Domare Törnblad avstängd efter uppmärksammad intervju

Vad jag förstod på den artikeln var åsikterna under en intervju och inte under en tävling? Tycker det är skillnad på intervju och att dömma på en tävling.

Jo men hur tänker du att han ska kunna vara neutral inför dessa ryttare när han dömer?
 
En bra domare kan bortse från sina egna åsikter på tävling.

Fast inte när man har så starka åsikter om några personer och sättet dom tränar att man väljer att hänga ut dom med namn. Det tror jag inte faktiskt. Vill han ha bort deras ridning så kommer hans siffror visa det oxå.
 
Fast inte när man har så starka åsikter om några personer och sättet dom tränar att man väljer att hänga ut dom med namn. Det tror jag inte faktiskt. Vill han ha bort deras ridning så kommer hans siffror visa det oxå.
Jag har ingen aning om vad det här är för typ men om han avskydde deras ridning så starkt att det påverkade siffrorna borde någon märkt det innan denna intervjun?

En top domare som honom tror jag klarar av att skilja på ledigt och jobb.

Men vi behöver inte hålla med varann :)
 
Jag har ingen aning om vad det här är för typ men om han avskydde deras ridning så starkt att det påverkade siffrorna borde någon märkt det innan denna intervjun?

En top domare som honom tror jag klarar av att skilja på ledigt och jobb.

Men vi behöver inte hålla med varann :)

Det är ok att visa i poäng om saker och ting inte följer uppsatta riktlinjer men då ska inte andra som inte heller följer få bättre poäng.

Angående Törnqvist är han ganska elak, kommer aldrig glömma ett BT han dömde där det gavs muntliga kommentarer och han säger om en ryttare att hon är för fet och skumpar och kommer förstöra sin häst. Det var en ganska välkänd tränare och ryttare som absolut inte har förstört några hästar. Så nej jag har inga större förhoppningar om att han kan skilja på privatliv och jobb när det gäller vilka åsikter han har.

Nej vi behöver absolut inte hålla med varandra men jag tycker inte att en domare ska uttala sig på ett kränkande vis om några namngivna överhuvudtaget. Han gör ju det som domare eftersom det är i den rollen han blir intervjuad. Det räcker med att han säger att han inte gillar den träningsmetoden och det går att göra utan att nämna några namn.
 
Det är ok att visa i poäng om saker och ting inte följer uppsatta riktlinjer men då ska inte andra som inte heller följer få bättre poäng.

Angående Törnqvist är han ganska elak, kommer aldrig glömma ett BT han dömde där det gavs muntliga kommentarer och han säger om en ryttare att hon är för fet och skumpar och kommer förstöra sin häst. Det var en ganska välkänd tränare och ryttare som absolut inte har förstört några hästar. Så nej jag har inga större förhoppningar om att han kan skilja på privatliv och jobb när det gäller vilka åsikter han har.

Nej vi behöver absolut inte hålla med varandra men jag tycker inte att en domare ska uttala sig på ett kränkande vis om några namngivna överhuvudtaget. Han gör ju det som domare eftersom det är i den rollen han blir intervjuad. Det räcker med att han säger att han inte gillar den träningsmetoden och det går att göra utan att nämna några namn.
Som sagt, jag vet inget om honom. Därav är alla mina inlägg baserade på vad jag tror, precis som jag skrev;)
Du behöver inte gå igång så hårt
 
Fast det handlar ju inte om att man inte ska kritisera dålig och felaktig ridning. Nu gillar inte Törnqvist just holländare och specifika namn då speciellt. Men de övriga då? De som oxå rider på spända hästar med bakbenen i tjotahejti, blir ju väldigt märkligt att de ska komma undan att namnges bara för att de inte rider för Holland.
Det är just det påpekandet jag anser är felaktigt. Bättre att visa med poängen. Domarna styr ju sporten så dom har ju den möjligheten så använd den då.
 
Han får ha precis vilka åsikter om vilka ryttare han vill.

Men jobbar han ska han kunna bortse från dem.

Nu tänker du fel, det handlar inte om att inte få ha "vilka åsikter han vill", utan att han gått ut i media och namngett o diskuterat vissa ryttares ridning.
I negativa ordalag.
Han har gott om interna forum där han kan och säkert har diskuterat detta, säkert också fått medhåll.


Tycker du att domare ska få göra det? Om du tävlar? namnge dig och förklara öppet för alla som vill läsa ex på Facebook dina fel?
Ja egentligen är den biten inte så farlig om det uttrycks väl, rider ryttaren med breda händer och kutig rygg så är det liksom så.
Men. Tänk OM. Någon domare skulle skriva att det var du som hade hårda händer och drog in formen till en fulform? eller om du stötte i sadeln så din häst sänkte ryggen av obehag? skulle du vilja att alla fick läsa det öppet?
 
. Det räcker med att han säger att han inte gillar den träningsmetoden och det går att göra utan att nämna några namn.

Håller helt med och sen känns det lite "sent". Varför nu? Och inte då den ridningen var som värst?
Han säger väl det alla ( närapå iaf?) har vetat /vet , tycker o tänker?
Sedan: En alldeles för kort och intetsägande avstägning.
 
Får och får......med yttrandefrihet får man uttala sig om vad man vill men man kan ju starkt ifrågasätta hans omdöme i frågan och en avstängning var ju en direkt verkan av vad som krävs av honom i form av domare FEI och deras "codex".
 
Får och får......med yttrandefrihet får man uttala sig om vad man vill men man kan ju starkt ifrågasätta hans omdöme i frågan och en avstängning var ju en direkt verkan av vad som krävs av honom i form av domare FEI och deras "codex".

Nej , yttrandefrihet betyder inte att man får uttala sig om vad man vill.Finns ju massor av begränsningar, ovan ex är en.
 
Nej , yttrandefrihet betyder inte att man får uttala sig om vad man vill.Finns ju massor av begränsningar, ovan ex är en.

Vad menar du att det skulle gå under då? Förtal?
Det har jag blivit uppläxad här på Buke att detta inte är, när jag påtalade det i en liknande tråd.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Danske dressrydomaren Leif Törnblad har ju kommenterat sin avstängning som han fick efter en uppmärksammad intervju. Avstängningen har...
Svar
0
· Visningar
584
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Den danske internationelle dressyrdomaren Leif Törnblad får nu kritik efter att uttalat sig negativt om holländska ryttare i en...
Svar
0
· Visningar
358
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Danske femstjärnige dressyrdomaren Leif Törnblad försvarar och förklarar nu sina kritiska uttalanden om holländska dressyrryttare. ...
Svar
0
· Visningar
440
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Internationella Ridsportförbundet, FEI, har tagit beslut i flera ärenden. Bland annat har sydafrikanska hoppryttaren Jeanne Engela...
Svar
0
· Visningar
335
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp