Dörrar, lister och foder - måla, byta eller ha kvar?!

Rumpnissen

Trådstartare
Vi håller på att renovera ett 70-tals hus, de förra ägarna har inte gjort så mycket i huset mer än lite tapetsering och målning så vi gör om ganska mycket. Nu velar vi hur vi ska göra med innerdörrar, lister och foder.

Dörrarna er ut ungefär så här:
Bild från google, den vänstra

Dörrfoder och listerna ser ni nästan här (sambon och vitvaror är bonus):
https://plus.google.com/?hl=sv&gpsr...5944210212341439842&oid=105224749045159396465

Allt är alltså brunt, precis som det var nybyggnad på 70-talet.

Det vi gör nu innan vi flyttar in är att renovera hela övervåningen. Badrum och kök blåses ut helt och görs om. Matsal, hall och tre sovrum tapetseras, innertak målas om och golv läggs om där det inte är ekparkett. Nedervåningen där det finns gillestuga, två sovrum, tvättstuga och förråd tar vi efterhand efter vi flyttat in. Beräknas vara färdigt om kanske 5-6 år.

Från början var tanken att låta lister och dörrar vara som de är, men det känns som en allt mindre bra idé. Fönsterna har vi bestämt att de låter vi vara som de är (samma bruna foder). Det är massa jobb att måla om och blir svindyrt om målaren ska göra det. Vi kommer förmodligen byta fönster om kanske 10 år, och då sätter vi in vita då.

Just nu funderar vi på de här alternativen:
*Sätta in samma dörrar, foder och lister som innan. Utan att göra någonting alls (inte så roligt men billigt).
*Måla/köpa nya golvlister vita, lackera eller slipa/betsa dörrarna så de fräshas upp, samma dörrfoder.
*Köpa nya golvlister (vita), måla dörrfoder vita, lackera dörrarna (vita?).

Vi har inte råd att byta alla innerdörrar, det hade ju annars varit det smidigaste alternativet.

Så, bukeoraklet. Hur gör man? Vad hade ni gjort? Hur har ni gjort? det är sammanlagt fem dörrar det handlar om i dagsläget.
 
Sv: Dörrar, lister och foder - måla, byta eller ha kvar?!

Det går inte att se listerna (krävs inlogg) men jag antar att jag nog vet hur de ser ut.

Jag hade sparat gabondörrarna bruna men målat lister och foder. Det är inte världens jobb om man tar loss dem. Krävs ett par lager så det inte lyser igenom men är klart värt jobbet.

Tänk på att inte renovera emot huset. Är det ett 70-talshus så blir det lätt lite fel om ni försöker renovera det till att bli från en annan tidsålder.
 
Sv: Dörrar, lister och foder - måla, byta eller ha kvar?!

Ungefär så här ser listerna ut:
http://kurage.files.wordpress.com/2009/10/img_5765.jpg

Vi försöker inte ändra tidsålder, vi försöker fräscha till! Att behålla dörrarna som de är nu är inget alternativ, något måste vi göra åt dem (repiga, skavda, ritade på av klåfingriga barn ;)). Men det kan ju räcka att betsa om dem för att fräscha upp, men behålla dem bruna. Ska tänka på detta!
 
Sv: Dörrar, lister och foder - måla, byta eller ha kvar?!

Om det är gabon så borde det räcka att bara slipa och lacka om. De behöver inte betsas om du inte vill ändra färgen på dem. Jag har sett bilder på nätet på renoverade innerdörrar i gabon och det har blivit väldigt bra resultat. Vi kommer förmodligen renovera våra gabondörrar nästa år. Det som kan bli svårt att åtgärda är om fanéret är sprucket.
 

Liknande trådar

Hemmet Har gått och blivit med bostadsrätt! Dock är tapeterna fula och dessutom dåligt uppsatta. Det är bubblor i tapeterna och inte raka...
Svar
10
· Visningar
2 332
Äldre Nu behöver jag er hjälp! Det handlar om ombildning av hyresrätt till bostadsrätt. Det är ett väldigt långt inlägg men jag är tacksam...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 333
Senast: cherie
·
  • Omröstning
Hemmet Jag och sambon köpte en mysig enplansvilla förra året och håller på för fullt med att renovera det invändigt. Huset är byggt på 70-talet...
Svar
7
· Visningar
9 659
Senast: Draumsyn
·
Fritid Jag ska få nycklarna till min nya lägenhet nästa vecka och tapetsera om lite innan jag flyttar in. Helst skulle jag också vilja måla om...
Svar
5
· Visningar
7 730
Senast: pulkaskurk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp