Bukefalos 28 år!

"Dör" inne på banan?

_Runaway_

Trådstartare
Antar att jag inte är ensam. Har tävlat min häst lite grann under året tillsammans med medryttaren. Under framridningen kan ha gå hur fint som helst (syftar nu på dressyren) men så fort man kliver innanför tävlingsbanans staket dör han fullkomligt. Går knappt framåt i galopp och bjuder inte i trav/skritt heller. Likadant igår när medryttaren tävlade igen efter sommaren. vad kan det bero på? Vad ska man göra? han är tävlingsvan, har tävlat mycket för några år sen, och han verkar inte heller ha tröttnat utan håller gott mod hela dagen. Men just inne på banan dör han.
 
Sv: "Dör" inne på banan?

Samma med min ponny, men han blir inte trött eller så, utan så himla spänd att det känns som om han vill "backa" hela tiden liksom... bjudningen försvinner och det är jättejobbigt...

Det går alltid mkt bättre i andra klassen. Då har han redan varit inne på banan en gång och kan slappna av mer.

Men vi tävlar ju oftast hoppning, och i början var det samma sak där. Men nu är han bara spänd precis då vi går in på hoppbanan, men när vi väl kommit igång och rider mot första hindret så slappnar han av och har kul.

Jag vet inte om din häst också är spänd? Men jag vet inte om jag har ngt jättebra tips heller... det är väl bara att göra typ en miljard tempoväxlingar på framridningen och försöka få igång bjudningen. Och så berömma massor!
 
Sv: "Dör" inne på banan?

Min sköthäst är också så! Jag brukar rida framåt ganska mycket på framridningen och sedan ganska precis innan jag ska in på banan eggar jag upp honom lite - några snabba galoppfattningar, tempväxlingar, korta effektiva längingar. Om man då pressar honom ordetnligt och är lite på-på så blir han lite upprörd och precis lagom vaken på banan! :D

DSC04073om2.jpg
 
Sv: "Dör" inne på banan?

Min ponny var så för att jag omedvetet spände mig, tänkte inte jag prestera tänkte inte han... ;)
Det kom med tiden, ju säkrare jag blev på banan desto bättre red jag och desto bättre gick han, både formen och bjudningen föll på plats.
Så i 9 fall av 10 är det ryttaren tror jag, spec. om man är som jag och tänker "Nej han kommer dö nu när jag släpper spöet, det kommer aldrig gå", det är ganska fel utgångspunkt :angel:
Jag tränade massor på att rida utan spö hemma så jag inte hade det som ett ytterligare problem på tävling.
Sen får man inte inne på banan bli irriterad på det och bara driva på som utav sjutton, varje gång det blev så (när jag hade fått lite tävlingsrutin) så tog jag ett djupt andetag och gjorde massa halvhalter för att få lite mer tryck i honom och det gav utdelning.
 
Sv: "Dör" inne på banan?

Hej!

Oj vad lätt det lät!

Min tjej (som varit skadad och inte tävlat på 1,5 år) dör alltid inne på banan, även vid hoppning och även om jag tar spöt med mej in vid hoppningen (vilket man ju gärna gör med sån häst).

Senast vi tävlade hoppning var hon lite bättre, jag red "peppande" i massor innan, mängder med övergångar osv. Dressyren har vi inte "hunnit" till än, men jag hoppas att denna låånga "vila" från dressyren ska lösa lite av problemet..

Men hemskt är det när dom bara dör... Kan säkert sitta mycket i ryttarens huvud..

/Lavinia, som hoppas på att få ok till att sätta igång ordentligt..
 
Sv: "Dör" inne på banan?

jag tror såna här fall sitter i rytten och int ei hästen.
dvs om hästen känns bra på framridningen.

ryttaren spänner sig omedvetet helt enkelt. hästen känner sånt.
ta några djupa andetag. rid inte fram för mkt.
 
Sv: "Dör" inne på banan?

Tänkte jag skulle göra det lätt för mig och kopiera mitt svar från en gammal tråd, men den var ju borta nu...

Så nu får du ett svar i korversion:

Precis som Stilett säger så hittar du lösningen på problemet hos ryttaren och inte hos hästen. Vissa hästar är extra känsliga av sig och visar det genom att dö på banan. Anledningen till att de gör det kan vara mga men för att komma över det så måste ryttaren rida så likt inne på banan som den gör på framridningen. Är ryttaren orutinerad, nervös, känner prestationsångest eller liknande så rider han oftast hårdare eller på ett främmande sätt inne på banan. Vilket hästen reagerar på genom att dö. Och ju trögare hästen känns desto hårdare rider ryttaren och så blir det en ond cirkel.

Jag hade själv problemet ett tag med min häst och det var riktigt tråkigt innan jag hittade lösningen.
För att få rätt på det gick jag ner till riktigt lätta klasser och red bara in på banan med ett jätteleende och satt sedan och bara gled runt. Hur han än kändes så pressade jag honom inte en mm utan gled bara på som om inget hänt. Hur skit det än kändes så lät jag honom inte känna det utan betedde mig som om han kändes som en miljon.
Det tog bara ett par klasser så började han komma tillbaka. Nu går det att rida nästan lika bra på banan som på framridningen (men å andra sidan så hinner jag inte tävla så ofta nu).
Blir jag nervös eller spänner mig i en klass så är det dock kört direkt, då kommer problemet tillbaka. Men så länge jag inte gör det så är det inga problem!

Så ut och tävla så mkt det går och utan några andra krav till en början mer än att ni ska lösa det här problemet så lovar jag att det snart löser sig!
 

Liknande trådar

Ridning Bakgrund häst: Hingst 20+ år, tävlas Msv dressyr. Relevant information för inlägget är att han ibland, tex nu efter vilan försöker komma...
Svar
13
· Visningar
2 331
Senast: Emanon
·
Hästvård Jag skriver här nu och ber om råd då jag känner att jag behöver hjälp. Jag är ägare till ett 3-årigt engelskt fullblodssto sedan...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
16 155
Dressyr Hej! Jag har en d-ponny som jag har haft i en månad nu. Problemet är att han lägger av och "dör" inne på banan... På framridningen är...
Svar
1
· Visningar
912
Ridning Jag rider en kallblodstravare som har lite stressbeteende kvar sen travet. Han vill också göra allt i högt tempo, gärna fullt ös...
Svar
9
· Visningar
2 185
Senast: KSF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp