Bukefalos 28 år!

Ditt boende

Bor på i en jordbruksfastighet i Uppland. Kommer ursprungligen från Stockholms innerstad och förort. Hyrt gård söder om Stockholm och hamnade här lite av en slump. Kände ingen utan blev helt fast i gården. Den hade alla förutsättningar! Plus rimligt avstånd.

Trivs mycket bra. Kommer inte flytta härifrån. Här stannar jag kvar.
 
Bor på mini-jordbruksfastighet i Småland. Gammalt 1800-talstorp på ca 70 kvm med tillhörande litet stall. Underbart läge med närmsta grannar 200 meter bort. Har cirka 15 minuter med bil till tätorten där det mesta man behöver finns, och där jag också jobbar.

Trivs suveränt bra. Har absolut inga planer på att lämna stället :) !
 
Bor i en hyrestvåa i Norrbotten. Centralt läge, nära till allt.

Jag var mellanlandade hos mina föräldrar när det tog slut med mitt ex och detta var första lägenheten jag fick.

Bott kvar i snart 6 år, trivs skitbra, skulle jag flytta så skulle det vara för att få ner hyran, tycker även jag bor för stort :)
 
Jag flyttade till Göteborg gör att plugga för åtta år sedan och blev kvar här. Älskar stan och kulturlivet här nere, gillar att det finns så mycket roliga saker att göra hela tiden. Staden känns inte så stor trots att den är det.
Bor i en liten tvåa i en förort. Var den enda tvåan med rimlig hyra jag fick tag på när jag skulle flytta från studentlägenheten. Trivs helt okej i lägenheten, men området är riktigt trist så jag planerar att flytta så småningom om.
 
Letade hus i hela södra delen av landet. På hemnet hittade jag det här huset på cirka 90 kvm och två våningar. Det uppfyllde nästan hela min önskelista så jag köpte huset. Jag trivs bra och har inga planer på att flytta. Skulle jag däremot vinna en sjujäkla massa pengar så kan jag tänka mig att bygga ett helt nytt hus på ny plats.
 
Jag bor i mitt eget paradis. Ett hus utanför Stockholm. Sjön söderut, skogen och det heliga berget västerut. Bästis på tomten norrut. Annan bästis österut.
Vill aldrig flytta även om huset är onödigt stort för en människa, så jag fyller ut det med fyrbenta
 
Bor 10 minuter från mindre stad, på riktiga landet. Stugan är byggd 1882 men rustad till något sånär modern standard.

Älskar stället och platsen. Vill bo kvar så länge jag bara kan. Här är frid och gamla anor. Något hundratal meter bort ligger en lämning som nämns redan på 1300-talet. Här har människor bott och verkat i långliga tider. Och jag tror de haft roligt. Känslan här är så fridfull och bra.

Folk som kommer hit säger spontant - så fint du bor! Men det är inget märkvärdigt med stugan. Men det finns en atmosfär som är lugnande.

Bor jättebra folk i byarna runtomkring också.
Levande landsbygd på riktigt.
 
Varför bor du där och som du bor, vad får dig att trivas eller inte och vad skulle göra att du valde att flytta och i så fall vart och varför och vann jag härmed tävlingen om bukes längsta mening?

Bor i en liten bostadsrätt i Sthlm innerstad. Valde lägenheten för att den hade det jag sökte, bevarade originaldetaljer, typ 4 m takhöjd. Har dessutom vatten utanför fönstret och noll insyn. Plus också att avgiften är typ 500kr.
Har världens absolut bästa grannar, det gör också mkt till trivseln. Samt att jag kan ha ateljé i källaren!

Jag skulle absolut kunna tänka mig att flytta till ngt större men inte så sugen på att skuldsätta mig till tänderna. Också svårt med kravlistan. Jag måste ha fungerande eldstad, originalgolv, minst 3,5 till tak och originalfönster, helst med spröjs 😅 Bevarad planlösning, gärna takmålning och ligga i väldigt specifika kvarter 😅 Lycka till ;)
 
Bor 10 minuter från mindre stad, på riktiga landet. Stugan är byggd 1882 men rustad till något sånär modern standard.

Älskar stället och platsen. Vill bo kvar så länge jag bara kan. Här är frid och gamla anor. Något hundratal meter bort ligger en lämning som nämns redan på 1300-talet. Här har människor bott och verkat i långliga tider. Och jag tror de haft roligt. Känslan här är så fridfull och bra.

Folk som kommer hit säger spontant - så fint du bor! Men det är inget märkvärdigt med stugan. Men det finns en atmosfär som är lugnande.

Bor jättebra folk i byarna runtomkring också.
Levande landsbygd på riktigt.
Åh ja! Jag har också lämningar från länge sen nära mig. Granntomten mot berget är gammal grav från tidig vikingatid.
 
Döden är väl det som skulle få mig att flytta, till kyrkogården. Men bara kroppsligt, i övrigt avser jag att spöka omkring här för all framtid. I syfte att skrämma skiten ur framtida gårdsägare om de funderar på något illdåd som byta till aluminiumfönster på huset eller anlägga en pool eller något annat som jag anser inte passar gårdens karaktär. :devil:

Även när dagarna är som kortast så är de ändå lite längre än de flesta andra ställen i landet, det är nära till havet, det är hästtäta trakter och det är en bra odlingszon för trädgårdsentusiaster. Bra ridvägar är en bristvara men jaja, man kan väl inte få precis allt.
 
Döden är väl det som skulle få mig att flytta, till kyrkogården. Men bara kroppsligt, i övrigt avser jag att spöka omkring här för all framtid. I syfte att skrämma skiten ur framtida gårdsägare om de funderar på något illdåd som byta till aluminiumfönster på huset eller anlägga en pool eller något annat som jag anser inte passar gårdens karaktär. :devil:

Hör av dig om du behlöver hjälp av en annan gengångare i detta ärende!
 
Bor i en lägenhet inne i stan, 4 r ok på 94 kvm. Blev en "akutlösning" i samband med en separation. Billig hyra utifrån lägenhetens storlek, och i charmig äldre stil men jag kommer inte bli kvar. Det är för mig en mellanlandning i väntan på en likvärdig lägenhet i samma område som barnen går i skola/förskola. Jag vill ha ett radhus eller lägenhet på bottenvåning med uteplats. Helst ett hus men det har jag inte kunskap eller ekonomi att köpa själv.
 
Bor på en liten gård på landet. Stort hus (10 rum och kök med 105 kvm källare under hela huset. Närmare 300 kvm totalt alltså), uthus (där vi byggt om en del till stall och byggt ut lösdrift och garage) och ca 9 hektar mark till.

Min och makens hemort och vi är glada att ha funnit ett sånt ställe här! Enda nackdelen egentligen är att det ligger för nära en 70 väg, men det funkar bra ändå faktiskt.

Vi har plats att bygga ut med mer uthus, kan ha stora hagar, har byggt egen ridbana, åkrar för att ta eget hö och även sälja hö, lite skog så vi har vinterved till uppvärmning läääänge och kan hugga och såga virke för nybyggen.

Ungarna har kompisar på gång/cykelavstånd, nära till skog, 7 km till skolan med skolbuss som kommer precis utanför, 1 mil till lanthandel och 1,5 mil till stan. Vi har jaktmark 2 km bort och ja, vi har det otroligt bra här! :love:
 
Bor på en avstyckad liten gård i mitten av Skåne, i utkanten av en liten by med 14 hus. Att jag och min man köpte just detta huset var en ren slump, vi letade i ett ganska stort område av Skåne och ingen av oss kände till trakten här sen tidigare.
När vi flyttade in såg jag det kanske inte som mitt "för alltid-hem", men ju längre vi bor här desto mer fäst vid stället blir jag. Snart har vi bott här i 10 år och det finns noll flyttplaner 😅 Huset är alldeles lagom stort (ganska litet), jag älskar att huset är gammalt och att man ute i stallbyggnaderna ser många spår ifrån när den sista självförsörjande bonden bodde här. Huset har en väldigt snäll energi.

Trakten är otroligt fin, jag brukar säga att det ser mer ut som Småland här än Skåne. Många förknippar ju Skåne med Malmö/Lund-området där det är stora fält och väldigt lite träd/natur. Här är det skog, hagar och många mindre åkerbitar. 30 min till Österlen och havet, 45-50 min till Malmö. Så inte jättenära, men inte heller jättelångt bort. I närmsta tätorten 15 min bort finns dock i princip allt man behöver, och det finns både en trevlig brukshundsklubb samt en fantastisk ridskola här i kommunen. Ridskolan ligger bara 7 min hemifrån, en riktig lyx! :love:
 
Bor i en nybyggd villa med 6 rum och kök i utkanten av ett mindre samhälle. Vi trivs väldigt bra i huset och har en fin utsikt. Det är oerhört barnvänligt med lekplats precis brevid och några minuters promenad till förskola och skola. Massor av lekkompisar i närheten också. 50 m till skogen och fina naturområden i närheten.

Men när barnen är utflugna om sisådär 18 år kommer vi nog leta efter en större tomt eller mindre gård och bygga ett nytt troligen lite mindre hus. Ny har vi 1250 kvadrat tomt och det är lite lite för både hundträning och så mycket odling som vi vill göra. Men just nu finns inget bättre för oss som småbarnsfamilj än det vi har när det kommer till läge.
 
Screenshot_2022-08-17-21-22-29-84_965bbf4d18d205f782c6b8409c5773a4.jpg

Bor på drömgården :love: ska vi flytta så skulle det bli lååångt söderut. Vi bor i vårt paradis!
 
Jag hamnade på en gård med sjötomt i Sörmland då min sambo ärvde den.
Jag gillar sambon så jag blir kvar.
Huset är trivsamt och det är ju ganska så härligt att kunna bada och simma hemma.
Men jag skulle inte själv ha valt ett så ensligt läge.
Vi har förresten både en skeppssättning och några gravkullar i hagarna.
 

Liknande trådar

Relationer Hur gör man? Jag tog pension förra året och trivs bra, men då de flesta av mina vänner fortfarande jobbar så har jag för avsikt att...
Svar
3
· Visningar
492
Senast: astronaut
·
Fritid Det är nu klart att jag flyttar till Åland. Ska jobba i Kastelholm. Letar bostad och har ställt hunden i kö på hunddagis i Jomala. Nu...
Svar
4
· Visningar
651
Senast: Otherside
·
Hemmet Vi har mycket Råkor där jag bor och nästan varje morgon har jag fågelskit på fönstren. Nu pratar vi inte om lite skit, utan mycket...
Svar
2
· Visningar
217
Senast: ufot
·
Relationer Jag och sambon ska gå isär. Vi har två barn gemensamt. Sambon vägrar att diskutera frågan om boendet för barnen. Vi kan inte ha varannan...
2
Svar
30
· Visningar
3 268
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 3 🐈‍⬛🐈
  • Guldfasanerna
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Älgflugor
  • Dressyrsnack 17
  • Bildtråden

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp