Bukefalos 28 år!

Domaren dömde träningen, inte tävlingen!

Sv: Domaren dömde träningen, inte tävlingen!

*kl*
Halvblod är den vanligaste rasen om man tittar på dressyrekipage. Många av dessa halvblodsekipage kommer inte heller dom upp i godkända % på tävling. Så naturligtvis spelar inte rasen någon större roll.

Nu säger jag inte att alla domare dömer som jag kanske tycker att det ser ut (för det händer att jag också funderar över vissa domare). Men det är ett fåtal domare som är helt ute och cyklar. Och ju högre klasser de får döma, desto bättre är oftast poängsättningen.
 
Sv: Domaren dömde träningen, inte tävlingen!

Jag har en hæst jag inte startat med hitills som ær vældigt liten, bara 149 cm høg..
Vad brukar domare tycka om små hæstar?
Sedan undrar jag om domare MÅSTE veta vilken ras det ær man tævlar?
 
Sv: Domaren dömde träningen, inte tävlingen!

Jag tycker visst att man ska försöka får alla barn intresserade - och börja från klubbnivå. Jag tror nog att man knäcker fler barn om man är för snäll på klubbnivå och sedan släpper iväg/väljer själva att rida på ex lokal nivå. Hur kul är det att få bra % på klubbnivå och bli sågade vid fotknölarna vid riktig tävling.

Kanske är det så att man tävlar för tidigt? (oavsett om man är barn eller vuxen).


Håller med helt o hållet :bow:

Det finns ingen som är betjänt av att få "glädjebetyg" på klubbnivå bara för att sedan tävla officiellt och bli totalsågad. Det är mycket mycket bättre att vara ärlig med betygen. Sedan behöver ju inte kommentarerna vara hårda bara för att betygen är låga. Det går att ge kommentarer som är konstruktiva och uppmuntrar till vidare träning.

För övrigt håller jag även med Mackan om att det är tränarnas uppgift att tala om för sina elever (och deras föräldrar) när de är klara för tävling. Vissa elever är dock förmodligen svårare att påverka än andra. Men man kan aldrig komma ifrån att det är på träningen man ska lära sig rida, INTE inne på tävlingsbanan.
 
Sv: Domaren dömde träningen, inte tävlingen!

Jag har en hæst jag inte startat med hitills som ær vældigt liten, bara 149 cm høg..
Vad brukar domare tycka om små hæstar?
Sedan undrar jag om domare MÅSTE veta vilken ras det ær man tævlar?

Det är dressyrtävling och inte ras- och exteriörbedömning.
Att ha en liten häst behöver inte alls ha någon betydelse. Kvalitén på rörelser och ridning bedöms. Vilket innebär att om två ekipage utför samma sak likvärdigt så kommer ett något högre betyg att ges till den lite bättre hästen. Om de 2 ekipagen t.ex. utför en 10 m volt i galopp och båda lyckas med runda volter i bibehållen form o takt så får hästen med mindre gång betyg 8. Den hästen med mer gång lyckas pga det också ha mer "luft" i galoppen, en rundare galopp, får till "det lilla extra", och får då betyg 9. Till exempel.
Så, har man en häst, stor eller liten, med lite mer begränsad gång så får man försöka rida ännu mer noggrant, vara ännu mer noga med att markera övergångar, prydlighet osv.

Jag hade själv för många år sedan en liten söt ponnyaktig valack med 6-mässig gång. Vi brukade lyckas med att få 7or på våra mellantraver trots att längning av traven egentligen inte fanns i hans register. MEN, vi var väldigt noga med våra övergångar o brukade få betalt för det.
 
Sv: Domaren dömde träningen, inte tävlingen!

Jag har en jätte lydig och trevlig fullblodsvalack som jag tävlat lite dressyr med (upp till LA) Dock inte nu längre. Varför? Jo sista tävlingen vi var på fick jag som kommentar: "Trevligt ridet på trevlig häst, tyvärr kan du inte få högre poäng då hästen inte har bättre gångarter"...:confused: Ja hästen är rätt markbunden och ser inte speciellt "flashig" ut, denna kommentar fick mig att sluta tävla ialla fall.
(jag tränar nu akademisk dressyr och har jätte roligt med min häst, vi "piffar och puffar" och övar galopp piruetter;) )

Fast även i LB bedöms ju hästens gångarter under "allmänt intryck", och där också elasticitet och bakbensengagemang. Och har hästen dåliga gångarter brukar det även gör att mellangångarterna blir sämre och då får du ju sämre betyg där med.
Sedan kanske domaren inte menade att du inte kan få bättre poäng på någon punkt i hela programmet p g a hästens gångarter.
 
Sv: Domaren dömde träningen, inte tävlingen!

Jag fick ändå 60,5% på den tävlingen och det var jag rätt nöjd med, Jag bara tycker att kommentaren bevisar det JAG tyckt ett tag, dvs att dressyrtävlingar mer och mer blir en gångarts tävling istället för dressyr/lydnads tävling.
Jag tycker även att detta fenomen uppenbarar sig på elittävlingar, det har lixom blivit tävling i bensprattel istället för harmonisk ridning. Se bara på Totilas, överlägsen allt pga sina gångarter.
 
Sv: Domaren dömde träningen, inte tävlingen!

Och om man då antar att även den mer "flashiga" hästen faktiskt är otroligt välriden o lydig (som Totilas). Vem tycker du då ska vinna?

Eller om lille Rulle med trippe-tripp gång ställs emot flashige Kalle. Båda hästarna är välridna o lydiga. Vem tycker du ska sättas först? Vilka kriterier tycker du ska vägas in i bedömningen?
 
Sv: Domaren dömde träningen, inte tävlingen!

Se bara på Totilas, överlägsen allt pga sina gångarter.

Öh, kanske inte enbart pga det. Titta på hur extremt noggrannt Edward Gaal rider. Övergångarna är nog bland det bästa jag har sett, överhuvudtaget är samspelet mellan häst o ryttare briljant. Det är det han plockar sina 10: or på i kombination med de spektakulära gångarterna.
 
Sv: Domaren dömde träningen, inte tävlingen!

Jag fick ändå 60,5% på den tävlingen och det var jag rätt nöjd med, Jag bara tycker att kommentaren bevisar det JAG tyckt ett tag, dvs att dressyrtävlingar mer och mer blir en gångarts tävling istället för dressyr/lydnads tävling.
Jag tycker även att detta fenomen uppenbarar sig på elittävlingar, det har lixom blivit tävling i bensprattel istället för harmonisk ridning. Se bara på Totilas, överlägsen allt pga sina gångarter.


Men :confused: Det är ju en av bedömnings hörnstenarna i dressyrsporten, dvs hur hästen rör sig. Hur ska du kunna komma ifrån det? :confused:
 
Sv: Domaren dömde träningen, inte tävlingen!

Usch vad trist att få en så orättvis "dom"! :(
Var det länge sedan? För jag upplevde att det var så för många år sedan (ja jag är gammal ;) ), men att när jag tog upp dressyrtävlandet igen för något år sedan, då var det inte alls så längre! Gången spelade enormt mycket mindre roll, det som dömdes var allt annat, lösgjord och lydig häst, rätta vägar, fin sits på ryttaren osv. Jag tävlar än så länge bara lätt klass, det är i de klasserna jag sett förändringen.

Jag satt en gång för länge sedan, på den tiden när bra gång var ett krav även i lätt klass bakom domare som precis dömt en MSV-klass. De diskuterade irriterat att allt för många domare höll på och premierade bra gång i lätt klass, för där skulle det enligt dem inte behövas bra gång, det var ett krav först i MSV klass! Enormt intressant att sitta där vid fikaborden och höra dem diskutera! ;)
 
Sv: Domaren dömde träningen, inte tävlingen!

Ja det gånger jag skrivit så har jag tyvärr inte sett mycket! Finns ett och annat program där det i ett eller ett par moment är mycket som ingår så man hinner lyfta skallen och kolla, men det är inte ofta!

Fö så har alla domare jag skrivit åt varit mycket sympatiska, de har så långt det gått försökt att på något sätt uppmuntra ryttaren och hitta NÅGOT positivt att säga! Jag minns en domares vånda när en ponny sprang absolut hela programmet med skallen rätt upp (ryttaren måste lätt ha sett både panna och nosrygg på ponnyn) och domaren desperat försökte säga något positivt i kritiken!

Angående att starta i klasser man inte är klar för så kom den diskussionen upp på en tävling! Det var Div II för ponny, endast 3 (!!) av ekipagen hade godkänd poäng! :crazy: Så i båda klasserna så var ekipage placerade med ej godkänd poäng! Domaren var märkbart irriterad, hon skulle ta upp det med distriktet, varför visade vuxna i en klubb så dåligt omdöme att de lät ponnyryttarna rida Div II när de var på nivån för start i Div III ansåg hon!
Jag har skrivit en del när den domaren dömt, hon har aldrig sagt så på någon annan tävling.
 
Sv: Domaren dömde träningen, inte tävlingen!

När det gäller KM (klubbnivå) i dressyr, alltså lägre än lokal, då måste man välja domare med omsorg! Annars har jag märkt att det blir som du skrev, knäckta ryttare!

När jag var aktiv på ridskola så visste vi vilka domare som klarade av att döma våra KM. De domarna sänkte kraven, typ att det som på lokal nivå skulle bli underkänt blev på KM i allafall en 5:a så långt det var möjligt. Så de som red KM och tävlade i vanliga fall på lokal nivå fick ju med det systemet mycket 8: or i protokollet! 8: or som om man tävlat på lokal varit 6: or eller max 7: or. Fast det kvittade ju, huvudsaken att inte knäcka lektionsryttarna tyckte vi!

Så vill jag flasha riktigt med dressyrkritik, då ska jag visa när de gånger jag vunnit KM i dressyr! För så mycket 8: or har jag aldrig fått någon mer gång! ;)
 
Sv: Domaren dömde träningen, inte tävlingen!

Jag vet en häst i den storleken (korsning halvblod/ponny) som vann och placerade sig i alla starter jag såg den göra. Olika domare. Så jag har ingen erfarenhet att storleken ska ha betydelse i det fallet!
 
Sv: Domaren dömde träningen, inte tävlingen!

Enligt en insändare i Ridsport så tycktes det att Totilas skulle inte ens få godkända poäng, han hade felaktiga rörelser, så bra gång var inte normalt eller bra för hästen att ha ansåg skribenten!
 
Sv: Domaren dömde träningen, inte tävlingen!

snacka om diskriminering!!!:O
för att skäckar inte kan...trava fint??! vadå liksom-....:confused:
 
Sv: Domaren dömde träningen, inte tävlingen!

Enligt en insändare i Ridsport så tycktes det att Totilas skulle inte ens få godkända poäng, han hade felaktiga rörelser, så bra gång var inte normalt eller bra för hästen att ha ansåg skribenten!


Och skribenten i Ridsport har rätt och alla de internationella domarna har fel...:angel:
 
Sv: Domaren dömde träningen, inte tävlingen!

Det har jag ingen aning om, jag är inte insatt i dressyr på den nivån. Men eftersom jag inte har en aning om vem skribenten var, så kan ju den vara lika kunnig som internationella dressyrdomare vad jag vet.
Dressyr är ju en bedömningssport, det går ju inte att komma ifrån! Vilket den insändaren ju tydligt visade tycker jag. Man kan inte få alla att klappa händerna och sucka förtjust, och där är vi ju när det gäller dressyr!
Själv har jag ingen åsikt om Totilas, jag drägglar efter snygga hopphästar, när jag ser dressyrhästar på den nivån tycker jag mest det är ben som sprattlar upp i ansiktet på hästen! ;)

Jag vet en häst som av en domare fått "domen" att den är ett svårklassämne. Samma häst döms ner totalt av en annan domare, det märks han absolut inte gillar hästen, det rackas ner på precis ALLT! Det är inte min häst.
 
Sv: Domaren dömde träningen, inte tävlingen!

Men :confused: Det är ju en av bedömnings hörnstenarna i dressyrsporten, dvs hur hästen rör sig. Hur ska du kunna komma ifrån det? :confused:

Jo visst gångarterna INGÅR i dressyrtävling, detta har väl en egen punkt längst ner under allmänt intryck?? Det ska väl inte AVGÖRA tävlingen eller göra att man inte kan få högre poäng???? Vad hände med resten då?

Sist jag var och tittade på en tävling såg jag tex en ryttare som sporrar sin häst rätt hårt i varenda steg för att få den att röra sig "fint" (med mer spänning) och som då får höga poäng pga det, trots att den då tappar bakbenen (men lyfter "snyggt" fram) . Och nästa ryttare som har en jätteharmonisk och glad häst som rider mjukt och trevligt som får mkt lägre poäng trots att hästen är avslappnad och jobbar mkt bra med rygg o bakben, men dock inte lyfter frambenen så högt... Där är det jag som är:confused:
 
Sv: Domaren dömde träningen, inte tävlingen!

Det har jag ingen aning om, jag är inte insatt i dressyr på den nivån. Men eftersom jag inte har en aning om vem skribenten var, så kan ju den vara lika kunnig som internationella dressyrdomare vad jag vet.
Dressyr är ju en bedömningssport, det går ju inte att komma ifrån! Vilket den insändaren ju tydligt visade tycker jag. Man kan inte få alla att klappa händerna och sucka förtjust, och där är vi ju när det gäller dressyr!
Själv har jag ingen åsikt om Totilas, jag drägglar efter snygga hopphästar, när jag ser dressyrhästar på den nivån tycker jag mest det är ben som sprattlar upp i ansiktet på hästen! ;)

Jag vet en häst som av en domare fått "domen" att den är ett svårklassämne. Samma häst döms ner totalt av en annan domare, det märks han absolut inte gillar hästen, det rackas ner på precis ALLT! Det är inte min häst.

Det är ju inte bara hästen som bedöms i ett program, utan hur den rids :confused: Då rider väl ryttaren som skit då om det rackas ner... :confused:
 
Sv: Domaren dömde träningen, inte tävlingen!

Jo visst gångarterna INGÅR i dressyrtävling, detta har väl en egen punkt längst ner under allmänt intryck?? Det ska väl inte AVGÖRA tävlingen eller göra att man inte kan få högre poäng???? Vad hände med resten då?

Du har ju totalt missuppfattat, gångarterna ingår i VARJE punkt eftersom det avgör kvaliten på rörelsen. Har du en häst som rör sig i balans med lätthet och uppförsbacke så tro väl sjutton att rörelsen du utför blir bättre än med en häst som inte rör sig likabra och därför får den ett högre poäng

Sist jag var och tittade på en tävling såg jag tex en ryttare som sporrar sin häst rätt hårt i varenda steg för att få den att röra sig "fint" (med mer spänning) och som då får höga poäng pga det, trots att den då tappar bakbenen (men lyfter "snyggt" fram) . Och nästa ryttare som har en jätteharmonisk och glad häst som rider mjukt och trevligt som får mkt lägre poäng trots att hästen är avslappnad och jobbar mkt bra med rygg o bakben, men dock inte lyfter frambenen så högt... Där är det jag som är:confused:


Jag förstår inte riktigt vad ni träffar för domare och vad ni ser för ritter och vad ni ser i själva ritterna som gör att ni har totalt motsatt åsikt än vad domaren har. Självklart ser inte domaren allt och ibland kan dom bli förblindade av sprättiga ben men tillsammans med spänning och aggressivitet tror jag knappast någon får bra poäng.

Skulle även tro att den harmoniska hästen som du säger troligen är både markbunden och för oenergisk och slapp som gör att den inte får bra poäng. Av erfarenhet från IRL och andra forum här på buke så anser ju många att det är både ihopkopplat och energiskt, avslappnat och fantastiskt :grin:

Jag har tävlat en hel del dressyr och sett ganska mkt under åren, själv finns det 2 domare som jag inte rider för då det är meningslöst. Man fattar aldrig bedömningarna från dessa och jag är inte ensam om att tycka detta om just dessa 2 domare så det är inte just mig det gäller ;) Jag vet inte hur många domare jag har ridit för men det är Mååååååååååånga.
 

Liknande trådar

Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 552
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 467
Senast: zarmino
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 608
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 209
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp