Bukefalos 28 år!

Djurplågeri?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Djurplågeri?

Vad skönt att du ändå ändrat lite åsikt trots att du inte skulle det vad vi än sa. ;)
Tråkigt att din häst blivit illa behandlad. Det är tragiskt med människor som förstör de fina djuren. Det borde finnas regler för vem som får ha djur! DÅ kanske man skulle komma någon vart. "Hästkörkort" kanske..... Jag röstar för! :)
 
Sv: Djurplågeri?

Nu känns du faktiskt som en väldigt mogen fjortis och det har du min respekt för :):bow:

Fortsätter du i samma ödmjuka stil med förmågan att ändra en åsikt och erkänna att du har fel, så spår jag en mycket lovande karriär mot en bra, duktig och kunnig hästmänniska! :)

Man tackar. :)
 
Sv: Djurplågeri?

Vad skönt att du ändå ändrat lite åsikt trots att du inte skulle det vad vi än sa. ;)
Tråkigt att din häst blivit illa behandlad. Det är tragiskt med människor som förstör de fina djuren. Det borde finnas regler för vem som får ha djur! DÅ kanske man skulle komma någon vart. "Hästkörkort" kanske..... Jag röstar för! :)

Ja, det finns så många människor som inte har vett i skallen. Speciellt i hästvärlden, där många får den uppfattningen att man måste slå hästen x gånger per dag för att visa vem som bestämmer.
Jag rösta för jag också!
Och om man ser någon som slår hästen alldeles för mycket, så får hästmänniskan hästkörkortet indraget :).
 
Sv: Djurplågeri?

:bow: Det är ytterst sällan man ser en användare som går ut så hårt och ändå kan ta till sig argument och erkänna sig ha fel på vissa (eller alla) punkter. Fortsätt du att kämpa för din sak!
 
Sv: Djurplågeri?

Ja, det finns så många människor som inte har vett i skallen. Speciellt i hästvärlden, där många får den uppfattningen att man måste slå hästen x gånger per dag för att visa vem som bestämmer.
Jag rösta för jag också!
Och om man ser någon som slår hästen alldeles för mycket, så får hästmänniskan hästkörkortet indraget :).

Precis! Något i den stilen. :)
Och man ska visa att man kan behandla en häst med respekt och känsla för att ens få körkortet.
 
Sv: Djurplågeri?

:bow: Det är ytterst sällan man ser en användare som går ut så hårt och ändå kan ta till sig argument och erkänna sig ha fel på vissa (eller alla) punkter. Fortsätt du att kämpa för din sak!

Tack så mycket för berömmet, även om det egentligen är alla ni som skriver kommentarerna till mitt inlägg som ska ha tack. Jag menar, annars hade jag fortfarande smidigt mina ondskefulla planer mot travfolket :angel: .
Jag ska inte längre fortsätta kämpa för att travsporten ska förbjudas, utan jag ska fortsätta kämpa för att ALLA hästar ska ses som individer, oavsett inriktning, hälsotillstånd osv. Och det gäller ju alla grenar inom ridsporten. :)
 
Sv: Djurplågeri?

Tack så mycket för berömmet, även om det egentligen är alla ni som skriver kommentarerna till mitt inlägg som ska ha tack. Jag menar, annars hade jag fortfarande smidigt mina ondskefulla planer mot travfolket :angel: .
Jag ska inte längre fortsätta kämpa för att travsporten ska förbjudas, utan jag ska fortsätta kämpa för att ALLA hästar ska ses som individer, oavsett inriktning, hälsotillstånd osv. Och det gäller ju alla grenar inom ridsporten. :)

Låter som en väldigt sund och trevlig inriktning. :bow::bow::bow:
 
Sv: Djurplågeri?

Men tänker man sig in i den sitautionen förstår man vad hästen egentligen betyder.
Springmaskin eller bästa vän, liksom.

Jag kan ju bara tala för de amatörtränare jag är bekant med. Flera av dessa har gamla trotjänare som går hemma på gården som glada pensionärer. De körs och rids och hålls igång utifrån sina förutsättningar.

Så om du hoppats på att alla skulle svara "SLAKT" så hoppas du fel. För alla slaktar inte. I många fall kan dock slakt vara ett bättre alternativ än till exempel försäljning - för hästens bästa.

______________________________________________

Jag har kört lite träningar åt min stallägare ibland, han har flera travare. Det finns inget så mäktigt som att känna hur hästen ligger på framåt, hur man bara släpper efter en aning på tömmen och känner den där kraften och viljan forsa genom hästen och hur den lägger av i träningstempo. Alla hästar kanske inte älskar att trava fort men de jag kört verkar faktiskt verkligen njuta av det på samma sätt som min ridhäst älskar att få ta en härlig galopp på en mjuk skogsväg.
 
Sv: Djurplågeri?

Hanteringen utanför travbanan är övervakad den med. Dels som för alla, av djurskyddsinspektörer, men också av STC. Givetvis finns det idioter inom travsporten, givetvis finns det de som slår sina hästar, givetvis finns det de som inte sköter sina hästars hovar, omvårdnad och utfodring även inom travsporten. Men jag tror ärligt talat att de är färre än inom många andra delar av hästägandet.

Ibland tror jag att de som har en "gårdshäst" är de värsta. Nu menar jag inte gårdshäst som i en häst som används inom lantbruk eller skogsbruk utan de som bara har en häst för att det är trevligt att ha en. Där har jag ibland sett skrämmande okunskap om de mest basala saker. Men det är enskilda fall och det går således inte att säga att alla som har en sådan gårdshäst är dåliga hästägare.

Jag håller med dig TS om att INGEN borde någonsin tillåtas att behandla sin häst illa. Däremot kan jag inte alltid hålla med dig om att man inte får slå en häst... hästarna slår varandra i uppfostringssyfte och jag har smällt till min häst ibland också. Dock aldrig utan varning först. Om han till exempel går och buffar på mig så att jag mer eller mindre flyger framstupa så säger jag ifrån. Gör han det då igen kan han få en liten smäll på nosen (nu snackar vi liten smäll som i en lätt örfil alltså, med öppen hand).

Djurplågeri är inte tillåtet men en fysisk korrigering kan jag ärligt talat inte se något fel i. Så länge den är rimlig i proportion till vad hästen gör och i proportion till hästens utbildning (vet den att den gör fel?) och att den fått en varning innan.
 
Sv: Djurplågeri?

Lilla vänn...
Vart ska vi börja... Men banhoppning kanske...
Där sitter det "små" ryttare å styrar sina hästar mot ett hinder som den hoppar för att den inte ser vad det är, å om det nu inte skulle hoppa jo då åker pisken fram å satan va rapp den kan få många gånger.. Hästarna tvingas hoppa hur högt som helst många gånger.. Å folk som barrar sina hästar då??? Älskar dom sina hästar tror du??
En dressyrhäst, där sätter många på inspänningar å skarpa bett å drar ner dom i form, sitter å bankar med långa sporrar på hälarna... Hur trevligt tror du hästen tycker att det är???
Ridskolehästar som får springa runt runt i det jävla ridhuset med ungar som bara dusar i ryggen på dom... Inga hagar å inte ens en box att stå i... bara spiltor... det tycker du är snällt elle??
Islandshästar som vuxna karar på 120kg sitter å skumpar fram på i ikke naturliga gångarter... oxå väldigt snällt tycker du elle??
Galopphästar som rids in vig ETT års ålder...å aldrig får dom gå i en hage.. Helt normalt enligt dig??

Om vi då tar en travhäst.. Dom körs in som 1åringar i regel, dom som körs in på våren brukar det i regel bara vara lek några gånger i vagn sen blir det bete, sen på hösten så börjar grundträningen. Å håller så på tills årsskiftet då man börjar så smått med å köra fort.. men allt är i regel. Man skor hästarna mer regelbundet än i många andra hästsporter, dom får ofta mer och bättere mat, hage är något som nyttas varje dag så gott som. En travhäst som visar MINSTA lilla hälta kollas upp och fixas till av en vetrinär. (ta en hopphäst å gör ett böjprov så kan jag nästan garantera att det finns rejäl hälta på dom flesta). Det är alltid lättare att dra än å bära... Det finns regler för hur drivning får gå till. å i reglementet står det "körspö får endast användas för lätt korregering fram till 500m kvar, då får det användas för lätt maning med en hand i vadera handstropp och hästen måste få tid att om möjligt svara på tidigare maning." man brukar oxå säga att man högst får använda det högst 3 gånger...
När dom har tävlat färdigt så går dom antingen till avel, ridhäst/sällskapshäst och vissa till slakt... Jag kommer hellre skicka mina till slakt än å låta dom bli en ridhäst. Slakta dom är ändå det finaste du kan göra för ditt djur.. Å har hästen vart med mycket så varför inte bara låta den få somna in å ha det bra???
Men NEEEEJ slakt... GUUUUUD va hemskt...

Nej det är det inte... En travhäst slaktas ALDRIG, dom grävs i regel ner, då Jordbruksverket inte anser att travhästar är lämpligt som livsmedel... Men era små ponnysar som står med fång å är så feta så dom knappt kan gå.. det är juh mycket hemskare å köra den till slakt.... verkligen...
 
Sv: Djurplågeri?

Innan du kritiserar en sport så bör du ta och lära dig en del om den -.-'
Visst fan finns det idiotiska kuskar och tränare som inte behandlar hästarna rätt, och jag tror nog inte att det finns många travmänniskor som respekterar dessa människor, men det finns ju även dom som verkligen älskar sina hästar och ser dom som mer än pengamaskiner. Och hur många gånger har man inte sett/hört om hopphästar och dressyrhästar som blir illa behandlade och tvingade till att hoppa eller utföra rörelser som dom inte är mogna för. Minns mkt väl filmen där en tyska (om jag minns rätt) slog sin häst lååångt över 100ggr under ett pass som inte ens var 1h långt. Är inte det djurplågeri?
Travhästar som inte vill springa slipper springa, det är inte svårare än så. För vad man än gör så kommer hästen aldrig att få den rätta viljan/tävlingsinstinkten för att gå på travet. Den går inte att fuska fram, den måste finnas där från början.
Det är inte svårt att se om hästen gillar att springa eller inte. Jag själv har inte så jättestor erfarenhet av just trav, även fast jag vill bli mer insatt och satsa på det, men jag har varit medryttare på en hel del travare och varenda en av dom ÄLSKADE att springa. Den senaste var 20 år gammal och aldrig startad men fasen va hon sprang. Så fort hon såg rockarden var lyckan gjord. Säg till henne att trav är djurplågeri, säg att hon inte alls älskar att springa..
Sen att många travhästar slaktas. Ja, så är kanske fallet. Men många säljs också. Det är inte lätt att sälja en gammal travare, men dom flesta försöker faktiskt så gott det går.
Så om jag vore du skulle jag ta och läsa på lite om travet och dess regler innan jag ger mig fan på att det är djurplågeri..:mad:
 
Sv: Djurplågeri?

leenda87 och millifjordis...om ni läser hela tråden, så får ni se att minponny ändrat sin åsikt om travsport.

Det tycker i alla fall jag är stor att kunna erkänna att man haft fel och därmed kan ändra åsikt. :bow:
 
Sv: Djurplågeri?

Lilla vänn...
Vart ska vi börja... Men banhoppning kanske...
Där sitter det "små" ryttare å styrar sina hästar mot ett hinder som den hoppar för att den inte ser vad det är, å om det nu inte skulle hoppa jo då åker pisken fram å satan va rapp den kan få många gånger.. Hästarna tvingas hoppa hur högt som helst många gånger.. Å folk som barrar sina hästar då??? Älskar dom sina hästar tror du??
En dressyrhäst, där sätter många på inspänningar å skarpa bett å drar ner dom i form, sitter å bankar med långa sporrar på hälarna... Hur trevligt tror du hästen tycker att det är???
Ridskolehästar som får springa runt runt i det jävla ridhuset med ungar som bara dusar i ryggen på dom... Inga hagar å inte ens en box att stå i... bara spiltor... det tycker du är snällt elle??
Islandshästar som vuxna karar på 120kg sitter å skumpar fram på i ikke naturliga gångarter... oxå väldigt snällt tycker du elle??
Galopphästar som rids in vig ETT års ålder...å aldrig får dom gå i en hage.. Helt normalt enligt dig??

Om vi då tar en travhäst.. Dom körs in som 1åringar i regel, dom som körs in på våren brukar det i regel bara vara lek några gånger i vagn sen blir det bete, sen på hösten så börjar grundträningen. Å håller så på tills årsskiftet då man börjar så smått med å köra fort.. men allt är i regel. Man skor hästarna mer regelbundet än i många andra hästsporter, dom får ofta mer och bättere mat, hage är något som nyttas varje dag så gott som. En travhäst som visar MINSTA lilla hälta kollas upp och fixas till av en vetrinär. (ta en hopphäst å gör ett böjprov så kan jag nästan garantera att det finns rejäl hälta på dom flesta). Det är alltid lättare att dra än å bära... Det finns regler för hur drivning får gå till. å i reglementet står det "körspö får endast användas för lätt korregering fram till 500m kvar, då får det användas för lätt maning med en hand i vadera handstropp och hästen måste få tid att om möjligt svara på tidigare maning." man brukar oxå säga att man högst får använda det högst 3 gånger...
När dom har tävlat färdigt så går dom antingen till avel, ridhäst/sällskapshäst och vissa till slakt... Jag kommer hellre skicka mina till slakt än å låta dom bli en ridhäst. Slakta dom är ändå det finaste du kan göra för ditt djur.. Å har hästen vart med mycket så varför inte bara låta den få somna in å ha det bra???
Men NEEEEJ slakt... GUUUUUD va hemskt...

Nej det är det inte... En travhäst slaktas ALDRIG, dom grävs i regel ner, då Jordbruksverket inte anser att travhästar är lämpligt som livsmedel... Men era små ponnysar som står med fång å är så feta så dom knappt kan gå.. det är juh mycket hemskare å köra den till slakt.... verkligen...

Du e ju inte riktigt klok.
Jag håller inte med om ett ord.
 
Sv: Djurplågeri?

Jag kan säga såhär, för att vara på din sida, Minponny, för en gångs skull och berätta min åsikt om detta, även om många skulle skrika av ilska. Så gör jag det, för att få vissa "hästälskare" att förhoppningsvis öppna ögonen.

Sport i huvudtaget är plågeri, bestraffning och tvång.
Ingen häst tar frivilligt in bettet i munnen, vet alla här på sidan vad bettet egentligen gör med hästens mun? Nej, jag trodde väl det?

40% av hästarna som springer på travbanan har magsår. 40%!
70% visar tecken på bettskador. 70%!
Och vet ni vad, 25% av dem på travet i augusti månad bröt mot djurskyddslagen. Men vad är straffet?
Lutfi kolgjini körde in 9 000 000kr 2007 och fick 88 900kr i böter, vilket motsvarar 1% av vinnstsumman.
Så vad är det för mening att hålla reglerna?

Djurens rätt är även emot Travsporten. Så vad är det som håller sporten vid liv?
Jo, alla pengarna såklart!
Nej, jag är emot all hästsport, och det står jag för.
Aldrig att jag skulle tvinga min häst till något som den inte tycker är kul eller får ont av.
Men ja, detta är min åsikt, och jag står för den!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 012
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Under en lång tid nu har jag känt att jag inte vill ha häst längre. Jag pratar nu inte månader utan snarare år. Problemet är att jag...
Svar
11
· Visningar
1 520
Senast: Keb71
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
869
Senast: Trassel12
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
3 496

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Upplägg nybörjarlektioner ridskola
  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp