Bukefalos 28 år!

dominant sto(långt)

L

_Lena_

Hejsan alla hästmänniskor.

Har suttit och bläddrat lite här inne på Bukefalos och letat efter nåt som stämmer in på mig o mitt KBL-sto, men inte hittat nåt. Så jag skriver väl själv istället och hoppas på svar från nån vänlig klok själ :)
Mitt KBL- sto är 6 år, blir 7 i maj. Detta är en dam som inte är av den lätta typen att jobba med.
Grejen är den att hon är mjuk och fin och lyder jättebra, känslig för signaler och stabil i sig själv, psykiskt. Faktiskt är hon en av de trevligaste hästar jag träffat. Det finns dock ett stort MEN med i det här. Hon är dominant. Så fort jag ber henne om något så blir hon skitsur. Ibland verkar hon tänka "det kan du ju drömma om att jag tänker göra", och om jag då är lite ihärdig så slutar det med att hon dånar iväg som en raket och flamsar istället. Så även om hon gör det jag bett henne om så är det mega-slarvigt, typ som en trotsig liten unge.
Ville prova löslongera henne t ex. Hon sprang som en vettvilling, hoppade och sparkade och såg ut som ett åskmoln helt okontrollerat tills svetten sprutade om henne. Låt mig förtydliga att jag bara hann peka ut åt vilket håll hon skulle gå och enbart smackade för att hon skulle börja skritta. Sen var det färdigt...
Hon blir less jättefort, det verkar verkligen som att hon inte tycker om vad jag än försöker aktivera henne med. Hon gillar inte att bli tömkörd, gillar inte att arbeta i lång-rep (NH- seven games), HATAR att gå runt mig i en cirkel (cirkling game), cavaletti inte kul, placera ut godbitar som jag sedan "dirigerar" henne till (hon blir puttrig då jag ska "driva" och styra henne). När jag ska rida så kan det gå bra ett tag och sen så stannar hon till och börjar svischa med huvud och hals, sen följer kroppen med så hon lättar med frambenen och är på väg att resa sig på bakbenen. Läskigt!
Hon har haft en ryggskada förut och pga detta så har jag varit/är försiktig med henne och skulle vilja bygga upp henne med markarbete innan jag börjar satsa på ridningen, men p g a detta så är det mycket "ett steg framåt och två tillbaka" om ni förstår. Jag har själv tidigare råkat ut för diverse hästolyckor och är lite förstörd i kroppen så jag är försiktigare (fegare?) nu för tiden.
Ja, som ni märker så är hon svår. Lat är hon. Hon vill liksom vara med, är nyfiken och social, står vid grinden och väntar och är hur behändig som helst. Ända tills man kräver nåt.

Har märkt nu att ett effektivt sätt att få henne att samarbeta är en hel del små pauser i "lektionerna", dummar hon sig så ignorerar jag det och så får hon vackert göra om det igen, och när hon försöker och gör minsta rätt (från början alltså) så får hon en liten godbit. Tro mig, detta har hjälpt mycket! Hon kan faktiskt cirkla runt mig nu utan att explodera, så jag är stolt över både henne o mig själv. Och! Att ge en godbit är inga problem. Hon får det då hon försökt/gjort en uppgift, samtidigt som jag berömmer med "braaaa" (hon lyser upp av det ordet nu). Hon har heller inte blivit bitig eller bufflig och ska muddra mig, så på henne verkar detta vara nyckeln....

Jag vet inte vad min fråga är egentligen. Det är nog mest att få höra om nån mer har en häst med liknande personlighet? Hur har ni gjort för att få relationen till det ni ville ha? Hur lång tid på ett ungefär kan man räkna med att det tar för att komma tillrätta med sånna här saker?
Jag hinner inte med att jobba henne varje dag pga knepiga arbetstider, men i snitt så jobbar jag med henne 4ggr/ vecka.
Har de "trotsperioder"? Blir de mer jämna i humör o s v då de uppnått en viss ålder? Nån som har några särskilda "trolleritrick" speciellt anpassade till kallblod? :-D
Är det kanske jag som är för svag i min energi p g a att jag försöker jobba med henne så att hon inte ska känna sig förolämpad? Är jag för medveten om att hon haft en ryggskada och inte vill orsaka en ny skada?

Alla tips, råd och tankar välkomnas varmt!
 
Sv: dominant sto(långt)

Ston har större integritet o din har nog överskottsenergi som kan visa sig mer i trots.

Du måste vara fair. Beröm minsta lilla.
Håll inte på att drilla, utan funkar en övning- beröm o gör ngt annat- roligare.
Tömkör rakt ut i skogen istället för runt runt- ger större motivation.

Busrid så hon kan få lite kondition o då mer vilja.

Kan du skaffa draghjälp?- som du bara använder när hon inte vill gå- rid först.

Du ser vad beröm gör- pjåska lite.

Du kan inte förmänskliga henne o jämföra med ett barn o heller inte påstå att hon är dominant. Hon är en häst bara.
 
Sv: dominant sto(långt)

Hehe, det där känner jag igen!
Sitter själv med en 15årig fjord/islandkorsning med liknande idéer. Hans lösning på allt är dock att stå blixtstill och inte röra en min tills det som stör honom går över.

Jag har slitit blod och tårar för att få "ordning" på honom!
När man tittar på "de duktiga" när de gör The seven games och sen jämför med min.. Oj, det är sån skillnad! F. tar inte ett steg om han inte absolut måste. Man måste ha tiotusen argument till varför han ska gå någonstans eller göra något överhuvudtaget.
Trots det har vi en bra relation. Visst, det ser inte lika tjusigt ut som på filmerna. Jag kan inte släppa honom lös och tro att han ska stanna hos mig eller be honom galoppera i lina runt mig. Glöm det. Han hoppar inte över saker jag pekar på eller gör fina små "danser" på kommando. Aldrig i livet.
Men det gör mig ingenting. Visst, vi kan inte sätta upp en flashig show eller stila med några specialmoves. Men vi har hittat ett sätt som passar oss.

Det första man bör göra är att acceptera att hästen är som den är. Visst kan man ändra mycket, men inte allt. Min F. har blivit enormt mycket piggare och gladare på sista åren, men det har krävt enormt mycket arbete och tålamod. Varje liten grej är ett krig för honom, även om det är enkla saker som att gå åt ett visst håll ute i skogen.
Diskussionerna har blivit mindre på sista tiden, men jag får fortfarande övertyga, argumentera och tjata innan det blir som jag vill. Då gäller det att vara snabb med beröm, mycket beröm. Men inte för mycket, då blir han bossig och överlägsen och slaget börjar om.

Jag klickertränar numera. Det funkar superbra på honom! Eller kanske rättare sagt, jag tränar med en klicker. När han gör något extra bra eller uppför sig väl får han ett klick och en liten godbit (använder torkade morötter, går åt ca 2 morötter i veckan).
Genom att trickträna har jag fått honom mer lyhörd och mer positivt inställd till att "lyda order".

Det är fruktansvärt jobbigt att ha en dominant häst. Man måste hitta andra vägar och försöka överlista hästen i så gott som alla situationer. Han är smart, men använder det emot mig. Som min tränare brukar säga: "Han har en tjock uppslagsbok som han bläddrar i, där står tips och tricks om hur man kommer ur alla tänkbara situationer. Minst 10 knep per situation!".
Och det jäkliga är, ju mer man tränar "dressyr" och gör hästen rörligare, ju mer har han att använda emot mig.

Ändå sitter jag här, med en tjurig dominant ponny som inte gör ett jota mer än absolut nödvändigt. Och jag älskar det.
Visst retar det gallfeber på mig, det har hänt flera gånger att jag börjat gråta under träningen och funderat på att byta häst. Men sen får man den där perfekta galoppfattningen eller snygga ryggningen.. Den känslan av triumf man får då är helt klart värt alla tårar!
De må vara jäkliga, jobbiga och vedervärdiga att ha att göra med, men oj så underbara de är!
 
Sv: dominant sto(långt)

Du skrev att hon hade haft en gammal rygg skada. Det är inte så att hon fortfarande har ont? Låter lite så när du beskriver longeringsarbetet och ridningen...värt att kolla upp.
 
Sv: dominant sto(långt)

Mitt sto (isis) är också otroligt dominant (men väldigt trevlig och lättlärd), det som fungerar på henne är att vara TYDLIGT, riktigt tydlig och konsekvent, både i det som är bra och mindre bra. Sen blir hon otroligt irriterad om man försöker lära henne saker som hon inte förstår, då får man ta babysteps tills hon är med på noterna. Det är som att man måste få henne att tro att hon vill, inte bara göra saker för att... Typ så .
 
Sv: dominant sto(långt)

Delvis KL
Varför ses hästar som dominanta:confused:

De kanske inte förstår, har ont i magen..........inte tillräckligt motiverade..

Man måste se till varje individs förutsättningar o även vara självkritisk.

När ni ser cirkusproffs så vet nog inte många om vilket arbete det har krävts med många många olika hästar- för att kunna bli så duktig o framförallt- att få hästarna att vilja göra saker!!!!

Det är bara att ta hjälp av en mkt erfaren dresserare eller ryttare o se vilken förändring som sker- när den får rätt signaler o beröm.

om ngn gång borde man inse sina egna tillkortakommanden.
Att det inte är hästen det faller på i de allra flesta fallen.

Hästar lär av varandra- se de som har flera djur i show eller hur man lär draghästar att gå i flerspann.
Ung o orutinerad går jämte gammal läromästare/ ringräv.
 
Senast ändrad:
Sv: dominant sto(långt)

När vi började med PNH hade vi ett kallblodstravarsto, insåg snabbt att hon var wayyyyyy out of my league :rofl:
Vår tränare pratade om att ston i allmänhet och kallblod i synnerhet är MYCKET känsliga och svåra att jobba med. De blir lätt förnärmade, tycker att man beter sig dominant minsta lilla man gör fel och då blir de dominanta tillbaka.

Det finns någon NH-gubbe(svensk) som skivit en massa om just NH och kallblod, kan det ha varit han Ronny?? Se om du kan hitta nått om det, för det var riktigt tänkvärt.

Man får för sig att kallbloden är tjockhudade, men det är de inte alls, tvärtom mycket känsliga. Till detta kommer alltså att de kan ha en tendens att gå emot mer än "vanliga" hästar.

Så, jag tror att hon helt enkelt tycker att du är otillbörligt dominant, och därför blir hon dominant tillbaka.

Se om du kan minimera dig ännu mer, se till att öva på en riktigt neutral kroppshållning. Bäst är att ta hjälp av en tränare som är bra på just kallblod tror jag, som kan hjälpa dig att hitta vad du gör för "fel".
Sedan har du tydligen hittat början på en väg till henne, kräv pyttemini, se till att berömma och tjata ALDRIG med övningar hon redan visat att hon kan. Se om du kan hitta på lite tricksiga saker åt henne, uppgifter som hon måste tänka lite för att lösa...

Tja, jag undvek att markarbeta vårat sto, jag insåg som sagt att det där klarar jag inte med henne, då sabbar jag nått mellan oss. Så henne bara red jag och det gick fint, men så jag har inga konkreta råd förutom att hitta någon som är BRA på markarbete med kallblod.

Och, för att veta vem som är BRA, så kollar du på din häst när de jobbar med henne. Det ska inte vara en kamp där de försöker trycka ner henne, då avbryter du och ber dem fara hem. Och sedan hittar du en annan, ok?
En duktig tränare ska kunna hjälpa dig och hästen utan bråk från någon sida. :bow:
 
Sv: dominant sto(långt)

Varför ses hästar som dominanta:confused:
Hästar i allmänhet ses väl inte som doninanta, men vissa hästar är mer dominanta än andra. Det är ju bara att studera dem i hagen så ser man vilka som styr/dominerar de andra.
 
Sv: dominant sto(långt)

Denna häst är dominant i hagen. Hittills har jag bara sett en enda häst stå över henne, men senast i somras så vart hon direkt högre i rang än ett annat mycket äldre Kbl-sto som annars tydligen är den högsta.
Mycket kloka ord har jag fått, med undantag för en som nästan känns hånfull.

Jag brukar inte tjata samma sak om och om igen, utan om jag börjar med nåt nytt med henne så slutar vi och bara går en enkel promenad utan "krusiduller" eller betar lite osv, så fort hon gör minsta rätt. Mycket beröm, kliar på favvo-stället, en godis... Ibland behöver hon inte ens prestera rent fysiskt, utan jag kan lika ofta nöja mig med att jag ser att hon är koncentrerad och tänker. Om jag gör samma sak nästa dag igen så brukar jag nästan alltid få ett försök och/eller ett framsteg. Så hon är mycket känslig och duktig.
Hade en tjej till hjälp som utbildat sig hos Parelli i USA, och av henne fick jag direktiv att sträcka på mig för att jag hade för passivt kroppsspråk.
Det som är svårt är just att kunna arbeta henne på lite olika sätt utan mig på ryggen, utan att det ska krigas för alla nya saker. Jag vill bygga upp henne så att hon får en stark rygg och frisk kropp, och det är därför jag har testat olika sorters markarbete med henne. Har börjat med LongReins (en sorts markarbete som påminner om tömkörning men man befinner sig vid sidan på hästen och den ska hela tiden ha långa tyglar) och det har gått bra. Tanken är att hon ska lära sig hitta sin balans och bära upp sig och kunna samla sig, däremellan så går vi på mycket promenader i skog och mark. Det går bra, det är vissa gånger som hon gärna vill gå förbi mig, annars är hon lättsam att leda, hon håller avstånd och så vidare....
Jag är medveten om att det är mitt ansvar att hitta nyckeln som får det att fungera. Jag "felsöker" mig själv så gott som varenda dag, söker info på alla ställen jag kan osv. Det där med "seven games" har vi slutat med, jag brukar bara kolla ibland att hon är följsam och lyhörd, tar ca 2 minuter och är inget märkvärdigt. Som Skuggi skrev: om jag gnetar med parelli så sabbar jag nåt mellan mig o hästen, och så upplever jag det som nästan lite fanatiskt....
 
Sv: dominant sto(långt)

En del verkar uppfatta Parelli som "fanatiskt" och liknande, vet inte om det beror på att de bara "skrapat på ytan" och därför fått en konstig uppfattning? Det är iaf inte så, tvärtom finns det otroligt mycket att lära för att kunna klura ut knepigare hästar, som din :idea:

Vet inte vem det var som hjälpte dig som utbildat sig i USA, vill bara påpeka att vi i sverige bara har en enda behörig Parellitränare (E. Furberg). Hon har lärt sig massor "over there" och måste också hela tiden hålla sig uppdaterad om det senaste därifrån, har man tränat för någon som gått kurs "för länge sen" så kan dennes metoder skilja sig ganska mycket ifrån det som Parelli gör idag.

Enligt kompisar som håll på med Parelli "förr" så är det nu stor skillnad på hur man "angriper problemet" så att säga. Om det inte var Erika Furberg du fick hjälp av förut så skulle jag rekommendera att du ber henne om hjälp nu, hon finns ju ganska nära dig :idea:

Vill du inte ta hjälp av Parelli finns det som sagt andra som har väääldigt mycket erfarenhet av just kallblod, och jag tror det isf är en sån du behöver, för de är verkligen speciella.

Tycker att det låter som att ni ju kommer framåt, steg för steg, se först och främst till att undvika att göra såna saker som gör henne sådär upprörd, för på något vis tycker hon ju att det inte funkar för henne. Minns inte om du skrev mer ang ryggen? Kan det vara så att det eller påföljande låsningar besvärar henne nu? Kan ju vara ide att åtminstone ta ut en ET och kolla igenom henne.
 
Sv: dominant sto(långt)

Jo jag har haft hem en ET flera gånger, och nu har jag kontaktat en kiropraktor med väldigt gott rykte som förhoppningsvis kommer i januari. Beroende på vad han hittar (förhoppningsvis nåt "enkelt" om det är nåt galet i hennes kropp) annars får jag utreda/röntga henne på klinik.
Har tänkt komma iväg på kurs med hästen, men det sitter en del i pengar. Jag önskar jag var rik... =)
 
Sv: dominant sto(långt)

Hästar i allmänhet ses väl inte som doninanta, men vissa hästar är mer dominanta än andra. Det är ju bara att studera dem i hagen så ser man vilka som styr/dominerar de andra.

En bra hästledare behöver inte vara dominant, utan de andra kan vara ohyfsade på hästspråket- inte fått ngn bra grunduppfostran av sin mor- andra mödrar.
Då är det klart att stoet bråkar på dem!!


Att sen dra det till att de per automatik skulle vara dominanta mot människan är inte sant.
däremot de andra- ej fostrade.

Damen- vet precis hur det ska gå till o tar ingen skit- integritet.

Ganska bra skrivet Skuggi:bow:
 
Sv: dominant sto(långt)

Damen- vet precis hur det ska gå till o tar ingen skit- integritet.
Håller med, tydligen typiskt för kallblodsdamer..

Ganska bra skrivet Skuggi:bow:

Det sista tror jag att jag ska skriva ut och rama in :idea:
*ritar ett kors i taket* :rofl:
 
Sv: dominant sto(långt)

Kallblod ksriver du.
Är det en kallblodstravare så är de ofta lite skarpare i lynnet.

Dessutom ser de ingen som helst vits med diverse NH övningar=smarta mao:angel:
 
Sv: dominant sto(långt)

En bra hästledare behöver inte vara dominant, utan de andra kan vara ohyfsade på hästspråket- inte fått ngn bra grunduppfostran av sin mor- andra mödrar.
Då är det klart att stoet bråkar på dem
Jag är inte säker på att vi menar samma sak med orden "dominant". Det verkar inte så.


Att sen dra det till att de per automatik skulle vara dominanta mot människan är inte sant.
Nej, det har jag aldrig sagt heller.
däremot de andra- ej fostrade.
Många hästar fungerar utmärkt med sin ägare som har bra kommunikation med hästen. Det är ofta när andra ska hantera hästen eller har med den att göra som det kommer fram. Det är min erfarenhet ialla fall.

Det jag reagerade på var att du verkarde tro att många här menar att alla hästar per automatik uppfattas som dominanta och det tror jag inte stämmer. Jag menar att vissa hästar är mer dominanta än andra. Vissa visar inga alls dominanta drag.
 
Sv: dominant sto(långt)

Jag undrar om inte Axel menade att många hästar kallas dominanta, fast det i de flesta fall nog är människan som "börjat" vara otillbörligt dominant och därmed framkallat ett dominant beteende från hästen.

Och då kan man ju egentligen inte kalla hästen dominant, ju :idea:

Som min lillkille, han är sååå snäll och go och gör gärna som man ber om. Men om jag börjar PRESSA och KRÄVA och BUFFLA, då blir han jääääkligt "dominant" och kan bete sig oväntat otrevligt :p

Jag kallar honom inte dominant, för han beter sig ju inte så om inte jag börjar bete mig illa.. Men om jag inte fattade att det var jag som gjorde honom så, så skulle jag kanske kalla honom dominant. Förstår du vart jag vill komma? *känns lite urspårat nu.. hungrig kanske*
 
Sv: dominant sto(långt)

Jag undrar om inte Axel menade att många hästar kallas dominanta, fast det i de flesta fall nog är människan som "börjat" vara otillbörligt dominant och därmed framkallat ett dominant beteende från hästen.

Och då kan man ju egentligen inte kalla hästen dominant, ju :idea:
Visst kan det vara så, men jg uppfattade det som om det inte skulle finnas hästar som är dominanta öht. Jag kan sitta och titta ut i hagen och det är väldigt lätt att se vilken av hästarna som beter sig dominant mot den andre. (vilket hon gör mot de flesta hästar) Hon försöker ibland göra likadant mot mig, men det går inte bra och då upphör testandet.
Men vissa hästar är dominanta när de får chansen och med tiden har jag upptäckt att min häst som är trevlig att hantera (enligt mig) inte alls är så mot alla. Hon beter sig fruktansvärt dominant mot vissa andra människor. Hon kan resa sig mot dem i hagen och slå efter dem med framhovarna, vända baken till och kicka mot dem tex. Jag trodde knappt på det när jag fick höra det första gången, men sen fick jag se det med egna ögon. Tjejerna som hade ponny här då vågade inte hämta sin häst utan att ge min lite hö så de fick undan henne. Mamman var det likadant med trots att hon är mycket hästvan. Jag har själv aldrig sett skymten av detta beteende. Hon blir inte sån när hon möter dominantaa människor utan tvärtom när hon möter människor som är lite försiktiga och tveksamma. Jag menar att endel hästar har inte alls de här tendenserna utan är lika fogliga vem som än hanterar dem och vissa är mer dominanta till sin läggning och tar chansen att dominera när de känner att de kan. De hästarna ställer lite mer krav på den som hanterar dem också.
 
Sv: dominant sto(långt)

Såklart måste det finnas hästar med olika benägenhet att vara dominanta, annars skulle ju inte en flock fungera.

Fast sedan undrar jag hur man ska tolka vissa saker, och vad som ska kallas dominans?

Det du beskriver att din häst gör låter snarare som att den är osäker och inte vill ha att göra med folk som den uppfattar som obalanserade (=farliga). Ett så utåtagerande låter mest som försvar faktiskt, även om det kanske ser ut som "anfall". Hästar har ju olika roll i flocken, kanske din häst är "försvararen", som kollar vilka som ska få närma sig flocken. Försvararen är knappast den mest dominanta i hagen, den mest dominanta brukar vara den som står mest still nämligen.

Den mest dominanta behöver aldrig flytta sig från maten(kan dock dela hö-hög med någon), går aldrig fram först till faror, står alltid på "bästa stället". Den dominanta gör bara ett regelrätt utfall när någon betett sig mycket illa, vanliga korrigeringar görs ju bara med en blick eller liknande.

Det är min tanke iaf..
 
Sv: dominant sto(långt)

En bra ledarhäst behöver inte bossa runt de andra i hagen. Det räcker med ett öra på sniskan.
Däremot finns det mobbare- som ofta själva har varit utsatta för wannabees.

Om dessa däremot inte begriper tecknen behövs det förstås tas till hårdare metoder. Att de är tydligare.

En trygg ledare vill däremot ha en rättvis människa o kan testa hårt i början o om människa inte håller måttet- tja då pågår kampen.

Vad jag menar är att dominans OFTAST inte är det utan en osäkerhet pga dålig eller ingen uppfostran. Av den anledningen bör bråkiga unghästar i första hand uppfostras av sina artfränder- gärna ston som kan sin sak o är schyssta.

Mödernet är viktigt på alla raser inkl. människan:cool:

Därav man har det mkt lättare om man avlar på ston med social kompetens- inte bara prestation.
 
Sv: dominant sto(långt)

Att en häst har "personlighet" är ju anledningen till att vi gillar dom så mycket.
Om inte man gillar det, med allt som det innebär, hade vi ju köpt cykel istället.
Att hästen har personlighet gör att vi måste bygga upp en relation innan det blir trivsamt att jobba ihop.
Ett bra sätt att bygga upp en bra relation till hästen är att sätta på ett långt grimskaft och gå mycket. Gå ut och upplev värden tillsammans! Ha roligt, hopp över en bäck, gå över en bro, gå genom en by, hälsa på en hund........
Så lär hästen sig att du känns trygg i alla situationer, då börjar den lita på dig och då börjar den också lyssna på dig.
 

Liknande trådar

L
Hat
Relationer Dethär kanske är en konstig fråga så ursäkta då. Men jag undrar om ni hatar någon? Eller har gjort nångång? Alltså jag menar inte som...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
3 301
Senast: LiviaFilippa
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 578
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
273
Senast: ryujaneiro
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 567

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp