Bukefalos 28 år!

Dödsfall orsakat av Alsikeklöver

A

Armani08

Eller Helsikesklöver som vi döpt om den till:devil:. Det vet väl alla vad det är antar jag? Nehej, gör ni inte? Jag trodde bara att det var jag som var okunnig:cry:

Är i fullkomlig chock idag. Det började i fredags med att en häst i stallet svullnade i sina bakben och visade tecken på begynnande mugg. 6-7 små vita krustor i vardera karled. Allmäntillståndet bra. I samma veva fick ytterligare en häst i stallet (skimmel) lindrig mugg och "fnas" på mulen. Allmäntillståndet bra. Dag 2 får häst 1 feber (38,1), dag 3 fräsch igen, dag 4 fräsch men muggen värre. Allmäntillstånd bra. Dag 5 feber igen och svullnaden tillbaka varpå veterinär tas ut. (Ska väl tilläggas att vet konsulterats per telefon under hela förloppet så att inte pöbeln vaknar)
Blodprov visar förhöjda levervärden vilket tyder på växtförgiftning och penicillin sätts in.
Dag 6 rings veterinär ut igen för att ta blodprov på häst nr 2 för att se om muggen på denna beror på samma sak. I väntan på vet upptäcks att häst nummer 3 är risig. Denna häst var helt pigg på morgonen, detta upptäcktes kl 14.00. Han står och hänger och vill inte gå. Han har 39.9 i feber och står och lutar sig mot boxväggen, karlederna bak ser ut som om de är snittade och gult var rinner ut. Han har inte visat några tecken på mugg innan. 5 timmar senare konstateras att han inte kommer att överleva natten och han avlivas.
De andra två kommer att bli bra och alla hästar behandlas nu som om de också vore förgiftade. De har tagits bort från betet, står inne dagtid och står under ständig uppsikt.

Eftersom jag hittills inte talat med någon som känner till hur allvarligt detta kan vara och hur tydligen vanligt förekommande det är så vill jag bara sända ut en varning för denna anspråkslösa växt som ingen vet varför den är giftig. Har sett att det finns ett antal gamla trådar kring ämnet, men om någon kan berätta mer om hur man blir av med skiten, hur vi ska skydda våra älskade djur mot eländet i framtiden och upplysa andra så varsågoda. Ordet är fritt.

http://hippocampus.slu.se/fragorsvar/arkiv.cfm?Call=fragorsvar&PageAction=1&id=36
http://www.sva.se/sv/navigera/Djurh...ga-vaxter/mindre-giftiga-vaxter/Alsikeklover/

Idag har vi sorg...
 
Sv: Dödsfall orsakat av Alsikeklöver

Usch, jag beklagar. Jag vet iofs om faran med alsikeklöver, men förstör många inte gör det.

Som jag förstått så för att bli av med den så är det bästa att först bespruta den, och sen plöja upp markerna och så om, och hålla noga koll så det inte kommer upp nya. Kan vara bökig bli av med dock, den är ganska tålig
 
Sv: Dödsfall orsakat av Alsikeklöver

söker man på wikipedia så står det inte nått om att den är giftig?? :S bara att den är en anv'ändbar foderväxt men inte har man den i foder om den är farlig`????
 
Sv: Dödsfall orsakat av Alsikeklöver

Har ni mycket Alsikeklöver?
Det behövs en hel del för att hästar skall bli sjuka.

Spruta, plöja upp och så om är ju vad man måste göra.
Men det kanske inte går?
Kor klarar visst av Alsikeklövern så då får ni väl göra kobete av det hela ett tag.
Klöver tål inte så hårt bete så den brukar försvinna vid stor nötning av betesmarken.
 
Sv: Dödsfall orsakat av Alsikeklöver

Det är tydligen något mögel som växer på den som är giftigt - inte växten i sig

de får leverkskador
 
Sv: Dödsfall orsakat av Alsikeklöver

söker man på wikipedia så står det inte nått om att den är giftig?? :S bara att den är en anv'ändbar foderväxt men inte har man den i foder om den är farlig`????

SOm det står i en av länkarna, så man har inte helt identifierat vad som är farligt men troligen är det inte växten i sig utan små organismer som växer på den. Och att den inte rek att ha i hästhagar.

Kor klarar alsikeklöver finfint dock.
 
Sv: Dödsfall orsakat av Alsikeklöver

Jag har ju drabbats av förgiftning på min ena häst. Den andra fick "bara" svår mugg o rasp- inte nekros av vit hud som den med fotosensitivitet.

Det är en bakterie på blommorna. Har även spånat om att det har uppkommit iom sorkrika marker. Tecknena låter exakt som "Lämmelsjuka"

Tänkte bara kort skriva några åtgärder när hästen väl har fått det(annars, läs min tråd).

Hästen tål inte klorofyll= gräs som ökar leverförgiftningen.
Ska ej utsättas för solljus.
Var försiktig med att behandla som om det vore vanlig mugg/ rasp eftersom det i själva verket kan vara vävnadsdöd av ljus hud.
Behandla med ej vävnadsretande medel- håll rent bara. Såpa, NaCl mm.

Ryser när jag tänker tillbaka på det iom att jag inte fick rätt diagnos förrän av Vet. HÄR på Buke:bow::banana:

Lägger Tant Esters svar här iom en bättre förklaring
Tant Ester

Citat:
Fotosensibilitet kan uppstå till följd av en leverskada. I normala fall bryter levern ner växternas klorofyll till helt ofarliga produkter, men vid skada/sjukdom funkar inte detta och nedbrytningen stannar vid ett ämne som kallas phylloerytin. Phylloerytinet ansamlas i huden och i opigmenterade partier reagerar det med solljus. Följden blir att fria radikaler frisätts och orsakar lokal vävnadsdöd (nekros).

Leverskadan kan egentligen vara orsakad av lite vad som, infektion, förgiftning (läkemedel, växt), tumörer (ovanligt). Ofta är dock orsaken att hästen har satt i sig någon levertoxisk växt som t ex alsikeklöver.

I vissa fall blir inflammationen så kraftig att hästen blir allmänpåverkad och får feber.

Levern självläker om orsaken till förgiftningen tas bort. Det finns alltså ingen behandling som läker en skadad lever. Man rekommenderar att hästar med fotosensibilitet byter hage och skyddas mot solljus, ev genom att hållas inne under de timmar solen står som högst på himlen.

Hoppas du blir något klokare! Gamma-GT värdet var bara lindrigt förhöjt, så jag tror inte att det är någon fara med din häst. Bildsvit nr 2 visar visserligen fula skador, men på bättringsvägen jämfört med bildsvit nr 1.

Byt hage om ytterligare en häst är drabbad - detta styrker ju bara teorin om giftig växt.

Domo och trimsulfa ihop kan ge dödliga störningar i hjärtrytmen... (Kommer direkt alltså - inte nu)!
 
Senast ändrad:
Sv: Dödsfall orsakat av Alsikeklöver

Men se där... Som ett spöke ur det förgångna har jag redan swarat!

TS
Beklagar werkligen!!
 
Sv: Dödsfall orsakat av Alsikeklöver

Tänkte bespara läsarna ditt w-snack som låter som du är lite på lyschet:angel:
Tack!- än en gång:bow:

Vad tror du om min koppling till Lämmelsjuka?
 
Sv: Dödsfall orsakat av Alsikeklöver

beklagar sorgen.

har ni hagarne fulla av sån klöver eller har hästarna förgiftats av hö? vad jag förstått så ska det en ganska stor mängd till för att hästen ska bli sjuk, och ofta intag över en viss tid. mina har norpat åt sig nån tugga nu och då genom tiderna men aldrig blivit sjuka.

viktigt att hålla koll på alla hager och inte låta hästarna gå där om det finns alsikeklöver. för den som inte vet vad det är så ser den ut som rödklöver fast vit (kan ha rosa ton). vanlig vitklöver ser helt annorlunda ut så dom kan inteförväxlas. här finns bilder: http://linnaeus.nrm.se/flora/di/faba/trifo/trifhyb.html
 
Sv: Dödsfall orsakat av Alsikeklöver

De kan dock förväxlas med ljus rödklöver, rödklöver kan skilja en del i färg (finns bild på det med på samma ställe). Men då kan man skilja dem åt genom att alsiken är rosa nedtill och blir ljusare och är vit upptill. Ljus rödklöver är ungefär samma ton på hela blomman, även omd en kan vara ljus/rosa, så är det mer jämnrosa/jämnljust då.
 
Sv: Dödsfall orsakat av Alsikeklöver

Man kan titta på bladen också.
Alsikeklöver = helgröna blad.
Rödklöver = vitt V på bladen.

Syns också bra på bilderna på sidan som det länkats till.
 
Sv: Dödsfall orsakat av Alsikeklöver

Först av allt, tack för all omtanke. :cry:

Ester: Mycket bra beskrivning. Älskade hästen hade ett levervärde på 213 en timme efter att de första symptomen visat sig. Inte mycket att göra... De andra som insjuknat låg på 30-60. Vad tror du om Axels "Lämmelsjuketeori"? Skulle kunna passa in även hos mig faktiskt. Dessutom är den enda skillnaden mellan hingst- och stohagen (där ingen insjuknat trots samma vallsådd!!) att hingsthagen i perioder varit invaderad av Canadagäss i sommar. Kan de ha burit på något?

Vad gäller utseendet på växten så var det lätt att identifiera stora partier Alsike i sommarhagen, trots att denna är nysådd och bonden bedyrar att blandningen INTE innehåller klöver. Det finns både hos stona och hingstarna, men stona har ratat mycket mer överlag i sin hage, medan hingstarna skövlar.
Däremot i en äldre hage finns stora klöverbestånd med helt röda blommor OCH vitt V på bladen, men vet sa att även det var Alsike för att stjälken var ihålig! Vet inte hur jag någonsin ska våga låta mina hästar beta igen. Jä**a elände!
 
Sv: Dödsfall orsakat av Alsikeklöver

Som om det inte vore nog.... våra hagar består av ekologisk mark och får inte besprutas!
Har googlat så mycket nu så att jag blandar ihop all info, men jag tror att det även var här på Buke jag såg tipset om att använda gasolbrännare på ogräset. Det tror jag kan vara ok även på ekomark + att det kan tillfredsställa något av det mordiska jag känner inför denna växt.

Axel: har läst din tråd (redan i fredags förstås...) så jag förstår att du känner igen de geggiga karlederna. Hur snabbt läkte det ut på din?
 
Sv: Dödsfall orsakat av Alsikeklöver

Min fick inte bara karlederna förstörda, utan även på sidorna o på utsidan av kotorna( 2 vita ben).

Är sedan dess mer eller mindre hårlös pga att den fick både staffar o colibakterier i:mad: o måste ha solskydd- skydd på.

Lider med dig. Tur att du hade en bra Vet. Jag fick först sem. vik. DV o sen en inkompetent klinikvet.
 
Sv: Dödsfall orsakat av Alsikeklöver

De kan dock förväxlas med ljus rödklöver, rödklöver kan skilja en del i färg (finns bild på det med på samma ställe). Men då kan man skilja dem åt genom att alsiken är rosa nedtill och blir ljusare och är vit upptill. Ljus rödklöver är ungefär samma ton på hela blomman, även omd en kan vara ljus/rosa, så är det mer jämnrosa/jämnljust då.

är rödklöver och vitklöver också lika giftiga?
 
Sv: Dödsfall orsakat av Alsikeklöver

.... helt röda blommor OCH vitt V på bladen, men vet sa att även det var Alsike för att stjälken var ihålig!

Nej veterinären har fel där.
Det är rödklöver.
Plocka några och frågan en agronom eller botaniker i stället.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Så orolig för min tjej, en landseer tik på 10 månader. När vi vaknade i lördags var hon slö och hade hög feber (40). Veterinären...
Svar
2
· Visningar
1 328
Senast: Ela
·
Hästvård Min ridtravare på 20 år var för drygt 2-3 veckor sen plötsligt halt när jag hämtade honom från sommarhagen. Han släpade hoven efter sig...
Svar
4
· Visningar
949
Senast: Noak
·
Hästvård Hej. Tänkte höra om någon sett liknande värden hos sin häst? Inte min häst men min uppfödning och ägaren och veterinären står...
Svar
0
· Visningar
1 072
Senast: Minna_A
·
Hästvård Har ett shetlandssto som har råkat ut för mystiska koliksymptom nu de senaste 14 dagarna. Veterinären har gjort i princip alla prover...
Svar
5
· Visningar
1 326
Senast: Egonson_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp