Bukefalos 28 år!

Död fink :'(

DarkInNight

Trådstartare
Hittade en liten zebrafink liggandes död på golvet imorse :cry:

snabbkollade på internet och hittade den här texten

"Om fågeln skulle bli sjuk

Om fågeln skulle bli sjuk kräver den omedelbart sakkunnig vård. Symptom kan vara slöhet, uppburrad fjäderdräkt, "onormal" tamhet, lös spillning, nysningar ibland med flytningar från näsborrarna, aptitlöshet, eller onormalt mycket rotande i foderskålarna. Kontakta snarast veterinär. Fåglar är ytterst känsliga vid sjukdomar."

Jag har inte kollat ordentligt ännu, (har väldigt svårt för döda djur, sambo får plocka bort henne), men jag hittar inte min lilla nya vän bland de andra, den enda fågeln som gärna kunde sitta på fingret en stund, eller äta frön direkt ur handen.
Kan alltså "tamheten" vara ett tecken på sjukdom? Jag som trodde att jag fått en mer tam fink än de andra :(

Hon var så söt. Sambon hittade henne för några dagar sedan utanför buren, hon hade flygit till ett annat rum och hittat frön som ramlat ur en påse, hon satt på golvet och åt dessa :)
 
Sv: Död fink :'(

Sjuka zebrafinkar är uppburrade och slöa. Om de är riktigt dödssjuka så orkar de inte ens flyga undan när man kommer, utan sitter typ stilla i matskålen och orkar inte ta sig därifrån. Om din fågel var pigg och slät i fjäderdräkten, så är det högst otroligt att hennes tamhet skulle ha varit ett tecken på sjukdom.

Min erfarenhet är att det sällan är lönt att ta en sjuk fågel till veterinär, veterinären kan ändå inte göra så mycket, och påfrestningen med transporten kan lätt bli för mycket för en sjuk liten fink. Liten lugn sjukbur, där den får vara ifred från de andra, med (infraröd) värmelampa och lite extra bra mat botar det mesta, kom vi fram till.
 
Sv: Död fink :'(

Nu när jag tänker efter så var hon liite mer uppburrad än de andra, inte hela tiden, men ibland, men jag trodde att det var för att hon var ung och inte hade fått hela vuxendräkten ännu.
Hon var pigg och flygglad, men igår en gång så ville hon hellre sova än att bry sig i att de andra flög iväg när jag kom i närheten, hon kikade upp lite och satte sig till ro igen. Trodde det var för att hon bara var trött och inte var lika rädd för mig som de andra :(

Men hon åt, pep och flög annars med de andra fåglarna. Suck... När jag trodde jag börjat få lite kontakt med någon av dem.. Så synd på en så fin fågel.


Nej veterinärerna verkar inte ha så mycket fågel-koll, ringde förut för att höra om det var värt att komma in då en fågel såg ut att vara plockad (eller något annat) på ena sidan halsen, med små bubblor i huden. Veterinären hade ingen aning, sa bara att jag skulle avvakta. Nu blev pippin dock frisk igen.
 
Sv: Död fink :'(

Tänker vidare..

Så hemskt det är att inte kunna se ordentligt om någon mår dåligt av dem, de vill ju inte visa om de är sjuka. Så det kan ju vara så att någon mår dåligt, utan att jag vet om det, och inte har en chans att göra något åt det förrän det är försent :(
 
Sv: Död fink :'(

Fåglar är experter på att dölja att de är sjuka. När de visar symptom är de väldigt sjuka.
 
Sv: Död fink :'(

Tänker vidare..

Så hemskt det är att inte kunna se ordentligt om någon mår dåligt av dem, de vill ju inte visa om de är sjuka. Så det kan ju vara så att någon mår dåligt, utan att jag vet om det, och inte har en chans att göra något åt det förrän det är försent :(

Fast det är inte så svårt, är de lite burriga och lite slöa så är de sjuka. Då behöver de värmelampa och lugn och ro snarast, för annars är det stor risk att de dör. Det är sällan en fågel trillar av pinn sådär en dag till en annan, utan oftast ser man att de varit hängiga ett par dagar. En frisk fågel har slät fjäderdräkt och är pigg och alert.

Att fågeln inte vill flyga iväg med de andra utan hellre sova är ett jättestort varningstecken, då är den förmodligen döende. Det innebär ju att den är så svag att den inte längre orkar skydda sig för faror.

Titta mycket på dina fåglar, så lär du dig hur de beter sig, och kan lätt se när de mår dåligt.

En plockad praktfink har blivit plockad av andra fåglar. Bubblorna i skinnet blir när man rycker bort fjädrarna. Det är ingen sjukdom, men fågeln behöver förståss flyttas bort från de som plockar den. Oftast är det ganska tydligt att den blir ivägjagad. Problemet är ofta för liten bur, fågeln kan inte komma undan tillräcklgit långt, och då blir den plockad istället.
 
Senast ändrad:
Sv: Död fink :'(

Jag får sätta mig ner och försöka rita upp kännetecken på dem allihopa. Många grå som ser likadana ut :crazy:

Fast lilla fågeln har varit lite sådär ända sen den var liten, inte rädd för mig. Det var den enda fågeln jag försökt få handtam. SÅ antingen har den varit sjuk sen den föddes, eller så var den inte lika rädd :)

Okej, så det var därför den finken såg ut så. Tack, då fick jag äntligen svar på det, har funderat länge över det.
Dåvarande bur var inte större än ca 90cm bred, 40 djup och 1 m hög, så det kan mycket väl ha varit tjaffs mellan dem då, hade nog ca 6-7 finkar i den.

Tack för alla råd!
 
Sv: Död fink :'(

Jag menade inte att du behöver lära dig varje fågels enskilda beteende, utan att du behöver lära dig hur friska fåglar ser ut och beter sig, och hur sjuka fåglar ser ut och beter sig, oberoende av individ. En fågel som sitter uppburrad och sover när de andra flyger iväg är alltid sjuk, ingen fågel gör så om den är frisk.

De flesta zebrafinkar går att tämja om man börjar när de är små, för när de precis har flugit ur boet är de ju inte rädda. Börjar man tämja dem då (håll ett finger framför magen på dem, så kliver de på), så lär de sig att handen inte är farlig, och då brukar man kunna lyfta ut dem och hålla på med dem medan de sitter på fingret. När de sedan är tama så kommer resten av kompisarna flyga iväg när man sträcker in handen, och den tama fågeln kommer sitta kvar och titta nyfiket eftersom den inte är rädd (däremot kommer den inte att burra upp sig och sova, då är den sjuk). Tyvärr håller det inte i sig, med tiden lär de sig av de andra kompisarna att bli rädda, även om de själva inte var det från början. Jag misstänker att de skulle kunna fortsätta att vara tama om man hade dem ensamma i en bur, men jag har aldrig provat det eftersom det känns lite väl taskigt mot en flockfågel.
 
Sv: Död fink :'(

Det var så lilla grå betedde sig, kunde hoppa upp på fingret, äta ur handen, bli buren osv :) Helmysigt
 
Sv: Död fink :'(

Nu var det dags igen. Men förhoppnignsvis såg jag det i tid.
En unge från sommarens slut såg lite hängig ut igår kväll och imorse, så nu har jag fångat in honom och satt honom i en liten bur. Gett mat och vatten. Har ingen infraröd lampa, duger det med en annan vanlig lampa som ändå ger värme??

Är det något annat jag bör tänka på??
 
Sv: Död fink :'(

Pippi överlevde natten.
Sitter nu och tutar i sin lilla bur efter de andra. Han är här i vardagsrummet och de andra på andra sidan huset.

Jag kollade närmare på honom, och övernäbben ser inte riktigt ur som den ska, lite längre, och något krokig.
Jag har läst att man kan fila/klippa sådant själv, men vågar jag verkligen det??

Hör att han sitter och knaprar frön nu =)
 
Sv: Död fink :'(

Så länge han äter utan problem skulle jag inte ge mig på att klippa näbben, det är lätt hänt att man klipper fel, och då blir fågeln ännu mer handikappad än den var innan.

Men det låter konstigt att näbben skulle ha blivit så över natten??

Hur många fåglar har du? Det låter inte riktigt som att du har koll på dem, vet vem som är vem och allra helst hur de brukar se ut, om du inte reagerar när den ena har en förmodligen medfödd deformation och den andra är dödssjuk? Sen skulle jag kanske fundera lite över kullen, det verkar ju inte ha blivit så friska ungar? Kanske bäst att inte låta det paret få fler kullar, eller är det något annat som gjort att just denna kull blivit lite klen?
 
Sv: Död fink :'(

Han äter utan problem.
Näbben har alltid varit så, lite längre, men det syntes bättre nu när den börjar färga till orange och jag kunde se ordentligt.

16 fåglar finns här.

Den förra som dog var ur en kull som kom i mitten av sommaren har jag för mig. Det var en kille som skulle köpa alla, men när det var dags att hämta dem så slutade han svara och höra av sig, därav alla fåglar.

Den här killen (som sitter i lilla buren) och hans bror var inte planerade, och är från ett annat par, och från slutet av sommaren.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp