Bukefalos 28 år!

"Djup sits"

Sv: "Djup sits"

Men är det jag som är ute och cyklar, men för mig är close contact sadlar som är just close contact i uppbyggnaden för ryttare/häst och har ingenting med kåpor att göra? Ofta är dessa flatare och ibland med singelkåpa.

Har av flera sadelutprovare fått höra att min häst bör ha close contact sadlar då andra hamnar väldigt högt på honom.

Detta är en Jaguar med singelkåpa, inte ett dugg cc enligt mig, man sitter en meter ovanför hästen;
1_zps6a5bdac9.jpg


Childeric, close contact paneler, man sitter väldigt nära hästen;
Childeric.jpg
 
Sv: "Djup sits"

Det är väl båda och. Kan vara sätet man menar, bossan eller kåpan.

Min Childeric har tunnare paneler än din ser ut att ha, riktigt close contact och man sitter I hästen. Men den har uppbyggt bakvalv=djup sits också. Det behöver inte vara någon motsägelse där.

Många modeller heter CC utan att för den delen ge någon närmare känsla än vad märkets andra modeller gör. Tex Amerigo CC och Jaguar CC är inte alls close contact sadlar enl mig, det är traditionellt uppbyggda ullstoppade sadlar med et mindre djupt säte.

Och oj vad högt Jaguaren ligger. :crazy:
 
Sv: "Djup sits"

Intressant detta med close contact och vilka olika varianter det finns.

Ja Jaguaren var som ett skämt, men provade det mesta som kom i min väg... Min häst har ju rak hög rygg och för att jag ska sitta bra så krävs det tunna paneler/bossor och inte så mkt uppbyggnad i sätet. I många sadlar sitter man högt ovanför honom och balanserar. Djup sits/högt bakvalv funkar inte heller då han rör sig så att man skjuts iväg av sådana sadlar istället för att bli hjälpt.
 
Sv: "Djup sits"

Flatback har inte heller med saken att göra, dessa används vid hoppning för att de, precis som det låter är flata/plana i sätet (dvs motsatsen till djup sits. Detta gör att du får lättare att stå i lätt sits samt kommer lättare "ur" sadeln över hinder för att inte störa hästens ryggverksamhet. En anledning till att man sällan använder dressyrsadel vid inridning av unghästar, du sitter mer fast i en djup sits..

Man ska inte sitta ner och jobba hästen i en flatback eftersom de inte är gjorda för det (de är gjorda för lätt sits helt enkelt) och då kommer att ligga an fel på hästens rygg och risken är stor att du istället skadar hästen.


Kort sagt kan man säga så här
Djup sits=mycket stöd för sitsen
flatback=möjliggör lätt sits samt gör det lättare för ryttaren att låta hästen hoppa med "ryggen fri".
Close contact=oftast sadel med singelkåpa som gör att ryttaren kommer närmre hästen, finns både som hopp och dressyrmodell.

Det är många år sedan den reglen gällde ang att sitta och jobba i flatbackar, de första som kom med sådant utseende var mest som ponnyputor eller galoppsadlar och det var dessa som avsågs att man inte skulle sitta ner i då de inte var tillräckligt uppbyggda. Idag ser en flatback precis likadan ut som andra sadlar i underredet och är helt och fullt uppbyggda för att sitta ner och jobba i det enda som skiljer är att dessa inte byggsupp en massa uppåt för att ge en djup sits.
 
Sv: "Djup sits"

Tack för förtydligande vilket även tydliggör det jag skrev men som uppenbarligen inte var tydligt nog gällande skillnaden .
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 769
Senast: Habina
·
  • Artikel
Dagbok Utanför mitt hus så vistas regelbundet en kattuggla. Och ingen som har en egen kattuggla behöver nånsin en väckarklocka! 😄 (Det enda...
Svar
0
· Visningar
895
Senast: cassiopeja
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
3 856
Senast: lillamy73
·
Avel Kanske en konstig fråga och kanske fel forum, ursäkta isåfall! Men min häst har okänd stam och okänd uppfödare, så vad hon "egentligen...
Svar
9
· Visningar
2 028
Senast: Sporthorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp