanshäst? korsning Kallblodstravare-Arab

NU är det svårt att avgöra av den bilden, eftersom ryttaren har hamnat så långt fram, men när jag väljer häst vill jag i allafall ha en hals som är betydligt längre än så.
 
Sv: Distanshäst? korsning Kallblodstravare-Arab

Om man nu skulle välja ett fullblod till Fenta (hon heter så) vilken skulle man välja? Finns det någon fullblodshingst som presterat i distansritt i Sverige eller har avkommor som har presterat bra i distansritt?

En hingst med lite höjd och trevligt temperament?

/Camilla
 
Sv: Distanshäst? korsning Kallblodstravare-Arab

Eftersom jag antar att det bara är aktuellt med semin i såfall är ju utbudet väldigt begränsat.
Det finns ju ett nygodkänt fullblod (för halvblodsavel), som verkar väldigt trevlig. Nu har jag totalt tappat hans namn....:o
 
Sv: Distanshäst? korsning Kallblodstravare-Arab

Ja, jag kollade hästlistan på alla fullblod och det är skrämmande få som presterat något (Appalachian mestadels) och på de som har resultat öht så finns oftast ingen härstamning registrerad.

Okej, ni som är kunniga inom galoppen - finns det någon lämplig hingst där?

/Camilla
 

Liknande trådar

Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
993
Senast: linlar1
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 322
Avel Jag har ett sto, som haft två föl innan jag köpte henne. Lätta fölningar, friska föl och stoet gillar att vara mamma/dräktig. Jag...
Svar
17
· Visningar
2 247
Senast: tanten
·
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
6 648
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp