Bukefalos 28 år!

Dödsfall orsakat av Alsikeklöver

Sv: Dödsfall orsakat av Alsikeklöver

Kan förresten meddela att mina hästar är tillbaka i sina hagar efter sprutning och det verkar gå bra. Klövern dog på ett par dagar men plantorna finns ju såklart kvar i hagen. Vi väntade ytterligare en vecka och vande dem sedan långsamt på gräs igen. Första tiden bara kvällstid. Nu går de ute hela dagar, och ingen uppvisar någon påverkan. Kollar jäkligt noga såklart.....:grin:
 
Sv: Dödsfall orsakat av Alsikeklöver

Men även om den slår fint så möjliggör det väl ändå fröspridning:confused:? Jag har ju blivit avrådd att både slå och plöja upp...

Jag har betesputsat mina hagar två gånger i år, en gång i våras (april?) och en gång i juni (tog då hösilage, så det blev kort och inget lämnades kvar). Hjälpte inte här... hästarna blev sjuka efter detta.
Växten blommar ju om när den kommer igen.

Jag skulle slå innan det blommar om hästarna ska gå där o sen släppa dem innan det tar sig igen.
 
Sv: Dödsfall orsakat av Alsikeklöver

Men även om den slår fint så möjliggör det väl ändå fröspridning:confused:? Jag har ju blivit avrådd att både slå och plöja upp...

Jag har betesputsat mina hagar två gånger i år, en gång i våras (april?) och en gång i juni (tog då hösilage, så det blev kort och inget lämnades kvar). Hjälpte inte här... hästarna blev sjuka efter detta.

Man betesputsar ju för att förhindra fröspridning dvs man slår "ogräs" innan de hunnit gå i frö.

Men jag tror att ditt sätt är det bästa.
Men som jag ser det - man dödar en växt - då kommer jorden bli bar och då kommer ju de frön av alsike som ändå finns ha lättare att gro. det gäller att så in annat där

i mitt fall har växten kommit in där hästarna trampat sönder - inte så stor vits att så i nytt - de kommer att bli söndertrampat - men jag har det som sagt i vinterhagarna Inte i sommarhagarna

det du beskriver visar ju på att det inte är blommorna i alla fall, vart hämtar du info - jag skulle behöva ringa

kan du skicka pm?
 
Sv: Dödsfall orsakat av Alsikeklöver

Där vi har sprutat har klöverstånden skrumpnat ner, blommorna dog direkt, men gräset är faktiskt fortfarande tjockt och fint. Magic:banana:
Tanken är att gräset fyller på efter hand som klövern lämnar plats. Men jag räknar med att få spruta regelbundet i några år innan det är rent.

Jag frågade våra bönder runt omkring vem de rådfrågade kring växter och odling och fick då namn och nummer till en kille som de vänder sig till. Osäker på vart han jobbar... Det var han som tipsade om Ariane S och hur det skulle doseras och när det skulle sprutas.
 
Sv: Dödsfall orsakat av Alsikeklöver

Om det inte har med tråden att göra kan du väl skapa en egen istället. :idea:
 
Sv: Dödsfall orsakat av Alsikeklöver

Om det inte har med tråden att göra kan du väl skapa en egen istället. :idea:

:idea:Åh, att jag inte tänkte på det!!!!:idea:
Men ne, eftesom det dock ändå handlar om klöver, och det bara är en enstaka fråga som redan är ställd så gör jag ingen ny tråd!
Men tack för tipset!:bow:
 
Sv: Dödsfall orsakat av Alsikeklöver

Då kan du ju tänka på det i framtiden istället för att kapa andra trådar, så har du en helt egen tråda att kapa hur du vill. :cool:
 

Liknande trådar

Hundhälsa Så orolig för min tjej, en landseer tik på 10 månader. När vi vaknade i lördags var hon slö och hade hög feber (40). Veterinären...
Svar
2
· Visningar
1 328
Senast: Ela
·
Hästvård Min ridtravare på 20 år var för drygt 2-3 veckor sen plötsligt halt när jag hämtade honom från sommarhagen. Han släpade hoven efter sig...
Svar
4
· Visningar
949
Senast: Noak
·
Hästvård Hej. Tänkte höra om någon sett liknande värden hos sin häst? Inte min häst men min uppfödning och ägaren och veterinären står...
Svar
0
· Visningar
1 072
Senast: Minna_A
·
Hästvård Har ett shetlandssto som har råkat ut för mystiska koliksymptom nu de senaste 14 dagarna. Veterinären har gjort i princip alla prover...
Svar
5
· Visningar
1 325
Senast: Egonson_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp