Dottern rädd för sin Ponny!

@ameo Nu var ju mitt svar snarare en allmän reflektion över den typ av rädsla du beskrev i ditt inlägg, så det handlar varken om din dotter specifikt, bakgrunden eller din kapacitet att reda ut det. Tråkigt om du upplevde nåt annat.

Jag har tex föräldrar som är totalt ointresserade, ovana och även rädda för hästar oavsett hur snälla de är. Om jag haft en rädsloproblematik i grunden som barn så hade jag inte haft något som helst stöd av dem i det. De hade inte kunnat kliva in och styra upp det för mig om jag inte vågat, tröttnat osv. Det var inte ens tänkbart att min mamma skulle leda ponnyn när jag red i nybörjargruppen, det hade inte direkt blivit nån trygghet av det.
Så har man som förälder inte ett starkt eget intresse och rutinerat förhållningssätt så är det kanske inte moget för att ha en egen ponny till ett barn med rädsla. Det var min poäng och inget annat.
 
@ameo Nu var ju mitt svar snarare en allmän reflektion över den typ av rädsla du beskrev i ditt inlägg, så det handlar varken om din dotter specifikt, bakgrunden eller din kapacitet att reda ut det. Tråkigt om du upplevde nåt annat.

Jag har tex föräldrar som är totalt ointresserade, ovana och även rädda för hästar oavsett hur snälla de är. Om jag haft en rädsloproblematik i grunden som barn så hade jag inte haft något som helst stöd av dem i det. De hade inte kunnat kliva in och styra upp det för mig om jag inte vågat, tröttnat osv. Det var inte ens tänkbart att min mamma skulle leda ponnyn när jag red i nybörjargruppen, det hade inte direkt blivit nån trygghet av det.
Så har man som förälder inte ett starkt eget intresse och rutinerat förhållningssätt så är det kanske inte moget för att ha en egen ponny till ett barn med rädsla. Det var min poäng och inget annat.
Med tanke på att du taggade mig först i ditt förra inlägg så kunde jag inte se det som annat än skrivet till mig. Det går inte att se i den skrivna texten hur du tänkte när du skrev :idea:

Min poäng från början är att om ett barn har blivit rädd för sin ponny så är det nog oerhört svårt att komma förbi den rädslan tillsammans med den ponny man blivit rädd för. Jag tror att envishet att behålla den ponnyn är det bästa sättet att få barnet att sluta rida...
 
@ameo Jag brukar alltid tagga den som är upphovet till en reflektion. Men det kanske inte är helt korrekt, jag tillhör inte facebookeran så detta med taggar och gillanden och dess rätta användande är inte riktigt min tekopp. Nåväl, detta om detta.
 
Hej!
Så fel allting blivit :(
Jag har köpt en 17 årig C-ponny till dottern. Vi var och provred henne 6 ggr i olika miljöer. Utan några problem. Ponnyn var lite lat och dottern fick kämpa på rätt mycket för att få henne att trava och ponnyn stannade själv och dottern fick skänkla på henne för att hålla traven.
När vi hämtat hem henne blev hon efter 4-5 dagar jättebrunstig och slog med alla ben åt alla håll. Ställde sig på bakbenen i stallgången, kissar och skriker en massa. Hon är helt omöjlig att leda. dottern blev jätterädd när hon hoppa upp och ner på alla fyra benen när hon red på henne. Dottern är jätte ledsen att hon inte kan hantera henne själv. Dottern är 11 år och 152cm och väger 45kg så hon är ju inte liten. Ponnyn är som en tickande bomb när dottern rider. Blir jätte stark och drar iväg. Ponnyn får lite mat 1 dl uppblöt betfor och 0,75 dl müsli b-vitamin och mineraler 2ggr om dagen. Tips på hur man får ponnyn att lugna ner sig och hur bygger man upp dotterns självförtroende igen.
Hon är verkligen jätterädd för ponnyn
Vad tråkigt för dig och dottern! När man med spänd förväntan ser fram emot att den efterlängtade ponnyn ska anlända, så blir det så här!

Jag tycker att du fått vettiga råd redan, där jag framför allt vill hålla med om att låta ponnyn landa lite grann. Jag vill ändå trösta dig med min egen historia, för jag hamnade i en liknande sits när jag köpte ny häst för 9 månader sedan. Jag hade provridit två gånger och kände att hästen passade mig. När jag sedan fick hem den var den ett monster att hantera. Efter en vecka bet den mig i baken så att det blödde, genom arbetsbyxorna! Jag var färdig att lämna tillbaka den, men var tvungen att vänta några dagar tills jag hade tid. Under dessa dagar började jag ändå ana en mildring i temperamentet hos hästen, och det slutade med att jag behöll den. Hästen passade mig väldigt bra ridmässigt, men vi kom inte alls överens på marken. Jag kämpade på i ett halvår. Hela tiden upplevde jag att det gick åt rätt håll, men väldigt långsamt. I maj skulle jag opereras och i samband med det fick hästen vila 4 veckor. Då kom den stora vändningen! Hon landade slutligt, blev så harmonisk. När jag sedan satte igång att rida igen var det så mycket bättre, även om jag tyckte att ridningen fungerade innan också. Hon är fortfarande inte den typen av häst som gillar pyssel och rykt (tyvärr, eftersom jag älskar den delen av hästägandet) men hon tolererar borsten bättre än i vintras. För hästen var det mycket som var nytt: Ryttare, utrustning, foder, kompisar, underlag, hagar, kor och får osv. Min häst behövde helt enkelt tid att landa i sin nya miljö. Och nu har jag upptäckt att det inte alls är en häst som blir hysterisk av att stå några dagar.

Är dottern mycket rädd så är det kanske bäst att bryta, precis som Ameo skriver. Men en häst behöver också tid att ta in allt det nya. Hoppas att det går bra för er!
 
TS: bra att din pappa är gammal travtränare, de kan mycket! Och han verkar ha gett bra råd: låt hästen vara så länge, led in och ut och gör basic.
Sedan kan ni börja på ny kula.

Hästar kan ändra sig rätt dramatiskt mellan olika ställen, ja!
Men ni verkar verkligen ha gjort rätt i samb m köpet med provridning flera gånger, och har valt en lite "lat" och därmed "ofarlig" ponny.

Ledsamt när det blir så här men lite mer tid och så är det ju bra att förra ägaren är villig att komma och hjälpa till.
 
Undrar hur det har gått med ponnyn? :)
Hej!
Ponnyn har lugnat sig mycket vi satte henne på extra magnesium och efter 14 dagar med det har hon blivit lugnare.
Dottern rider i hagen och känner sig trygg där. Dock blir det kaos om vi rider iväg en runda. Ponnyn börjar hoppa, backa och slå med benen. Hon blir oxå jättestark och sliter tyglarna ur händerna på dottern.
Jag vet att halsförlängare inte är bra men de senaste 2 gångerna vi ridit ut har vi haft det på henne. Hon har då inte stressat upp sig lika mycket och inte heller tänt till börjat hoppa och slita tyglarna ur handen. Hon känns mer hanterbar i ridningen för dottern. Vi har den löst spänd så den bara har inverkan när hon slår upp huvudet. Jag hoppas att den bara behövs tillfälligt. Dottern har fått mer självförtroende och vill till stallet och mysa med sin ponny.
Vi binder upp henne i hagen och då står hon och sover när vi ryktar och pysslar med henne.
Så det känns som vi är på rätt väg.
Tyvärr behöver hon flytta igen. Då vi inte kan rida i hagen om det regnar så vi har hittat en annan stallplats som är billigare med ridkompisar i dotterns ålder och med stor belyst paddock. Jag tror det gör mycket att dottern kan rida med någon annan i hennes ålder :)
 
Hej!
Ponnyn har lugnat sig mycket vi satte henne på extra magnesium och efter 14 dagar med det har hon blivit lugnare.
Dottern rider i hagen och känner sig trygg där. Dock blir det kaos om vi rider iväg en runda. Ponnyn börjar hoppa, backa och slå med benen. Hon blir oxå jättestark och sliter tyglarna ur händerna på dottern.
Jag vet att halsförlängare inte är bra men de senaste 2 gångerna vi ridit ut har vi haft det på henne. Hon har då inte stressat upp sig lika mycket och inte heller tänt till börjat hoppa och slita tyglarna ur handen. Hon känns mer hanterbar i ridningen för dottern. Vi har den löst spänd så den bara har inverkan när hon slår upp huvudet. Jag hoppas att den bara behövs tillfälligt. Dottern har fått mer självförtroende och vill till stallet och mysa med sin ponny.
Vi binder upp henne i hagen och då står hon och sover när vi ryktar och pysslar med henne.
Så det känns som vi är på rätt väg.
Tyvärr behöver hon flytta igen. Då vi inte kan rida i hagen om det regnar så vi har hittat en annan stallplats som är billigare med ridkompisar i dotterns ålder och med stor belyst paddock. Jag tror det gör mycket att dottern kan rida med någon annan i hennes ålder :)
låter väldigt bra att ni börjar hitta ponnyn :).
min häst blev också sjövild när hon flyttade hem till oss. inte för att hon var ngt lamm hos förra ägaren men detta var knappt så att man kunde ta in henne från hagen. än mindre ha henne i hagen då hon sprang som en dåre.

men hittar ni bara en bra rutin och hästen börjar känna sig hemma så kommer hon till slut bli den där sega latmasken igen ;).

men vid flytten gör som ni gjort nu. pausa från ridningen och fortsätt med fodret om ni tyckte det gjorde skillnad. ta hjälp av förra ägaren för att köra in en uteritts runda så att dottern sen kan hoppa upp och inte behöva stå ut med alla nya "monster" längst vägen :).
 
Hej!
Jag tänkte uppdatera angående dottern och ponnyn.

Ponnyn har blivit så gosig och mysig som när vi provred den. Vi rider bort till stallet hon ska flytta till några gånger i vecka. Dottern rider i paddocken. Hon har hälsat på hästarna där.

Ponnyn kommer gå med ett äldre sto. En liten b-ponny.

Dottern hoppade med ponnyn för första gången i helgen och vist det gick lite fort men både ponnyn och dottern var jätteglad
Hon ger ponnyn kärleksförklaringar varje dag ❤️

Det som dottern inte fixar själv än är att rida ut då vill ponnyn bara hem eller tvärstannar och fryser fast.

Nu flyttar vi ponnyn om 2 veckor så då hoppas vi att ponnyn inte blir så jobbig att rida ut på. Dottern kommer även klara av att rida, sköta och fixa i stallet själv. Jag är 7 min från stallet så är det något så ringer hon.

Dottern har växt och tar mycket ansvar för sin ponny.
 
@Blubbis vad härligt att höra att det gått så bra för er! Låter som helt rätt beslut att flytta till ett stall med paddock och ridkompisar i dotterns ålder. Låt uteritterna mogna fram och låt henne ha sällskap om hon behöver. Har ni kunnat testa att rida ut med sällskap av annan häst, blir ponnyn likadan då? Kul för din dotter att hon kan bli mer självständig i stallet också!
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 076
Ridning Vi har ett underbart litet Welsh mountain sto till vår dotter. En drömponny på många sätt som lärt dottern jättemycket under det år som...
2
Svar
32
· Visningar
4 046
Hästvård För ett år sedan köpte vi vår 15-åriga d-ponny, som hopponny åt dottern. Hon var lite "bökig" redan från början, lite svårt i ridningen...
Svar
7
· Visningar
1 744
Hästvård Nu prövar jag att få lite kloka tankar från er andra! Vi har en riktig toppenponny som vi köpte för fyra år sedan och som dottern har...
2
Svar
27
· Visningar
4 188
Senast: Fenestra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp