Bukefalos 28 år!

"Djup sits"

CK

Trådstartare
Jag kollar ofta på sadelannonser, och blir lite fundersam.
Dressyrsadlar beskrivs ofta med orden "djup sits". Själv vill jag tolka det som att bossorna inte är särskilt tjocka, utan att man kommer nära hästen. Men kollar jag på bilder så innebär djup sits att bakvalvet är gigantiskt högt.
Varför vill man ha höga bakvalv? För att inte ramla av när hästen rivstartar?
 
Sv: "Djup sits"

Jag undrar detsamma och är inbiten dressyrryttare.

Men man sitter ju verkligen fast i de sadlar som har riktigt djupt säte och jag antar att det är det man vill. Jag upplever att man ofta blir knuffad framåt-uppåt av dessa höga bakvalv.
 
Sv: "Djup sits"

Jag undrar detsamma och är inbiten dressyrryttare.

Men man sitter ju verkligen fast i de sadlar som har riktigt djupt säte och jag antar att det är det man vill. Jag upplever att man ofta blir knuffad framåt-uppåt av dessa höga bakvalv.

Blir man framåtknuffad ligger sadeln i framvikt eller så är sätet förlitet.

Däremot har jag aldrig upplevt att att bossorna skulle vara tunnare på de sadlar jag haft med djupt säte än de med flatare säten.
Men sätet är mer uppbyggt på de sadlar med flatare säten.
 
Sv: "Djup sits"

Vet och förstår inte fenomenet med dessa djupa sadlar som dessutom har gigantiska knästöd. Ett perfekt sätt att förstöra sitsen i.
i åran sadelkammare hänger nästan ara sadlar från 70-80 talet. Och en modern sadeln med flatback trots att det är dressyr.
 
Sv: "Djup sits"

Djup sits är väl helt enkelt vad det låter som, både fram och bakvalv är högre och du sitter som i en liten vagga (jag föredrar detta då jag är handikappryttare och behöver extra stöd), visst i början är man ovan och upplever lite att bakvalvet skjuter en framåt, men detta vänjer man sig vid och rätar så småningom upp sig och då sitter du som gjuten i sadeln. Men som sagt det är ju även en smaksak, vissa avskyr djup sits medan andra älskar det.

remmis: hur menar du att man förstör sitsen i en sådan sadel? Nu är jag visserligen lite speciell, men mig hjälper det bara och jag sitter även bättre de få gånger jag rider i annan sadel (inte hopp eller allroundsadel iofs för då kryper jag tyvärr ihop till en boll).
 
Sv: "Djup sits"

*lite kl*

Men då är det som jag anade. Djup sits innebär inte nära kontakt med hästen, utan att man har ryggstöd i form av ett bakvalv.
 
Sv: "Djup sits"

jag kan inte komentera vad som just gäller dig då du själv skrev att du är handikappryttare. Vad ditt handikapp innebär just för din sits vet jag inget om.
Men för att uttala mig om vad som händer med sitsen i en massproducerad sadel som är uppbyggd för att placera ryttaren i en specifik ställning säger sig självt enl. mig.
Alltså positionen blir konstlad istället för naturligt avslappnad.
Tycker man ser det genomgående så de alldeless för långa stigläder för att det inte finns plats för benen.

CK
djup sits är just en djup sits.
En singelkåpa eller close contakt erbjuder dig kanske det du är ute efter
 
Senast ändrad:
Sv: "Djup sits"

jag kan inte komentera vad som just gäller dig då du själv skrev att du är handikappryttare. Vad ditt handikapp innebär just för din sits vet jag inget om.
Men för att uttala mig om vad som händer med sitsen i en massproducerad sadel som är uppbyggd för att placera ryttaren i en specifik ställning säger sig självt enl. mig.
Alltså positionen blir konstlad istället för naturligt avslappnad.
Tycker man ser det genomgående så de alldeless för långa stigläder för att det inte finns plats för benen.

CK
djup sits är just en djup sits.
En singelkåpa eller close contakt erbjuder dig kanske det du är ute efter

??? Men mej veterligen SKA man ha längre läder i dressyren ?
Själv tycker jag de ser jättekonstigt ut med folk som rider i (för) korta läder i en dressyrsadel, då kan man ju lika gärna rida i en allround/hoppsadel.

Själv har jag haft en häst där man i stort sett studsar ur sadeln, och en djup sits är KLOCKRENT att föredra så man sitter still i sadeln. De va mitt största kriterie när jag letade ny sadel just till "studsbollen" att det skulle va djup sits och mkt stöd. Hittade en som iofs nog inte är den djupaste i sitsen men som helt klart gjorde jobbet.. Mkt riktigt kan jag dock i galoppen märka att jag hamnar lite "framåt" med överlivet. Men nu när jag sålt studsbollen och rider min andra häst i samma sadel har jag inte riktigt det problemet dock :)
 
Sv: "Djup sits"

*kl*

Det blir ju en sån konstig diskussion huruvida djup sits/stora knästöd är bra för sitsen eller inte. Det är helt beroende på hur man är byggd som jag ser det. Och det är väl klart som sjutton man får plats med en vettig stigläderlängd även om man har stora knästöd på sin sadel! Min dressyrsadel har stora stöd och är rätt djup i sätet, men jag kan rida i såpass korta läder att jag får upp arselt ur sadeln och kan hoppa i den:p.
561054_4116758529195_1366301955_n.jpg
 
Sv: "Djup sits"

Jag har alltid förstått begreppet djup sits på dressyrsadel som att man är väldigt stadigt "inbyggd", inte att man är närmare hästen i sig.
 
Sv: "Djup sits"

Så är det nog då.
Men när jag hör uttrycket att man "sitter djup i sadeln", så har det inte alls med hur stora fram och bakvalv man har, utan att man har sånt ridstil att man kan slappna av och sjunka ner i sadeln.
 
Sv: "Djup sits"

jag kan inte komentera vad som just gäller dig då du själv skrev att du är handikappryttare. Vad ditt handikapp innebär just för din sits vet jag inget om.
Men för att uttala mig om vad som händer med sitsen i en massproducerad sadel som är uppbyggd för att placera ryttaren i en specifik ställning säger sig självt enl. mig.
Alltså positionen blir konstlad istället för naturligt avslappnad.
Tycker man ser det genomgående så de alldeless för långa stigläder för att det inte finns plats för benen.

CK
djup sits är just en djup sits.
En singelkåpa eller close contakt erbjuder dig kanske det du är ute efter

Djup sits eller ej, man ska väl alltid ha en sadel som passar både häst och ryttare.


Angående längden på stigläder, så har iaf jag fått lära mig att de ska vara så pass långa i dressyr att när man sitter med benen lösa, bara ska behöva lyfta tån för att få in den i bygeln, själv har jag ett par hål kortare än så, då jag lätt hamnar framstupa i för långa läder.
 
Sv: "Djup sits"

Jomen att sitta djupt i sig sitsmässigt är ju inte relaterat till att en sadel beskrivs som djup i sitsen ....
Tänk hoppasadlar - flatbacks är ju omtyckta just för att de ger "close contact" dvs ryttaren kommer nära hästen och har rörlighet i sadeln ....
 
Sv: "Djup sits"

Jomen att sitta djupt i sig sitsmässigt är ju inte relaterat till att en sadel beskrivs som djup i sitsen ....
Tänk hoppasadlar - flatbacks är ju omtyckta just för att de ger "close contact" dvs ryttaren kommer nära hästen och har rörlighet i sadeln ....

Djup sits och close contact har ju inget med varandra att göra, close contact brukar man väl säga om sadlar med enkelkåpa, detta gör ju att du kommer närmare hästen. Djup sits är ju när man sitter djupt i sätet, vilket inte nödvändigtvis innebär nära hästen.

Flatback har inte heller med saken att göra, dessa används vid hoppning för att de, precis som det låter är flata/plana i sätet (dvs motsatsen till djup sits. Detta gör att du får lättare att stå i lätt sits samt kommer lättare "ur" sadeln över hinder för att inte störa hästens ryggverksamhet. En anledning till att man sällan använder dressyrsadel vid inridning av unghästar, du sitter mer fast i en djup sits..

Man ska inte sitta ner och jobba hästen i en flatback eftersom de inte är gjorda för det (de är gjorda för lätt sits helt enkelt) och då kommer att ligga an fel på hästens rygg och risken är stor att du istället skadar hästen.


Kort sagt kan man säga så här
Djup sits=mycket stöd för sitsen
flatback=möjliggör lätt sits samt gör det lättare för ryttaren att låta hästen hoppa med "ryggen fri".
Close contact=oftast sadel med singelkåpa som gör att ryttaren kommer närmre hästen, finns både som hopp och dressyrmodell.
 
Sv: "Djup sits"

Du ... Läs igen .. Det är det jag skriver .

Jag läste vad du skrev, flera gånger till och med, och vad jag kan se påstår du något helt annat, bl.a. att flatback och close contact skulle vara samma sak, vilket det inte är. En flatback ger inte automatiskt close contact bara för att den är flat i sitsen. Sen ser jag ingen som helst anledning till att dra in hoppsadlar i diskussionen då dessa sällan görs med djup sits.
 
Sv: "Djup sits"

Om du läser mitt inlägg, så ser du att det är ett svar till CK. läs vad CK skrev om djupa sadlar så förstår du mitt svar.
dvs jag visade att en djup sadel är en helt annan grej än en icke djup - och en closecontact och flatback är INTE djupa sadlar. Jag har redan skrivit det du påstår i ditt inlägg som svar på mitt.
 
Sv: "Djup sits"

Jag bara tokälskar djupa säten med monsterstöd:love: man sitter där man sitter och det är skönt för bäckenbenet och jag får iallafall en bättre sist.
Än om jag sitter i en sadel som är väldigt flat i sätet med noll knästöd då åker man bara runt och blir irriterad.Framförallt på hästar med mycket gång.

Det är en smaksak och vanesak, är man uppväxt med flata sadlar utan stöd kan man inte tänka sig något annat och tvärtom=)
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 762
Senast: Habina
·
  • Artikel
Dagbok Utanför mitt hus så vistas regelbundet en kattuggla. Och ingen som har en egen kattuggla behöver nånsin en väckarklocka! 😄 (Det enda...
Svar
0
· Visningar
894
Senast: cassiopeja
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
3 856
Senast: lillamy73
·
Avel Kanske en konstig fråga och kanske fel forum, ursäkta isåfall! Men min häst har okänd stam och okänd uppfödare, så vad hon "egentligen...
Svar
9
· Visningar
2 028
Senast: Sporthorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Hingstar som dött, 2024.
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp