Bukefalos 28 år!

Djuren på skansen..

Humelibumlan

Trådstartare
Vi var på skansen igår och jag har lite undeningar hur djuren där lever..

Bor de där året runt?
Är det bara i den där små fållorna de får vara jämt? Tänker på djur som t ex älgarna, björn, lo, varg osv som hade väldigt små ytor att vara på?

Någon som vet mer och har lust att informera? :)
 
Sv: Djuren på skansen..

Nu vet jag inte hur just de djuren lever så jag ska inte säga nåt - däremot kan jag säga att djuren på Lillskansen (eller iaf GP-råttorna) inte bor ute i sin "bur" året runt utan de bor inne när det inte är säsong (och vid dåligt väder för den delen). När jag var dit och lämnade Anders i mars förra året var iaf även en massa andra djur inomhus, så jag antar att de bor där "permanent" över vinterhalvåret :)

Och - här kan man se hur Anders bodde när han precis flyttade dit: http://www.youtube.com/watch?v=mk5ru7NZOjk&feature=channel_page :D
 
Sv: Djuren på skansen..

Ja, de bor där året runt. Men så jättesmå ytor vet jag inte om jag tycker att de har. Det syns ju på deras beteende också, inga stereotypa beteenden vad jag har sett.
 
Sv: Djuren på skansen..

Ja, de bor där året runt. Men så jättesmå ytor vet jag inte om jag tycker att de har. Det syns ju på deras beteende också, inga stereotypa beteenden vad jag har sett.

Ok, tack för svar :).
Vi såg inte så mycket djur för de flesta verkade ligga o sova, så även älgarna vars yta mest bestod av massa staket och små fållor?
Så deras beteende kan jag inte säga något om.
 
Sv: Djuren på skansen..

Fast du hade ju sett om de hade haft stereotypa beteenden, typ vankat fram och tillbaka, vävt, eller hur det nu yttrar sig.

Så visst kan du säga något om deras beteende? Du såg dem ju.
 
Sv: Djuren på skansen..

Fast du hade ju sett om de hade haft stereotypa beteenden, typ vankat fram och tillbaka, vävt, eller hur det nu yttrar sig.

Så visst kan du säga något om deras beteende? Du såg dem ju.

Nej, de flesta låg och sov... och då syntes de inte :idea:

Vi såg sälarna, de simmade fram o tillbaka och upp och ner, om det är normalt för en säl eller inte vet jag inte riktigt?
Älgarna låg o idisslade.
Björnarna sov.

Kan inte säga att jag såg dem tillräckligt mycket för att avgöra om de mådde fint eller inte, älgarna hade massa kala fläckar? Vet inte om det är normalt för älgar? Men jag tyckte synd om dem med tanke på det lilla utrymme de hade som mest bestod av små fållor och en massa olika staket...
Räven sprang fram och tillbaka o verkade osäker på om den vågade fram och äta.

Min undran var mest om de befann sig på skansen i dessa fållor året runt och nu vet jag att de gör det.
 
Sv: Djuren på skansen..

KL
Ska man verkligen mäta djurs välmående utifrån ifall de har stereotypa beteenden? Om vi gör det på djurparksdjur så är det ganska mycket av den hästhållning som döms ut här på Buke som är helt ok. Ridskolehästar som står på spilta går i hage ca 4 timmar/ dag och går lektioner på kvällen anser de flesta har ett dåligt liv men inte visar de några stereotypa beteenden för det. Att stänga in en tex älg som normalt rör sig över mycket stora områden i de små fållorna de har på skansen anser iallafall inte jag vara ett överdrivet bra sätt att hålla djur på.
 
Sv: Djuren på skansen..

Det kan de väl visst göra? Krubbitning, vävning etc är ju exempel på stereotypa beteenden som uppstår just när hästar får för lite stimulans.

Jag håller för övrigt inte med dig om att ridskolehästarna har ett dåligt liv - de har inget optimalt liv, visst, men dåligt skulle jag inte kalla det.
 
Sv: Djuren på skansen..

Att älgarna har kala fläckar kan väl bero på att de fäller vinterpäls? En gissning, har för mig att jag läst någon skylt på Skansen eller annan djurpark om det någon gång.

För övrigt kan jag hålla med om att djur som är vana att ströva har lite litet på Skansen, egentligen på alla djurparker, men jag vet inte om de är i samma hägn året runt.

Är mest glad att de inte får ha elefanter där längre, för elefanternas skull då för de hade väldigt litet vill jag minnas.
 
Sv: Djuren på skansen..

Det kan de väl visst göra? Krubbitning, vävning etc är ju exempel på stereotypa beteenden som uppstår just när hästar får för lite stimulans.

Jag håller för övrigt inte med dig om att ridskolehästarna har ett dåligt liv - de har inget optimalt liv, visst, men dåligt skulle jag inte kalla det.

Fast det är ju beteenden som KAN uppstå, ingen regel att de uppstår och inget man bör vänta på ska hända om man har ett djur som inte mår bra..
 
Sv: Djuren på skansen..

jag har varit på skansen och gått en special visning av just älgarna och vargarn. och älgarna har inte bara den hagen man ser från "vägen" de har fler hagar utöver den. och enligt en undersökning som gjordes för några år sen så mår inte älgarna dåligt på något sätt. utan de behöver inte så mycket utrymme att springa omkring på. eftersom älgar i skogen letar mat och partner. och det finns en hage som bara korna/ kvigorna kan gå in i. så enligt mig tycker inte jag att djuren på skansen har små hagar.
 
Sv: Djuren på skansen..

jag har varit på skansen och gått en special visning av just älgarna och vargarn. och älgarna har inte bara den hagen man ser från "vägen" de har fler hagar utöver den. och enligt en undersökning som gjordes för några år sen så mår inte älgarna dåligt på något sätt. utan de behöver inte så mycket utrymme att springa omkring på. eftersom älgar i skogen letar mat och partner. och det finns en hage som bara korna/ kvigorna kan gå in i. så enligt mig tycker inte jag att djuren på skansen har små hagar.

Från vägen? De stod ju mitt i och man gick runt deras hagar...

Jag har förövrigt inte sagt att något djur mår dåligt, jag undrade hur det funkade på skansen o om djuren var där året runt.
Min åsikt är att fållorna är små för djuren, de flesta var mindre än de vi har våra hästar i.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 859
Senast: MML
·
Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 462
Senast: Praefatio
·
Däggdjur Hej alla! Jag är uppvuxen på en hästgård med massor av hästar och katter och också kaniner, hönor och grisar vid olika tillfällen. Nu...
Svar
18
· Visningar
2 102
Senast: Bison
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte försöka samla hop lite o lika saker som är väldigt mycket i mitt huvud justnu. Som INTE är om soc mötet nästa vecka och att...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 281
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp