Djurpolisen, USA..Länsstyrelsen, Sverige. Skillnaden?

Dana

Trådstartare
Tittar mycket på Djurpolisen från USA, på Animal Planet. Där ringer folk in, anmäler olika vanvård på djur, och de verkar åka och kolla ganska snabbt, typ samma dag. Sen kan det ju visa sig att det är fel..

Här i Sverige kan de ta lång tid innan de kollar upp...Eller har jag fel? Om man läser olika inlägg tex så tar det flera månader, eller har jag fel?

Behöver vi i Sverige sk djurpolis, eller räcker det det med länsstyrelsen? Tänker på dessa hästar med för långa hovar tex.

Skriver lite kortfattat för att just höra era utlägg, tankar mm.
 
Sv: Djurpolisen, USA..Länsstyrelsen, Sverige. Skillnaden?

Ingen som har tankar om detta?

Ser att en del har läst, men ingen som reagerar?

Hur ska vi då skydda våra djur?
 
Sv: Djurpolisen, USA..Länsstyrelsen, Sverige. Skillnaden?

Du kanske ska ge det lite längre än tretton minuter...
 
Sv: Djurpolisen, USA..Länsstyrelsen, Sverige. Skillnaden?

Jag tvivlar på att programmet är helt objektivt och en hel del av de grövre problemen i Sverig är inte anmälda utan det har pågått i det tysta ( och säkert i USA också). Visst vore det bra om all vanvård kude lösas snabbt eller aldrig uppstå men det går inte att ha en åsikt om vilket land som har bäst djurskydd utifrån program av det slaget.
 
Sv: Djurpolisen, USA..Länsstyrelsen, Sverige. Skillnaden?

För ett gäng år sedan hade jag en viss insyn i hur det kunde gå till att ingripa i djurskyddsärenden, och det verkade inte alls vara några problem att få till polishjälp om det behövdes.
Problemet med vanvård är att den mesta av vanvården är dold, så rätt ofta var det tvärtom polisen själva som upptäckte vanvården i samband med andra ingripanden.
 
Sv: Djurpolisen, USA..Länsstyrelsen, Sverige. Skillnaden?

Ok, vanvården är dold för det mesta.

Vet flera som sett olika vanvård, då inte bara hästar, som ringt, men länsstyrelsen har inte haft tid/folk mm för att kolla upp läget med en gång utan det har tagit en tid.

Har man sk djurpolis, som i usa, kanske man kan kolla upp det ganska snabbt. Jag vet ju inte riktigt hur det fungerar i usa, men enligt TV-programmet kollar de ganska snabbt....? I Sverige vet jag inte riktigt hur de prioiterar?
 
Sv: Djurpolisen, USA..Länsstyrelsen, Sverige. Skillnaden?

För ett gäng år sedan hade jag en viss insyn i hur det kunde gå till att ingripa i djurskyddsärenden, och det verkade inte alls vara några problem att få till polishjälp om det behövdes.
Problemet med vanvård är att den mesta av vanvården är dold, så rätt ofta var det tvärtom polisen själva som upptäckte vanvården i samband med andra ingripanden.

Ja polishjälp vid grov vanvård verkar fungera, men då ska det upptäckas och anmälas. Visst hör man historier om att djurskyddet inte reagerar starkt och skarpt nog, men när det gäller lindrigare fall så kan det ofta vara så att man har olika åsikter och vissa anmäler av helt andra skäl allmän osämja och hämnd.
 
Sv: Djurpolisen, USA..Länsstyrelsen, Sverige. Skillnaden?

Jag har sett flera avsnitt av Djurpolisen där det gått väldigt långt innan man ingriper och där man lämnar utan åtgärd trots att djur uppenbarligen inte mår bra eftersom lagarna inte ger utrymme för ingripande. För att inte tala om att man ett flertal gånger lastat till exempel hästar med brutna ben/gravt vanskötta hovar och kört till sin veterinäranläggning eftersom man måste ha så ordentligt på fötterna för att kunna avliva medan man i Sverige kan avliva på plats och förkorta lidandet.
 
Sv: Djurpolisen, USA..Länsstyrelsen, Sverige. Skillnaden?

Jag kan ju inte jämföra Sverige/Usa men ibland undrar man Länsstyrelsen prioiterar?

Är engagerad i sk smuggelhundar, även vanvård av djur. Hästar, hundar, katter mm.

Är Länsstyrelsen ok eller behövs det sk djurpolis?
 
Sv: Djurpolisen, USA..Länsstyrelsen, Sverige. Skillnaden?

Jag tror nog att det är detsamma.

Problemet är väl bara som nämnts att det finns så himla många djur som man inte vet om lever under missförhållanden. Oftast om ingen myndighet upptäcker det själva kan det dröja länge, om alls innan någon tex anmäler.

Det blir lite "vad som inte syns händer inte" tyvärr..och många kommer undan och låter djuren leva i misär.

Sen är det säkert vanligt att man inte vågar anmäla heller med risk för att bli kanske hotad, förföljd osv..en rädsla att bli upptäckt som anmälare?

Något som jag hoppas på i alla fall (vet inte hur det funkar) är att vid en anmälan så kollas rubbet på gården upp, inte bara den enskilda anmärkningen och oavsett grad på anmäkrning.
På så vis "betar" man ju av ställen kanske under tiden och vet vilka brister som kan finnas eller kanske inte finns alls -korkade anmälningar, typ trakasserianmälningar finns ju också..
 
Senast ändrad:
Sv: Djurpolisen, USA..Länsstyrelsen, Sverige. Skillnaden?

Ok, vanvården är dold för det mesta.

Vet flera som sett olika vanvård, då inte bara hästar, som ringt, men länsstyrelsen har inte haft tid/folk mm för att kolla upp läget med en gång utan det har tagit en tid.

Har man sk djurpolis, som i usa, kanske man kan kolla upp det ganska snabbt. Jag vet ju inte riktigt hur det fungerar i usa, men enligt TV-programmet kollar de ganska snabbt....? I Sverige vet jag inte riktigt hur de prioiterar?

Som jag förstår det hela så prioriteras ju fallen.
Det är säkert lätt att vara den som tittar på, men hur många gårdar och husdjur finns det inte och om man delar dessa på antalet inspektörer..det är omöjligt att hinna med att kolla upp allt inom en rimlig tid tyvärr tror jag.

Jag tror inte djurpoliserna har så lite många distrikt de heller.. I USA dessutom är ju djurskyddslagarna lite hullerombuller..det ena kan vara ok i en stat men i nästa stat inte..
 
Sv: Djurpolisen, USA..Länsstyrelsen, Sverige. Skillnaden?

Jag anmälde en hästägare för några år sedan där jag hade ganska bra insyn. Hästägaren bröt mot djurskyddslagen på flera punkter, varav jag bara sa några i anmälan. Men de inspektörerna var väldigt nitiska och krävde både det ena och det andra, var dessutom ute bara någon dag efter anmälan (var inget akut). Så jobbade fler inspektörer som dem behövs defintivt ingen djurpolis.
 
Sv: Djurpolisen, USA..Länsstyrelsen, Sverige. Skillnaden?

Jag tror att det som regel går ganska fort för Länsstyrelsen att göra en första bedömning (oanmält besök) efter att en anmälan kommit in.
Tyvärr är, enligt Länsstyrelsen här i Värmland, så många som ungefär hälften av anmälningarna av karaktären att grannar anmäler varandra, typ

"grannens hund skäller hela dagen"
"det är inte ett ärende för Djurskyddet"
"nej men den är mager också"

ja, då måste de åka ut och kolla.

Så stor del av tiden för Djurskyddet går åt till att kolla uppenbara okynnesanmälningar. Tyvärr.

Sedan tar det ganska lång tid innan det görs krafttag. Beroende på hur lagstiftningen ser ut. Djurägaren ska få möjligheter att rätta till och sköta sig. Och det tar lång tid innan eventuellt djurförbud.

En del ärenden åtgärdas nog sent pga att anmälan kommer in när det redan gått långt.

Jag tror att Länsstyrelsen är tillräckligt bra. Däremot vore det bra om de finge resurser nog för rutinkontroller och inte bara utryckningar vid anmälningar.

Jag tror inte det behövs någon särskild "djurpolis" bara Länsstyrelsen får nog med medel och nog med inspektörer och nog med tid.
 
Sv: Djurpolisen, USA..Länsstyrelsen, Sverige. Skillnaden?

Jag har jobbat på ett stort stall med mjölkkor.
Där hade vi rutininspektion en gång om året.
Två gånger blev vi anmälda (utan grund) då kom inspektören bara några timmar efter anmälan då det gällde en kalvande ko och dagen efter när det gällde en ligghall som dom trodde saknades. Den fanns men syntes inte ifrån vägen ;)
När dom kom på en anmälan så var det bara det dom tittade efter, hade ingen genomgång av stallarna men det kan ju bero på att anmälan var utan grund samt att vi klarade inspektionerna varje år?!

Nu har det nog blivit lite sämre då det finns för få inspektörer på varje område så dom kunde gott anställa lite fler.
Samt att folk skulle sluta anmäla bara för att jävlas med folk eller pga okunskap så att dom kunde lägga tiden på dom riktiga fallen.
 
Sv: Djurpolisen, USA..Länsstyrelsen, Sverige. Skillnaden?

Man kanske skulle ta ut en avgiftfrån anmälaren för anmälningar som anses helt obefogade om anmälaren gör fler än 3 på ett år eller 5 på 5 år, så att man inte kan sätta deti system.
 
Sv: Djurpolisen, USA..Länsstyrelsen, Sverige. Skillnaden?

Delvis kl

Det var inte så länge sedan det var uppe om en djurägare (häst/kor?) som fick sina djur omhändertagna av en nitisk inspektör som ansåg att djuren for illa o var magra, trots att vet bedömt dem som välmusklade/bra i hull bara några dagar innan.
Stod i nån av de stora nättidningarna jag läser ofta, minns inte vilken, var även en välbesökt blogg som tog upp det.
 
Sv: Djurpolisen, USA..Länsstyrelsen, Sverige. Skillnaden?

Delvis kl

Det var inte så länge sedan det var uppe om en djurägare (häst/kor?) som fick sina djur omhändertagna av en nitisk inspektör som ansåg att djuren for illa o var magra, trots att vet bedömt dem som välmusklade/bra i hull bara några dagar innan.
Stod i nån av de stora nättidningarna jag läser ofta, minns inte vilken, var även en välbesökt blogg som tog upp det.
Det går inte till på det viset, så tidningen har säkerligen inte tagit del av alla uppgifter i ärendet alternativt dragit ner mängden text, vilket kan ge en förvrängd bild av vad som skett. sedan är det inte bara dåligt hull osv. som leder till omhändertagande utan stora brister i djurens miljö. Det är något som kliniska veterinärer inte tittar på i normalfallet. Har veterinären varit på gården ligger dessutom oftast fokus på det djur som ska behandlas och man tittar inte runt så mycket. Inte svårt att göra en felbedömning av övriga djur då.
 

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 148
Senast: alazzi
·
Övr. Barn Långt och ganska rörigt inlägg Hej alla. Skriver detta anonymt då jag inte vill outa mig själv eller familjen. Jag är bonusförälder...
Svar
13
· Visningar
2 337
Senast: Killaloe
·
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 114
Senast: Ramona
·
Relationer Trodde inte de skulle gå så långt att jag skulle sätta mig här och skriva om råd. Men känns som jag behöver lite hjälp. Förbered er på...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
27 026
Senast: mandalaki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp