Bukefalos 28 år!

"Dör" på tävling?

Sv: "Dör" på tävling?

Det fungerar precis likadant som hästar som blir spända inne på banan. Att hästen tappar bjudningen är ett tecken på spändhet, men istället för att bli trippiga, skygga eller överkänsliga (som många hästar blir) så är deras försvar att tappa bjudningen.

Fast varför blir de spända? Jo för att ryttaren spänner sig! Alltså är det ändå ryttaren som gör problemet.

Och att skylla på att det är dressyrstaket och dommarbord osv som hästen kan bli rädd för köper jag inte, hör ytterst sällan att ryttare får problem med just tröghet när hästen blir spänd på träning. Varför skulle den då få någon annan slags tröghetsspänning på tävling?
 
Sv: "Dör" på tävling?

Jag håller nog med Cashmir, hästar är inte så där jätte intelligenta när det gäller att räkna ut i vilka situationer de ska uppföra sig på ett annorlunda sätt, däremot är de känsliga för annorlunda ridning och kan då reagera på olika sätt (spända, stå emot, trippiga osv).

Speciellt tydligt brukar det vara med de hästar som är fina på framridning och i collectingring (eller på banan om collecting-ring inte finns) och när visselpipan ljuder så går allt på tok!
Jag har själv haft "en sådan" men min kloka tränare frågade om jag verkligen trodde hon var rädd för visselpipan ("-Nej, inte alls") men tror du då att hon vet att programmet börjar när visselpipan ljuder? ( "-Neaouj... Kanske inte").

Saker som kan förändras från träning hemma eller framridning till tävlingstillfället:

1. Inget spö.
Lösningen har flera skrivit, rid utan spö både på framridning och hemma för att träna!

2. Nervös ryttare
Mental träning, även hemmagjord, fungerar bra! Och så rutin, tävla och tävla och tävla lite mer... Bestäm dig också för att resultatet är betydelselöst, vi tränar på att tävla! På så vis kan många knutar släppa tycker jag

3. Annorlunda upplägg på ridpasset
Träna likadant hemma som på tävling! Framridning, skritt, programridning! Brukar du hemma värma upp med cantring i lätt sits så ska du givetvis göra det på tävling... Eller så ändrar du träningen hemma till att bli lik den på tävling

4. Programridning
Det här tycker jag är en av de vanligaste orsakerna! När vi rider hemma lägger vi volten när det känns "bra", blir den inte bra tar man ett varv till.. Programridning är en helt annan sak än träning och det krävs mycket träning av program för att ridningen ska vara lika den på träningen!

5. Det kan ta tid...
Hästar är intelligenta och lär sig saker bra... Men inte alltid så fort! En annan tränare sa till mig när jag var lite trött på att hästen var så spänd; "Hur många gånger har du gjort det här då?"... Tja, säkert tio gånger! ;) Tio gånger är inte många gånger! Om det inte funkar efter hundra BRA försök där man gjort det mesta för lyckade erfarenheter för hästen, då kanske det är dags att ge upp. Men innan dess, ge både dig och hästen många träningstillfällen!

:bow: Håller med mycket angående dina punkter. TIOOOO
 
Senast ändrad:
Sv: "Dör" på tävling?

Hur i hela friden skulle hästen kunna veta att "nu är det tävling och nu ska jag bromsa"? Inte en chans att en häst som annars går fram på träning och programridning själv tänker ut och bestämmer att den ska tappa bjudning inne på tävlingsbanan.

Skämtar du? Tror du inte hästar kan koppla ihop saker? Dom ser ju direkt när dom kommer ur trailern om det är tävling på gång. Hästar blir nervösa precis som vem som helst men det brukar gå bort när man tävlar mer och helst om ryttaren oxå håller sig lugn.
 
Sv: "Dör" på tävling?

Och hur många gånger säger inte dessa ryttare med hästar som "dör" på banan att deras hästar oftast går lysande på framridningen? Det är väl lika mycket spänning för hästarna där?
 
Sv: "Dör" på tävling?

Fast varför blir de spända? Jo för att ryttaren spänner sig! Alltså är det ändå ryttaren som gör problemet.

Och att skylla på att det är dressyrstaket och dommarbord osv som hästen kan bli rädd för köper jag inte, hör ytterst sällan att ryttare får problem med just tröghet när hästen blir spänd på träning. Varför skulle den då få någon annan slags tröghetsspänning på tävling?

Därför att hästar blir nervösa.... Likaväl som att majoriteten av hästar skiter när dom ser en trailer och dom har kopplat ihop det med att dom skall åka i den = en slags nervositet.

Jag vet flera toppryttare i dressyr som råkat ut för samma grej och inte blir ju de ryttarna nervösa direkt.
 
Sv: "Dör" på tävling?

Och hur många gånger säger inte dessa ryttare med hästar som "dör" på banan att deras hästar oftast går lysande på framridningen? Det är väl lika mycket spänning för hästarna där?

Nej, det är ju jättestor skillnad på en framridning med andra hästar än själv i ett ridhus med staket och en domare längst bort.

I hoppningen märks det på det viset att hästarna slutar gå fram för skänkeln och det blir svårt att reglera galoppsprången och komma rätt på hindret. Dom blir tittiga och klämmiga för att dom blir nervösa.
 
Sv: "Dör" på tävling?

Varför i hela friden skulle de inte bli nervösa? ;)

Därför att för dessa ryttare är det vardag att tävla och bli nervös för en LA/Msv händer liksom inte i deras värld.

Jag skulle aldrig bli nervös för en dressyrtävling, vad finns det att bli nervös för liksom?
Man kan inte dö, man kan inte ramla av och slå sig (oftast inte) :rofl:
 
Sv: "Dör" på tävling?

Hästar som går lysande i collectingring då? Eller på tävlingar inomhus där man får rida runt på tävlingsbanan innan visselpipan går och hästen ser kalas ut innan domaren blåser i pipan och sedan tvärdör?

Jag har sett mycket hästar som dött på banan, jag har hört mycket ryttare som har hästar som dör och tametusan alla skyller på hästen. Men när hästen går kanon tills visselpipan går ( = spänning för ryttaren) och lika snabbt sackar ihop till en snigel, då är det för mig en omöjlighet att tro att det skulle vara hästen som gör detta.

Kan ju tillägga att jag själv verkligen har erfarenheter av exakt detta problem men har fått lära mig att det handlar om mig och ingen annan.

Angående nervösheten bland toppryttarna, där håller jag inte med överhuvudtaget. Visst finns det stencoola ryttare, på alla nivåer, men att nervositeten skulle försvinna ju högre klasser man rider tror jag inte alls. Sen förstår jag ju vad du menar, om man backar ner flera steg och rider lägre klasser, DÅ kan man såklart känna sig säkrare och mindre nervös.
 
Senast ändrad:
Sv: "Dör" på tävling?

Min erfarenhet är att hästarna oftast börjar tappa bjudningen i direkt anslutning till rytten, alltså när man går in på tävlingsbanan elle är i collectingring. Någon enstaka gång har det hänt att hästen knäppt av förs en liten, liten bit in i programmet. Men varför skulle inte alla situationer finnas?

Jag tror absolut helt säkert att ryttare kan vara en orsak till att hästen spänner sig och "dör" men man kan inte helt räkna bort att hästar själva kan bli spända/nervösa så som fio också beskriver. Du har uppenbarligen inte haft en häst som gör så här och då förstår jag att det är svårt att förstå.

Jag har just nu två hästar som är tvärtom. Den ena är riktigt harig och blir spänd och skyggar för allting, men om jag bar sitter lungt och rider konstruktivt så slappnar hon av. Den andra låser sig mera och blir okontaktbar, då hjälper det inte hur mycket jag försöker rida lungt och konstruktivt för hästen skärmar av. Men ibland fungerar det bättre och då gäller det att ta tillvara på det och träna vidare.
 
Senast ändrad:
Sv: "Dör" på tävling?

Du har uppenbarligen inte haft en häst som gör så här och då förstår jag att det är svårt att förstå.

Två tävlingsponnyer med exakt detta problem har jag i bagaget, så tro mig - jag har fått lära mig den hårda vägen!
 
Sv: "Dör" på tävling?

Då är det ju bara att gratulera att det är hos dig problemet har suttit - det är ju fantastiskt mycket enklare.
 
Sv: "Dör" på tävling?

Nu vet jag inte riktigt hur jag ska tolka den där kommentaren men ja, problemet har suttit hos mig, och sitter likväl kvar! Det krävs mängder av programridningar, förberedelser och mental träning för att jag ska kunna slappna av på tävling - annars kommer trögheten som ett brev på posten.
 
Sv: "Dör" på tävling?

Därför att för dessa ryttare är det vardag att tävla och bli nervös för en LA/Msv händer liksom inte i deras värld.

Jag skulle aldrig bli nervös för en dressyrtävling, vad finns det att bli nervös för liksom?
Man kan inte dö, man kan inte ramla av och slå sig (oftast inte) :rofl:

Det kanske är något med oss ft-ryttare :idea: vi har väl ett annat perspektiv på vad som är värt att vara nervös inför.
Jag skulle heller aldrig drömma om att vara nervös för en vanlig dressyrtävling :rofl:
 
Sv: "Dör" på tävling?

Men det kan ju så klart vara båda delarna och dessutom kan det ena ge det andra. Min häst tex skulle vara urjobbig på framridningen eftersom hon hatar att främmande hästar är alltför nära henne:mad: Då skulle jag vara lagom trött på henne när man kom in på banan och det skulle förstöra ritten troligen eftersom hon påverkas väldigt av hur jag är. Gissar jag vi har inte tävlat -än. Det kanske kommer.

Min gamla struntade i sånt, men när han kom in på banan fanns inget annat som kunde distrahera och då kunde han i lugn och ro koncentrera sej på att bli "rädd" för allt intressant som staket blommor och domare:cool: Inte så att han "dog" utan stod emot och blev svårmanövrerad och okoncenterad.
Jag visste ju efter ett antal gånger att det kunde hända, och hur rider man då:angel: Det ena ger det andra. Vissa gånger brydde han sej inte om att åbäka sej för allt och då gick det bra. Men man visste inte i förväg.

Krävs mycket mental träning för att få bort det. Den bet f ö inte på mej sån träning..

Har man bara haft hästar som sköter sej som klockor på och utanför banan kan det nog vara svårt att förstå hur det hänger ihop. Det finns ju såna men det har jag inte haft:cool:
 
Sv: "Dör" på tävling?

Ja visst har du fått träna på det! Det har jag också. Tidigare hade jag en förmåga att rida helt knasigt inne på banan och det har jag fått arbeta bort med massor av träning, både praktisk och mental. Men det är ett betydligt enklare bekymmer att bli av med än om nervositeten sitter hos hästen. Jag har mycket lättare att påverka hur jag tänker än hur hästen känner.

Jag tror att det oftast är en kombination av spändhet hos ryttare och häst (ond cirkel), men att det också finns andra variationer som gör det ännu svårare.
 
Sv: "Dör" på tävling?

Därför att för dessa ryttare är det vardag att tävla och bli nervös för en LA/Msv händer liksom inte i deras värld.

Jag skulle aldrig bli nervös för en dressyrtävling, vad finns det att bli nervös för liksom?
Man kan inte dö, man kan inte ramla av och slå sig (oftast inte) :rofl:

Jag håller med,jag blir aldrig nervös när jag ska dressyrtävla,det är värre me hoppningen.PÅ en dressyrtävling så brukar man inte trilla av osv,det är mkt lättare hänt på en hopptävling om häst och ryttare missförstår varandra och en kracsh uppstår i ett hinder.DET är jag mycket räddare för :p

Ang. det med toppryttare som blir nervösa,så tror jag inte alls de blir så nervösa som vissa andra tror.Dom tävlar på så pass hög nivå och vet att hästen klarar det,dom är liksom 'vana'.Dom tränar på ganska hög nivå också.Vissa av dom.Visst kan dom bli nervösa,men jag tror inte det är så ofta...Vi ungdomar och sånt blir nog mer nervösare än dem! :rofl:
 
Sv: "Dör" på tävling?

Nu har jag varit iväg. Tipset med spöt funkade superbra för oss, vi tog en längre framridning samt att jag försökte tänka på avslappningen och så. Och det funkade SUPER! Vi gjorde en massa småmissar men i det stora hela var jag supernöjd, han gick fram skitbra, och han tog i i ökningarna mer än vad han gör hemma:) 61,66 % fick vi på LB:2, till skillnad från förra tävlingen då vi fick ca 51 % på en LB:3:o. Jag satsade bara på att han skulle gå fram på ett bättre sätt och det gjorde han, så nu är det massa mer saker som ska övas på OCH såklart fortsätta jobba med att han ska gå fram för skänkel samt det mentala hos mig:)

Tack för alla tipsen!:)
 

Liknande trådar

Träning Har ridit en häst som är fullkomligt både skänkel/vikthjälps/röstdöv några gånger. Hästen, eller snarare ponnyn, är en D-ponny (åt det...
Svar
18
· Visningar
3 551
Senast: sandrafors
·
Ridning Känner att jag skulle behöva lite hjälp med detta. Har ingen irl som jag kan diskutera detta vettigt med utan hoppas på att få hjälp här...
2
Svar
25
· Visningar
4 164
Western Jag har ett problem.. Förut trodde jag att det berodde på min teknik, och det har det säkert gjort delvis, men.. Jag håller ju på med...
Svar
11
· Visningar
1 887
V
Träning Har en arab hemma, ett sto som är nio år. Blerv inriden när hon var tre år och sedan dess inte gjort mycket, knappt blivit riden efter...
Svar
6
· Visningar
1 712
Senast: noble art
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp