Bukefalos 28 år!

Djurplågeri?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Djurplågeri?

Oj du, vart ska jag börja...
Har du hört talas om Alexander Nevzorov? En otroligt duktig hästmänniska, men han har värre procent siffror.. Sedan har jag tagit procenten från kalla fakta serien.. Och det är EJ fakta fel, då verkligen inte.
Angående "Ludde" så fick han böter för att han bröt mot djurskyddslagen, han piskade sin häst allt för hårt och för länge, men ändå tjänade han på det?
Och det tycker du är rätt?
Människorna som granskar hästarna innan lopp hinner aldrig se alla eventuella skador på hästen som t.ex. magsår... De har några minuter på att granska hästarna, men det klarar inte en kotte..

Namnet på "Djurens rätt" trodde jag sa allt, men tydligen inte..
Hästarna är inga leksaker, men nästan ALLA behandlar dem som en!
Att ingen förstår, seriöst?
Om du tagit procent från "Kalla Fakta" (som jag misstänkte) innebär inte per automatik att de stämmer. Det är faktiskt ingen lag på att deras fakta måste vara korrekta. Så var det inte denna gång och jag har tappat all trovärdighet för "Kalla Fakta".

Luddes böter redovisades i programmet. De undanhöll dock att böterna var för SAMTLIGA överträdelser. "Sen ankomst till defilering", "Kört för tidigt över startlinjen", "Stört medtävlare", "Dålig anslutning bakom startbilen"...listan kan göras lång. Nämnda orsaker anser inte jag i alla fall vara djurplågeri. Det anser du eftersom du sett "Kalla Fakta".

De jämförde inkörda prispengar i relation med hans bötesbelopp. Nu är det så att det är HÄSTÄGARNA som får prispengarna och Ludde får 5-10% av dessa i provision. Det innebär att han fått böra motsvarande 10-15% av sin provision och då som jag skrev ovan är inte ALLA böter för "drivning".

Sedan innebär per automatik att man av travet bötfälls för drivning att man brutit mot djurskyddslagen. Såvitt jag vet, så har ingen av landets banveterinärer eller måldomare skickat något av Luddes drivningsfall vidare till högre instans, vilket innebär att det inte finns misstanke till djurplågeri som du påstår. Eller har du andra fakta?

Banveterinärerna har fri tillgång att undersöka hästarna från ett par timmar före första start tills tävlingarna är över. Det finns ingen som har större befogenheter på en tävlingsplats än banveterinären. Han kan ensam besluta om att ställa in en hel tävlingsdag eller ge enskilda hästar startförbud. Han kan begära att få undersöka hästar efter tävlingarna, om han så skulle vilja.

Jag kan undan att ha några siffror säga att det är fel att 70% av alla travhästar har munskador orsakade av bett. Det "Kalla fakta" påstod var att 70% av alla hästar NÅGONGÅNG haft en munskada orsakad av ett bett. Det k-a-n stämma, men jag tvivlar. Det är dock inte mycket att hetsa upp sig över. Jag tror minst 98% av alla människor över 18 år bitit sig i kinden eller tungan någongång...dock inga fakta.

Magsårshistorien orkar jag inte dra, men undersökningar på fölungar som aldrig varit i ett stall visar upp samma symptom. Jag tror inte att det beror på att de är tävlingshästar. Fast det låter ju väldigt "sensationellt" i TV att säga så. Sedan behöver det inte vara sant...

"Djurens rätt" är för mig en "Kalle Anka"-organisation och säger mig inte ett skit. Jag har tyvärr inget förtroende för "Djurens rätt". Det behövs säkert sådana organistioner, men så länge de inte agerar seriöst kan man inte ta dom på allvar.

Hästar är absolut inga leksaker. Våra hästar sköts om minst lika bra som våra barn och klart bättre än oss själva. Det tror jag nog gäller de flesta här på "buke".

Det var oerhört mycket i "Kalla fakta"-programmet som hade otroligt felaktiga fakta och synvinklar. Någon som avhandlats i andra trådar på detta forum. Däremot är naturligtvis inte travsporten 100% ren. Det påstår jag inte, men "Kalla fakta" angrep problemen på fel sätt. De som håller på med travhästar och hästar överhuvudtaget är "ett tvärsnitt" av befolkningen. Även där hittar man, allt från pedanter till kvinnomisshandlare. Alla borde inte få ha körkort. Alla borde inte få ha vapen. Alla borde inte få ha hundar. Alla borde inte få ha hästar. Alla borde inte få ha kökskniv. Tyvärr råkar det finnas personer som har hästar som inte borde, men de allra flesta travhästar i Sverige har det mycket bättre än medelhästen i Sverige, Europa och världen.
 
Sv: Djurplågeri?

kl

Humlan, giantchill, j_m_d och solros...

Är det någon idé att försöka "försvara" vår sport mot en användare som enbart skrivit 2 "smarta" inlägg, då här på Trav och har detta nedanför som syssla?
Citat < NH (Natural Horsemanship), western och NHE (Nevzorov Haute Ecole)>

Ödsla ej kraft på något så meningslöst.

Att regga sig här ena dagen och skriva ner travet andra dagen kallar jag tyvärr för troll.

Ignoreraknappen är inte dumt :angel:

AM
 
Sv: Djurplågeri?

kl

Humlan, giantchill, j_m_d och solros...

Är det någon idé att försöka "försvara" vår sport mot en användare som enbart skrivit 2 "smarta" inlägg, då här på Trav och har detta nedanför som syssla?
Citat < NH (Natural Horsemanship), western och NHE (Nevzorov Haute Ecole)>

Ödsla ej kraft på något så meningslöst.

Att regga sig här ena dagen och skriva ner travet andra dagen kallar jag tyvärr för troll.

Ignoreraknappen är inte dumt :angel:

AM
Sant! :bow::bow::bow:

Det är bara så svårt att hålla sig. Det är otroligt frustrerande att det är så många som gått på alla felaktigheter som skickades ut i "Kalla Fakta". Hur många är det som inte går omkring och tror att det är sant? :eek:

Det spelar ju ändå ingen roll att säga emot, för de har redan intalat sig själva att det är sant. *suck*
 
Sv: Djurplågeri?

Det spelar ju ändå ingen roll att säga emot, för de har redan intalat sig själva att det är sant. *suck*

Så sant, så sant.

Därför är det en fördel att gå in och titta vem man argumenterar mot.

Trots allt så är det ju dumt att "så på Hälleberget" som vi säger hemma.
Vilket betyder att ödsla tid på onödiga saker :D

Och det där "tjatet" om Kalla Fakta bör man nog lägga åt sidan. :idea:

AM
 
Sv: Djurplågeri?

känns som om detta ämnet är färdigdiskuterat för den här gången...
*hämtar hänglåset*

/moderatorn
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 012
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Under en lång tid nu har jag känt att jag inte vill ha häst längre. Jag pratar nu inte månader utan snarare år. Problemet är att jag...
Svar
11
· Visningar
1 520
Senast: Keb71
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
869
Senast: Trassel12
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
3 494

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp