Bukefalos 28 år!

"Dör" på tävling?

T

Tind

Vi var ute på min och hästens andra dressyrtävling igår. Hemma är han jättemjuk och fin och svarar bra för skänkel både frammåtdrivande och sidoförflyttande. Men på tävling stänger han liksom in sig, svarar inte på framåtdrivande men han gör det jag ber han i övrigt, fattar galopp när jag ber han och travar när jag ber han. Men detta med att han inte går frammår och svarar för den framåtdrivande skänklen gör ju att allt fallerar, jag kan inte rida ihop han och han blir tung och låst. Eftersom han inte beter sig på detta sättet hemma så är det ju inget som vi kan öva på hemma. Vet att problemet säkert sitter hos mig som ryttare, men jag kan ärligt säga att jag inte är det minsta nervös när vi ska iväg. Han blir så att han stänger in sig och det går knappt att kontakta han.

Ni som har haft liknade problem, hur har ni gjort? Ska givetvis rådfråga med min tränare.

Jag tänkte att jag skulle rida han mer utan spö, kanske har gjort det för mkt? Fortsätta tävla för att vi båda ska få rutin. Öva mkt övergångar och tempoväxlingar utan ridspö. Mer tips?
 
Sv: "Dör" på tävling?

Har hästen varit ute på mkt tävlingar innan?

Eftersom den fungerar ok hemma hade jag nog satsat på att tävla mer för att få in rätt känsla och rutin på banan. Kanske räcker att åka till ett annat ridhus/ridbana och träna program borta? Kan även åka på programridningar och be att få rida sist så att du i tävlingsmiljö kan arbeta honom utan att det blir lika mycket "tävling" så att säga:) Sen är ju frågan om han blir "seg" för att han är spänd eller om han bara blir lite lat? Eller kanske lite fundersam för att du inte rider som du gör hemma? Kanske blir lite spänd själv, vilket ofta resulterar i att hästen inte svarar framåt.

Har haft en häst som är precis tvärtom hon börjar springa när det är tävling. Inte helt enkelt det heller. Då satsade jag på att rida programmen ofta innan tävling så att hon kände igen sig. Då blev hon genast mycket lugnare.

Finns så många trix och träningsknep, men det är ju svårt när man inte har sett hur hästen beter sig heller...

Lycka till och kämpa på!:banana:
 
Sv: "Dör" på tävling?

Citerar mig själv från en annan tråd.

Det handlar inte om hästen, det handlar om dig. Hästen tänker inte att "nu är det tävling och jag ska bromsa". På ett eller annat sätt så rider du inte som du gör på träning/framridning inne på banan.

Det kan vara småsaker, du spänner dig i muskler som du inte är medveten om (t ex lår, vader), du håller mer eller mindre i tyglarna eller lutar överlivet mer framåt eller bakåt än vanligt.

Så för att sammanfatta, jobba med dig själv! Mental träning, idrottspsykologi. Med inställningen att min häst bromsar alltid inne på banan, såklart gör det det också!

Mängder av ryttare har samma problem som dig. Lycka till!
 
Sv: "Dör" på tävling?

Knep:

1. Titta långt fram, ej ned.
2. Bromsa och samla med sätet först, ej händerna först.
3. Innan ökningar, "peppa" hästen i hörnet innan.

Lycka till!
 
Sv: "Dör" på tävling?

*delvis knapplån*
Tack för tipsen alla!:)

Jo, "problemet" ligger ju garanterat hos mig, jag spänner mig säkert omedvetet. Nu ska jag peppa mig själv inför nästa tävling den 8:e. Ska försöka ha kvar den känslan jag har när jag rider han i vanliga fall, och få in den känslan när jag rider inne på banan:)
 
Sv: "Dör" på tävling?

Hmm..låter lite som min egna ponny jag tävlar dressyr med.Han 'dör' också på tävling,går inte i form,låser bakdelen.Jag tränar mycket utan spö,för att få honom att känna mina skänklar bättre,och jag rider inte dressyr så himla mycket på honom,utan jag är ute i skog och mark och trimmar,plus att jag hoppar en gång i veckan också.Dessutom så peppar jag honom väldigt mycket på framridning,och gör tempoväxlingar på framridningen.Min ponny har börjat bli mkt mer rolig att tävla,dock så tävlar vi mest hoppning eftersom alla dressyrtävlingar är så långt bort,men han har börjat ändra på sig.Kom tex 3:a i en dressyrtävling för någon månad sedan,jätteroligt,trodde inte att han skulle vara så framåtbjudande och 'vilja'. Lycka till med din häst,önskar er alla lycka i framtiden,hoppas han/hon också förstår att tävling e kul och att ni kammar hem många fina rundor på dressyrbanorna. :love:
 
Sv: "Dör" på tävling?

Då ska jag oxå testa det framtill den 8:e då vi ska iväg igen:) Jag tycker att det är roligt att ha det som en "utbildningskontroll". Därför är det ju lite tråkigt när man inte blir bedömd dom han brukar gå. Tack så mkt, jag hoppas att det ska gå bra i framtiden, i alla fall vad jag anser bra:) Är inte så lätt att komma ut med en korsningshäst ala fjording som är strax över ponnymåttet och konkurrera med de stora halvbloden:)
 
Sv: "Dör" på tävling?

Jag vill gå emot några av de andra. Till viss del handlar det säkert om ryttaren, men hästar kan absolut tappa bjudningen "på eget bevåg" inne på banan. Min gamla ponny gjorde så i 90% av våra starter, fortsatte göra så med den nya ägaren. Hästar jag tävlat där efter har inte alls haft de problemen. Har även haft en elev som hade en ponny som gjorde så och som hade gjort likadant med föregående ryttare.

Däremot tävlade jag en häst åt en annan några gånger eftersom de la av inne på banan. Första tävlingen med mig hände det inte, men den andra.

Det enda tipset jag har är att höja ribbad på framridningen så även om hästen tappar bjudning inne på banan, märks det inte lika mycket.

Jag är innerligt tacksam över att nuvarande hästar är tvärtom - plattan i mattan inne på banan!!!
 
Sv: "Dör" på tävling?

Jag förstår dig,att du känner så,men din korsning ala fjording kan säkert lika mycket!Övning ger färdighet!Du ska aldrig tappa suget bara för att de stora pamiga halvbloden tävlar mot dig,håll huvudet högt!:laugh:

Jag måste få tillägga en sak: min pappa är tränare,och så kom en tjej på en riktigt GROV fjording och frågade blygt om hon fick vara med,pappa sa såklart JA och hon blev överlycklig.Hon talade om att alla hade sett ner på henne och hennes fjording,att dom blivit kallade för flodhästen osv,ingen ville träna dom.Så elakt!Nu går det jättebra,och dom ska snart tävla sin första tävling.Denna fjording är 153 i mankhöjd,alltså går han som häst,men hon håller sitt huvud högt och är jätte taggad på att få visa vad dom går för. :love:
 
Sv: "Dör" på tävling?

Vad hlad jag blev nu av lite pepp:) Nu ska jag verkligen intala mig att han kommer gå som en klocka nästa tävling:) Ska försöka hålla huvudet högt;)

*rumpnissen*
Då ska jag försöka vara på han och hoppas att lite av den energin sitter kvar inne på banan:) Ska jobba mkt övergångar och så, mer tips?:)
 
Sv: "Dör" på tävling?

Självklart skall du hålla huvudet högt.Det kommer att gå bra,du får inte sura ihop och tänka att din häst inte klarar det.Tävlar ni för att ha skoj,eller för att vinna? :D Den frågan måste man ställa sig själv,det gör jag varje gång det inte går så himla bra för mig.Skriver mer om jag kommer på fler tips,nu ska jag gå och sova,jag har varit uppe sen 5 i morse.Kram:love::love:
 
Sv: "Dör" på tävling?

Jag vill gå emot några av de andra. Till viss del handlar det säkert om ryttaren, men hästar kan absolut tappa bjudningen "på eget bevåg" inne på banan.

Hur i hela friden skulle hästen kunna veta att "nu är det tävling och nu ska jag bromsa"? Inte en chans att en häst som annars går fram på träning och programridning själv tänker ut och bestämmer att den ska tappa bjudning inne på tävlingsbanan.
 
Sv: "Dör" på tävling?

Det fungerar precis likadant som hästar som blir spända inne på banan. Att hästen tappar bjudningen är ett tecken på spändhet, men istället för att bli trippiga, skygga eller överkänsliga (som många hästar blir) så är deras försvar att tappa bjudningen. Vad gäller min gamla ponny tappade hon bjudningen även på programridningar. Hästar är ju drivna av reflexer och instinkter så resonemanget är ju enkelt. Hästarna tänker inte att "nu ska jag tappa bjudningen" utan de gör det instinktivt när de blir spända.

En annan bidragande faktor kan vara att ryttare lämnar ifrån sig spöt. Men då är ju lösningen enkel - sluta rida med spö även hemma.
 
Sv: "Dör" på tävling?

Rumpnissen du har faktist rätt.Hästen tänker ju inte "nu ska jag sluta tappa bjudningen" men den kan faktist,som rumpnissen säger,tappa bjudningen på eget bevåg.Jag hoppas ändå att det inte är problemet i Tind's fall.

Jag ska tävla min första LB på min c-ponny buster nästa helg.Jag är jättenervös och han är lite nervös själv på tävling,det känner jag.Men jag ska köra på som vanligt och meddela exakt hur det gått :D
 
Sv: "Dör" på tävling?

Jag ska sluta rida med spö hemma hade jag tänkt nu, så får vi se om det blir bättre. Skulle jag gissa så blir det i vårat fall som både Rumpnissen och Cashmir säger, när min häst blir stressad/spänd reagerar han med att gå in i en lite bubbla, går knappt att kommunicera med han. Men detta har blivit bättre allteftersom vi är ute så jag hoppas att det kan gå över helt. Men jag är helt klart en bidragande faktor, jag spänner mig säkert lite jag också och på så sätt "berättar" jag ju för min häst att det ska hända något läskigt och att det är bäst att vara uppmärksam på allt runtomkring.

*Mhphoto*
Vi tävlar enbart för våran egen skull, dels för att det är roligt och delas för att det är en bra utbildningskontroll.

Berätta gärna hur det har gått!:)
 
Sv: "Dör" på tävling?

Jag håller med Rumpnissen. Såklart kan det också bero på att ryttaren rider annorlunda men på en del hästar visar sig spändhet med att de inte vill gå fram ordentligt. Det är ju inte så att de tänker "nu ska jag inte gå fram" utan mer att när det är lite läskigt så vill de tassa fram lite försiktigt...
De tappar bjudning och självförtroende och spänner sig lätt i kroppen, då blir de blir korta i steget och bjudningen känns ännu sämre.

Men jag tror det blir bättre och bättre ju mer man tävlar så åk på många tävlingar och programridningar! och som någon sa, kanske kan du åka bort och träna så att hästen vänjer sig vid nya miljöer?
 
Sv: "Dör" på tävling?

Precis som nämnts tidigare beror det säkerligen på spänning.
Rider du fram lika noga som hemma när du ska tävla?
Min erfarenhet är att många (iaf i min närhet) rider fram bra mkt kortare och "slarvigare" till tävling, för att "hästen inte ska bli trött" (men den hinner inte bli lösgjord heller :grin: )

Träna hemma på att hitta ett system för att få din häst riktigt lösgjord, be din tränare om hjälp!
Försök sedan att följa din plan även på en tävlingsframridning. Ta god tid på dig och ta hellre fler skrittpauser, istället för att få bråttom att hinna med allt du vill göra innan du går in på banan.
När du sen fått hästen lösgjord på framridningen kan det vara en bra idé att rida mkt snabba övergångar för att den extra alert.
Vet inte om du har provat - men blir det skillnad om du rider två klasser på en dag?

Min häst som är spänd och tittig av sig brukar alltid ha taggat ner lite till andra klassen, då kan jag rida fram en kortare stund och mera "finrida".
Till första klassen rider jag fram ca 1 timme, mestadels i öppna och med många variationer av formen - i stort sett bara lösgörande arbete.
Jag har haft lite samma problem som du, att han faktiskt inte bjuder fram riktigt till handen men gör det mesta ganska lydigt ändå - men på senaste tävlingen var han riktigt bra, och det var tack vare framridningen (och min underbara tränare som har gett mig en idé om hur min häst ska ridas :)).
 
Sv: "Dör" på tävling?

*kl*

Jag håller nog med Cashmir, hästar är inte så där jätte intelligenta när det gäller att räkna ut i vilka situationer de ska uppföra sig på ett annorlunda sätt, däremot är de känsliga för annorlunda ridning och kan då reagera på olika sätt (spända, stå emot, trippiga osv).

Speciellt tydligt brukar det vara med de hästar som är fina på framridning och i collectingring (eller på banan om collecting-ring inte finns) och när visselpipan ljuder så går allt på tok! ;)
Jag har själv haft "en sådan" men min kloka tränare frågade om jag verkligen trodde hon var rädd för visselpipan ("-Nej, inte alls") men tror du då att hon vet att programmet börjar när visselpipan ljuder? (:o "-Neaouj... Kanske inte").

Saker som kan förändras från träning hemma eller framridning till tävlingstillfället:

1. Inget spö.
Lösningen har flera skrivit, rid utan spö både på framridning och hemma för att träna!

2. Nervös ryttare
Mental träning, även hemmagjord, fungerar bra! Och så rutin, tävla och tävla och tävla lite mer... Bestäm dig också för att resultatet är betydelselöst, vi tränar på att tävla! På så vis kan många knutar släppa tycker jag

3. Annorlunda upplägg på ridpasset
Träna likadant hemma som på tävling! Framridning, skritt, programridning! Brukar du hemma värma upp med cantring i lätt sits så ska du givetvis göra det på tävling... Eller så ändrar du träningen hemma till att bli lik den på tävling

4. Programridning
Det här tycker jag är en av de vanligaste orsakerna! När vi rider hemma lägger vi volten när det känns "bra", blir den inte bra tar man ett varv till.. Programridning är en helt annan sak än träning och det krävs mycket träning av program för att ridningen ska vara lika den på träningen!

5. Det kan ta tid...
Hästar är intelligenta och lär sig saker bra... Men inte alltid så fort! En annan tränare sa till mig när jag var lite trött på att hästen var så spänd; "Hur många gånger har du gjort det här då?"... Tja, säkert tio gånger! ;) Tio gånger är inte många gånger! Om det inte funkar efter hundra BRA försök där man gjort det mesta för lyckade erfarenheter för hästen, då kanske det är dags att ge upp. Men innan dess, ge både dig och hästen många träningstillfällen!
 
Sv: "Dör" på tävling?

*JohannaB* dina punkter var väldigt bra skrivna.Alla borde ta del av dom som har hästar som 'dör' på tävling.MKt bra! :laugh:

*Tind* Bra,jag håller med!Man tävlar för att det är roligt lixx.Och ja jag ska berätta hur det gått så fort jag kommit hem :D
 
Sv: "Dör" på tävling?

Det fungerar precis likadant som hästar som blir spända inne på banan. Att hästen tappar bjudningen är ett tecken på spändhet, men istället för att bli trippiga, skygga eller överkänsliga (som många hästar blir) så är deras försvar att tappa bjudningen. Vad gäller min gamla ponny tappade hon bjudningen även på programridningar. Hästar är ju drivna av reflexer och instinkter så resonemanget är ju enkelt. Hästarna tänker inte att "nu ska jag tappa bjudningen" utan de gör det instinktivt när de blir spända.

SJÄLVKLART kan hästen på tävling tappa bjudningen utan att det har det minsta med ryttaren att göra! Precis som ovan citat så är det ju ETT slags uttryck för spändhet. Jag har en mkt trevlig 7-åring som kan bli ganska »introvert« på banan. Han har inte tävlat så mycket och det blir bättre och bättre. Ju mindre »tittig« bana ju mindre introvert häst. Hans sätt att bli spänd i ny miljö. Svårt att träna på hemmaplan, bara att rida MKT på nya platser!
 

Liknande trådar

Träning Har ridit en häst som är fullkomligt både skänkel/vikthjälps/röstdöv några gånger. Hästen, eller snarare ponnyn, är en D-ponny (åt det...
Svar
18
· Visningar
3 551
Senast: sandrafors
·
Ridning Känner att jag skulle behöva lite hjälp med detta. Har ingen irl som jag kan diskutera detta vettigt med utan hoppas på att få hjälp här...
2
Svar
25
· Visningar
4 164
Western Jag har ett problem.. Förut trodde jag att det berodde på min teknik, och det har det säkert gjort delvis, men.. Jag håller ju på med...
Svar
11
· Visningar
1 887
V
Träning Har en arab hemma, ett sto som är nio år. Blerv inriden när hon var tre år och sedan dess inte gjort mycket, knappt blivit riden efter...
Svar
6
· Visningar
1 712
Senast: noble art
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp