död i sandkolik

T.Alsterfeldt

Trådstartare
en av mina vänners hästar gick bort i lördags natt.

den hade haft lite diarree ,och fick sedan ett kolikanfall,men var för ostabil för at skikas till sjukhus.

de bor i alaska med långa avstånd.veterinären var ute ett parggr/dag tills de kudne kör ain hästen o då mådde den ok.på sjukhuset var vitala tecken helt ok,han hade inte specielltont o de gav paraffin,föröskte skölja,röntgad eosv.

när han stått där en vecka så öppnade de honom och han hade packat sand i övergången mellan tunn o tjocktarm,med nekros som följd.

man kan kanske ha åsiker om behandligen,men den utfördes av amerikanska veterinärer,jag var inte där o hon litad epå dem.

hur somhelst,matten är helt förstörd,hon skuldbelägger sig själv.

i hagen där de går,dvs en rätt stor rasthage så la de ut sand för att inte det skule bli så halt.hästen fodras så att han inte skal äta på backen.

vad hon inte förutsåg var träden..löv trillade ner på marken o han åt dem också...

vi har pratat mkt om det apå vår lista o här kommer ett tips för att kolla sand i avföringen,det kommer från en av våra medlemmar fårn USA.

"My vet always did this by dropping a few balls of clean poop into a transparent glove and adding water. Then wait. Then check the fingertips. If they are full of sand, you've got sand. -Pat

With all of the talk about sand, etc, I wanted to interject this. You all know that you can test your own horses for sand without the help of you vet, right?

It's easy. A large pickle jar works best (well, it's what I like) but any extra large jar with a lid will work. Gather FRESH manure. Take only from the top of the pile and make sure it's not come into contact with the ground. Place several manure balls in the jar, breaking them up (yes, you'll want gloves!). Add water to almost the top of the jar. Now swirl. And I mean SWIRL! Get that poop movin'! In a well lit room or on a very sunny day, look at the bottom of the jar. Any sand or sediment will sink to the bottom. A very small amount is okay. I'm mean... VERY SMALL. Any more and it may be time to consider treatments or take a look at how/where/what you are feeding."
 
Sv: död i sandkolik

Man kan ju ge loppfrö i perioder för att rensa ut sand, det vet de / du kanske om?

Loppfröna bildar en klistrig hinna som sedan tar med sig sanden ut..
 
Sv: död i sandkolik

Det var ju inte roligt att höra. Jag har själv en häst som fick sandkolik förra hösten, som tur var så var det en som upptäkte det, för det var sist på kvällen och de var på väg hem. Nu är det ju så att hästar går med mulen nere i marken nästan hela dan, de äter 16 timmar i dygnet och är ständigt hungriga, p.g.r. av deras lilla magsäck. Så det måste ju vara ett stort problem i Alaska, dåligt med gräs, eller? Och hästarna måste ju kompensera sin hunger, då kan de gott finna på att äta sand, gjord m.m.
Så ett råd är, att de skall se till att de hela tiden har något att tugga på.
 
Sv: död i sandkolik

oj, mina äter ju nästan allt hö ute från backen. iof i gräshage men det skadar nog inte att ta en dos loppfrö. var hittar man sånt och hur ofta ska man ge dem det?
 
Sv: död i sandkolik

Ger mina hästar en loppfrökur både vår och höst det är jättebra. Hade förut en häst med problem som blev bra...
 
Sv: död i sandkolik

det heter physilliumfrö, tror jag. Det finns att köpa på hälsokosthyllan i din matvarubutik. Men du ska nog kolla i nån bok om dosering och om det ska blötgöras eller så. Fast det kanske nån här på bukefalos också kan tala om hur dom gör. Jag har för mej att man ger 1 dl per 100kg häst, men det kanske är fel. Hoppas du hittar detta i din butik.
 
Sv: död i sandkolik

Jag köper mina hos Borgeby Kryddgård. kostar 42:-/kg tror jag... Mycket billigare än i affären.:banana:

Jag har gett min 1 dl om dagen i ca 3 veckor, sen väntar jag ca 1 månad, sen en kur till.. och så håller vi på... år ut och år in..
Tar 1 dl loppfrö och 2 dl vatten, sväller ca 1 min sen ger jag i kvällsfodret. Egentligen ska man ta 2 dl men han har inte akuta problem, utan mest för att underhålla..
 
Sv: död i sandkolik

Bra tips med handskar och burkar!!

Bara för att skrämma upp folk lite...
En bekant till mig fick sandkolik på sin häst, hade turen att hinna iväg till Ultuna. Han fick bra behandling och klarade sig fint.

Men dock så trodde de att det kunde bero på att det regnat så mycket den sommaren och att det då stänker upp mycket grus och sand på grässtråna som hästarna sedan glatt mumsar i sig.

Kan vara värt att ägna en stund åt dina tips om man börjar fundera!
Tack för det!
 

Liknande trådar

Övr. Barn Jag och barnen ska resa. Jag kollar på vilka dokument som behövs. Vissa länder kräver ju medgivande från den andra vårdnadshavaren. Vi...
Svar
14
· Visningar
1 422
Senast: Rosett
·
  • Artikel
Företag We are located on the north side of Lake Balaton. Surrounded by hills and vineyards, we have access to excellent trails and even better...
Svar
0
· Visningar
340
Kropp & Själ Läste en artikel och såg då detta. Finns det någon mer som över huvud taget hört talas om detta? Jag känner jag inte har en i närheten...
Svar
0
· Visningar
203
Senast: 95johsv
·
Samhälle Synpunkter på det? Jag läste någonstans att Sverige toppar Europa med mest korttransaktioner per capita. Vet inte om Swich räknas som...
18 19 20
Svar
385
· Visningar
12 960
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp