Bukefalos 28 år!

"Döv" i munnen?

skuggi

Trådstartare
Jag har en svenskfödd islandsvalack som bor hos mig just nu på obestämd tid. Han är 8-9 år och har väl egentligen inte ridits mycket alls senaste året på grund av sjukdomar som visade sig härröra från en upphakad led i bakvagnen.
Han har bott i stockholm senaste åren och flyttade i augusti norröver där han fick träffa en kiropraktor som fixade bakvagnen. I augusti fick han flytta ännu en gång och sedan kom han till mig i slutet på september.

Han har mest fått gå och acklimatisera sig här fram tills för ett par veckor sedan, då vi började sätta igång honom och de andra julgrisarna i hagen :o :crazy:
Jag har inte ridit eller hanterat hästen innan han kom till mig, så jag vet ju inte om detta är något som uppkommit pga flytt eller så, men här kommer problemet/undringen:

Jag upplever att hästen är lite "döv" när man hanterar honom. Står jag och håller honom i grimma och grimskaft så kan han helt plötsligt, men helt lugnt, börja gå ifrån mig och när grimskaftet tar stopp så börjar han liksom seg-dra... Jag har aldrig upplevt detta med någon annan häst förut, det är nästan som om han verkar omedveten om mig och min vilja..
Samma när jag rider, han är väldigt känslig för skänkeln och går undan jättefint så fort jag vill det, men munnen är helt döv! Jag har testat att ta i tygeln bara jättelätt och alla varianter upp till mer bestämda tag. I alla fallen känns det som att han direkt biter tag i bettet och håller emot!

Så vad gör man? Hur kan jag träna honom att lyssna bättre? Någon som har några ideer?

Ska väl tillägga att tänderna inte är genomgångna de senaste åren men det är på g nu.
 
Sv: "Döv" i munnen?

jag hade tagit bort bett på han helt och hållet och ridit på kapson eller liknande för att få känsligheten i munnen tillbaka. kompisen till mig fick ta ur bettet ett helt år när hon köpte sin fd ridskole ponny. nu e hon jätte känslig o fin
 
Sv: "Döv" i munnen?

Ah, kanske det skulle hjälpa! Har ju ett bettlöst träns som ligger och skräpar... :smirk: Fast jag tänker att eftersom han är ganska "döv" även för grimman, finns det inte risk för att han är lika döv för ett bettlöst? *funderar och riskbedömer* ;)
 
Sv: "Döv" i munnen?

Prova ett bettlöst men kanske i en hage eller en paddock. Så det inte händer något. Annrs är det väl tänderna som du pratade om.
Eller att du helt enklet börjar om att lära honom bettet, vad det är till för. Om du tömköt hur är han då?
Eller är det så att han inte har respekt för dig?
Lycka till.
 
Sv: "Döv" i munnen?

Hehe... nej, han har nog inte precis någon respekt för mig :p men vi har inte diskuterat ämnet ledarskap riktigt ännu... ;)
 
Sv: "Döv" i munnen?

jag känner igen problemet..testa att byt bet och prova om det kan vara något annat som funkar men kanske till och med ett skarpare bett men bara tillfäligt ...dra ALDRIG i munen utan gör tvärtom försök att rida med eftergift hela tiden och använd istället sitsen för att då få en grund att stå på... en häst blir inte Döv i munnen en häst känner allt du gör men frågan är om han vill känna , du måste få hästens vilja och uppmärksamhet...det är lättare sakt än gjort men har haft två hästar som var "döva i munnen och dom är nu hur fina som helst (var ute idag och red barbacka i skogen utan träns och den starka hästen jag fick för två år sedan är borta.)..nu har jag en känslig häst som vill hjälpa till och som ser mig som ledare ....det jag först gjorde var mark övningar sen var det först och främst koncentrerat på att få min häst glad och allt eftersom ge mer och mer krav..nått som jag skulle rekomendera är centrerad ridning..det ger både dg och hästen mer kontakt och förståelse för varandra och kn få den mest okänsligaste" häst uppmärksam utan något tvång...hoppas du fick nått tips...kram
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 788
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 745
Senast: jemeni
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 367
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 452
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp